اخبار عمومی

نوید عصر آزادسازی منابع اطلاعاتی

امید بزرگ دهه های 1990 و 2000 این بود که اینترنت نیرویی برای به ارمغان آوردن شفافیت و آزادی خواهد بود.

به گزارش داتیکا به نقل از اکونومیست، همانطور که استوارت برند، یک پیشگام در زمینه فضای مجازی می گوید: «اطلاعات می خواهند رایگان باشند، زیرا هزینه افشای آنها در حال کمتر و کمتر شدن است.» اما پیش تر اینگونه نبود. اطلاعات بد اغلب باعث افشای اطلاعات خوب می شد.

کشورهای اقتدارگرا از قضا به فناوری هایی روی آوردند که قرار بود پایه آنها را سست کند. آنگاه اطلاعات به عنوان سلاح جنگی مورد استفاده قرار گرفت. در میان این ناامیدی، یکی از پیشرفت ها باعث ایجاد امید تازه ای می شود: «عصر ظهور آزادسازی هوشمند منابع یا OSINT (اوسینت).»

سنسورهای جدید، از دوربین های خودروهای بدون سرنشین گرفته تا ماهواره هایی که می توانند طیف الکترومغناطیسی را ببینند، در حال بررسی کره زمین و مردم آن هستند. اطلاعاتی که آنها جمع آوری می کنند روز به روز در دسترس تر و ارزان تر می شوند. ٢٠ سال قبل تصاویر ماهواره ای چندین هزار دلار هزینه داشتند، و امروزه اغلب آنها بصورت رایگان ارائه می شوند و کیفیت بی نظیری نیز دارند. عکس هر نقطه ای از کره زمین، یک نفتکش آسیب دیده یا مسیری که دونده ها در یک شهر طی کرده اند با چند کلیک در دسترس هستند و جوامع آنلاین و ابزارهای مشارکتی، مانند اسلک (یک نرم افزار همکاری تیمی مبتنی بر ابر) علاقه مندان و متخصصان را قادر می سازد تا از این اطلاعات برای حل معماها استفاده کنند و با سرعت شگفت انگیزی اعمال ناشایست را کشف کنند.

دیده بان حقوق بشر با تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره ای اقدام به سند سازی درباره پاکسازی قومی در میانمار کرده است. نانو ماهواره ها با سیستم شناسایی خودکار، کشتی هایی که به طور غیرقانونی ماهیگیری می کنند، برچسب گذاری می کنند. کاراگاهان آماتور به یوروپُل (سازمان اجرای قانون اتحادیه اروپا) کمک کرده اند که با شناسایی سرنخ های جغرافیایی در پس زمینه عکس ها، بهره گیری جنسی کودکان را مورد پیگیری قرار دهد. حتی صندوق های مدیریت ریسک به طور معمول حرکت مدیران شرکت ها در هواپیماهای خصوصی را که توسط دسته ای از آماتورها در سراسر جهان نظارت می شود، برای پیش بینی ادغام و اکتساب ها بررسی می کند.

بنابراین اوسینت، جامعه مدنی را تقویت می کند، اجرای قانون را محکم تر و بازارها را کارآمد تر می کند. همچنین می تواند برخی از قدرتمندترین کشورهای جهان را خوار و حقیر کند.

در برابر انکار شدید کرملین، گروه تحقیقاتی بلینگ کت (Bellingcat)، نقش روسیه را در سرنگونی پرواز MH17 خطوط هوایی مالزی بر فراز اوکراین در سال 2014، با استفاده از چند عکس، تصاویر ماهواره ای و هندسه ابتدایی، به طور دقیق نشان داد. در ادامه به شناسایی عاملان روسی که در سال 2018 در انگلستان اقدام به ترور سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روسیه کردند، پرداخته شد.

تحلیلگران و روزنامه نگاران از اوسینت برای گردآوری کامل اطلاعات اردوگاه های زندانیان اویغور در سین کیانگ استفاده کردند. در هفته های اخیر محققان با مشاهده تصاویر ماهواره ای، چین را در حال احداث صدها سوله موشک هسته ای در بیابان ها مشاهده کردند.

این چنین رهاسازی اطلاعات به ما وعده ایجاد تأثیرات عمیقی را خواهد داد. ماهیت غیر متمرکز و برابری طلب اوسینت، قدرت قاضیان حقیقت و دروغ، به ویژه دولتها و جاسوسان و سربازان آنها را از بین می برد. برای کسانی که معتقدند حریم شخصی ممکن است به آسانی توسط اشخاصی که در قدرت هستند مورد تجاوز قرار گیرد، اوسینت بسیار نویدبخش است.

اگرچه اوسینت ممکن است مانع حمله روسیه به اوکراین یا ساخت زندان های سیاسی توسط چین نشود، اما دروغ هایشان را آشکار می کند. الیوت هیگینز، بنیانگذار بلینگ کت، به درستی سازمان خود را یک سازمان اطلاعاتی برای مردم توصیف می کند. جای تعجب نیست که رئیس سازمان جاسوسی روسیه اخیراً در این ماه به آن اعتراض کرده است.

شهروندان دیگر مجبور نخواهند بود به سختی به دولت ها اعتماد کنند. رسانه ها شیوه های جدیدی برای پاسخگویی به آنها خواهند داشت. منابع و روشهای باز امروزی می تواند به روشن شدن اتهام دولت بوش در سال 2003 مبنی بر تولید سلاح های شیمیایی، بیولوژیکی و هسته ای توسط عراق، کمک کند. این امر می تواند حمله آمریکا به این کشور را مورد بررسی دقیق تری قرار دهد. حتی ممکن بود جلوی وقوع آن را بگیرد.

برخی هشدار می دهند که اوسینت امنیت ملی را تهدید می کند، مانند زمانی که محققان از داده های ردیاب ها برای نشان دادن پایگاه های دورافتاده سیا و ماهواره های راداری برای مکان یابی سیستم های دفاع موشکی آمریکا استفاده می کنند. بنابراین اگر اوسینت بتواند چنین چیزهایی را به جهان بگوید، دشمنان یک کشور از قبل قادر به دانستن آنها هستند.

بزرگترین نگرانی این است که انفجار داده ها در پشت تحقیقات منبع باز نیز حریم خصوصی افراد را تهدید می کند. داده های تولید شده از طریق تلفن و فروش آنها توسط کارگزاران به بلینگ کت اجازه می دهد تا جاسوسان روسی را که سال گذشته آلکسی ناوالنی، رهبر مخالفان پوتین را مسموم کردند، شناسایی کند. داده های مشابهی نیز برای بررسی یک کشیش ارشد کاتولیک در آمریکا مورد استفاده قرار گرفت که ماه گذشته استعفا داد، زیرا مکان وی با استفاده از گریندر، یک اپلیکیشن دوستیابی همجنس گرایان مرتبط بود.

در جهانی که بسیاری از شرکت های ماهواره ای آمریکایی، اروپایی، چینی و روسی برای فروش تصاویر رقابت می کنند، همه به طور مشترک بدون شک تحت نظارت هستند. این آینده ای است که پذیرفتن آن برای جوامع آزاد عاقلانه است. ابزارها و جوامعی که بتوانند سیلوهای موشکی را کشف کنند و هویت جاسوسان را فاش کنند، اسرار این جهان و البته خطرات آن را کمتر خواهند کرد. اطلاعات همچنان می خواهند رایگان باشند و اوسینت در حال انجام ماموریت آزادسازی آن است.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

پوسته‌سازی در فضای مجازی

کارشناسان امنیتی و برنامه‌نویسان، پوسته‌سازی یا ایجاد یک نسخه کپی از پلتفرم اصلی را مخالف امنیت و…
آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل