نام جدید فیسبوک : متا META

زاکربرگ : بر اساس آنچه هستیم و آنچه می‌خواهیم بسازیم ناممان را تغییر داده‌ایم

یک هفته قبل مشخص شد که فیسبوک در حال تغییر نام و برند خود است و حالا نام جدید این شرکت مشخص شده است :‌متا META

به گزارش داتیکا به نقل از آی تی ایران، مارک زاکربرگ روز پنج شنبه در رویداد Connect نام جدید این شرکت را اعلام کرد. او گفت: ما یک شرکتی هستیم که تکنولوژی را بر اساس ارتباط شکل داده‌ایم. ما به کمک هم مردم را در مرکز تکنولوژی قرار داده‌‌ایم و می‌توانیم با هم اقتصاد بزرگتری را ایجاد کنیم.

زاکربرگ افزود: بر همین اساس که ما چه هستیم و می‌خواهیم چه چیزی بسازیم نام فیسبوک را تغییر داده‌ایم.

به گفته زاکربرگ نام فیسبوک بیان کننده همه آنچه این شرکت در حال حاضر انجام میدهد نیست و صرفا به یک محصول محدود شده است. بنیانگذار فیسبوک آنچنانکه پیش‌تر هم گفته بود این تغییر نام را بر اساس حرکت به سمت متاورس شکل می‌دهد.

هدف فیسبوک از تغییر نام به متا
هدف فیس‌بوک از این تغییر نام بازنمایی از تمرکز بر ساخت متاورس یا آرمان‌شهر‌ مجازی (metaverse) است، متاورس عبارتی نوظهور در فضای اینترنت است که اشاره به تغییر ماهیتی دارد که شرکت‌‌هایی چون فیس‌بوک را از یک شبکه اجتماعی یا شرکت صرف تکنولوژی به شرکتی با شمولیت بیشتر و دایره محصولی متفاوت تعریف می‌کند.

زاکربرگ برای این تغییر هدل توییتر meta@ و همچنین سایت meta.org را هم در اختیار گرفته که پیشتر در اختیار پروژه انسان‌دوستانه همسر زاکربرگ بود که قرار است در ۳۱ مارس ۲۰۲۲ متوقف شود.

زاکربرگ در مطلبی در بلاگ فیسبوک نوشته است که ساختار شرکت فیسبوک تغییر نخواهد کرد اما تغییراتی در نحوه گزارشهای مالی در پیش خواهد بود. همچنین قرار است نام اختصاری معامله سهام فیسبوک در بازار سهام هم از اول دسامبر به MVRS تغییر کند.

متاورس چیست؟
متاورس پدیده‌‌ای ترکیبی از دنیای‌مجازی، واقعیت افزوده و اینترنت در آینده است که این روزها در سیلیکون‌ولی درباره آن بسیار حرف زده می‌شود. متاورس با استفاده از واقعیت‌مجازی، واقعیت افزوده، آواتارها و تصویرسازی‌‌های کامپیوتری مشابه، می‌تواند در آینده‌‌ای نه‌‌چندان دور مرزهای میان زندگی آنلاین و فیزیکی افراد را از میان بردارد.

بی‌‌شک شرکت‌های بزرگ تکنولوژی همچون فیس‌بوک از چشم‌‌انداز سرازیر‌‌شدن اطلاعات بیشتر زندگی واقعی افراد به ‌‌فضای‌مجازی به‌‌شدت استقبال می‌کنند، از این‌رو حرکت بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان به این سمت می‌تواند با ریبرند آن منطقی جلوه کند.

این تغییر نام جدید می‌تواند جایگاه خود برنامه فیس‌بوک را به‌عنوان شرکت مادر پیام‌‌رسان واتس‌اپ، شبکه اجتماعی اینستاگرام و شرکت واقعیت‌مجازی oculus دوباره بازتعریف کند با این حال در تماس خبرنگاران هنوز سخنگوی فیس‌بوک حاضر به تایید این تغییر نشده است.

فیسبوک در حالی نامش را به متا تغییر میدهد که زیر فشار شدید نهادهای نظارتی و قانونگذار قرار دارد

فیس‌بوک در حال‌حاضر بیش از ۱۰ هزار کارمند دارد که روی محصولات مختلفی از جمله عینک‌‌های واقعیت‌مجازی کار می‌کنند. مارک زاکربرگ اعتقاد دارد در آینده عینک‌های واقعیت‌مجازی جایگاهی مثل تلفن‌های هوشمند امروزه را به‌دست خواهند گرفت. او در تابستان امسال در گفت‌وگو با ورج گفته بود که طی چند سال آینده این شرکت به‌طور کامل از یک شبکه اجتماعی به سمت یک شرکت متاورس حرکت خواهد کرد.

این ریبرند فیس‌بوک البته می‌تواند یک اقدام آینده‌‌نگرانه هم در نظر گرفته شود؛ جایی‌که فیس‌بوک را از پیچ و خم‌‌های امروز خود جدا کند. یک کارمند سابق فیس‌بوک به‌نام، FrancesHauge اخیرا و قبل از شهادت در کنگره علیه این شرکت اطلاعاتی را به وال‌استریت‌ژورنال درز داده که باعث مشغولیت ذهنی زیادی برای زاکربرگ و همکارانش شده است.

رگولاتور و نهادهای مقررات‌گذار در آمریکا تلاش می‌کنند که با اشاره بر انحصار اطلاعاتی این شرکت را تحت‌فشار قرار دهند. با این حال فیس‌بوک نخستین شرکت تکنولوژی شناخته‌شده‌‌ای نیست که بزرگ‌شدن آن را مجبور به تغییر نام این‌چنینی کرده است.

در سال ۲۰۱۵ گوگل هم با جهت تمرکززدایی از شرکت‌ها و محصولاتی که در زیر‌مجموعه خود داشت هلدینگ آلفابت را تاسیس کرد. در واقع گوگل زمانی این تصمیم را گرفت که دیگر فقط یک جست‌وجوگر نبود در حالی‌که بنیان شرکت ابتدا از یک سایت جست‌وجو زده شد. گوگل در زمان تغییر برند شرکتی بود که از محصولات بهداشتی حوزه تکنولوژی تا ساخت ماشین‌‌های بدون‌سرنشین را در سبد داشت. در سال ۲۰۱۶ شرکت اسنپ‌‌چت نیز نام خود را به اسنپ‌‌ تغییر داد در همان سالی که یک دوربین (عینک) را با عنوان Spectacles به بازار عرضه کرد.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست