اخبار عمومیخبر ویژه

مهمترین اخبار رسانه‌ها/ نرخ خدمات پهنای باند تنها ۱۵ درصد افزایش داشته است

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هفته مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در هفته چهارم اردیبهشت ماه را می خوانید:


فناوری اطلاعات


  • ایسنا: تلگرام تسلیم آمریکا شد

مدیرعامل اپلیکیشن تلگرام به تازگی از لغو پروژه بلاک‌چین و عرضه رمز ارز اختصاصی خود خبر داده است.

پاول دوروف، موسس و مدیرعامل اپلیکیشن پیام رسان تلگرام به تازگی اعلام کرده که پروژه بلاکچین و معرفی و عرضه رمز ارز اختصاصی خود را تحت تاثیر و فشار مقامات آمریکایی لغو خواهد کرد.

طبق اخبار و گزارش های پیشین، شبکه باز تلگرام (Telegram Open Network) که به طور مخفف TON نامیده می شد قرار بود بستری برای کاربران اپلیکیشن تلگرام فراهم کند تا بدون ارتباط با سرورهای خود فعال بماند و به کاربران رمز ارز های مختلف همچون بیت کوین امکان فعالیت دهد.

  • ایسنا: مشکلات واردات تجهیزات آی‌تی؛ این بار تخصیص ارز

در حال حاضر برای تجهیزات آی‌تی تقاضا وجود دارد اما تعداد کالا محدود است و این موضوع به افزایش قیمت کالاها منجر شده، این در حالی است که به اذعان بخش خصوصی و واردکنندگان، پس از لغو ممنوعیت واردات تجهیزات آی‌تی و فراهم شدن امکان ثبت سفارش، ارزی به این کالاها تخصیص نمی‌یابد تا واردات انجام شود.

حمید توسلی، عضو کمیسیون سخت‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران درباره واردات تجهیزات کالاهای آی‌سی‌تی گفت: از ابتدای سال ۹۹ اعلام شد که تعداد زیادی از کالاهای آی‌تی تولید داخل دارد و واردات این کالاها ممنوع شده است. اما بعد از اعتراض واردکنندگان و بخش خصوصی، از سمت وزارت صمت اعلام کردند که ثبت سفارش طبق روال خودش انجام می‌شود.

وی ادامه داد: مرحله بعد از ثبت سفارش، تخصیص ارز توسط بانک مرکزی است که ما در حال حاضر در این قسمت دچار مشکل شدیم. در حالی که برای واردات کالاهای آی‌تی، پس از ثبت سفارش باید تخصیص ارز بگیرید و آنگاه کالا را وارد کنید که پس از آن کالا وارد گمرک شود، اکنون پس از ثبت سفارش در مرحله تخصیص ارز مانده‌ایم و در شرایطی که نه ارز نیمایی و نه ارز حاصل از صادرات به کالاهای آی‌تی تعلق نمی‌گیرد، عملا نمی‌توانیم کالایی وارد کنیم.

  • فارس: شبکه شاد برای دانش‌آموزان تا پایان خرداد رایگان شد

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات،‌در توئیتی نوشت: با موافقت و دستور رئیس‌جمهور و همچنین مساعدت رئیس سازمان برنامه و بودجه استفاده دانش‌آموزان و معلمان کشور از شبکه شاد از فردا تا پایان خرداد ماه رایگان خواهد بود.

وی افزود: تلاش می‌کنیم مصوبات لازم برای رایگان شدن همیشگی این شبکه نیز اخذ شود.

  • فارس: تولید محتوا در شبکه ملی اطلاعات اقتصاد داخلی را رونق می دهد

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی گفت: بسیاری از الزامات در زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات و جود دارد و تنها باید با تقویت این شبکه به تولید محتوا پرداخت و اقتصاد داخلی را در راستای جهش تولید رونق داد.

حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی با بیان اینکه تولید محتوا در شبکه ملی اطلاعات اقتصاد داخلی را رونق می دهد، گفت: بسیاری از الزامات در زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات و جود دارد و تنها باید با تقویت این شبکه به  تولید محتوا پرداخت و اقتصاد داخلی را در راستای جهش تولید رونق داد. وی افزود: شبکه ملی اطلاعات یکی از نیازهای اساسی جوامع محسوب می‌شود، وجود چنین شبکه ای می‌تواند توان اقتصاد داخلی کشور را در حوزه های مختلف به خصوص اقتصاد افزایش دهد.

  • دنیای‌اقتصاد: مایکروسافت جایزه ۱۰۰ هزار دلاری مایکروسافت به هکر سیستم‌عامل لینوکس

اخیرا از اختصاص جایزه ۱۰۰ هزار دلاری به فردی خبر داد که بتواند لینوکس سفارشی این شرکت را هک کند. این شرکت قصد دارد به همگان ثابت کند که سیستم‌عامل Azure Sphere از امنیت بالایی برخوردار است و ‌می‌تواند میزبان امنی برای دستگاه‌های مجهز به فناوری اینترنت اشیا از قبیل وب‌کم‌ها یا درهای پارکینگ منازل باشد. از این‌رو، به هکرها پیشنهاد داد که تما‌می ‌تلاش خود را برای نفوذ به این سیستم‌عامل سفارشی به‌کار ببندند و در صورت موفقیت، جایزه ۱۰۰ هزار دلاری این شرکت را تصاحب کنند.

 


فناوری ارتباطات


  • ایسنا: اینترنت دانشجویان رایگان نیست، بعضی سایت‌های دانشگاهی رایگان شده

به گفته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات. ترافیک دانشجویان رایگان نشده، بلکه دسترسی به سایت‌های دانشگاهی رایگان شده و به همین دلیل درصورت مراجعه دانشجویان به سایت‌های دیگر، از حجم اینترنت آنها کم می‌شود.

حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره کم شدن حجم اینترنت به دلیل تغییر آی‌پی توضیح داد: اگر هنگام استفاده از خدمات آنلاین دانشگاه آی‌پی عوض می‌شود و این آی‌پی در لیست نیست، ما کاری نمی‌توانیم کنیم. از طرفی ما ترافیک دانشجویان را رایگان نکردیم، بلکه دسترسی به سایت‌های دانشگاهی را رایگان کردیم. دانشجویان ممکن است با این اینترنت به سایت‌های دیگری هم مراجعه کنند که ترافیک اینها رایگان نیست و از حجم اینترنت آنها کم می‌کند.

  • ایسنا: سرعت اینترنت هنوز به قبل کرونا نرسیده است

به گفته رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با شیوع کرونا و افزایش مصرف اینترنت در کشور، میانگین سرعت اینترنت موبایل که پیش از این حدود ۱۱ مگابیت‌برثانیه بود، به پنج مگابیت‌برثانیه رسید و اکنون با اقداماتی که انجام شده به حدود ۹مگابیت‌برثانیه رسیده که هنوز هم به سرعت قبل نرسیده است. سرعت اینترنت از مواردی است که همواره برای کاربران دغدغه بوده و یکی از فاکتورهای کیفی خدمات اینترنتی محسوب می‌شود. طبق آمار وب‌سایت Speedtest که شاخص‌های جهانی اینترنت را در کشورها بررسی می‌کند، در ماه ژانویه سال ۲۰۲۰، اینترنت موبایل ایران با متوسط سرعت دانلود ۵۳/ ۲۷ مگابیت‌برثانیه در رتبه ۷۰ قرار داشت، همچنین در بخش اینترنت پهن‌باند ثابت نیز ایران با متوسط سرعت دانلود ۴۱/ ۱۸ مگابیت‌برثانیه، جایگاه ۱۲۲ جهانی را کسب کرده بود.

  • مهر: کرونا باعث افزایش مشترکان فناوری ۵G خواهد شد

بررسی‌های شرکت اریکسون نشان می‌دهد شیوع ویروس کرونا موجب افزایش تقاضا برای برقراری ارتباطات چندرسانه ای شده و همین امر تقاضا برای خدمات نسل پنجم را بیشتر کرده است.

شرکت سوئدی اریکسون که در زمینه تولید انواع تجهیزات مخابراتی فعال است، پیش بینی کرده که در سال ۲۰۲۵ تقاضا برای اشتراک خدمات نسل پنجم به ۲.۸ میلیارد نفر خواهد رسید. این تقاضا قبلاً ۲.۶ میلیارد نفر پیش بینی شده بود.

  • مهر: نرخ خدمات پهنای باند تنها ۱۵ درصد افزایش داشته است

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه با ادامه توزیع بسته های رایگان اینترنت موافقت نشد، در دفاع از قیمت اینترنت گفت: نرخ پهنای باند در چند سال اخیر تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته است.

حمید فتاحی  با بیان اینکه بنا به دلایلی با ادامه توزیع بسته های رایگان اینترنت به کاربران موافقت نشد، گفت: اما با توجه به سبد مصرفی خانوار و هزینه های پهنای باند، در می یابیم که نرخ خدمات مخابراتی به ویژه پهنای باند در چند سال اخیر تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد داشته است که در مقایسه با دیگر خدمات و محصولات کمتر بوده است.

  • باشگاه خبرنگاران جوان: ۹۳ درصد روستا‌های کشور پوشش تلفن همراه دارند

مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: تا پایان سال ۹۸ حدود ۳۶ هزار و ۷۰۰ روستا، یعنی ۹۳ درصد روستا‌های کشور از پوشش تلفن همراه برخوردار شدند.

مهرداد ترابیان با اشاره به اینکه در تقسیمات کشوری روستا به محدوده‌ای گفته می‌شود که بالای ۲۰ خانوار داشته باشد، گفت: در حال حاضر در کشور بالای ۳۹ هزار روستا وجود دارد که توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در آن‌ها یکی از اهداف دولت است.

  • ایرنا: تعرفه پخش ویدیو در بستر پلتفرم‌ها همچنان نیم‌بها است

معاون وزیر ارتباطات اعلام کرد بر خلاف اخبار منتشر شده، همچنان تعرفه سرویس پخش ویدیو در بستر پلتفرم‌ها (VOD) همچنان بر اساس تبصره‌ای که در این خصوص وجود دارد، نیم‌بها محاسبه می‌شود.

صبح امروز در خبرگزاری‌ها خبری مبنی بر رایگان نبودن ترافیک اینترنت برای سرویس VOD ها منتشر شد. خبری که حکایت از متوقف شدن سیاست رایگان بودن ترافیک اینترنت برای VOD‌های داخلی داشت و می‌گفت کاربران برای استفاده از رسانه‌های تعاملی باید هزینه اینترنت بپردازند. «امیر ناظمی» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا توضیحاتی ارائه داد.

وی افزود: بر اساس مصوبه‌ای که داریم، ترافیک تولیدکنندگان محتوای داخلی که پلتفرم آن‌ها داخل کشور میزبانی می‌شوند به قیمت یک دوم و پیام رسان‌ها یک سوم محاسبه می‌شوند. بر خلاف خبری که منتشر شده، این مصوبه همچنان باپرجاست عوض نشده است

 


اپراتورها


  • مهر: عملکرد اپراتورها در محاسبه حجم اینترنت رصد می‌شود

مدیرکل نظارت بر سرویس‌های ارتباطی رگولاتوری از رصد و نظارت دوره‌ای بر عملکرد اپراتورها در محاسبه حجم ترافیک بسته‌های اینترنت خبر داد و گفت: بسته‌های اینترنت باید به تایید رگولاتوری برسد.

محمد امامی درخصوص تمهیدات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای اظهار نارضایتی کاربران از اتمام زودهنگام بسته‌های اینترنت گفت: رگولاتوری بررسی و نظارت دوره‌ای بر حجم ترافیک مصرفی کاربران اپراتورهای ثابت و همراه را در دستور کار قرار داده است. به این معنی که حجمی که در بسته اینترنت به مشترک فروخته می‌شود، در بازه‌های مشخص به‌صورت دوره‌ای مورد بررسی و نظارت قرار می‌گیرد تا بسته‌ها زودتر از موعد به اتمام نرسد و همان حجمی که به مشترک فروخته شده، توسط وی مصرف شود.

  • ایسنا: ثبت ۸ میلیارد پیامک در اپراتورهای موبایل

تعداد پیامک‌های ورودی به هر یک از اپراتورهای تلفن همراه از سمت سایر اپراتورها، در سه ماه‌ چهارم سال ۱۳۹۸ به بیش از هشت میلیارد پیامک می‌رسد. آمار منتشرشده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تعداد پیامک‌های ارسال‌شده در هر یک از اپراتورهای تلفن همراه در سه ماه‌ سوم سال جاری را مشخص کرده است که نشان می‌دهد در سه ماه چهارم سال ۱۳۹۸ بیش از هشت میلیارد و ۳۴ میلیون و ۶۳۷ هزار پیامک به هر یک از اپراتورهای تلفن همراه از سمت سایر اپراتورها، ارسال شده است.

تعداد پیامک‌های خروجی از همراه اول به سایر اپراتورها در مجموع بیش از سه میلیارد و ۶۴۸ میلیون و ۹۸۷ هزار عدد و تعداد پیامک‌های ورودی از سایر اپراتورهای سیار به اپراتور همراه اول، بیش از چهار میلیارد و ۱۲۰ میلیون و ۳۶۲ عدد بوده است. همچنین تعداد پیامک‌های درون‌شبکه‌ای همراه اول، بیش از ۴۶ میلیارد و ۳۶۴ میلیون و ۹۱۷ هزار عدد بوده است.

 


موبایل و تبلت


  • فارس: اپل مک بوک ایرهای قبل از سال ۲۰۱۳ را بازنشسته کرد

اپل اعلام کرده به مک بوک ایرهای تولید شده از سال ۲۰۱۳ به قبل خدمات پس از فروش ارائه نمی دهد و آنها را بازنشسته محسوب می کند.

مالکان این لپ تاپ ها از این پس در صورت مراجعه به نمایندگی های رسمی شرکت اپل نمی توانند هیچ نوع خدمات پس از فروشی دریافت کنند. این امر منجر به اعتراض برخی کاربران در شبکه های اجتماعی شده است. اپل آی پاد تاچ های نسل پنجم را هم در فهرست بازنشستگی خود قرار داده است. احتمال می رود این شرکت در آینده نزدیک این فهرست  را باز هم توسعه دهد.

  • ایرنا: واردات بیش از ۱۵ میلیون دستگاه گوشی موبایل

گزارش آمار روند واردات و مصرف موبایل طی ۱۲ ماه سال۹۸ نشان می‌دهد واردات موبایل از طریق رویه تجاری در سال ۹۸ نسبت به سال قبل بیش از ۹۰ درصد رشد داشته است.

تبلت و لوازم جانبی طبق داده‌های آماری در این گزارش طی سال ۹۸ تعداد ۱۵ میلیون و ۳۸۰ هزار دستگاه موبایل وارد کشور شده است که از این تعداد چیزی بالغ بر ۱۴ میلیون آن توسط مصرف کنندگان در شبکه ارتباطی تلفن همراه کشور فعال شده است.

بر اساس این گزارش در اسفند ماه سال ۹۸ تعداد ۱ میلیون و پانصد هزار دستگاه موبایل از طریق رویه تجاری و مسافری وارد کشور شد که ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه از آن در شبکه فعال است که این موضوع در واقع بیانگر میزان مصرف کشور در ماه پایانی سال ۹۸ است.

 

  • آتی‌رسان: سامسونگ عنوان پرفروش‌ترین شرکت تولیدکننده اسمارت‌فون ۵G را از آن خود کرد

بنابر آمارهای رسمی منتشر شده، شرکت کره‌ای سامسونگ در طول سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی بیشترین اسمارت‌فون ۵G را به فروش رسانده است. از میان پنج شرکت موجود در لیست پرفروش‌ترین‌های ۵G نیز فقط سامسونگ به عنوان یک شرکت غیر چینی در آن دیده می‌شود و مابقی آن‌ها چینی هستند.

سامسونگ تاکنون با فروش ۸٫۳ میلیون دستگاه در سه‌ماهه گذشته ۳۴٫۱ درصد از بازار تلفن‌های ۵G را در دست خود دارد. این شرکت از ابتدای سال میلادی تا به امروز ۲۴٫۱ میلیون واحد از اسمارت‌فون‌های ۵G را به فروش رسانده است.

  • ایرنا: تولید ‌گوشی‌هوشمند داخلی با ارایه تسهیلات ویژه

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات گفت: قرار بود طرح تولید گوشی هوشمند داخلی با تسهیلات و باندلینگ (تسهیلات ویژه و قسطی) در ابتدای سال جاری رونمایی شود، اما متاسفانه به دلیل تبعات ناشی از اپیدمی ویروس کرونا، اجرای این طرح به زمان عادی شدن شرایط موکول شده است.

اوایل دی ماه سال گذشته وزارت ارتباطات در جریان امضای دو تفاهم‌نامه با وزارت صنعت، معدن و تجارت و پست بانک ایران، از تولید گوشی هوشمند داخلی تا پایان سال به صورت قسطی خبر داد.  با شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن آموزش و کسب و کارها، قیمت گوشی تلفن همراه به شدت بالا رفته است و بیش از هر زمان دیگری به ضرورت تولید گوشی همراه داخلی تاکید می‌شود.

  • ایسنا: آی‌فون ۱۱؛ پرفروش‌ترین گوشی اولین فصل ۲۰۲۰

آی‌فون ۱۱ پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین گوشی هوشمند در نخستین فصل سال‌جاری میلادی شد. آمارهای منتشر شده از سوی کارشناسان و تحلیلگران موسسه تحقیقاتی کانالیز حاکی از آن است که میزان فروش آی‌فون ۱۱ در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ بسیار بیشتر از گوشی‌های دیگر موجود در بازارهای جهانی بوده است و این به آن معناست که این گوشی هوشمند جدید عنوان محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین گوشی هوشمند در نخستین فصل از سال‌جاری میلادی را به خود اختصاص داده است.


لبه دانش


  • باشگاه خبرنگاران جوان: ساخت اولین خانه مجهز برای زندگی روی ماه

ناسا با برنامه «آرتمیس» قصد دارد بار دیگر انسان‌ها را به ماه بفرستد که این برنامه مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. در میان آن‌ها به طراحان دانمارکی «Sebastian Aristotelis» و «Karl-Johan Sørensen» برمی‌خوریم که در حال توسعه یک ماژول قمری به عنوان بخشی از فضاپیما با الهام از اوریگامی هستند که به صورت خودکار باز می‌شود و در گرینلند مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

در حالی که ایده زندگی روی ماه توسط فضانوردان جذابیت‌های مخصوص به خود را دارد، در واقعیت زندگی در یک محیط با جاذبه پایین و لباس‌های مخصوص مشکلاتی در زمینه ساخت دستگاه‌ها ایجاد می‌کند. به همین دلیل ساخت محل زندگی که بتواند خودش را جمع کند برای افرادی که قصد دارند برای اولین بار روی ماه زندگی کنند، یک پیشنهاد عملی به نظر می‌رسد.

  • گجت‌ نیوز: دورترین سیاره شبیه به زمین با مشخصاتی شگفت‌انگیز کشف شد!

دانشمندان به تازگی خبر کشف دورترین سیاره شبیه زمین را تایید کردند؛ این جرم آسمانی جالب‌توجه در بین سیارات فراخورشیدی منحصر به فرد بوده و کشف آن توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

دورترین سیاره شبیه زمین یک جرم آسمانی سنگی بوده که در فاصله ۲۵ هزار سال نوری از ما قرار گرفته است؛ در میان تمامی سیاره‌های فراخورشیدی که تا به امروز کشف شده‌اند، پیدا کردن اجرامی که به سیاره ما شبیه باشند همیشه خبرساز بوده و می‌توان گفت که چنین اتفاقی تقریبا نادر به حساب می‌آید. ویژگی‌های شگفت‌انگیز سیاره فراخورشیدی مورد نظر باعث خبرساز شدن آن شده و توجه بسیاری از علاقه‌مندان به دنیای ستاره شناسی را به خود جلب کرده است.

  • دیجیاتو: محققین نمونه دیگری از ویروس کرونا با منشاء خفاشی پیدا کردند

پیدایش و گسترش ویروس کرونا از همان روز اول برای همگان یک سوال مانده و هنوز پاسخی هم برای آن ارائه نشده است. تحقیقاتی که تاکنون انجام شده، نشان می‌دهد که این ویروس از خفاش‌ها شروع شده و با ورود به بدن حیوانات و جهش‌های لازم، به انسان منتقل شده و این همه‌گیری جهانی را آغاز کرده است. محققین اخیرا توانسته‌اند یک نوع ویروس دیگر مشابه کرونا پیدا کنند که آن هم مشابه کرونا از خفاش‌ها شروع می‌شود. البته این تحقیقات ثابت می‌کنند که ویروس کرونا به هیچ عنوان از یک آزمایشگاه به بیرون درز نکرده و به صورت طبیعی تولید شده است.

این ویروس جدید که «RmYN02» نام دارد، از تحلیل ۳۰۲ نمونه جمع‌آوری شده از ۲۲۷ خفاش به دست آمده است. با بررسی این نمونه‌ها، محققین دو نمونه از ژنوم کامل ویروس کرونا را به دست آورند. اولین نمونه ژنوم «RmYN01» نام داشته که تطابق زیادی با ویروس کرونا ندارد. دومین نمونه ژنوم که «RmYN02» نام دارد، ۹۳.۳ درصد ژن مشترک با ویروس کرونا دارد. ژن ۱ab به طور مشخص ۹۷.۲ درصد با همین ژن در کرونا تشابه دارد.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه

آخرین اخبار

فهرست