نخستین مرکز نوآوری فضایی گشایش یافت

نخستین مرکز نوآوری فضایی کشور با هدف توسعه فناوری‌های فضایی، خدمات فضاپایه و نیز ایجاد بستری مناسب جهت توسعه اقتصاد دانش بنیان در حوزه فضا، آغاز به کار کرد.

به گزارش داتیکا به نقل از پژوهشگاه فضایی ایران، آیین گشایش نخستین مرکز نوآوری فضایی با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران و حسین صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی ایران، برگزار شد.

پژوهشگاه فضایی ایران، به عنوان متولی توسعه فناوری فضایی کشور، با تاسیس و راه‌اندازی مرکز نوآوری فضای نو، به دنبال شتاب‌دهی و توسعه فناوری‌های فضایی و خدمات فضاپایه، بستری مناسب جهت توسعه اقتصاد دانش بنیان و ایجاد زیست بوم کسب و کار برای فارغ‌التحصیلان و استارت‌آپ‌ها فراهم کرد.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف و موسس این مرکز نوآوری در خصوص اهداف و ماموریت‌های این مرکز گفت: در نیمه نخست سال جاری، عملیاتی کردن تاسیس مرکز نوآوری فضایی مصوب شد و به دنبال آن، تاسیس و تجهیز مرکز، توسط پژوهشگاه فضایی ایران آغاز شد.

وی افزود: با توجه به اینکه حوزه فضا به طور عام همه ابعاد زندگی بشر را دربر می‌گیرد، وقتی از فضا سخن به میان می‌آید یک پارادایم عمومی مدنظر است؛ از غذا گرفته تا امنیت، محیط زیست، آب و هوا و سنجش از راه دور. از این رو، وقتی از مرکز نوآوری فضایی نام می‌بریم، مد نظرمان بستری است که از همه کسب و کارهای دانش بنیان نوپا که به نوعی با این زیست بوم در ارتباط هستند، حمایت خواهد شد.

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: مسئولین حوزه فضایی کشور هم، این نکته را به خوبی و به موقع، دریافته‌اند که یکی از اجزای تکمیل کننده اکوسیستم فناوری فضایی باید استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان باشند که البته این مهم، نیاز به بستری دارد که بتواند واسطی بین خدمات و کمک‌های نهادهای حاکمیتی (دیتا، قوانین و مقررات، استانداردها، تجربیات فنی و مهندسی) و بخش خصوصی باشد.

وی گفت: هدف اصلی تاسیس و تجهیز مرکز، هدایت جریان پرتوان سرمایه‌های مالی و انسانی بخش خصوصی و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به سوی خدمات و فناوری فضایی برای انتفاع رساندن و منتفع شدن است و ماموریت آن، به عنوان یک واسط رسمی حرفه‌ای، از سویی ارائه خدمات، دسترسی آسان به منابع علمی و حاکمیتی و استفاده از زیرساخت‌های فضایی کشور است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف، درباره کاربرد بسیار گسترده مرکز نوآوری فضای نو نیز گفت: امروزه فناوری‌های فضایی با هزینه بسیار کمتر و کیفیت بسیار بالاتر در حال سرویس‌دهی به طیف گسترده‌ای از حوزه‌های زندگی (کشاورزی، فناوری‌های دفاعی و امنیت، دامداری، محیط‌زیست و حتی پایش خطوط نفت، معادن) است. از این رو، وقتی از کاربرد حوزه فضا سخن به میان می‌آید، در حقیقت از زندگی مردم سخن می‌گوییم. چراکه، فناوری فضایی یک فناوری تجملاتی تلویزیونی یا دفاعی نیست، بلکه یک فناوری گسترده است که در طیف وسیعی از نیازهای مردم تاثیرگذار بوده و رسماً در زندگی عموم مردم احساس می‌شود.

وی در خصوص نحوه اجرای تخصیص مرکز به شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها خاطرنشان کرد: بر اساس یک سری آیین نامه‌های مدون پذیرش استعدادهای جوان، استارت‌آپ‌های جوان و فعال با برنامه در فرایندی ارزیابی و گزینش شده و یک فضای کاری در مرکز نوآوری فضایی به آنها اختصاص داده می‌شود. از این رو، ابعاد تجهیز محیط کار، از یک صندلی انفرادی برای کارهای فردی شروع می‌شود تا فضایی برای کار تیمی؛ فضاهای کوچک مختص استارت‌آپ‌ها و هسته‌های نوپا و فضاهای بزرگ‌تر، به شرکت‌ها اختصاص می‌یابد.

وی افزود: پس از استقرار، برنامه‌های بعدی شامل ارائه سرویس‌های تدوین شده است که از سوی پژوهشگاه فضایی ایران به استارت‌آپ‌ها ارائه خواهد شد. خدماتی مثل منتورینگ، دیتاها، بازدیدها، بسترهای آزمایشگاهی و برنامه برگزاری دوره‌های آموزشی مورد نیاز برای رشد و توسعه استارت‌آپ‌ها و از همه مهمتر حرکت به سوی ایجاد زیرساخت‌های جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای ارزشمند نوپا.

وی نو بودن حوزه فضا و ترویج اهمیت حوزه فضایی بین جوانان علاقه‌مند به کسب و کارهای فضاپایه به عنوان حوزه‌ای بکر که از پتانسیل کاری و سرمایه‌گذاری ویژه‌ای برخوردار است، چالش اصلی این بخش دانست.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه تاسیس مرکز نوآوری فضای نو نوعی آغاز است ابراز امیدواری کرد که اگر این مرکز بتواند موفق عمل کند، جریان نوآوری فضایی کشور می‌تواند به اعتماد مدیران و تصمیم‌سازان کشور پاسخ مثبت داده و احساس خوشایند دستیابی به نتایج درخشان تصمیم‌گیری صحیح را به آنان القا کند تا شاهد حمایت گسترده‌تری از جوانان و استارت‌آپ‌ها باشیم.

وی گفت: لازم است از مسئولین آگاهی که با وجود مشکلات و شرایط سختی که کشور با آن مواجه است، ترجیح شان حمایت از برنامه‌های نوپا ست، تقدیر شود. چراکه، ممکن بود به نظر برسد این فضا و ساختمان برای کارهای دیگر تجاری زود بازده استفاده شود ولی افق بلند نگاه مدیران سبب شد که این مرکز در اختیار جوانان و کسب و کارهای نوپا قرار گیرد.

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،لبه دانش

آخرین اخبار

فهرست