نخستین پرتاب اسپیس‌ایکس در سال ۲۰۲۲ با موفقیت انجام شد

شرکت فضایی «اسپیس‌ایکس» نخستین پرتاب سال ۲۰۲۲ خود را برای قرار دادن مجموعه‌ی تازه‌ای از ماهواره‌های استارلینک در مدار، با موفقیت انجام داد.

به گزارش داتیکا به نقل از ایرنا، شرکت فضایی اسپیس ایکس ساعت ۱۶:۴۹ دقیقه عصر پنجشنبه به وقت منطقه‌ زمانی شرقی (ساعت ۰۱:۱۹ بامداد روز جمعه به وقت تهران) ۴۹ ماهواره استارلینک توسط موشک «فالکون ۹» از سکوی ۳۹A مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا پرتاب کرد.

حدود ۹ دقیقه پس از پرتاب بوستر مرحله اول موشک فالکون ۹ بر روی سکوی شناور بدون سرنشین A Shortfall of Gravitas فرود آمد تا صدویکمین بازیابی موفق موشک‌ های اسپیس‌ایکس و نخستین بازیابی اسپیس‌ایکس در سال ۲۰۲۲ را رقم بزند.

با پرتاب امروز، اسپیس‌ایکس در حین ادامه به تلاش خود برای گسترش شبکه‌ی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، حدود دو هزار ماهواره استارلینک در مدار زمین قرار داده است. این شرکت فضایی در بخشی از تلاش خود برای کارآمدتر کردن عملیات ماهواره‌ای، به تازگی ماهواره‌های خود را با توانایی ارتباط با یکدیگر از طریق پیوندهای لیزری ارتقا داده است. این ویژگی همچنین باعث کاهش نیاز ماهواره‌ها به ایستگاه‌های زمینی می‌شود.

این نخستین پرتاب شرکت فضایی اسپیس ایکس و اولین مأموریت موشک فالکون ۹ در سال ۲۰۲۲ میلادی است. سال ۲۰۲۱ اسپیس‌ایکس به رکورد پرتاب ۳۱ موشک دست یافت که رکورد قبلی خود را با پرتاب ۲۶ موشک در سال ۲۰۲۰، شکست. در سال جدید هم این شرکت قصد دارد با شتاب روند خود را ادامه دهد و بنابراین در ماه ژانویه چندین پرتاب دیگر هم انجام خواهد داد.

ماهواره‌ های «استارلینک» بخشی از برنامه اسپیس ‌ایکس برای خدمات جدید و پرسرعت اینترنت است.

این طرح اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی با درخواست «ایلان ماسک»، مدیرعامل این شرکت از کمیته ارتباطات فدرال برای کسب اجازه آزمایش ایده خود برای تأسیس یک پهنای باند جهانی آغاز شد. وی در سال ۲۰۱۷ برنامه استارلینک را به عنوان یک سیستم پهنای باند ارزان‌ قیمت که می‌تواند دسترسی به اینترنت را فراهم کند، به ثبت رساند.

البته اسپیس ایکس تنها شرکتی نیست که در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده و در این میان، آمازون و فیسبوک نیز طرح‌هایی را دنبال می‌کنند.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

خداحافظی با نقاط کور دنیا

برای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در گوشی، همچنین ارسال پیامک و ارتباط صوتی، نیازی به تغییر…
آخرین مطالب : اخبار عمومی،لبه دانش

آخرین اخبار

فهرست