اخبار

هشدار در خصوص حملات بدافزاری به زیرساخت های صنعتی

بدافزار جدیدی با نام چاپلین، به تازگی در زیرساخت‌های حیاتی، فعال شده که عامل وقوع حادثه سایبری و اختلالات اخیر بوده است.

به گزارش داتیکا به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت راهبردی افتا، اجرای دستورات مخرب در CMD، تغییر تنظیمات امنیتی، تزریق به پردازه‌های معتبر ویندوز و تخریب، MBR سیستم از جمله قابلیت‌های این بدافزار است.

دیگر ویژگی حایز اهمیت در بدافزار چاپلین، قابلیت خود انتشاری به شبکه‌های صنعتی است؛ بنابراین در صورتی‌که مجزاسازی شبکه IT از شبکه‌های صنعتی انجام نگرفته باشد، فعالیت مخرب‌گونه این بدافزار به شبکه صنعتی نیز سرایت و سامانه‌های کنترلی را در این شبکه‌ها، دچار اختلال می‌کند.

بدافزارچاپلین (Chaplin) که توسعه آن از اوایل امسال آغاز شده است، از خانواده تروجان‌ها محسوب می‌شود.

عدم تفکیک شبکه حیاتی از اینترنت (به خصوص شبکه IT از OT)، استفاده از نام کاربری و رمز عبور پیش‌فرض یا ساده و همچنین استفاده از نرم‌افزارهای آسیب‌پذیر(به خصوص در لبه اینترنت)، عواملی هستند که در پیشبرد اهداف طراحان بدافزار، نفوذ مهاجمان سایبری به زیرساخت‌های صنعتی و گسترش دامنه آلودگی نقش داشته‌اند.

این بدافزار، برای انتقال اطلاعات و ارتباط با خارج از شبکه سازمان، ترافیک غیرمتداول ICMP تولید می‌کند.

با توجه به تمرکز حمله اخیر بر روی زیرساخت های صنعتی، ضروری است متولیان ومسئولانITزیرساخت‌ها، شبکه های فناوری اطلاعات را از صنعتی جداسازی فیزیکی و اتصال غیرضروری سرویس ها را با اینترنت لغو کنند.

کارشناسان امنیت سایبری مرکز مدیریت رابردی افتا می‌گویند: لغو دسترسی های از راه دور (تا اطلاع ثانوی)، غیرفعال سازی حساب های کاربری غیرضروری و فعالسازی یا تغییر رمز عبور پیکربندی برای تمام PLCها و عدم استفاده از حافظه های جانبی USB از دیگر اقدامات مقابله با نفوذ و فعالیت بدافزارها و باج افزارهاست.

مرکز مدیریت راهبردی افتا از متخصصان، کارشناسان و مدیران حوزه IT دستگاهها و سازمان‌های دارای زیرساخت و شبکه‌های صنعتی سازمان‌ها خواسته است تا با مراجعه به آدرس اینترنتی https://afta.gov.ir/fa-IR/Portal/1/news/view/14594/2142/ با شاخص‌های آلودگی بدافزار Chaplin که تا کنون شناسایی شده‌اند ونحوه کارکرد سیستم‌های تشخیص نفوذ (IDS)این بدافزار، آشنا شوند.

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل