نوآوری‌های هوش مصنوعی در حوزه معادن

استفاده از هوش مصنوعی در حوزه معادن می تواند از خطرات و مخارج شدید این بخش بکاهد.

به گزارش داتیکا به نقل از باشگاه خبرنگاران، مجموع هزینه‌های عملیاتی برترین شرکت‌های استخراج معدن در سراسر جهان به ۱۵ میلیارد دلار رسیده است و روش‌های عملیاتی کارآمد با استفاده از هوش مصنوعی که اکنون استخراج هوشمند نامیده می‌شود به سرعت در حال پیشرفت است.

یک تحلیلگر تخمین می‌زند که تا سال ۲۰۳۵، به عصر استخراج هوشمند خواهیم رسید و استخراج مواد از طریق فناوری‌های دیجیتال مانند هوش مصنوعی (AI) سالانه بین ۲۹۰ تا ۳۹۰ میلیارد دلار برای تولیدکنندگان مواد خام معدنی صرفه جویی خواهد کرد. صنعت معدن به طور فزاینده‌ای از هوش مصنوعی در روش‌های نوآورانه‌ای برای بهینه سازی فرآیندها، تصمیم گیری‌های درست و بهبود ایمنی محیط استفاده می‌کند.

تاثیر هوش مصنوعی بر کامیون‌های مخصوص معادن
یک کامیون ماینینگ بین چهار تا بیش از شش میلیون هزینه دارد و لاستیک‌هایش به تنهایی می‌توانند بیش از ۱۳ فوت قد داشته باشند. این لاستیک‌ها تقریبا وزنی معادل ۵۴۰۰ کیلوگرم دارند و هر تایر ۴۰ هزار تا ۶۰ هزار دلار هزینه خواهد داشت و به طور معمول شش لاستیک مورد نیاز است.

هوش مصنوعی می‌تواند ایمن بودن کامیون را خبر دهد و همچنین می‌تواند حوادث را قبل از وقوع آن‌ها پیش بینی کند این موضوع یک مورد جالب استفاده از هوش مصنوعی است. کامیون‌های حمل و نقل در رساندن مواد به مرکز پردازش نقش بسیار مهمی دارند. کامیون‌ها بیشترین درصد از دارایی‌های استخراج معدن را تشکیل می‌دهند، این کامیون‌ها یکی از گران‌ترین دارایی‌های سازمان‌های معدنی برای خرید و بهره برداری هستند. هوش مصنوعی را می‌توان به روش‌های بسیار قدرتمندی برای پیش بینی فرسودگی کامیون‌ها و ارزیابی تمام رفتار‌های مکانیکی در یک سیستم متمرکز هوشمند که همه چیز را از راه دور نظارت می‌کند، استفاده کرد.

این سیستم‌های هوشمند هوش مصنوعی می‌توانند به چندین روش به شرکت‌های استخراج کمک کنند:

به دست آوردن داده: جریان زنده داده‌ها از موتورها، تجهیزات و ماشین‌ها

تبدیل داده: خواندن و ترجمه پروتکل‌ها و فرمت‌ها به پروتکل‌های مورد نیاز

انتقال داده ها: قرار دادن داده‌ها به سیستم‌های دیگر

تجزیه و تحلیل داده‌ها: توسعه لبه (روی ماشین ها) و تحلیل‌های ابری و بصری

تجسم داشبورد (های) داده: اجرا برای کاربران نهایی برای مشاهده بصری داده‌ها و تعامل با آن‌ها در قالبی قابل استفاده

ورود شرکت هوآوی به بخش هوش مصنوعی
Smarter Mines یک حوزه هیجان انگیز در استفاده از هوش مصنوعی با حسگر‌ها و تجزیه و تحلیل داده‌ها است. یکی از شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت‌های خوبی داشته است هوآوی است، راه‌حل Mine Brain هوآوی می‌تواند با بهینه‌سازی محیط کار و کارایی نظارت، ایمنی را در معادن زغال‌سنگ افزایش دهد. همچنین این فناوری می‌تواند جایگزین انسان در محیط‌های خطرناک شود و کار‌های خسته کننده و تکراری را بر عهده بگیرد. باید توجه کرد که معادن زغال سنگ یکی از خطناک‌ترین معادن برای کارگران است.

بر اساس گزارشات قابلیت‌های بینایی کامپیوتری Mine Brain می‌تواند تعداد افراد مورد نیاز را کاهش دهد و کارایی را افزایش دهد. به عنوان مثال، یک معدن زغال سنگ در مغولستان با تولید سالانه ۲۱.۷ میلیون تن به ۹۰۰ نفر نیاز دارد. در حال حاضر ۱۰ دستگاه اسکراپر به طور همزمان برای حفاری زیرزمینی کار می‌کنند. یک نفر در هر شیفت برای انجام عملیات استارت-استاپ تخصصی برای هر دستگاه مورد نیاز است، به این معنی که ۱۰ نفر در هر شیفت و ۳۰ نفر برای سه شیفت مورد نیاز هستند. جایگزینی آن ۳۰ کارگر با تجهیزات می‌تواند ۶ میلیون یوان (حدود ۸۴۰ هزار دلار آمریکا) در سال بر اساس هزینه سالانه ۲۰۰ هزار یوان برای هر کارگر صرفه جویی کند.

Mine Brain همچنین از بینایی کامپیوتری برای گزارش رفتار ناایمن و نظارت در محل استفاده می‌کند که می‌تواند با این قابلیت هشدار‌هایی را صادر کند. این راه حل می‌تواند وضعیت انسان‌ها، اشیاء و محیط کار را کنترل کند و خطراتی مانند افرادی که در مقابل قیچی کار می‌کنند یا صفحات محافظ هیدرولیک پشتیبانی نمی‌کنند را پیش بینی کند و هشدار‌های را صادر کند تا شرایط ایمنی در محل کار به وجود بیاورد.

باید توجه کرد تصور دنیای آینده‌ای که در آن تمام عملیات استخراج توسط یک سیستم هوشمند متمرکز مدیریت می‌شود، سخت نیست و شرکت‌ها در حال پیش روی به سمت استفاده از هوش مصنوعی در صنایع هستند.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،عکس و فیلم،لبه دانش

آخرین اخبار

فهرست