واپس زدن مخاطب در عصر ارتباطات جهانی / همدستی همراه اول و صدا و سیما علیه عادل؟

داتیکا- براساس نامه‌ای که سازمان تنظیم مقررات رادیویی به همراه‌اول نوشته و با پیگیری های رسانه ای روزنامه هفت صبح صحت و سقم آن مشخص شده، درست حدفاصل شروع تا پایان فینال لیگ قهرمانان آسیا بین تیم‌های پرسپولیس و اولسان، شبکه اینترنت همراه‌اول دچار اختلال شده، اختلالی که البته ربطی به شرکت ارتباطات زیر ساخت هم ندارد. پیامد بارز این اختلال در کند شدن محسوس اینستاگرام نمود پیدا کرد و عملا موجب شد بسیاری از کاربران همراه اول نتوانند بازی را با گزارش عادل فردوسی پور تماشا کنند.

رویدادهای بزرگی مثل یک مسابقه فوتبال آن هم در سطح فینال مهم‌ترین رقابت‌ باشگاهی در سطح قاره، گاو شیرده بسیاری از رسانه‌ها، بازاریاب‌ها و برندها هستند. چراکه منبع محدود و کمیاب توجه مخاطب، تماما معطوف و لبریز از آن می‌شود. اما به دلیل اختلال زیرساختی شبکه اینترنت همراه‌اول، این فرصت طلایی برای خیلی‌ از پلتفرم‌های ایرانی دود شد و به هوا رفت.

به گزارش داتیکا، با همگرا شدن رسانه‌ها، هر نوع کالایی از سبد فرهنگی در حجمی به ابعاد تلفن همراه و در جیب هر مخاطبی جا می‌گیرد. برخلاف سالیان گذشته تنها راه تماشای رویدادهایی مثل مسابقات ورزشی، سخنرانی‌ها، کنسرت‌ها، فیلم و سریال و… نشستن پای تلویزیون نیست. با ساختن یک حساب کاربری ساده در تلگرام، اینستاگرام، اسپاتیفای، یوتیوب، گوگل و … البته با کمک گرفتن از فیلترشکن‌ها، دریچه‌ای به سوی دنیایی بی‌نهایت و بدون مرز به روی هر مخاطب ایرانی باز می‌شود.

در این میان، نسخه ایرانی بسیاری از پلتفرم‌هایی که به آن‌ها اشاره شد، شبانه‌روز جان می‌کنند تا سهم بازار و ضریب نفوذشان نسبت به غول‌های مطرح بین‌المللی، میان مخاطبان ایرانی محفوظ بماند. رویدادی به بزرگی فینال لیگ قهرمانان آسیا، که بزرگترین میدان ورزشی در سطح ورزشی قاره کهن است، برای پلتفرم‌های دیجیتال ایرانی حکم سکوی پرش دارد. زیرا تمام توجه و تمرکز مخاطبان هدف آن‌ها برای حداقل ۹۰ دقیقه به یک مستطیل سبز رنگ معطوف می‌شود و رقابت برای دستیابی به سهم ناچیزی از آن به اوج می‌رسد.

وضعیت رسانه اینستاگرام شاید برای اولین بار در تاریخ شبکه‌های اجتماعی نسبت به همه پلتفرم‌های ایرانی پخش مسابقه فینال بهتر بود. از این نظر که صفحه رسمی اینستاگرام کنفدراسیون فوتبال آسیا بازی فینال را با گزارش عادل فردوسی‌پور پخش می‌کرد و مخاطب ایرانی تشنه و دلتنگ دیدارش بود. همین مزیت رقابتی، جایگاه اینستاگرام را متفاوت از قبل کرده بود و رکوردهایی که ثبت شد هم گواهی بر این مدعاست.

اما اگر فکر می‌کنید اینستاگرام تنها رقیب رسانه‌های داخلی بود سخت در اشتباهید و به قول آن لطیفه معروف، بهتر بود بازیکنان مارادونا را ول کنند و غضنفر را بگیرند!

براساس نامه‌ای که سازمان تنظیم مقررات رادیویی به همراه‌اول نوشته و با پیگیری های رسانه ای روزنامه هفت صبح صحت و سقم آن مشخص شده، درست حدفاصل شروع تا پایان فینال لیگ قهرمانان آسیا بین تیم‌های پرسپولیس و اولسان، شبکه اینترنت همراه‌اول دچار اختلال شده، اختلالی که البته ربطی به شرکت ارتباطات زیر ساخت هم ندارد. پیامد بارز این اختلال در کند شدن محسوس اینستاگرام نمود پیدا کرد و عملا موجب شد بسیاری از کاربران همراه اول نتوانند بازی را با گزارش عادل فردوسی پور تماشا کنند.

با گذشت چند روز از این واقعه، هنوز پاسخ رسمی از سوی همراه‌اول به نامه سازمان تنظیم مقررات رادیویی داده نشده و علت اختلال ریشه‌یابی نشده است. اما کف انتظار آن است که اپراتور اول کشور، قبل از رویدادهای حساسی مثل فینال لیگ قهرمانان آسیا که هر عقل سلیمی می‌داند ترافیک کاربران قرار است از حد معمول خود بالاتر برود، فکری به حال تقویت شبکه‌اش بکند. چرا که در این موارد علاوه‌بر مشتری‌های همراه‌اول، افرادی که روی آن به عنوان زیرساخت اقتصاد دیجیتال حساب باز کرده‌اند هم ضرر هنگفتی می‌کنند.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،راهبرد،مدیریت رسانه

آخرین اخبار

فهرست