اخبار عمومی

مهمترین اخبار رسانه‌ها/ افزایش ظرفیت شبکه ‌IP زیرساخت کشور

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، روزانه از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در روز سه‌شنبه بیستم و هفتم اسفند ماه را می خوانید:

  • ۱۴۰۰گیگابیت به ظرفیت شبکه IP زیرساخت افزوده می شود

ایران آنلاین: وزیر ارتباطات گفت: امشب ۱۴۰۰گیگابیت بر ثانیه به ظرفیت هسته‌ شبکه ‌IP زیرساخت افزوده می‌شود تا آماده‌ نوروز باشیم. محمدجواد آذری جهرمی در توئیتر نوشت: پهنای باند ارتباطات بین الملل در ۲ هفته اخیر  ۲۰ درصد رشد داشته است. وی گفت: پهنای باند ارتباطات داخلی ۶۰ درصد، مصرف حجمی کاربران شبکه ثابت خانگی ۱۰۰ درصد و مصرف حجمی کاربران شبکه موبایل ۴۰ درصد در ۲هفته‌ اخیر رشد داشته است.

وزیر ارتباطات ادامه داد: ‏امشب ۱۴۰۰گیگابیت بر ثانیه دیگر به ظرفیت هسته‌ شبکه ‌IP زیرساخت افزوده می شود تا آماده‌ نوروز باشیم.

  • نگرانی غول‌های تکنولوژی از ضعف هوش مصنوعی در نبود متخصصان!

ایسنا: برخی از غول‌های تکنولوژی به تازگی در خصوص خطاهای هوش مصنوعی برای حذف اشتباهی محتوا در شبکه‌های اجتماعی هشدار داده و ابراز نگرانی کرده‌اند.

از آنجایی که بسیاری از شرکت‌های بزرگ همچون غولهای تکنولوژی نظیر گوگل، فیس بوک و توئیتر همگی از کارمندان و پرسنل خود درخواست کرده اند که تحت تاثیر شیوع گسترده ویروس کرونا به صورت دورکاری از منزل خود به کار و فعالیت های شغلی خود بپردازند، هم اکنون نگرانی های جدیدی مبنی بر حذف اشتباهی برخی از محتواهای اینترنتی موجود در شبکه‌های اجتماعی توسط هوش مصنوعی به وجود آمده است؛ چرا که معمولاً در خصوص شناسایی و تشخیص برخی محتواهای مورددار توسط فناوری هوش مصنوعی، حذف آنها با تایید کارمندان و متخصصان و پرسنل مربوطه انجام می شد و در صورتی که معلوم و مشخص می‌شد که این محتوای شناسایی شده ناقض برخی قوانین نظیر حریم خصوصی کاربران باشد، از پلتفرم شبکه اجتماعی مربوطه حذف می شود.

  • قابلیت جدید و متفاوت گوگل مپ در راه است

باشگاه خبرنگاران جوان: شرکت گوگل اخیرا در حال توسعه قابلیت واقعیت افزوده بر روی برنامه خود است تا بتواند مسیریابی را برای کاربران آسان سازد.

در آخرین نسخه‌های بتا و آزمایشی منتشر شده از سوی گوگل، برنامه مسیریاب این شرکت یک یک گزینه با نام FAB را به صورت معلق در صفحه دارد و در زمان جست و جو یک محل خاص این علامت نمایان می‌شود. انتخاب این گزینه دوربین گوشی هوشمند را باز می‌کند و اطلاعاتی از قبیل مسیر و فاصله محل مورد نظر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. یک نشان نیز کاربران را به مسیری که باید حرکت کنند راهنمایی می‌کند و تا زمانی که گوش در جهت مناسبی قرار نگرفته باشد معلوم خواهد بود. مقصد نهایی هر فرد در این قابلیت به صورت یک نشانه سنجاق گونه معلق در گوشی اشخاص قابل روئت است.

  • ۷۴ بازی رایانه‌ای، پروانه انتشار گرفتند

ایرنا: در جلسات فوق‌العاده شورای رده‌بندی سنی، تاییدیه رده بندی سنی و پروانه انتشار ۷۴ بازی رایانه‌ای از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای صادر شد.

«عقیل منصوری» معاون نظارت و ارزیابی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: با توجه به شرایط کنونی کشور و حضور خانواده‌ها به ویژه کودکان در خانه برای حفظ سلامت خود در برابر ویروس کرونا و در آستانه فرا رسیدن ایام عید نوروز، با برگزاری جلسات فوق‌العاده شورای رده‌بندی سنی، برای ۷۴ بازیِ برخط(آنلاین) و پیشانه‌ای(کنسولی) جهت توزیع در کشور، تاییدیه رده بندی سنی و پروانه انتشار صادر شد.

  • گلکسی A50 به‌روزرسانی اندروید ۱۰ را دریافت کرد

آتی رسان: سرانجام گوشی هوشمند سامسونگ گلکسی A50 به‌روزرسانی اندروید ۱۰ را دریافت کرده و این مورد ابتدا برای کاربران کره‌جنوبی رخ داد. سال گذشته گلکسی A50 یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های هوشمند این غول کره‌ای بود و همچنین بیشترین فروش را نیز به خود اختصاص داد، اما با این حال، جز آخرین گوشی‌های این شرکت است که به‌روزرسانی اندروید ۱۰ را دریافت می‌کند.

  • توئیتر ایموجی دست شستن ایجاد کرد

مهر: توئیتر در انگلیس ایموجی جدید «دست شستن» را ساخته تا افراد را تشویق کند در بحبوحه شیوع ویروس کرونا بهداشت دست هایشان را حفظ کنند.

توئیتر به تازگی ایموجی دست شستن را ساخته تا به مردم انگلیس یادآوری کند با شیوع پاندمیک ویروس کرونا بهداشت را رعایت کنند. این ایموجی با استفاده از هشتگ های  #HandWashing، #HandWashChallenge، #SafeHands یا #WashYourHandsدر توییت های کاربران ظاهر می شود.

  • نوکیا C2 معرفی شد؛ پایین‌رده‌ای با دوربین سلفی مجهز به فلش

جی‌اس‌ام: تلفن هوشمند نوکیا C2 از اندروید ۹ گو ادیشن استفاده می‌کند و در بخش دوربین سلفی خود از فلش LED استفاده می‌کند. این دستگاه نمایشگری ۵٫۷ اینچی دارد.

شرکت HMD امروز از تلفن هوشمند جدیدی به نام نوکیا C2 رونمایی کرد که در دسته گوشی‌هایی پایین‌رده قرار می‌گیرد. این گوشی از اندروید ۹ گو ادیشن استفاده می‌کند و مجهز به چیپستی از برند Unisoc است. نوکیا C2 پردازنده‌ای چهار هسته‌ای با سرعت ۱.۴ گیگاهرتز دارد که کمی قوی‌تر از نوکیا C1 با پردازنده ۱.۳ گیگاهرتزی است. این گوشی ۱ گیگابایت رم و ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی دارد که می‌توانید آن را با کمک کارت حافظه تا ۶۴ گیگابایت ارتقا دهید. نوکیا C2 نمایشگری ۵.۷ اینچی با رزولوشن +HD و نسبت تصویر ۱۸:۹ دارد.

  • هواوی از اولین تراشه های Wi-Fi 6+ جهان رونمایی کرد

گجت نیوز: هواوی از اولین تراشه های Wi-Fi 6+ جهان مخصوص گوشی های موبایل هوشمند و روترهای وای فای خانگی رونمایی کرد. در ادامه با محصول جدید هواوی آشنا می‌شویم.

Wi-Fi 6 به عنوان استانداردی جدید برای فناوری ارتباطی وای فای، در سال ۲۰۱۹ میلادی رونمایی شد. این استاندارد با قابلیت‌های جدیدش دست‌یابی به ارتباطی با سرعت بالاتر را تضمین خواهد کرد. علاوه بر این، بهبود عملکرد باتری برای دستگاه‌هایی که از این قابلیت ارتباطی نوین استفاده می‌کنند، یکی دیگر از مزایای Wi-Fi 6 است.

  • زیان کسب و کار‌های مجازی از رمزپویا

میزان: عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کار‌های مجازی استفاده اجباری از رمز پویا را عامل زیان اقتصادی به فعالین این حوزه عنوان کرد.

رضا الفت نسب عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کار‌های مجازی با اشاره به مشکلات فروشگاه‌های مجازی اظهار کرد: تعدد سازمان‌های متولی و نبود یک رگولاتوری به عنوان مرجع باعث افزایش موازی کاری و طولانی شدن روال اداری در این بخش شده است. عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کار‌های مجازی با بیان اینکه فضای مجازی نیازمند ایجاد یا تقویت نهادی مستقل در این بخش است تصریح کرد: مدیران میانی در بخش‌های دولتی آشنایی کاملی نسبت به فضای مجازی ندارند و اهمیت این گونه بازار‌های اینترنتی در زمان شیوع بیماری کرونا بیشتر دیده شده است.

  • پهپادها در اسپانیا، هشدارهای کرونایی می دهند

ایران آنلاین: این روزها که بسیاری از شرکت های ایالات متحده درگیر مبارزه با کرونا هستند، اسپانیا از روشی متفاوت تر برای مبارزه با کرونا استفاده کرده است. نیروی پلیس اسپانیا از پهپادهای مجهز به بلندگو در اماکن عمومی استفاده کرده است تا به شهروندان در مورد لزوم قرنطینه خانگی هشدار دهد.

پیش از اسپانیا، چین از پهپاد  و سایر فناوریهای پیشرفته برای اهداف مشابه استفاده کرده است. یک فیلم منتشر شده در روز یکشنبه توسط بی بی سی نشان می دهد خیابان های کاملاً متروک مادرید توسط پهپادها اداره می شوند. البته پهپادها توسط نیروهای انسانی کنترل می شوند که از طریق بلندگو هشدارهایی را از طریق آنها انتقال می دهند.

  • آمازون ۱۰۰ هزار نفر استخدام می‌کند!

ایسنا: شرکت آمازون به تازگی اعلام کرده که تحت تاثیر شیوع گسترده ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا و رشد ناگهانی تقاضای مشتریان برای خرید آنلاین قصد دارد حدود ۱۰۰ هزار نفر را به منظور تحویل کالاها استخدام کند.

شرکت آمازون که بدون شک یکی از بزرگترین پلتفرم های فروشگاه آنلاین و اینترنتی در جهان به شمار می‌رود، به تازگی اعلام کرده که تحت تاثیر شیوع گسترده ویروس کرونا در ایالات متحده و استقبال بی نظیر شهروندان آمریکایی از خریدهای اینترنتی، مجبور خواهد شد ۱۰۰ هزار نفر را برای تحویل کالاها و محصولات خریداری شده به دست مشتریان استخدام کند تا بدین ترتیب بتوانند کار خود را به بهترین شکل و سرعت ممکن انجام دهد و رضایت مشتریانش را جلب کند.

  • فرانسه اپل را ۱.۲ میلیارد دلار جریمه کرد

مهر: سازمان رقابت های آزاد فرانسه جریمه ای ۱.۲ میلیارد دلاری برای اپل تعیین کرده است. این شرکت متهم شده با توزیع کنندگان محصولاتش در فرانسه قراردادی امضا کرده تا قیمت این کالاها را بالا نگه دارد. قانونگذاران فرانسوی جریمه ای ۱.۲ میلیارد دلاری برای اپل تعیین کردند. این شرکت متهم است برای بالا نگه داشتن قیمت محصولاتش قراردادهایی با توزیع کنندگان در فرانسه بسته است. این بزرگترین جریمه ای است که سازمان رقابت های آزاد فرانسه برای یک شرکت تعیین کرده است.

به گفته این سازمان اپل و فروشندگان بزرگ محصولات این شرکت توافق کرده اند تا بهای آی پد و برخی محصولات دیگر این شرکت را براساس قیمت گذاری شرکت تولید کننده، تعیین کنند. البته در قراردادهای مذکور  نامی از آیفون برده نشده است.

  • طرح رایگان دورکاری و آموزش برای مقابله با کرونا

ایرنا: مجموعه‌ فعال در حوزه پیاده‌سازی ارتباطات یکپارچه صوت و تصویر و دیتا در کشور، با همکاری و حمایت سازمان‌های مختلف در راستای مسوولیت اجتماعی خود به ارایه سرویس‌های رایگان مناسب جهت دورکاری و آموزش اقدام کرده است.

در این طرح که مجموعه «کاوا ارتباطات هوشمند» برای شهروندان در نظر گرفته است، شرکت تعاونی کارکنان فناوری اطلاعات ریاست جمهوری (اروند)، شرکت پیشگامان توسعه ارتباطات، شرکت پرداز گستر ارتباطات برلیان نیز همکاری کرده‌اند تا شهروندان در دوران قرنطینه خانگی برای آموزش، دورکاری و مسایلی از این دست دچار مشکل نشوند.

  • محصول جدید شرکت اپل در راه است

باشگاه خبرنگاران جوان: شواهد حاکی از آن هستند که شرکت اپل سعی دارد با انجام مراحل اداری برای فروش محصول جدید خود، دنیا را برای معرفی یک iPad احیا شده آماده سازد.

این امکان وجود دارد که شرکت اپل در حال توسعه یک دستگاه از مدل جدید iPad است. اخیرا یک فرد توانسته با ورود به اطلاعات داده‌های هفته کمیسیون اقتصادی اوراسیا به گزارشاتی از درخواست اجازه فروش برخی دستگاه‌ها در روسیه و کشورهای دیگر دست پیدا کند. بر اساس گفته این شخص برگه درخواست مذکور شامل اطلاعات زیادی نمی‌شده و همچنین مشخص نشده است که چه نسخه از سیستم عامل iOS به iPad مذکور تعلق دارد. در نتیجه کاملا مشخص نیست که آیا iPad جدیدی در راه است و یا این تماما یک شایعه اشتباه بوده است.

  • مایکروسافت اطلاعات کامل ایکس باکس سری ایکس را منتشر کرد

جی‌اس‌ام: مایکروسافت بالاخره پس از چند ماه از مشخصات سخت‌افزاری ایکس باکس سری ایکس پرده برداشت تا نشان دهد که این کنسول قدرتمند در نسل بعد حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

مایکروسافت بالاخره امروز از مشخصات کامل کنسول ایکس باکس سری ایکس پرده‌برداری کرد. این غول نرم‌افزاری می‌گوید کنسول جدید آن‌ها از پردازنده AMD Zen 2 استفاده می‌کند که هشت هسته با سرعت ۳.۸ گیگاهرتز دارد. در کنار آن شاهد حضور گرافیک AMD RNDA 2 با توان ۱۲ ترافلاپس و ۵۲ واحد پردازشی هر کدام با سرعت ۱.۸۲۵ گیگاهرتز هستیم. تمام این پردازنده‌ها با گره ۷ نانومتری تولید شده‌اند و در کنارشان ۱۶ گیگابایت رم GDDR6 به همراه ۱ ترابایت حافظه داخلی NVME SSD وجود دارد.

  • شمار کاربران فعال ویندوز ۱۰ از یک میلیارد عبور کرد

دیجیاتو: مایکروسافت سرانجام به یکی از اهداف اصلی خود یعنی نصب ویندوز ۱۰ روی یک میلیارد سیستم فعال دست یافت.

این آمار که شامل کامپیوترهای شخصی، لپ تاپ ها، ایکس باکس وان و محصولات هولولنز هم می شود، به این معنی است که مایکروسافت به هدفش که نصب شدن ویندوز ۱۰ روی یک میلیارد دستگاه بود، رسیده است. غول نرم افزاری اوایل عرضه سیستم عامل جدیدش پیش بینی کرده بود که تعداد کاربران فعال آن در بازه سه ساله به یک میلیارد نفر می رسد.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست