اخبار عمومی

مهمترین اخبار رسانه‌ها/ از افزایش سرعت اینترنت تا ماجرای افشای اطلاعات کاربران ایرانی تلگرام

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هفته مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در هفته دوم فروردین ماه را می خوانید:

  • سرعت اینترنت خانگی حداقل ۴ برابر می‌شود

ایسنا: طبق اعلام وزیر ارتباطات، عملیات اجرایی ارتقای اینترنت خانگی از ADSL به VDSL در استان تهران و قم آغاز شد.  محمدجواد آذری جهرمی  با انتشار پستی در صفحه توییتر خود اعلام کرد: سرعت اینترنت خانگی، را حداقل ۴ برابر می‌کنیم. امروز عملیات اجرایی ارتقای اینترنت خانگی از ADSL به VDSL در استان تهران و قم آغاز شد. به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در هفته‌ی آینده، سایت ثبت نام آغار بکار خواهد کرد. اولویت توسعه با مناطقی است که سرعت نسل۴ موبایل در آن‌ها از متوسط کشوری پایین‌تر است.

  • قانون ملی فضایی ایران تدوین می‌شود

ایرنا: مدیر مرکز روابط و همکاری‌های بین المللی سازمان فضایی ایران از تدوین بخشی از پیش‌نویس «قانون ملی فضایی» توسط گروه حقوق فضا مرکز بین الملل سازمان فضایی کشور با همکاری دانشجویان نخبه خبر داد.

«آرمان پیشینی» مدیر مرکز روابط و همکاری‌های بین المللی سازمان فضایی ایران در زمینه آخرین وضعیت اقدامات و همکاری های بین المللی این سازمان در سال ۹۸ و برنامه‌هایی که این سازمان برای سال ۹۹ دارد توضیح داد: شفاف سازی و بسترسازی برای حضور سایر نهادها در برنامه های بین المللی خط مشی اصلی سازمان فضایی ایران است.

وی افزود: شهریورماه سال گذشته دولت امریکا تلاش کرد با تحریم یکجانبه برنامه‌های صلح آمیز فضایی ایران موجب توقف یا کندی برنامه‌های فضایی شود که این اقدام نامشروع نتوانست تأثیر خاصی در مسیرفعالیت‌های سازمان فضایی ایران بگذارد.

  • برقراری ارتباطات ماهواره‌ای درصورت وقوع سیل در ۳ استان

مهر: رئیس سازمان فضایی ایران از ارسال تجهیزات به ۳ استان جنوبی کشور برای برقراری ارتباطات ماهواره ای در صورت رخداد سیل در هفته جاری به عنوان پشتیبان ارتباطات زمینی، خبر داد.

مرتضی براری در توئیتر نوشت: با توجه به پیش بینی احتمال رخداد سیل در هفته جاری، سازمان فضایی ایران با همکاری شرکت‌های خصوصی ارائه دهنده خدمات ماهواره‌ای، نسبت به ارسال تجهیزات به استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان برای برقراری ارتباطات ماهواره‌ای به عنوان پشتیبان ارتباطات زمینی اقدام کرده است.

  • ماجرای درز اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر ایرانی تلگرام چیست؟

فارس:  اطلاعاتی که از کاربران تلگرام منتشر شده می‌تواند در مواردی مانند ارسال پیامک و اخبار جعلی و اضافه کردن افراد به گروه‌ها و کانال‌ها مورد سوءاستفاده قرار بگیرد.

اخیرا خبری از انتشار اطلاعات برخی کاربران ایرانی از نسخه‌های تلگرام منتشر شده است. این خبر را نخستین بار رسانه‌های خارجی منتشر کردند و گفتند که اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر ایرانی تلگرام توسط یک نسخه غیر رسمی تلگرام و نه خود تلگرام با قیمت ۵۰۰ دلار در اینترنت فروخته می‌شود که این اطلاعات شامل آی‌دی، نام کاربری، شماره تماس، هش‌ و کلیدهای دیجیتالی می‌شود.

  • رشد ۷۰ درصدی کاربران اسکایپ در بحران کرونا

ایسنا: مایکروسافت از افزایش ۷۰ درصد کاربران پیام‌رسان تصویری اسکایپ در زمان بحران کرونا خبر داد. شرکت مایکروسافت که یکی از بزرگترین غول‌های تکنولوژی در جهان به شمار می‌رود، به تازگی اعلام کرده که تعداد افرادی که از سرویس و پلتفرم پیام‌رسان تصویری مایکروسافت اسکایپ (Microsoft’s Skype) استفاده می‌کنند در ماه گذشته تحت‌تأثیر شیوع گسترده ویروس کرونا و اعلام قرنطینه و دورکاری در بسیاری از کشورهای جهان، افزایش قابل توجه ۷۰ درصدی را تجربه کرده است؛ به‌گونه‌ای که هم‌اکنون تعداد کاربران پیام‌رسان ویدئویی مایکروسافت اسکایپ از ۴۰ میلیون نفر نیز عبور کرده است.

  • افزایش حمله به رایانه‌های خانگی بعد از شیوع کرونا

فارس: نتایج یک بررسی امنیتی در هند نشان می‌دهد میزان حملات هکری به رایانه‌های خانگی بعد از شیوع ویروس کرونا افزایش چشمگیری یافته است. با افزایش دورکاری و خانه نشینی بعد از شیوع ویروس کرونا، هکرها نیز حملات خود را متوجه رایانه‌های خانگی کرده و به طور مرتب به آنها حمله می‌کنند.

از همین رو متخصصان امنیتی به کاربران توصیه کرده‌اند که رمز عبورهای مودم های وای – فای خود را به طور مرتب عوض کنند تا از هک شدن آنها جلوگیری کنند. فعال کردن سیستم های تایید هویت دو مرحله ای نیز توصیه دیگر کارشناسان امنیتی به مردم است.

  • اطلاعیه همراه اول در خصوص شرکت توسکا و قرارداد با صداوسیما

باشگاه خبرنگاران جوان: به تازگی اپراتور همراه اول اطلاعیه‌ای پیرامون شرکت توسکا منتشر کرده است. سایت همراه اول با انتشار خبری اعلام کرد: در پی انتشار مطالبی در مورد شرکت توسکا و قرارداد تبلیغاتی در حوزه سرویس‌های دیجیتال با سازمان صدا و سیما و نقش سهامداران در مدیریت و مالکیت آن و پیرو اطلاعیه روابط عمومی شرکت توسکا، به اطلاع می رساند که شرکت توسکا از شرکت های تابعه همراه اول بوده و هیچ یک از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در لایه سهامداری شرکت مخابرات ایران و همراه اول از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ستاد اجرائی فرمان امام (ره) و نیز سایر سهامداران، نقشی در مدیریت و یا مالکیت این شرکت و همچنین اپلیکیشن «روبیکا» ندارند. در ادامه‌ی این خبر آمده است: از آنجایی که شرکت توسکا کارگزار همراه اول در اجرای قرارداد صدا و سیما بوده است، به اطلاع می رساند قرارداد مذکور از آذرماه ۹۸ از شرکت توسکا منفک و به همراه اول منتقل گردیده و شرکت مذکور هیچ فعالیتی در این زمینه ندارد.

  • ۹۰ درصد مردم چین پس از کرونا اینترنتی خرید می‌کنند

ایران آنلاین: تازه‌ترین نتایج یک نظرسنجی که روزنامه مردم ارگان حزب حاکم چین منتشر کرده است، نشان می‌دهد که ۹۰ درصد مردم چین پس از همه گیری کرونا، خریدها را آنلاین انجام می‌دهند.

مردم کماکان نگرانی هایی بابت حضور در مکان های پرازدحام دارند و به رغم صفر شدن شمار مبتلایان کرونا در چین، به خریدهای آنلاین روی آورده اند. شرکت نیسلن چین اعلام کرده است کرونا باعث شد تا مردم به دلیل نگرانی هایی که از بابت بیماری دارند، روش ها و رفتارهای خرید را تغییر دهند به غیر از چین در کشورهای دیگر هم خریدهای آنلاین رو به افزایش بوده است.

  • رونق برنامه یادگیری آنلاین گوگل با شیوع کرونا

انتخاب: به دلیل عالم گیری کرونا، اکثر مدارس و دانشگاه‌های سراسر جهان مجبور به تعطیلی شده اند. براین اساس، مأسسات به سرویس‌هایی مانند «زوم» و Google Classroom مراجعه کرده اند که از محبوب‌ترین سرویس‌های موجود در پلی استور محسوب می‌شوند. سرویس گوگل به اندازه‌ای مشهور شده است که به تازگی ۵۰ میلیون بار بارگیری جدید را پشت سرگذاشت.

داده‌های AppBrain نشان می‌دهد که این برنامه حتی در ابتدای ماه در بین ۱۰۰ محبوب‌ترین قرار نداشت. اما استقبال از این برنامه با سرعت از ۱۰ مارس شروع به افزایش کرد تا به فهرست ۵ برنامه برتر و محبوب در ایالات متحده وارد شود. درحقیقت، این برنامه نیز در سراسر جهان به صورت انبوه بارگیری می‌شود، محبوبیت برنامه گوگل بین کاربران اندونزی، مکزیک، کانادا، فنلاند، ایتالیا و لهستان نیز بسیار بالا است.

  • میزان مصرف کاربران از اینترنت رایگان ایام کرونا اعلام شد

مهر: نائب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به ارائه اینترنت رایگان از نیمه دوم اسفند تا ۷ فروردین گفت: بیش از ۷۰ درصد کاربران، بیش از ۷۰ گیگ از اینترنت ۱۰۰ گیگی را مصرف کردند. وی گفت: خیلی از کشورها پس از کرونا دچار بحران شبکه و اینترنت شده اند و ما نیز مرتب در حال افزایش ظرفیت هستیم.

  • کنسرت‌های «نوروزخانه» در لنز ایرانسل

خبرآنلاین: مجموعه کنسرت‌های آنلاین ویژه‌برنامۀ «نوروزخانه» در فروردین ۱۳۹۹، هر شب از اپلیکیشن «لنز» ایرانسل پخش می‌شود. با توجه به شیوع بیماری کرونا و با هدف تشویق مردم به ماندن در خانه برای قطع زنجیرۀ این بیماری، مجموعه کنسرت‌های نوروزخانه، با مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری شهرداری تهران از (جمعه ۸ فروردین) با صندلی های خالی اما با حضور شهروندان در محیط اینترنت و تماشای آنلاین کنسرت، به صورت زنده در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران آغاز شده است.

  • سامسونگ تولید نمایشگر LCD را متوقف می‌کند

آی‌سی‌تی‌نیوز: سامسونگ تولید نمایشگرهای ال سی دی را تا قبل از پایان سال جاری میلادی پایان می دهد و از فناوری جدید کیو دی برای تولید نمایشگر بهره می گیرد.

ال سی دی یک فناوری قدیمی برای تولید نمایشگر است که چین و کره جنوبی از آن برای تولید گسترده نمایشگر استفاده کرده اند. اما حالا قرار است این فناوری به حاشیه رانده شده و کاملا منسوخ شود. سامسونگ هدف از تصمیم یادشده را آزادشدن منابع بیشتر برای تولید نمایشگرهای نسل جدید کیو دی اعلام کرده است. همچنین سامسونگ ظرفیت بیشتری را به تولید نمایشگرهای هو – لد اختصاص خواهد داد.

  • توسکا مجری انحصاری تبلیغات صداوسیما نیست

زومیت: رئیس صداوسیما گفته است در صورت تبلیغ رایگان کسب‌وکارهای آنلاین از تلویزیون، توسکا از آن‌ها شکایت می‌کند، درحالی‌که گفته می‌شود توسکا دیگر مجری تبلیغات صداوسیما نیست. این روزها ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی از جلسه‌ی ستاد ملی مبارزه با کرونا دست به دست می‌شود که در آن علی عسگری، رئیس صداوسیما می‌گوید درصورت پخش رایگان تبلیغ کسب‌وکارهای آنلاین از صداوسیما، شرکت توسکا از آن‌ها شکایت خواهد کرد.

در جلسه‌ی ستاد ملی مبارزه با کرونا ضمن ارائه‌ی جزئیات طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، طرحی پیشنهاد شد که مردم بتوانند به جای حضور فیزیکی در فروشگاه‌های بزرگ، اقلام مورد نیاز خود را به صورت اینترنتی سفارش دهند. در همین راستا مقرر شده بود شرکت‌های اینترنتی ارائه‌دهنده‌ی کالا بتوانند به‌طور رایگان در صداوسیما تبلیغ کنند.

  • استفاده از یک اکانت واتس اپ در چند دستگاه ممکن شد

گجت نیوز: سرانجام استفاده از یک اکانت واتس اپ در چند دستگاه ممکن شد. همچنین به زودی قابلیت ارسال پیام‌های خود تخریب شونده نیز به این پیام رسان اضافه می‌شود.

ما از طریق سایت WABetaInfo متوجه شده‌ایم که در آینده‌ای خیلی نزدیک، استفاده از یک اکانت واتس اپ در چند دستگاه ممکن می‌شود. البته که وقتی این حساب کاربری بخواهد در یک دستگاه ثانویه وارد شود، یک نوتیفیکیشن امنیتی برای دستگاه اول ارسال می‌شود و او باید حتماً اجازه‌ی دسترسی را صادر کند تا حساب کاربری افراد توسط هکرها تهدید نشود.

  • مبارزه با ویروس کرونا با ابر رایانه ناسا

باشگاه خبرنگاران جوان: فراگیری شدید ویروس کرونا و نیاز فوری به کشف راهکار درمانی و پیشگیرانه سبب شد تا دانشمندان از ابررایانه‌های پیشرفته برای انجام محاسبه‌های پیچیده علمی استفاده کنند.

کارشناسان ناسا اعلام کرده اند برای مقابله با ویروس کرونا و یافت راهکار‌های درمانی جدید از ابر رایانه پیشرفته The ۵۱۲-processor SGI Altix که به اختصار Kalpana نامیده می‌شود استفاده خواهند کرد.این ابر رایانه برای مدل‌های شبیه سازی فوق العاده طبیعی برای بررسی نحوه تکامل جهان و دگرگونی وضعیت آب و هوایی کره زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابر رایانه Kalpana درمرکز تحقیقات فضایی آمس Ames ناسا مورد استفاده قرار می‌گیرد. دانشمندان امیدوارهستند با استفاده از داده‌های شبیه سازی شده به وسیله ابر رایانه‌های ناسا بتوانند راهکار درمانی برای بیماری Covid-۱۹ بیابند که شامل روش‌های درمانی و واکسن پیشگیری است.

  • اطلاعات ۵ میلیون کاربر سیب اپ فاش شد

زومیت: ساعاتی پیش یکی از کاربران ایرانی توئیتر تصویری را در حساب خود منتشر کرد که نشان می‌‌داد همان شخص یا گروهی که اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر ایرانی تلگرام را فاش کرده، دست‌کم اطلاعات ۵ میلیون از کاربران فروشگاه اپلیکیشن سیب اپ (به آدرس sibapp.com) را نیز افشا کرده است.

  • شمار سایتهای با هویت ایرانی به یک میلیون و ۲۰۰ هزار رسید

مهر: آخرین وضعیت ثبت تعداد دامنه‌های اینترنتی در کشور، نشان می دهد که تا پایان سال ۹۸ شمار سایت های اینترنتی با هویت ایرانی به یک میلیون و ۲۰۰ هزار سایت رسیده است. بررسی ها از وضعیت ثبت دامنه های اینترنتی توسط کاربران ایرانی نشان می دهد که در سال ۹۸ حدود ۲۰۰ هزار سایت در کشور ثبت شده است.

آمارهای ثبت شده در پژوهشگاه دانش های بنیادی بیانگر آن است که ایران از نظر رشد دامنه اینترنتی در میان ۴ کشور نخست دنیا قرار دارد و از کشورهایی نظیر سنگاپور، مالزی، هنگ‌کنگ، ترکیه، اسلواکی، یونان و فنلاند نیز پیشی گرفته است.

  • آیفون ۹ به زودی از راه می‌رسد

جی‌اس‌ام: بعد از گذشت ۴ سال از عرضه iPhone SE، اکنون قاب آیفون ۹ که قرار است جایگزین آن شود در فروشگاهی دیده شده است.

به نظر می‌رسد رونمایی از جانشین  گوشی موفق iphone SE که چهارسال از عرضه آن به بازار می‌گذرد، به‌زودی محقق خواهد شد. بر اساس گزارش‌های جدید آیفون ۹ ممکن است اوایل هفته راهی بازار شود. شواهد به تاریخ ۵ آوریل اشاره دارند. کیس‌های آن نیز راه خود را به فروشگاه Best Buy پیدا کرده‌اند. روی جعبه محافظ آن به وضوح بیان شده برای آیفون ۴.۷ اینچی جدید ۲۰۲۰ طراحی شده و از قاب آن نیز این‌طور برمی‌آید که ابعاد و اندازه دوربین مشابه آیفون‌های ۷ و ۸ باشد.

  • نسخه جدید تلگرام ۶٫۰ با قابلیت دسته بندی چت ها منتشر شد

گجت نیوز: نسخه جدید تلگرام ۶٫۰ (Telegram 6.0) منتشر شد. با دانلود آپدیت جدید تلگرام می‌توانید از قابلیت دسته بندی چت ها و یک ابزار تحلیلگر کانال بهره‌مند شوید.

جذاب‌ترین قابلیت جدید تلگرام که با این نسخه معرفی شده، دسته بندی چت های محبوب شما است. این همان چیزیست که مدت‌ها انتظارش را داشتیم و می‌توانید تلگرام را یک پله جلوتر از تمام پیام‌رسان‌ها بی‌اندازد. زمانی که لیست چت‌های شما شلوغ و درهم ریخته می‌شود، می‌توانید پوشه‌هایی را برای سازماندهی آن‌ها، به بهترین شکلی که مدنظرتان است بسازید. حال آن‌ها می‌توانند چت‌هایی خاص نظیر کانال‌های مورد علاقه‌ی شما باشند. اما فراتر از آن، می‌توانید مشخص کنید که پیام‌های خوانده نشده به صورت خودکار به یک پوشه اضافه شوند یا یک به یک، به صورت دستی آن‌ها را به پوشه‌ای که می‌سازید انتقال دهید. پوشه‌ها مثل بخش آرشیو، می‌توانند بی‌نهایت چت پین شده داشته باشند.

 

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست