هواپیمایی که یک ساعته دنیا را دور می‌زند!

یک استارتاپ به نام “ونوس ایرواسپیس”(Venus Aerospace) به تازگی از طرح مفهوم جدیدی رونمایی کرده که یک هواپیمای فضایی با سرعت ۹ ماخ(حدود ۱۰ هزار کیلومتر بر ساعت) موسوم به “استارگیزر”(Stargazer) است که قادر به سفر دور دنیا تنها در یک ساعت است.

به گزارش داتیکا به نقل از ایسنا، در نمایشگاهی موسوم به “UP.Summit” که در آرکانزاس آمریکا برگزار شد، استارتاپی به نام “ونوس ایرواسپیس”(Venus Aerospace) که برای خلق هواپیماهای مافوق صوت تاسیس شده است، از “استارگیزر”(Stargazer) اولین طرح مفهومی هواپیمای مافوق صوت خود رونمایی کرد.

همایش “UP.Summit” که اکنون در پنجمین سال خود قرار دارد، رویدادی است که شرکت در آن فقط با دعوتنامه امکانپذیر است و مدیران اجرایی برخی از بزرگترین شرکت‌های جهان، بنیان‌گذاران نوآورانه‌ترین استارتاپ‌ها و تخصیص‌دهنده‌های سرمایه با بیش از یک تریلیون دلار دارایی را به خود جذب می‌کند.

این همایش در سال ۲۰۱۷ بنا نهاده شد و هر ساله توسط یک شرکت سرمایه‌گذاری به نام “UP.Partners” حمایت و برگزار می‌شود.

“استارگیزر” اما در واقع هم یک پهپاد مافوق صوت با توانایی رسیدن به سرعت ۹ ماخ و هم یک هواپیمای فضایی با توانایی رسیدن به سرعت ۹ ماخ است که گفته می‌شود هر دو طرح قادر به سفر یک ساعته دور دنیا هستند. این هواپیمای مافوق صوت قادر خواهد بود از یک فرودگاه معمولی به هوا بلند شود و سپس تا لبه‌ی فضا پرواز کند.

این پهپاد بدون سرنشین و هواپیمای فضایی مافوق صوت جدید می‌تواند با سرعت کمتر از مافوق صوت در فرودگاه‌های معمولی نشست و برخاست داشته باشند. “استارگیزر” پس از تکمیل، ۱۰۰ فوت(۳۰.۵ متر) عرض و ۱۵۰ فوت(۴۶ متر) طول خواهد داشت و وزن آن هنگام برخاست حدود ۶۸ هزار کیلوگرم خواهد بود. این هواپیمای مافوق صوت همچنین ظرفیت پذیرش ۱۲ مسافر را خواهد داشت.

به گفته این شرکت، “استارگیزر” پس از برخاستن از یک فرودگاه معمولی و رسیدن به ارتفاع ۵۱ هزار و ۸۱۷ متری به سرعت ۹ ماخ می‌رسد و بدین ترتیب قادر خواهد بود مسافت‌هایی را که یک هواپیمای معمولی طی بیشتر از یک شبانه‌روز طی می‌کند، تقریباً تنها در یک ساعت بپیماید.

شرکت “ونوس ایرواسپیس” یک استارتاپ فناوری عمیق است که توسط “سارا داگلبی” و دکتر “اندرو داگلبی” تأسیس شده است. این شرکت در صدد است تا یک هواپیمای مافوق صوت با توانایی رسیدن به سرعت ۹ ماخ بسازد که مردم را در سرتاسر جهان در زمانی اندک جابجا کند.

رونمایی از این طراحی مفهومی، نقطه اوج کار پیچیده‌ی طراحی است که از زمان تأسیس این شرکت در سال ۲۰۲۰ آغاز شده است. این شرکت نزدیک به ۳۳ میلیون دلار سرمایه جذب کرده بود که به تازگی اعلام کرد موفق به جذب ۲۰ میلیون دلار دیگر شده است.

“ونوس” دارای یک تیم مجرب و متعهد از حوزه‌های هوافضا، نظامی و کهنه‌کاران حوزه تحقیق و توسعه است که برای جابجایی محدودیت‌ها و مرزهای حوزه حمل‌ و نقل پرسرعت تلاش می‌کنند.

این تیم در حال کار بر روی سه فناوری اصلی است: موتور موشک نسل جدید بدون انتشار آلاینده، طراحی منحصربه‌فرد هواپیما و خنک‌کننده پیشرفته که همگی به هواپیما اجازه می‌دهند از فضاپیماها و زیرساخت‌های فعلی به هوا بلند شود.

مسئولان این شرکت می‌گویند، تیم ما می‌خواهد پنجره‌ها را در طراحی حفظ کند، زیرا مناظر در ارتفاع بالا تماشایی خواهند بود.

این شرکت هنوز فاش نکرده است که این هواپیمای فضایی با چه نوع سوختی کار خواهد کرد، اما مطمئن است که تاثیر کربنی بر جای نخواهد گذاشت و بدون آلایندگی خواهد بود.

همچنین مدیریت مسئله‌ی صدای این نوع هواپیما یکی از مسائلی است که تیم توسعه با آن مواجه است. “سارا داگلبی” می‌گوید: ما با ناسا در مرکز فضایی “جانسون” کار کردیم و توانستیم به اطلاعات حاصل از آزمایش غرش صوتی برنامه “شاتل فضایی” دسترسی پیدا کنیم.

وی افزود: در ارتفاع و سرعتی که ما پرواز می‌کنیم، شما نمی‌توانید صدای ما را بشنوید، چرا که ما در ارتفاع ۱۷۰ هزار فوتی با سرعت ۹ ماخ پرواز خواهیم کرد.

در حال حاضر اوضاع برای این شرکت بسیار روشن به نظر می‌رسد، چرا که در مدت کوتاهی موتور نمایشی خود را توسعه داده و ساخته است، آزمایش‌های مهمی را در تونل‌های باد مافوق صوت و تأسیسات آزمایش پیشرانه در سراسر ایالات متحده انجام داده و یک کمپین آزمایشی زمینی را در پایگاه فضایی “هیوستون” آغاز کرده است.

بر اساس اعلام این شرکت، آزمایش پرواز زیر سرعت صوت و مافوق صوت یک پهپاد کوچک را در سال آینده آغاز خواهد کرد.

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،لبه دانش

آخرین اخبار

فهرست