اخبار عمومی

مهمترین اخبار رسانه‌ها/ طراحی نرم‌افزار «ماسک» برای شکست زنجیره‌ ویروس کرونا

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، روزانه از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در روز دوشنبه چهارم فروردین ماه را می خوانید:

  • طراحی نرم‌افزاری برای شکست زنجیره‌ انتقال ویروس کرونا در کشور

ایسنا: جمعی از دانش‌آموختگان و اساتید دانشگاه صنعتی شریف با طراحی نرم‌افزار «ماسک» که بر بستر تلفن‌های همراه پیاده‌سازی شده و مورد تاکید سازمان بهداشت جهانی نیز است، ضمن اطلاع‌رسانی درباره آخرین اطلاعات و آمار شیوع ویروس کرونا در نقاط مختلف کشور، به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند نقشه ابتلا به کرونا در کشور، شهر و محل زندگی‌ خود را ببینند و از مناطق آلوده آگاه شده و از آنها دوری کنند.

دکتر علی شریفی‌زارچی، عضو هیات علمی گروه بایو انفورماتیک دانشگاه صنعتی شریف و سرپرست تیم طراحی نرم‌افزار «ماسک» درباره امکانات و ویژگی‌های این اپلیکیشن، گفت: یکی از تاکیدات سازمان بهداشت جهانی در هنگام بروز یک اپیدمی نظیر کروناویروس این است که مشخص شود چه افرادی با فرد آلوده در تماس بوده‌اند و آنها نیز آگاهی‌های لازم را پیدا کنند و این امکانپذیر نیست جز اینکه افراد از اپلیکیشن‌ها و ابزارهای مرتبط آن استفاده کنند.

  • سامسونگ با کنار زدن اپل به سومین تولیدکننده بزرگ پردازنده موبایل تبدیل شد

دیجیاتو: همانطور که می‌دانید شهرت سامسونگ فقط به تولید اسمارت‌فون نیست، بلکه در ساخت قطعات سخت‌افزاری گوشی مثل پنل‌های نمایشگر، حافظه داخلی، کارت‌های حافظه، سنسور دوربین و پردازنده‌ هم ید طولایی دارد. در همین راستا غول کره‌ای به تازگی اعلام کرده که با کنار زدن اپل به سومین تولیدکننده بزرگ پردازنده گوشی در دنیا تبدیل شده‌ است. این موفقیت در شرایطی حاصل شده که فروش محصولات این شرکت در هندوستان و ایالات متحده با جهشی قابل توجه مواجه بوده است. به گزارش Counterpoint Research، ۱سامسونگ در سال ۲۰۱۹ چیزی قریب به ۱۴٫۱ درصد از سهام بازار پردازنده‌های گوشی را از آن خود کرده تا با این آمار و ارقام، از اپل با داشتن ۱۳٫۱ درصد سهام از این بازار پیشی بگیرد.

  • اینترنت رایگان معلمان از پنجم فروردین فعال می‌شود

فارس: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بسته رایگان ۲۰ گیگی برای معلمان از پنجم فروردین فعال می‌شود که تا خرداد ماه این بسته قابل استفاده است. محمدجواد آذری جهرمی با اشاره به تحقق بیشتر شعار درخانه بمانیم و تسهیلات بیشتر به مردم گفت: این بیماری پدیده فراگیر در حدود ۱۶۰ کشور جهان است و در اکثر کشور‌ها شبکه‌های ارتباطی دچار کندی شده است.

وی افزود: ما در این خصوص تلاش‌های گسترده‌ای کردیم و با تلاش به بخش خصوصی و اپراتور‌ها از دو هفته پیش مصرف پهنای باند به حدود چهار هزار گیگابیت در ثانیه رسید که این میزان در سال ۹۲ حدود ۷۳ گیگبایت بود و ما اکنون به چهارهزار گیگابیت رسیده ایم و قبل از شیوع بیماری کرونا این رقم دو هزار و ۶۰۰ گیگابیت بود که جهش قابل توجهی به حساب می‌آید.

  • ممنوعیت تخصیص بودجه در آمریکا برای خرید از هواوی و زد تی ای

مهر: بر اساس تصمیم جدید دولت آمریکا، تمامی شرکت‌ها در خاک این کشور به طور رسمی از مصرف بودجه فدرال برای خرید تجهیزات از شرکت‌های هواوی و زد تی ای منع شدند. کاخ سفید که نگران سلطه چین بر بازار فناوری نسل پنجم و کاهش درآمدهای خود از این محل است، شرکت‌های چینی ارائه دهنده خدمات مخابراتی را تهدید امنیتی اعلام کرده و تمامی شرکای تجاری خود را به عدم همکاری با این شرکت‌ها دعوت کرده است.

بر اساس قانون جدیدی که در ۱۴ مارس به امضای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا رسیده هیچ شرکتی در داخل این کشور حق ندارد بودجه فدرال را صرف خرید تجهیزاتی از زد تی ای و هواوی کند. این دو شرکت از نوامبر گذشته به عنوان تهدید امنیتی اعلام شده بودند.

  • ادعای غلط ترامپ درباره وب‌سایت جدید گوگل

باشگاه خبرنگاران جوان: رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته گفته بود گوگل در حال توسعه وب‌سایت جدیدی است که به زودی تکمیل خواهد شد و کاربران می‌توانند از طریق آن تست‌ و آزمایش کرونا بدهند. هفته گذشته ترامپ مدعی شد که شرکت گوگل در حال ساخت وب‌سایتی است که کاربران می‌توانند از طریق آن تست‌ و آزمایش کرونا بدهند. اوایل این هفته هم گوگل وب‌سایت مذکور را فعال ساخت که اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد اما کاملا با حرف‌های ترامپ و ادعا‌های او فرق داشت.

  • هکرها اطلاعات ۵۳۸ میلیون کاربر ویبو را فروختند

فارس: اطلاعات شخصی بیش از ۵۳۸ میلیون نفر از کاربران شبکه اجتماعی ویبوی چین هم اکنون برای فروش در اینترنت موجود است. تبلیغاتی برای فروش اطلاعات شخصی صدها میلیون کاربر ویبو در اینترنت منتشر شده است. این موضوع بازتاب گسترده ای در رسانه های چینی داشته و بر اساس داده های موجود هکری در اواسط سال ۲۰۱۹ توانسته به سرورهای ویبو نفوذ کند و حجم زیادی از اطلاعات پایگاه داده ویبو را به سرقت ببرد.

  • نرم‌افزار جدید شرکت گوگل برای ارتقای قدرت عکس‌برداری

باشگاه خبرنگاران جوان: شرکت گوگل در حال توسعه یک برنامه جدید به نام Camera Go است تا از این طریق تصویربرداری را برای گوشی‌های ارزان آسان سازد. شرکت گوگل در نظر دارد تا یک نرم افزار برای تصویربرداری با نام Camera Go را برای گوشی‌های اندویدی پایین رده معرفی کند. سیستم عامل Android Go ابتدا دو سال پیش به عنوان یک نسخه متفاوت از اندروید طراحی شد تا بر روی گوشی‌های هوشمند ارزان قیمت به خوبی اجرا شود.

  • تعطیلی کارخانه‌های سامسونگ و ال جی در هند به دلیل شیوع کرونا

دیجیاتو: سامسونگ و ال جی در پی درخواست مقامات رسمی کشور هندوستان، کارخانه‌های خود در این کشور را به منظور پیشگیری از شیوع کرونا تعطیل کردند. البته به نظر می‌رسد که این تعطیلی دائمی نبوده و به طور موقت انجام می‌شود. به عنوان مثال، سامسونگ اعلام کرده که کارخانه‌ خود در شهر نویدا واقع در شمال ایالت اوتار پرادش را از امروز تا پس فردا تعطیل می‌کند. اما احتمالا بعد از این تاریخ مجددا به فعالیت خود ادامه خواهد داد تا هندی‌ها مشکلی در تأمین قطعات و تولید نداشته باشند.

  • فشار بر اینترنت زیاد بود، کیفیت را پایین آوردیم

ایسنا: پلت‌فرم های استریم آنلاین محتواهای ویدئویی همچون نتفلیکس، یوتیوب، آمازون و اپل به منظور کاهش فشار بر شبکه اینترنت، کیفیت و حجم فیلم های خود را کاهش داده اند. همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا، کشورهای مختلف جهان با اعمال قرنطینه و اجرای محدودیت های جدی در عبور و مرور شهروندان از آنها درخواست و تقاضا کرده اند که به هیچ عنوان سفر و تعددهای غیرضروری درون و برون شهری نداشته باشند و در خانه بمانند تا به قطع زنجیره انتقال و انتشار این ویروس خطرناک و مرگبار کمک کنند.

  • دستیار هوشمند سیری اپل شما را برای ویروس کرونا غربالگری می‌کند

آتی رسان: اپل به‌تازگی دستیار هوشمند سیری را به‌روزرسانی کرده و حالا شما می‌توانید با انجام یک غربالگری سریع بفهمید که آیا در رابطه با ویروس کرونا لازم است با دکترتان تماس بگیرید یا نه. آپدیت جدید ظاهرا روز یکشنبه منتشر شده و کاربران اپل از اواخر دیروز متوجه آن شده‌اند. برای شروع، تنها کاری که باید انجام دهید این است که به سیری بگویید، “?Hey Siri, do I have coronavirus”. شما با پرسیدن این سوال، از سیری خواهید خواست که شما را غربالگری کند.

  • اقدام قضایی وزارت دادگستری آمریکا علیه سایت های کلاهبردار کرونا

فارس: وزارت دادگستری آمریکا از اقدام قضایی بر علیه چند وب سایت خبر داده که اخبار و اطلاعات دروغین در مورد ویروس کرونا منتشر می کردند. یکی از وب سایت هایی که وزارت دادگستری آمریکا بر علیه آن شکایت کرده، به دروغ مدعی شده که کیت های واکسن کرونا را که از سازمان بهداشت جهانی دریافت کرده به ازای دریافت تنها ۵ دلار هزینه حمل و نقل در اختیار علاقمندان قرار می دهد. این سایت به همین بهانه اطلاعات مربوط به کارت های اعتباری و داده های هویتی مردم آمریکا را جمع آوری می کند و احتمال می رود در آینده از این اطلاعات به صورت گسترده سوءاستفاده کند. ادعاهای این سایت در شرایطی مطرح شده که هنوز هیچ واکسنی برای ویروس کرونا تهیه نشده و سازمان بهداشت جهانی هنوز هیچ کیت یا واکسنی توزیع نکرده است.

  • روسیه اولین نقشه سه بعدی ماه را طراحی کرد

مهر: روسیه برای اولین بار یک نقشه سه بعدی از ماه طراحی کرده که تصمیم گیری در مورد محل فرود فضانوردان این کشور را تسهیل خواهد کرد. این نقشه سه بعدی توپوگرافیک در راستای برنامه ریزی روسیه به منظور اعزام فضانورد به کره ماه طراحی شده است. به گفته آناتولی پتروویچ، مدیر مؤسسه تحقیقات فضایی روسیه این نقشه با استفاده از انبوه تصاویر تهیه شده از ماه ابداع شده و دقت آن دو تا سه متر است. روس‌ها دقت نقشه‌های یادشده را مناسب و قابل قبول دانسته‌اند. این نقشه مطالعه بر روی ساختار ماه و بررسی نقاط کمتر مطالعه شده این سیاره را تسهیل می‌کند و برنامه ریزی برای اعزام ربات‌های ماه نورد و فضانورد را به تنها قمر زمین ساده‌تر می‌کند.

  • ادعای غلط ترامپ درباره وب‌سایت جدید گوگل

باشگاه خبرنگاران جوان: رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته گفته بود گوگل در حال توسعه وب‌سایت جدیدی است که به زودی تکمیل خواهد شد و کاربران می‌توانند از طریق آن تست‌ و آزمایش کرونا بدهند. هفته گذشته ترامپ مدعی شد که شرکت گوگل در حال ساخت وب‌سایتی است که کاربران می‌توانند از طریق آن تست‌ و آزمایش کرونا بدهند. اوایل این هفته هم گوگل وب‌سایت مذکور را فعال ساخت که اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد اما کاملا با حرف‌های ترامپ و ادعا‌های او فرق داشت. گوگل شنبه طی بیانیه‌ای از انتشار بروزرسانی جدیدی خبر داد که اطلاعات موثقی در رابطه با ویروس کرونا در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در کنار این بروزرسانی، گوگل از وب‌سایت جدید خود نیز رونمایی کرد و در آن اطلاعات سطحی و پیش پا افتاده‌ای همچون چهار گزینه سرفه، تب، خستگی و تنگی نفس  را که از علائم ویروس کرونا هستند قرار داد.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست