وزیر ارتباطات: اولین پرتاب فضایی تحقیقاتی را تا ۱۴۰۴ انجام خواهیم داد

وزیر ارتباطات با اشاره به تاکید رییس‌جمهور بر تسریع‌ روند دستیابی به ماهواره در مدار ژئو از تشکیل کمیسیون تخصصی برای پیگیری این دستور خبر داد. او ابراز امیدواری کرد تست سامانه انتقال مداری در سال آینده صورت گیرد و حداقل اولین پرتاب تحقیقاتی تا افق ۱۴۰۴ انجام شود.

به گزارش داتیکا به نقل از دیجیاتو، «عیسی زارع‌پور» شب گذشته با حضور در برنامه ویژه خبری به تشریح دستاوردها و برنامه‌ها در حوزه فضایی پرداخت. وی با اشاره به ضرورت قرار گرفتن ماهواره ایرانی در مدار ژئو که در جلسه روز گذشته شورای عالی فضایی از سوی رئیس‌جمهور تاکید شد، گفت:

«تسریع و کوتاهی مسیر دستیابی به مدار ۳۶هزار کیلومتری زمین از جمله تکالیفی است که رئیس جمهور در شورای عالی فضایی مطرح کرده است. برای تحقق این دستور، کمیسیون تخصصی به زودی تشکیل خواهیم داد. ما معتقدیم که با کار شبانه روزی، این هدف میسر خواهد بود. رسیدن به این برنامه به اعتماد مسئولان نیاز دارد که این مهم در این ۱۰ سال در پایین‌ترین سطح بوده است. همچنین اعتباراتی لازم است که تحقق هر دو را رئیس جمهور قول دادند.»

وزیر ارتباطات با اشاره به اهمیت مدار ژئو که زمین آهنگ است و ماهواره در آن همزمان با زمین حرکت می‌کند، افزود:

«ما طی سال‌های گذشته متاسفانه دو نقطه مداری را از دست داده‌ایم و تنها یک نقطه مداری ۴۳.۵ درجه شرقی باقی مانده است که باید به سرعت از آن بهره‌برداری کرده و مدار را تثبیت کنیم در غیر این صورت فضا را از دست خواهیم داد. دستور رئیس جمهور در گام اول تثبیت لایه لئو است. در دنیا نیز منظومه‌های ماهواره‌ای از طریق این مدار ارسال می‌شود. پس از آن با برنامه‌ریزی به مدار ژئو هم می‌رسیم.»

زارع‌پور با تاکید بر اینکه در این ۱۰ سال بخش فضایی مورد بی مهری قرار گرفته بود، افزود: «دوستان با ۱۰ درصد ظرفیت در این سال‌ها کار کردند. اگر ما همان مسیر دهه ۸۰ را در حوزه فضایی ادامه می‌دادیم الان در لایه ژئو بودیم.»


به اعتقاد وی راه میانبر برای رسیدن به این هدف، استفاده از بلوک‌های انتقال مداری است که بلوک سامان هم اکنون آماده است. امسال تست اولیه صورت می‌گیرد. این بلوک محموله ماهواره را از مدار ۴۰۰ کیلومتری به ۷ هزار کیلومتری می‌برد:

«امسال تست زیرمداری این محموله را داریم که مربوط به تست زیرسامانه‌های بلوک انتقال و ماهواره است و سال آینده این سامانه را تست عملیاتی خواهیم کرد. بعد از انتقال محموله از ۴۰۰ کیلومتر به ۷ هزار کیلومتر، انتقال به ۱۰ هزار، ۲۱ هزار و ۳۶ هزار کیلومتر را خواهیم داشت.»

زارع‌پور ابراز امیدواری کرد با کار شبانه روزی برنامه ۱۰ ساله فضایی را کوتاه کرده و حداقل اولین پرتاب تحقیقاتی در مدت معین تعیین شده تا افق ۱۴۰۴ صورت گیرد.

او عدم موفقیت پرتاب ماهواره‌ها را بخشی از مسیر موفقیت دانست و گفت:

«در دنیا برای اینکه به ۹۰ درصد ضریب اطمینان برسند بیش از ۵۰ پرتاب پیش‌بینی می‌کنند. این در حالی است که دانشمندان ما الان بعد از دو تا سه پرتاب به نقطه اطمینان می‌رسند. آن هم در شرایط تحریم که کوچک‌ترین پیچ هم به ما نمی‌دهند. شما مستحضر هستید که صنایع فضایی دارای بالاترین استانداردها است. از سال ۹۳ ما یک پرتاب موفق داشتیم. ماهواره نور یک هم اکنون سیگنال عملیاتی می‌فرستاد و قابل استفاده است و این یعنی ما می‌توانیم.»

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،لبه دانش

آخرین اخبار

فهرست