اخبار عمومی

مهمترین اخبار رسانه‌ها/ ماجرای مزایده ۴۰ میلیاردی پیامرسان سروش

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، روزانه از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در روز دوشنبه نوزدهم اسفند ماه را می خوانید:

  • ماجرای مزایده ۴۰ میلیاردی پیامرسان سروش چیست؟

باشگاه خبرنگاران جوان: مرتضی رحیمی، مدیرعامل پیام‌رسان سروش، با انتشار پستی در فضای مجازی به این مسئله واکنش نشان داد. وی در صفحه خود نوشت: “روز‌های زیادی از آخرین پست اینجا میگذره و ما درگیر توسعه سرویس و بهبود سطح ارائه خدمات بودیم؛ به‌طوری که از مرز شش میلیارد پیام گذشتیم و طبق گزارش سامانه‌های مانیتورینگ (غیر از قطعی‌های شبکه و قطعی برق و … که خارج از کنترل ما بود)، تونستیم بیش از ۹۹.۷ درصد ساعات شبانه‌روز به کاربران خدمات ارائه کنیم. در این مدت یکی از بزرگترین پروژه‌های جابجایی تجهیزات یک سامانه سراسری با محدودیت‌های شدید سخت‌افزاری، با دقت تمام و با کمترین اختلال در ارائه سرویس، انجام شد. از دیروز و با انتشار مزایده فروش مالکیت سروش از سوی صداوسیما، اخبار متعددی دست به دست میشه که لازم دیدم توضیحاتی در این زمینه ارائه کنم.هر کسب‌ و‌کاری در مراحل مختلف سرمایه‌گذاری، اقدام به فروش و جذب سرمایه‌گذار جدید می‌کنه. ما مرحله قبلی رو بیش از یک ساله که با سهامدار خصوصی خودمون پیش بردیم و در این گام خوشحالیم که صداوسیما بالاخره تصمیم معقولی گرفت تا چابکی، تصمیماتِ سریع و سرمایه‌گذاریِ به‌موقع به مجموعه سهامداران برگرده. امیدواریم با تعیین تکلیف این ماجرا، با سرعت بیشتری به توسعه خدماتمون، به‌عنوان بزرگترین و قدیمی‌ترین پیام‌رسان ایرانی بپردازیم. قطعا قوی‌تر از گذشته تلاش خواهیم کرد که در مسیر خدمت به شما بهترین باشیم.”

  • سایت های جعلی آمریکایی و اروپایی منبع بیشتر اخبار کرونایی

فارس: نتایج یک بررسی علمی نشان می دهد منبع بیشتر اخبار به اشتراک گذاشته شده در مورد ویروس کرونا سایت های خبری دروغ پراکن و جعلی است. تبدیل شدن سایت های زرد و دروغ پراکن به منبع اصلی انتشار و توزیع اخبار مربوط به کرونا موجب نگرانی های گسترده شده است. زیرا این سایت ها با اخبار دروغین و نگران کننده به ترس و وحشت عمومی در مورد کرونا دامن می زنند و مقابله صحیح و اصولی با این ویروس را دشوار می سازند. این اخبار جعلی به طور گسترده در شبکه های اجتماعی پرطرفدار نیز به اشتراک گذارده می شوند و جایگزین اخبار صحیح و واقعی در مورد کرونا می شوند.

.

  • “اپل واچ” سطح اکسیژن خون را بررسی می‌کند

ایسنا: شرکت “اپل” قصد دارد تا برای افزایش سلامت کاربران خود، قابلیت بررسی سطح اکسیژن خون آنها را برای “اپل واچ” فراهم کند. شاید “اپل واچ” در آینده بتواند عواملی بیش از ضربان قلب را برای ارزیابی سلامت کاربر مورد بررسی قرار دهد. گزارشها حاکی از این هستند که شرکت اپل سعی دارد تا با کمک ساعت مچی هوشمند خود، سطح اکسیژن خون کاربران را شناسایی کند. اگر اشباع اکسیژن خون کاربر پایین‌تر از میزان مشخص باشد، هشداری برای کاربر ارسال خواهد شد که شبیه به هشدارهای ارسال شده برای ضربان غیرعادی قلب است. هنوز مشخص نیست که این قابلیت جدید، به به روزرسانی سخت‌افزار یا نرم‌افزار نیاز خواهد داشت یا خیر.

  • مدل‌های جدید مک مینی و آی مک در راه است

مهر: یک حساب توئیتری که قبلاً اطلاعات صحیحی را در مورد تولیدات جدید اپل منتشر کرده بود، دیروز از عرضه مدل‌های تازه رایانه‌های آی مک و مک مینی خبر داد. آخرین به روزرسانی اپل برای رایانه‌های مک مینی در سال ۲۰۱۸ عرضه شد. این شرکت از سال ۲۰۱۴ به بعد مک مینی را به روز نکرده بود. مک مینی ۲۰۱۸ از قدرت سخت افزاری بالا و پرت یو اس بی – سی بهره مند بود. کوین ایکس مدعی است که رایانه آی مک جدید مدلی غیرحرفه ای و ساده‌تر از رایانه‌های رومیزی اپل محسوب می‌شود. پیش از این برخی منابع خبری از عرضه مدل به روز شده آی مک پرو در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ خبر داده بودند.

  • خطای گوگل دوچرخه سوار بی‌گناه را به دردسر انداخت

آنا: داده‌های موقعیت مکانی اشتباه گوگل موجب شد پلیس دوچرخه سواری بی‌گناه را به جای متهم واقعی دستگیر کند. این دوچرخه‌سوار مدعی شده است که در حین دوچرخه‌سواری از بخش ویژه این ورزش در سرویس نقشه گوگل استفاده کرده و برای هماهنگ‌سازی نرم‌افزار نقشه، اطلاعات مشخصی را به آن داده است. او ادامه داد: پس از چند دور حرکت با دوچرخه‌ام ناگهان تعداد زیاد پلیس مرا محاصره کرده و دستگیر کردند.

  • کشف آسیب‌پذیری امنیتی در پردازنده‌های AMD

زومیت: آسیب‌پذیری جدیدی در پردازنده‌های AMD کشف شده است که ظاهرا تمامی محصولات ساخته‌شده از ۹ سال پیش تاکنون را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ذمحققان امنیتی از آسیب‌پذیری در پردازنده‌های AMD خبر دادند که محصولات قدیمی آن‌ها را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. ظاهرا شرکت از ماه‌ها پیش از وجود آسیب‌پذیری اطلاع داشته است. به‌نظر می‌رسد آسیب‌پذیری‌های امنیتی سخت‌افزاری تنها پردازنده‌های اینتل را هدف قرار نمی‌دهند و شرایط برای AMD نیز رو به وخامت باشد.

  • خطرناک‌ترین فروشگاه آنلاین موبایل شناسایی شد

ایسنا: فروشگاه آنلاین ۹Game.com که برای دانلود بازی‌های رایگان اندرویدی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به‌عنوان فروشگاه آنلاینی که بیشترین برنامه‌های مخرب را در خود جای می‌دهد در سال ۲۰۱۹ شناسایی شد. فروشگاه ۹Game با بیشترین تعداد برنامه جدید مخربی که در آن آپلود شده، در صدر فهرست فروشگاه‌هایی با برنامه‌های مخرب قرار گرفت و همچنین به‌صورت کلی در فهرست فروشگاه‌هایی با بیشترین برنامه‌های مخرب هم در اولین رتبه جای گرفت. در سال ۲۰۱۹ معادل ۶۲ هزار و ۶۶۹ برنامه مخرب جدید در ۹Game آپلود شده بود.

  • تلاش سنای آمریکا برای تسهیل نقض حریم شخصی کاربران اینترنت

مهر: سنای آمریکا به دنبال تصویب قانون جدیدی است که شرکت‌های فناوری را برای پایان رمزگذاری اینترنتی داده‌های کاربران به شدت تحت فشار قرار می‌دهد. دو سناتور جمهوری خواه و دو سناتور دموکرات سنای آمریکا طرحی را برای تصویب ارائه کرده‌اند که اگر چه هدف ظاهری آن مقابله با سواستفاده جنسی از کودکان در فضای مجازی است، اما مخالفان طرح یادشده آن را در عمل یک اسب تروجان برای آسیب زدن به امنیت کاربران اینترنت و جلوگیری از رمزگذاری اطلاعات آنها توصیف کرده‌اند.

  • ارسال بیش از ۱۱۳ میلیون مرسوله پستی در سال ۹۸ در تهران

باشگاه خبرنگاران جوان: مدیرکل پست استان تهران از ارسال بیش از ۱۱۳ میلیون مریوله پستی در ۱۱ ماه گذشته سال ۹۸ در استان تهران خبر داد. اخیرا با شیوع ویروس کرونا در ایران اقدامات شرکت ملی پست کشور رویکرد تازه‌ای یافته است. مردم برای پرهیز از خروج غیرضروری از خانه و از طرفی تامین نیاز‌های خود، به خرید اینترنتی روی آورده و حجم مرسولات پستی افزایش یافته است. شرکت پست نیز برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا از طریق انتقال مرسولات بین افراد، ناگزیر به انجام اقدامات پیشگیرانه در این زمینه شده است.

  • آیا ادعای “علی بابا” در تشخیص سریع کرونا معتبر است؟

ایران آنلاین: اخیرا شرکت علی بابا که به عنوان یکی از غول های فناوری چین شناخته می شود مدعی شده است که سیستم هوش مصنوعی جدید این شرکت می تواند کرونا را در ۲۰ ثانیه و با دقت ۹۶ درصدی تشخیص دهد. خبری که به سرعت در تیتر رسانه های فناوری جای گرفت. اما اساسا این تکنولوژی تا چه حد کاربردی است؟ علی بابا ادعا می کند سیستم جدید این شرکت می تواند کرونا را در سی تی اسکن بدن بیماران با دقت ۹۶٪ تشخیص دهد و این کار فقط ۲۰ ثانیه طول می کشد. این سیستم روی تصاویر و داده های جمع آوری شده از ۵،۰۰۰ مورد تائید شده کرونا آموزش داده شده و در بیمارستان های سراسر چین آزمایش شده است. طبق گزارش بررسی ، حداقل ۱۰۰ مرکز مراقبت های بهداشتی در حال حاضر از هوش مصنوعی علی بابا استفاده می کنند.

  • حذف برنامه‌های بنچمارک انتوتو از پلی استور

دیجیاتو: اپلیکیشن انتوتو یکی از معروف‌ترین برنامه‌های برای بنچمارک گرفتن گوشی‌های هوشمند است و به کاربران این اجازه را می‌دهد تا دستگاه‌های خود را با دیگر دستگاه‌های موجود مقایسه کنند. با این وجود به نظر می‌رسد که گوگل هر ۳ برنامه مربوط به انتوتو را از پلی استور حذف کرده است. بر اساس تحلیل‌های سایت اپ برین (AppBrain)، هر سه برنامه Antutu 3DBench، Antutu Benchmark و AItutu Benchmark از پلی استور حذف شده‌اند. آخرین باری هم که کاربر می‌توانست این برنامه‌ها را دانلود کند، به تاریخ ۲۲ فوریه یا ۳ اسفند بر می‌گردد. اقدام جدید گوگل در قبال برنامه انتوتو شاید کمی غافلگیر کننده باشد، اما اگر روند حذف برنامه‌های چیتا موبایل را دنبال کرده باشید، کمی توجیه‌پذیر می‌شود.

  • اینترنت دانشگاه‌ها برای کلاس‌های الکترونیک رایگان‌ می‌شود

ایرنا: معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، از رایگان شدن اینترنت دانشگاه‌ها و توسعه پهنای باند فقط برای گسترش آموزش‌های الکترونیک در دوران تعطیلی آموزشی مراکز آموزش عالی خبر داد. وزارت علوم هفته گذشته با ابلاغ بخشنامه ای به دانشگاه های کشور بر لزوم گسترش برخط بودن دروس تاکید کرد، اما در این میان برخی دانشگاه ها هم به دلیل نبود زیرساخت های کافی با مشکلاتی در حین اجرای این دوره های مجازی مواجه شده اند. در این زمینه، علی خاکی صدیق روز دوشنبه درباره امکان افزایش پهنای باند دانشگاه ها برای برگزاری گسترده تر آموزش های الکترونیک، اظهار داشت: بر اساس مکاتبه وزارت علوم با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مقرر شد استفاده از اینترنت برای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی که درگیر آموزش الکترونیک هستند، مجانی شده و پهنای باند هم افزایش دهند.

  • هواوی از گوشی P40 لایت رونمایی کرد

آتی رسان: هواوی به طور رسمی از گوشی P40 Lite به عنوان یکی از اعضای سری پرچمدار Huawei P40 رونمایی کرد. این محصول مشخصاتی رده‌بالا و قیمت مناسبی دارد. هواوی اعلام کرده بود پرچمدارهای سری P40 از ۲۶ مارس وارد اروپا خواهند شد؛ اما در حال حاضر این گوشی هوشمند به طور رسمی وارد بازار اروپا شده تا چند هفته زودتر از دیگر محصولات این سری پرچمدار، در اختیار مشتاقان قرار بگیرد. در کنار تمام مشخصه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این محصول، این گوشی هوشمند به اندروید ۱۰ و سرویس‌های موبایلی هواوی (HMS) مجهز شده است.

  • شواهدی جدید و باورنکردنی از حیات در سیاره مریخ

باشگاه خبرنگاران جوان: به تازگی دانشمندان توسط مریخ نورد شواهد جدید و باورنکردنی از حیات در سیاره سرخ کشف کرده اند. کارشناسان اعلام کرده اند به تازگی به شواهدی از وجود مولکول‌های ارگانیک در سیاره مریخ به کمک مریخ نورد کنجکاوی دست یافته اند که می‌تواند نشانه‌ای از حیات فرا زمینی باشد. مولکول‌های ارگانیک تیوفن Thiophene حاوی کربن و گوگرد هستند که از جمله عنصر‌های ضروری برای حیات جانداران است. این مولکول‌ها به وسیله مریخ نورد کنجکاوی درسطح سیاره مریخ شناسایی شده اند. اخترشناسان اعتقاد دارند منبع اصلی این عنصر‌ها فرآیند‌های بیولوژیکی درسطح سیاره مریخ است

 

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل