مکانیزم فعلی فیلترینگ به سخره گرفتن قانون است

یک کارشناس فناوری اطلاعات با اعتقاد به اینکه دولت آینده باید به یک جمع‌بندی در مورد فیلترینگ برسد، گفت: این موضوع در حال حاضر عملا کارآمد نیست و بیشتر شبیه به سخره گرفتن قانون شده است، چون همه نامزدها در توییتر و تلگرام فیلترشده فعالیت تبلیغاتی دارند.

به گزارش داتیکا به نقل از ایسنا، علی فخار، با اشاره به مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری و بیان مشکلات اینترنتی بیان کرد: همین که گیمرها به‌عنوان قشری از جامعه توسط نامزدها به رسمیت شناخته می‌شوند و نیازهایشان مورد توجه نامزدها قرار می‌گیرد، اتفاق مثبتی است اما اینکه در عمل چه اتفاقی رخ می‌دهد، بحث دیگریست. در دولت دوازدهم هم برای اینترنت و رشد زیرساخت‌ها کار بزرگی انجام شد. کیفیت ارتباط با سرور بازی‌ها افزایش پیدا کرد و پینگ بازی‌ها به نسبت سال‌های قبل کاهش یافت.

وی با بیان اینکه متاسفانه تحریم‌ها به حوزه بازی‌های آنلاین هم وارد شده، گفت: بسیاری از سرویس‌های بازی، مارکت‌ها یا سرورهای بازی‌های آنلاین طی سال‌های اخیر ایران را تحریم کردند و گیمرهای ایرانی نمی‌توانند با IP ایران به این بازی‌ها متصل شوند. دولت بعدی باید سعی کند ما را به لیست کشورهایی که شرکت‌های بین‌المللی به آنها خدمات می‌دهند، اضافه کند.

بزرگ‌ترین سرخوردگی در بین کاربران اینترنت این است که وقتی وارد سایت خارجی می‌شوند، اسم کشورشان را پیدا نمی‌کنند و باید با اسم یک کشور دیگر اکانت بسازند.

این کارشناس فناوری اطلاعات ادامه داد: امیدوارم برای اصلاح واقعی زیرساخت‌های اینترنت و مشکلاتی ازجمله استریم و گیم آنلاین کار عملی و جدی انجام شود که نیازمند سرمایه‌گذاری عظیمی است، چون زیرساخت اینترنت ثابت در کشور ما قدیمی شده و برای تبدیل شدنش به تکنولوژی‌های جدیدتر مثل فیبر نوری سرمایه‌گذاری زیادی لازم است.

بدون اینترنت کسب و کار کل کشور مختل می‌شود

فخار در ادامه خاطرنشان کرد: یکی ‌دیگر از سوالاتی که مطرح‌ می‌شود، این است که زیرساخت‌های مورد نظر نامزدها مربوط به شبکه ملی اطلاعات است و یا توسعه کلی اینترنت؟ چون بارها طی سال‌های اخیر از دولت گلایه شده که چرا شبکه ملی اطلاعات کامل نمی‌شود. بنابراین نامزدهایی که درباره اینترنت حرف می‌زنند، باید شفاف اعلام کنند که منظورشان از زیرساخت‌ها، دقیقا کدام زیرساخت است، زیرا بدون اینترنت کسب و کار کل کشور مختل می‌شود. بخصوص در شرایط کرونا که مشخص شد اگر این زیرساخت‌ها نبود، کارها بسیار سخت‌تر می‌شد.

وی با بیان اینکه دولت آینده باید سعی کند فضای اینترنت را رشد دهد، نه این که با این فضا مخالف باشد، اظهار کرد: همچنین دولت بعدی باید به یک جمع‌بندی در مورد فیلترینگ هم برسد. فیلترینگ در حال حاضر عملا کارآمد نیست و بیشتر شبیه به سخره گرفتن قانون شده است، چون همه نامزدها در توییتر و تلگرام فیلترشده فعالیت تبلیغاتی دارند. این تضاد را باید بالاخره حل کرد و فکری به حال این فیلترینگ کرد که باعث افت کیفیت اینترنت هم می‌شود.

این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات در ادامه خاطرنشان کرد: دولت باید به کسانی که در فضای مجازی کسب و کار دارند، چه از طریق شبکه‌های اجتماعی یا دیگر فضاهای اینترنتی، تضمین دهد که علیه کسب و کار آنها فعالیتی نمی‌کند. نمونه ضررهایی که به حوزه کسب‌وکارها وارد شد، با فیلترینگ تلگرام بود، وقتی تلگرام بسته شد کسب و کارهای بسیاری ضربه جدی دیدند. باید مشخص شود که چه کسی پاسخگو و جبران‌کننده این ضرر و زیان است؟

دوران کپی گرفتن از کارت ملی و شناسنامه تمام شود

فخار با تاکید بر ضرورت توسعه دولت الکترونیک بیان کرد: دولت بعدی باید در زمینه دولت الکترونیک سرمایه‌گذاری کند و دوران کپی گرفتن از کارت ملی و شناسنامه تمام شود. کل دیتای کشور باید روی بستری قرار گیرد که سازمان‌ها و نهادهای مختلف بسته به نیازشان به آن دیتا دسترسی پیدا کنند و درگیر کاغذبازی نشوند. متاسفانه همچنان همه چیز در دولت و ساختار حکومت ما کاغذمحور است. برای حفظ محیط زیست هم که شده باید این رویه عوض شود و همه چیز الکترونیکی شود. در آن صورت مردم هم خدمات را راحت‌تر دریافت می‌کنند و هزینه‌های جابه‌جایی و اتلاف وقت هم کاهش پیدا می‌یابد.

وی درباره مسئله کپی‌رایت محتوا در کشور گفت: اخیرا با رشد VODها این اتفاق جدی‌تر شده، اما تولیدکننده محتوا در ایران همیشه در معرض خطر است که اثرش در اینترنت کپی و منتشر شود و در بسیاری از موارد قانون نمی‌تواند جلوی این موضوع را بگیرد. ما اگر به کنوانسیون مربوطه نمی‌پیوندیم، حداقل باید قوانین کپی‌رایت یا حق مولف داخلی را به‌روز کنیم تا تولیدکننده محتوای در داخل کشور خیالش راحت باشد که اثرش به راحتی دزدیده نمی‌شود، همین مسئله اگر به درستی اتفاق بیفتد، باعث رشد قابل توجه تولید محتوا می‌شود.

این کارشناس فناوری اطلاعات همچنین به ضرورت توسعه 5G در کشور تاکید کرد و گفت: در حال حاضر دنیا به سمت توسعه 5G حرکت می‌کند که می‌تواند کل کسب و کارهای آنلاین را متحول کند و حتی ایجادکننده کسب و کارهای جدید باشد. این موضوع هم نیازمند سرمایه‌گذاری زیادی است که دولت باید شروع کند تا از کورس رقابت جهانی عقب نمانیم.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

پوسته‌سازی در فضای مجازی

کارشناسان امنیتی و برنامه‌نویسان، پوسته‌سازی یا ایجاد یک نسخه کپی از پلتفرم اصلی را مخالف امنیت و…
آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست