وزیر ارتباطات:‌ دنبال مسدودسازی پلتفرم‌ها نیستیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: نگاه ما به پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف، ایجابی و فرصت محور است و به دنبال مسدودسازی این فضا نیستیم بلکه باید نظم داشته و نظام‌مند باشد. خیال مردم را راحت بکنم که ما قطعی اینترنت نخواهیم داشت و با کمک بزرگان صنف، کیفیت شبکه را بهتر خواهیم کرد.

به گزارش داتیکا به نقل از ایستنا، عیسی زارع‌پور در برنامه تلویزیونی نگاه یک با بیان این مطلب افزود: پلتفرم‌ها فرصتی برای حل مشکلات کشور هستند و می‌توانیم میلیون‌ها شغل با کیفیت از طریق این پلتفرم‌ها آنها ایجاد کنیم و کاربران درآمد میلیون دلاری از آنها داشته باشند.

او درخصوص معرفی‌اش از سوی رییس‌جمهور به عنوان وزیر ارتباطات به دلیل همکاری قبلی در قوه قضاییه اظهار داشت: در سامانه‌ای که برای وزرای پیشنهادی به رییس جمهور راه‌اندازی شد، حدود ۵۷۰ نفر پیشنهاد شد و من در این مدت در قوه قضاییه مشغول خدمت‌رسانی به مردم بودم. در نهایت سه نفر برای مصاحبه دعوت شدند که با کسب اجازه از رییس قوه قضاییه در مصاحبه شرکت کردم و به عنوان وزیر به مجلس پیشنهاد شدم.

زارع‌پور افزود: در زمان راه‌اندازی مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد موضوع حمایت از تولید محتوا را مطرح کردم و هر جایی که بودم، سعی کردم وظیفه‌ام را به خوبی انجام دهم.

او گفت: ۱۰ اسفند ماه ۹۸ و اول دوره کرونا حکم مسوولیت من در قوه قضاییه خورد و ارایه خدمات الکترونیکی مورد تاکید قرار گرفت. در همین راستا برای تسهیل مردم به خدمات قضایی سامانه‌هایی راه‌اندازی شد و ۵.۵ میلیون مراجعه حضوری کم و الکترونیکی شد. ضمن اینکه صدور گواهینامه سوءپیشینه و دادگاه‌ها آنلاین شدند.

او افزود:‌ در قوه قضاییه مردم به صورت لحظه‌ای می‌توانند نظرشان را در رابطه با مسوولی که در قوه قضاییه مراجعه کردند، ارایه دهند و رییس قوه قضاییه هم دسترسی لحظه‌ای و آنلاین به این سامانه دارد.

او تصریح کرد: در سال ۸۸ در برنامه تلویزیونی گفتم که در دهه بعدی همه چیز موبایل می‌شود و باید از این فضا استفاده کنیم. نگاه ما باید فرصت محور باشد و از این ابزارها برای تسهیل زندگی مردم استفاده کنیم. حوزه فناوری اطلاعات آفت‌ها و چالش‌هایی هم دارد که باید به آن توجه شود اما باید حداکثر استفاده از این فضا را برای حل مشکلات مردم بکنیم. به ویژه در دوره کرونا که مثلا در حوزه فرهنگ، سینما و تئاتر تعطیل شده اما با استفاده از ظرفیت‌های این حوزه، فرهنگ تعطیل نشده است.

زارع‌پور افزود: هر تصمیمی در این حوزه به طور مستقیم روی زندگی مردم تاثیر می‌گذارد. از این ابزار برای شکل دادن به ایران هوشمند اسلامی استفاده کنیم تا مردم طعم شیرین فناوری را در زندگی خود بچشند.

او با اشاره به اینکه گاهی تصمیماتی در حوزه حکمرانی باید بگیریم که جا نمانیم، گفت: این فضا یک فضای اثربخش شده و روابط دولت‌ها با مردم را تحت تاثیر قرار داده و در عصر حاکمیت پلتفرم‌ها، مرز جغرافیایی کشورها عمق نفوذ آنها را نشان نمی‌دهد بلکه تعداد کاربرانی که پلتفرم‌ها دارند و از آن استفاده می‌شود، مهم است و اینها حکمرانی می‌کنند

زارع‌پور افزود: مشکل فعلی دنیا این است که با این پلتفرم‌ها چه کنند. حتی موضوع مدیریت اینترنت هم در بنیاد IGF بررسی می‌شود و اتحادیه اروپا جرایمی را برای پلتفرم‌هایی که قوانین محلی را نقض می‌کنند،‌ وضع کرده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی درخصوص نگرانی مردم از بسته شدن پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام و واتس‌اپ و عدم حضور او در شبکه‌های اجتماعی گفت: یکی برایم نوشته بود عیسی پات رو از روی سیم بردار! اما من ترجیح می‌دهم وزیر ارتباطات باشم تا وزیر رسانه. واقعا فرصت حضور در شبکه‌های اجتماعی را ندارم. برای کار اداری و خانوادگی از آنها استفاده می‌کنم اما اگر بخواهم به صورت رسمی در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشم و کامنت بخوانم و پاسخ دهم، باید کل کارم را تعطیل کنم.

او افزود: مردم می‌توانند گلایه‌ها و شکایات خود را به صورت شبانه‌روزی از طریق سامانه ۱۹۵ مطرح کنند. این سامانه پاسخگوی همه درخواست‌ها است و همه پیام‌هایی که مردم می‌خواهند به وزیر ارتباطات بدهند را می‌توانند به شماره ۰۹۱۲۲۹۹۶۳۲۱ پیامک بزنند. از هفته آینده نیز در سایت وزارت ارتباطات صفحه‌ای برای ارتباط مستقیم صوتی با مردم روی پلتفرم داخلی راه‌اندازی خواهد شد تا شنونده درخواست‌های مردم باشم.

زارع‌پور اظهار داشت: براساس سیاست‌هایی که ما داریم و به وزارت ارتباطات هم تکلیف شده، از پلتفرم‌های داخلی حمایت خواهیم کرد اما این پلتفرم‌ها زمانی موفق می‌شوند که مردم از آن استفاده کرده و با آن حال کنند.

او با اشاره به اینکه من سیاست منصفانه‌‌ای دارم و اگر کاری انجام شده باشد، می‌گویم و انتقادات را هم نمی‌گویم، توضیح داد: در توسعه شبکه ملی اطلاعات در روستاها طی چهار سال گذشته، کار ویژه‌ای شده و بیش از ۹۸ درصد مردم روستاها به شبکه دسترسی دارند و حدود ۵ هزار روستا باقی مانده است.

او افزود: برخلاف سایر کشورها توسعه دسترسی سیار را به ثابت ترجیح دادیم. برخی کشورها تا سرعت هزار مگابیت را تا منزل فراهم کردند. با شبکه ملی اطلاعات می‌توان ارتباطات پرسرعت را تا خانه‌های مردم برد و باید سرعت ۱۰۰ مگابیت را برای کسب و کارها ارایه کنیم.

به گفته زارع‌پور، در حوزه زیرساخت‌های ارتباطی نیاز به دسترسی پایدار و باکیفیت و پرسرعت شبکه داریم و برای همه کسب و کارها سرعت ۱۰۰ مگابیت را فراهم خواهیم کرد چون اهمیت ارتباطات برای صنایع مثل آب و برق می‌ماند. حتی برخی روستاها می‌گویند جاده و آب هم نمی‌خواهند اما دسترسی به شبکه را می‌خواهند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: به مردم قول می‌دهم توسعه شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی نیست و به دنبال ایجاد شبکه‌ای با دسترسی پرسرعت و سریع‌تر به مردم هستیم.

او افزود: ما ضامن حفظ حقوق مردم در این فضا هستیم و سعی می‌کنیم در تمام تصمیماتی که می‌گیریم خودمان را جای کاربر بگذاریم. مردم از نشت اطلاعات خود خسته شده‌اند. سال گذشته خودم در یک پلتفرم ثبت‌نام کردم و پنج دقیقه بعد پیامک تبلیغاتی از آن دریافت کردم. این موضوع مهم برای ما است.

او گفت: در وزارت ارتباطات باید تلاش کنیم وظیفه‌مان را برای افزایش نقش خودمان در توسعه اقتصاد دیجیتال انجام دهیم. اکنون سالی حدود یک میلیارد دلار در حوزه ارتباطات تجهیزات خارجی می‌خریم و برنامه بومی‌سازی تجهیزات را تدوین خواهیم کرد.

زارع‌پور افزود: در یک سال و نیم اخیر حرکات خوبی برای بومی‌سازی تجهیزاتی که مزیت اقتصادی دارند، صورت گرفته و در لایه دسترسی، نهضت بومی‌سازی تجهیزات ارتباطی شروع شده است.

به گفته او، توسعه زیرساخت‌های نرم‌افزاری بخش خصوصی هم رسالت ماست و می‌توان سرویس‌های حاکمیتی را در اختیار بخش خصوصی قرار داد. زیرساخت‌های تبادل سرویس و خدمات را حاکمیت می‌تواند برای مردم فراهم کند. ما در حوزه ICT تسهیل‌گر شکل‌گیری فضای کسب و کار هستیم.

زارع‌پور همچنین درباره فیلترینگ گفت: ما متولی این کار نیستیم و یک عضو از کارگروه تعیین مصادیق هستیم. نگاه دولت سیزدهم هم فرصت‌محور و استفاده از این فضا است. آسیب وجود دارد و مردم در این فضا بی‌پناه رها شده‌اند. دنیا هم به این موضوع فکر کرده و آنها هم نگران بچه‌های‌شان هستند. حتی برای تلویزیون‌های کابلی هم قواعد پخش برای بچه‌ها داشتند. چنین اجباری برای پلتفرم‌ها وجود دارد و ITU پلتفرم‌ها را مجبور به راه‌اندازی پنل کنترل والدین کرده است تا محتوا متناسب با سن بچه‌ها در اختیار آنها قرار گیرد.

زارع‌پور همچنین درباره فیلترینگ گفت: ما متولی این کار نیستیم و یک عضو از کارگروه تعیین مصادیق هستیم. نگاه دولت سیزدهم هم فرصت‌محور و استفاده از این فضا است. آسیب وجود دارد و مردم در این فضا بی‌پناه رها شده‌اند. دنیا هم به این موضوع فکر کرده و آنها هم نگران بچه‌های‌شان هستند. حتی برای تلویزیون‌های کابلی هم قواعد پخش برای بچه‌ها داشتند. چنین اجباری برای پلتفرم‌ها وجود دارد و ITU پلتفرم‌ها را مجبور به راه‌اندازی پنل کنترل والدین کرده است تا محتوا متناسب با سن بچه‌ها در اختیار آنها قرار گیرد.

او با اشاره به اینکه ما وظیفه خود را برای فرهنگ‌سازی و اطلاع‌سانی انجام ندادیم و باید درمورد نحوه استفاده از ابزارها اطلاع‌رسانی کنیم، گفت: توسعه‌دهندگان تکنولوژی روی همه پلتفرم‌ها برای کودکان، سیاست‌های صیانت از آنان در فضای مجازی حرف و ابزار دارند چون بچه‌ها در صورت مراقبت نکردن درگیر آسیب جدی می‌شوند.

زارع‌پور افزود: بسیار ساده است، اگر از گوگل استفاده می‌کنید، در پایین سمت راست صفحه، گزینه جستجوی ایمن مخصوص بچه‌ها است تا محتوای نامناسب به بچه‌ها نشان داده نشود.

او همچنین از اجرای متوازن دولت الکترونیکی در تمامی بخش‌های دولت خبر داد و گفت:‌ تلاش می‌کنیم تا در نهایت سهولت و به صورت یکپارچه خدمات دولتی از طریق یک درگاه یکپارچه در اختیار مردم قرار بگیرد.

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل