اخبار عمومی

مهمترین اخبار رسانه‌ها/ طراحی و ساخت ربات جایگزین پرستار

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، روزانه از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در روز  پنجشنبه پانزدهم اسفند ماه را می خوانید:

  • روبات جایگزین پرستار طراحی و ساخته شد

آنا: محققان پارک علم و فناوری اردبیل موفق به طراحی و ساخت روبات جایگزین پرستار شدند. روبات جایگزین پرستار در طی چهار روز و به دستور استاندار و با حمایت و پیگیری‌های رئیس پارک علم و فناوری اردبیل طراحی و ساخته شد. از قابلیت‌های روبات پرستار حکیم، می‌توان به اتصال به شبکه و اینترنت وایرلس، قابل شارژ و مجهز به دوربین مدار بسته، مجهز به میکروفون و بلندگو، فرمان‌پذیری از طریق کامپیوتر و موبایل، مجهز به تب‌سنج لیزری، سرعت بالای عملیاتی، حمل دارو و غذا تا ۱۵ کیلوگرم و ارتباط صوتی و تصویری آنلاین اشاره کرد. این روبات توسط استاندار، رئیس کل دادگستری و رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل رونمایی شد.‌

  • نقش چشمگیر شبکه ملی اطلاعات در شکست کرونا

ایسنا: دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور از نقش چشمگیر فضای مجازی و اهمیت شبکه ملی اطلاعات در مواجهه، کنترل شیوع و شکست مشکلات جهانی همچون ویروس کرونا در کشور خبر داد. سید ابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورای عالی و رئیس مرکزملی فضای مجازی کشور – اظها کرد: مردم با برقراری ارتباطات و تعاملات خود بر بستر شبکه ملی اطلاعات و بهره مندی از فرصت های فضای مجازی برای مقابله و کنترل ویروس جهانی کرونا نشان دادند که می توان از این فضا برای کاهش ارتباط مستقیم و تعامل چهره به چهره انسان ها برای رفع نیازهای فردی استفاده بهینه کرد.

  • دغدغه جهرمی برای خدمات VOD ها

مهر: وزارت ارتباطات د رحالی برای فراگیرتر شدن استفاده مردم از تلویزیون های اینترنتی و VOD ها در پی تعطیلات کرونایی تسهیلاتی فراهم کرده که نظارت بر فعالیت این خدمات دهندگان با ابهاماتی همراه است. جایگاه قانونگذاری برای مجوزهای تولید محتوای چند رسانه‌ای از جمله صوت و تصویر فراگیر و VOD ها (ویدئو درخواستی) در کشور مشخص نیست و فعالان این حوزه تکلیف خود را نمی دانند. با وجود آنکه موضوع فعالیت تلویزیون های اینترنتی و VOD ها موضوعی فرابخشی محسوب می شود، فقدان یک دستورالعمل مشخص در خصوص ابعاد فعالیت و محتوای این رسانه نوظهور، سبب شده تا نظارت در این بخش توسط یک متولی مشخص انجام نشود و مسئولان قوا از قوه قضاییه تا مجریه درباره آن تصمیم گیری و اظهارنظر کنند.

  • فیسبوک تبلیغات سازمان جهانی بهداشت را رایگان منتشر می‌کند

زومیت: فیسبوک درصدد است تا از طریق انتشار رایگان تبلیغات سازمان جهانی بهداشت با گسترش محتوای دروغین در مورد کرونا مقابله کند و آگاهی کاربرانش را در این زمینه افزایش دهد. چندی است که شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک به یکی از مهم‌ترین منابع خبری برای مردم دنیا تبدیل شده است. این امر باعث شده است تا این پلتفرم به یکی از منابع اصلی سودجویان برای انتشار اخبار و اطلاعات نادرست تبدیل شود. همین مسئله از چندی پیش فیسبوک را بر آن داشته است تا با گسترش این‌گونه اخبار جعلی و گمراه‌کننده مقابله کند.

  • قابلیت استوری به توییتر اضافه می‌شود

باشگاه خبرنگاران جوان: شرکت توییتر اعلام کرد کاربران از این پس می‌توانند متن، عکس و فیلم مورد علاقه خود را در بخش استوری این شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارند. به تازگی شرکت توییتر اعلام کرده است که به زودی قابلیت استوری در سراسر جهان در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت و از این پس کاربران توییتر می‌تواند پست‌های یک روزه را نیز در صفحه خود منتشر کنند؛ همچنین این قابلیت در توییتر فلیت نام خواهد داشت. توییتر در این باره اعلام کرد که این قابلیت از امروز و از برزیل آغاز خواهد شد و به سرعت در سراسر جهان در دسترس اعضای این شبکه بزرگ قرار خواهد گرفت.

  • افزایش ۱۵درصدی قیمت گوشی‌های چینی

اقتصاد آنلاین: عضو انجمن واردکنندگان موبایل از افزایش ۱۵ درصدی قیمت گوشی های موبایل چینی در بازار ایران به دلیل افزایش قیمت جهانی خبر داد و گفت: شاید حدود ۲۰ درصد افزایش قیمت در انتظار این بازار باشد. احسان علوی‌نسب گفت: شیوع کرونا و متوقف شدن روند تولید موبایل در کشور چین، باعث افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت گوشی‌های موبایل در برندهای چینی مهم در بازار ایران شده است و به‌خاطر نقش کشور چین در تامین قطعات سایر برندها نیز شاهد افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی قیمت گوشی‌های موبایل از سایر برندها در بازار جهانی هستیم.

  • کرونا قطعات آیفون را نایاب کرد!

ایسنا: اپل با انتشار اطلاعیه‌ای جدید به مدیران و کارکنان فروشگاه‌های اپل استور درباره کمبود قطعات برای تعمیر و جایگزینی گوشی‌های آیفون هشدار داده است. بلومبرگ در گزارشی جدید از کمبود قطعات مورد نیاز برای تعمیر و جایگزینی گوشیهای هوشمند آیفون در فروشگاههای اپل استور تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا در جهان خبر داده است.

  • ابزاری برای اجرای اندروید روی آیفون

زومیت: اجرای اندروید روی آیفون شاید کاربرد زیادی نداشته باشد، اما امتحان کردن آن با استفاده از یک ابزار موقت، خالی از لطف نیست. دیوید ونگ، یک محقق امنیتی است که ۱۰ سال پیش با نصب اندروید روی اولین نسل آیفون، تجربه‌ی جالبی را به دنیای گوشی‌های هوشمند آورد. اکنون او و گروهش در استارتاپ امنیت سایبری Corellium مجددا برنامه‌ای مشابه را برای آیفون‌های جدیدتر اجرا کرده‌اند که به‌نام Project Sandcastle شناخته می‌شود. نسخه‌ی اولیه‌ی ابزار جدید آماده شده است و به‌زودی برای دست‌رسی عموم هم عرضه می‌شود. از طرفی زمان‌بندی معرفی پروژه‌ی جدید هم جالب‌توجه به‌نظر می‌رسد؛ چون استارتاپ کورلیوم اکنون در میانه‌ی یک دعوای حقوقی با اپل قرار دارد.

  • “کرونا” دفتر فیس بوک در سیاتل را تعطیل کرد

ایران آنلاین: ابتلای یکی از پرسنل فیس بوک به ویروس کرونا، دفتر این شبکه اجتماعی در سیاتل آمریکا را به تعطیلی کشاند. بر اساس گزارشی که در بلومبرگ آمده است، جواب مثبت تست و آزمایش کرونا یکی از کارکنان دفتر فیس بوک در سیاتل آمریکا موجب شد که این شرکت با انتشار اطلاعیه ای در چهارشنبه شب، به تمامی کارکنان و پرسنل فعال در این دفتر هشدار داده و اعلام کند که تا تاریخ ۹ مارس سال جاری میلادی مرکز مذکور بسته و تعطیل خواهد شد.

  • ارائه خدمات پستی بدون اختلال و با رعایت مسائل بهداشتی

باشگاه خبرنگاران جوان: معاون وزیر، رییس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ملی پست گفت: با وجود افزایش حجم ترافیک مرسولات پستی در روز‌های پایانی سال و همچنین شیوع ویروس کرونا، خدمات رسانی شبکه پستی با رعایت دقیق نکات بهداشتی ادامه دارد. ارائه خدمات پستی بدون اختلال و با رعایت مسایل بهداشتیبه گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین نعمتی با اشاره به اهمیت بسیج همگانی برای مقابله با بیماری ناشی از ویروس کرونا و توجه به سلامت شهروندان، گفت: این شرکت از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور، با تشکیل کمیته‌ای به همین نام، به مسئولیت اجتماعی خود عمل کرده و با اتحاذ تدابیر لازم اعم از ضدعفونی و گندزدایی تمامی مراحل ارسال مراسلات پستی اعم از قبول، تجزیه، رهسپاری و تحویل به گیرنده، زمینه‌ای فراهم آورد تا بسته‌ها و مرسولات مردم در نهایت سلامت به دست آنان برسد.

  • اولین چیپست ۶ نانومتری دنیا با مودم ۵G معرفی شد

دیجیاتو: یکسال بعد از رونمایی اولین چیپست های ۷ نانومتری EUV (لیتوگرافی از طریق اشعه فرابنفش) حالا اولین چیپست مبتنی بر لیتوگرافی ۶ نانومتری دنیا رونمایی شده. این چیپست که Unisoc T7520 نام دارد قرار است توسط کارخانجات TSMC به مرحله تولید انبوه برسد دارای تراکم ترانزیستوری ۱۸ درصد است و مصرف انرژی آن نسبت به نسل قبلی اش ۸ درصد پایین تر است. پردازنده یا CPU مورد استفاده در این چیپست چهار هسته کورتکس A76 و چهار هسته A55 را در بر می گیرد (با کلاک هسته نامعلوم) و از یک پردازنده گرافیکی میان رده Mali-G57 در آن استفاده شده که از نمایشگر با رزلوشن های مختلف تا سقف ۴K و بیشینه نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می کند.

  • انتشار جزئیات بیشتری از فناوری وای فای ۶ (WiFi 6

گجت نیوز: WiFi 6 جدیدترین استاندارد وایرلس است و ارزشمندی آن، پرداختن به تقاضای رو به رشد ما برای اتصال داده‌ها و پهنای باند است. سرعت فقط بخشی از پیشرفت‌های این استاندارد است. پهنای باند این نسل، ۴ برابر بیشتر از وای فای ۵ است. این بدان معناست که وای فای جدید می‌تواند اتصال همزمان به دیوایس‌های بیشتری بدون کاهش سرعت شبکه در هر یک از این دیوایس‌ها را به ارمغان بیاورد. این مثل یک کامیون حمل بار در جاده است. حتی اگر تعداد زیادی خودرو در جاده باشد، ولی آن جاده به اندازه‌ی کافی برای رانندگی عریض است. بنابراین هیچ نگرانی در مورد ترافیک نیز در آن جاده وجود نخواهد داشت. وای فای جدید می‌تواند از طریق دو فناوری جدید MU-MIMO (چند کاربر، چند ورودی و چند خروجی) و OFDMA (تقسیم فرکانس متعامد با دسترسی چندگانه) به این مسأله دست پیدا کند. در مقایسه با وای فای ۵، این پروتکل امنیتی WPA3 وای فای ۶ امنیت بالاتری را ارائه می‌کند. و هیچ تداخلی بین وای فای برای اطمینان از پایداری سیگنال وجود ندارد.

  • “اسپیکرهای هوشمند”، جدیدترین قربانیان کرونا

ایران آنلاین: پیش بینی می شود محموله بلندگوهای هوشمند برای سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ تا یک پنجم در چین سقوط کند زیرا کرونا همچنان در بازار تولیدات لوازم الکترونیک می تازد و قربانی می گیرد. انتظار می رود بازار اسپیکرهای هوشمند چین که سریعترین رشد را در سرتاسر جهان دارد به شدت متحمل خسارت شود، زیرا تقاضای مصرف کنندگان به دلیل اپیدمیک شدن کرونا به شدت کاهش یافته است. جیسون لاو ، تحلیلگر ارشد شرکت تحقیقاتی فناوری کانالیس، در گزارش اخیر خود گفت: “در این دوره حساس ، مصرف کنندگان در کوتاه مدت به خریدهای ضروری توجه می کنند و هرگونه خرید غیر ضروری را به تأخیر می اندازند.” کانالیس پیش بینی کرد که محموله اسپیکرهای هوشمند در چین در سه ماه  نخست سال تا ۲۲٪  نسبت به سال گذشته سقوط داشته باشد. این شرکت تحقیقاتی پیش بینی رشد سال ۲۰۲۰ خود را برای بازار از ۱۹ درصد به ۸ درصد کاهش داده است.

  • بیل گیتس کرونا را تهدید قرن معرفی کرد

فرصت امروز: بیل گیتس موسس مایکروسافت، یکی از فعال ترین چهره ها در زمینه مبارزه با کرونا که در جدیدترین اقدام خود کمک ۱۰۰ میلیون دلاری را به سازمان بهداشت جهانی انجام داده است. در سخنرانی اخیر خود از این بیماری به عنوان تهدید قرن نام برده و همه دولت ها و ثروتمندان جهان را به کمک برای رفع سریع آن دعوت کرد. به عقیده او باید نسبت به این تهدید توجه بیشتری را نشان داد و شیوع آن در کشورهای فقیر خصوصا در آفریقا می تواند تلفات آن را به ارقام میلیونی برساند. به همین خاطر به عقیده او وظیفه اخلاقی کشورهای ثروتمند، کمک به آنها است. بنا بر آمارهای رسمی، بیش از ۳۰۰۰ نفر تا به امروز بر اثر این بیماری، جان خود را از دست داده اند که در صورت یک مشارکت همگانی، تعداد آن به مراتب بیشتر خواهد شد.

 

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست