اخبار عمومیلبه دانش

هوش مصنوعی میزان شدت بیماری کرونا را پیش‌بینی می‌کند

در مطالعه پژوهشی جدیدی که در حوزه بین رشته‌ای انجام شده است، محققان موفق به طراحی برنامه‌ای کامپیوتری شده‌اند که تنها با تجزیه و تحلیل عکس اشعه ایکس قفسه سینه بیمار کووید-19، می‌تواند تشدید بیماری در روزهای بعد را پیش بینی کند.

به گزارش داتیکا به نقل از سیناپرس، محققان بین المللی به کمک یک برنامه کامپیوتری جدید که از هوش مصنوعی استفاده می‌کند و با استفاده از تجزیه و تحلیل هزاران عکس اشعه ایکس قفسه سینه، در خصوص الگوهای مختلف ابتلا به کووید-19 آموزش دیده است، توانسته اند با دقت 80 درصد، نوع شدید بیماری کووید-19 را که تنها ظرف چهار روز بیمار را دچار عوارض تهدید کننده زندگی می‌نماید، پیش بینی کنند.

این برنامه که توسط محققان دانشکده پزشکی NYU Grossman آمریکا توسعه یافته است، از چند صد گیگابایت داده جمع آوری شده از 5224 اشعه ایکس قفسه سینه گرفته شده از 2943 بیمار جدی آلوده به ویروس SARS-CoV-2 استفاده کرده است.

تیم تحقیقاتی فوق در این مطالعه، علاوه بر اطلاعات عکس اشعه ایکس قفسه سینه، از موارد دیگری نظیر سن، نژاد و جنسیت بیماران همراه با چندین علامت حیاتی و نتایج آزمایش‌ها از جمله وزن، دمای بدن و سطح سلول‌های ایمنی خون در تجزیه و تحلیل رایانه‌ای خود استفاده کرده است.

مجریان این مطالعه اظهار داشته‌اند: «پزشکان و رادیولوژیست‌های اورژانس برای شناسایی و مدیریت سریع بیماران کووید-19 که احتمالاً سریعاً دچار اوضاع وخیم‌تر می‌شوند، به چنین ابزاری نیاز دارند».

به گفته آن‌ها، «یکی از مزایای عمده در برنامه‌های هوش ماشینی، آن است که می‌توان با استفاده از داده‌های بیشتر، صحت آن‌ها را مورد سنجش مجدد قرار داده و از این طریق، آن‌ها را به روز نموده و بهبود بخشید».

به گزارش سیناپرس، این یافته‌های پژوهشی ارزشمند که می‌توانند در کنترل روند مرگ و میر شدید ناشی از بیماری نوظهور کووید-19 مؤثر واقع شوند، در نشریه بین المللی npj Digital Medicine منتشر شده‌اند.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،لبه دانش

آخرین اخبار

فهرست