هوش مصنوعی می‌تواند زلزله‌ها را پیش‌بینی کند

پیش‌بینی دقیق زمان وقوع زلزله یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی دانشمندان زمین‌شناسی بوده اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد هوش مصنوعی می‌تواند این موضوع را تا حد زیادی حل کند.

به کزارش داتیکا به نقل از آی تی ایران، محققان دانشگاه تگزاس در آستین الگوریتم‌های هوش مصنوعی را مورد تحقیق قرار داده‌اند که می‌تواند تا ۷۰ درصد زمان وقوع رخداد زلزله را پیش‌بینی کند.

محققان برای آزمایش این الگوریتم آن را برای مدت هفت ماه در چین مورد آزمایش قرار داده‌اند و حالا مطمئن شده‌اند که می‌توان از این سیستم هوش مصنوعی برای چنین منظوری بهره گرفت.

سرگئی فومل یکی از اعضای تیم تحقیقاتی می‌گوید: پیش‌بینی زلزله تا پیش از این چیز غیر ممکنی به نظر می‌رسید و البته هنوز هم به پیش‌بینی زلزله در هر نقطه‌ای در جهان نزدیک نشده‌ایم اما آنچه به دست آوردیم نشان می‌دهد مسئله‌ای که فکر می‌کردیم حل ناشدنی است حداقل از نظر تئوری قابل حل است.

این تحقیق نشان داد که سیستم هوش مصنوعی توانست مکان ۱۴ زمین‌لرزه را در فاصله ۳۲۱ کیلومتری از محل وقوع‌شان و شدت آنها پیش‌بینی کند. این الگوریتم هوش مصنوعی تنها ۸ هشدار اشتباه صادر کرد و یک زمین لرزه را از قلم انداخت.

۷۰ درصد پیش‌بینی شاید روی کاغذ عدد قابل توجهی به نظر نرسد اما در حال حاضر سیستم‌های جایگزینی برای پیش‌بینی زمین‌لرزه وجود ندارند.

محققان تصور می‌کنند حتی در صورت پیش‌بینی ۷۰ درصدی زمین‌لرزه هم می‌توانند از وقوع خسارات اقتصادی وانسانی عظیمی اجتناب شودو آمادگی در برابر زلزله در سراسر جهان بهبود یابد.

حالا این محققان می‌خواهند مدل آزمایش شده را در مناطق زلزله‌خیزی مانند ایتالیا، ژاپن، یونان، ترکیه و کالیفرنیا در آمریکا مورد استفاده قرار دهند.

هدف این پروژه بهبود الگوریتم پیش‌بینی فعلی است و هرچقدر داده‌های مورد استفاده در این سیستم بیشتر شود دقت آن نیز افزایش خواهد یافت.

 

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،لبه دانش

آخرین اخبار

فهرست