نگاهی به قابلیت‌های جدید آیفون ۱۴ که در اندروید وجود دارند

اپل امسال مدل‌های جدید آیفون ۱۴ را با چند قابلیت جدید معرفی کرد. قابلیت‌هایی که می‌توانند تجربه جدیدی را برای کاربران آیفون‌های این شرکت به ارمغان آورند.

به گزارش داتیکا به نقل از آی تی ایران، اما حقیقت این است که این ویژگی‌ها صرفا برای کاربران پلتفرم آی او اس جدیدند و مدت‌هاست که کاربران اندروید در حال استفاده از آنها هستند. به همین بهانه، در ادامه نگاهی خواهیم داشت به چند نمونه از الگوبرداری‌های اپل از پلتفرم اندروید که نمونه‌های آن را در سری آیفون ۱۴ شاهد بودیم.

نمایشگر همیشه روشن
سامسونگ برای اولین بار در سال ۲۰۱۶، قابلیت نمایشگر همیشه روشن (Always-on) را به گلکسی نوت ۷ اضافه کرد. این ویژگی، می‌تواند بدون بیدار کردن گوشی و نمایش لاک‌اسکرین، برخی از اطلاعات ضروری دستگاه را نشان دهد.

اگرچه این قابلیت، از آن زمان تاکنون تغییراتی محسوسی را به خود دیده و با گرافیک‌ها و سایر مشخصه‌ها، به‌روز شده اما همچنان یک قابلیت متعلق به بیش از ۵ سال پیش محسوب می‌شود. سامسونگ، گوگل، وان‌پلاس و دیگر شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های اندرویدی، قابلیت نمایشگر همیشه روشن را به مرور به اغلب دستگاه‌های خود اضافه و امکان شخصی‌سازی آن را برای کاربران فراهم کرده‌اند.

با این حال، تفاوت‌هایی میان عملکرد قابلیت همیشه روشن اندروید با آی او اس وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به پویاتر بودن قابلیت همیشه روشن در پلتفرم آی او اس اشاره کرد. همچنین به لطف تغییرات آی او اس ۱۶، کاربران می‌توانند به چند پیکربندی متفاوت دسترسی داشته باشند.

نرخ رفرش داینامیک


طی سال‌های اخیر، چندین گوشی پیشرفته اندروید مجهز به قابلیت نرخ رفرش داینامیک وارد بازار شده‌اند که این رویه پس از استفاده تولیدکنندگان از نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی بیشتر نیز شده است. اما هرچه نرخ رفرش بالاتر باشد، باتری دستگاه نیز زودتر خالی می‌شود.

بنابراین، بسیاری از تولیدکنندگان برای رفع این مشکل، استفاده از نرخ رفرش داینامیک یا پویا را برای گوشی‌های خود در دستور کار قرار دادند.

گوشی وان‌پلاس ۹ پرو جزو اولین گوشی‌های اندرویدی بود که امکان تنظیم و یا کم و زیاد کردن نرخ رفرش را برای کاربران فراهم کرد به طوری که حتی کاربر می‌توانست نرخ رفرش را به یک هرتز برساند.

اخیرا نیز برخی از گوشی‌های پرچمدار سامسونگ همانند گلکسی اس۲۲ اولترا مجهز به این قابلیت عرضه شده‌اند.

اپل اما نرخ رفرش داینامیک اختصاصی خود را تحت عنوان پروموشن (ProMotion) به گوشی‌های خود اضافه کرد که اولین نمونه‌های آن، آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس بودند. با این حال، کاربران تنها می‌توانستند این میزان را به ۲۴ هرتز کاهش دهند. اما کاربران آیفون ۱۴ پرو می‌تواند نرخ رفرش را تا ۱ هرتز تقلیل دهند.

تشخیص تصادف خودرو
اگرچه امیدواریم که هرگز مجبور نشوید از این قابلیت استفاده کنید، اما اضافه شدن آن به گوشی‌های‌های هوشمند را باید اقدامی‌سنجیده تلقی کرد. در حال حاضر، گوشی‌های سری پیکسل گوگل در کنار آیفون‌های اپل، می‌توانند در مواقعی اضطراری که کاربر به دلیل شدت تصادف، امکان حرکت و ارسال پیام را ندارد، پیام‌های اضطراری را برای آگاهی‌بخشی از وضعیت فرد ارسال کنند.

اپل اعلام کرد که آیفون ۱۴ از ژیروسکوپ ارتقایافته برای تشخیص شدت تصادف بهره می‌برد. اما این گوگل بود که اولین بار، قابلیت تشخیص تصادف را به مدل‌های پیکسل خود اضافه کرد. این قابلیت، بخشی از اپلیکیشن Personal Safety به شمار می‌رود که در حال حاضر، صرفا روی گوشی‌های پیکسل قابل استفاده است.

همانند قابلیت تشخیص تصادف اپل، این ویژگی در گوشی‌های پیکسل امکان ارسال پیام‌های اضطراری را برای کاربر فراهم می‌کند. در پیکسل‌های گوگل، اگر در مدت زمان مشخص، پاسخی داده نشود، گوشی به صورت خودکار با شماره اورژانس تماس می‌گیرد.

تصاویر ProRaw
یکی از ویژگی‌های مورد انتظار برای آیفون ۱۴، قابلیت ثبت تصاویر ProRaw بود که این خواسته محقق شد. قابلیتی که به کمک دوربین ۴۸ مگاپیکسلی گوشی، این امکان را فراهم می‌کند تا به جای استفاده از قابلیت‌های چهار پیکسلی و هوش مصنوعی، با دوربین اصلی دستگاه به گونه‌ای عکاسی کند که انگار با دوربین DSLR کار می‌کند.

این در حالی است که گوشی گلکسی اس۲۲ اولترا سامسونگ که اوایل سال ۲۰۲۲ معرفی شد، با قابلیت عرضه شد. این گوشی حتی از دوربین ۱۰۲ مگاپیکسلی بهره می‌برد که قادر است عکس‌های بسیار باکیفیتی را ثبت کند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که این تصاویر در گوشی سامسونگ، با فرمت JPEG ذخیره می‌شوند و کاربران می‌توانند با مراجعه به تنظیمات دستگاه، حالت ذخیره پیش‌فرض را به RAW تغییر دهند.

قابلیت eSIM


اپل اعلام کرد که آیفون ۱۴، اولین گوشی هوشمند این شرکت خواهد بود که در آمریکا و کانادا بدون درگاه سیم‌کارت عرضه خواهد شد. در عوض، از قابلیت eSIM بهره می‌برد و که در واقع، با کمک این فناوری می‌توان از نسخه مجازی یک سیم‌کارت فیزیکی در گوشی استفاده کرد.

این اتفاق جدید در آیفون‌های اپل در حالی رقم خورد که گوگل در سال ۲۰۱۷، گوشی پیکسل ۲ را مجهز به قابلیت eSIM عرضه کرد. گوشی‌های جدید سامسونگ همانند گلکسی اس۲۲ و مدل‌های تاشو این شرکت نیز از این ویژگی برخوردارند. سامسونگ حتی با عرضه یک آپدیت، این قابلیت را به برخی از مدل‌های قدیمی‌گلکسی خود اضافه کرد.

حفره صفحه نمایش Dynamic Island
ویژگیDynamic Island که با نام «جزیره پویا» نیز شناخته می‌شود، یکی از نوآوری‌های هوشمندانه اپل برای گوشی‌های آیفون ۱۴ محسوب می‌شود. این شرکت به جای ناچ، از حفره‌ای کپسولی در قسمت بالایی نمایشگر مدل‌های پرو آیفون ۱۴ استفاده کرده است.

داینامیک آیلند، ابزاری با قابلیت‌های متعدد است که این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند تا بدون نیاز به خارج شدن از صفحه نمایشی که در آن حضور دارد، میان اپلیکیشن‌ها سوییچ کنند. این ویژگی شبیه به متوقف کردن موقتی اپلیکیشن‌ها در قسمت نوتیفیکیشن‌های اندروید است. اگرچه شباهت‌های میان این قابلیت با نمایشگر ثانویه گوشی LG V۱۰ وجود دارد اما داینامیک آیلند اپل تجربه بهتر و روان‌تری را ارائه می‌دهد.

ویجت‌های لاک اسکرین
ویجت‌های لاک‌اسکرین از جمله قابلیت‌های آی او اس ۱۶ است که برای مدل‌های قدیمی‌تر آیفون نیز قابل دریافت خواهد بود. اگرچه گوگل اولین شرکتی بود که ویجت‌های لاک‌اسکرین را به پلتفرم خود یعنی اندروید اضافه کرد اما کاری که اپل اخیرا انجام داد، همان رویه‌ای است که گوگل می‌بایست در همان روزهای نخست عرضه این قابلیت دنبال می‌کرد.

گوگل در نسخه اندروید کیت‌کت، این امکان را برای کاربران فراهم کرده بود تا از میان ویجت‌‎های از پیش تنظیم‌شده، لاک اسکرین مد نظر خود را راه‌اندازی کنند که البته این ویژگی با محدودیت‌هایی نیز همراه بود.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،موبایل و تبلت،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست