وضعیت قیمت موبایل در ماه‌های پایانی سال ۹۸

مساله افزایش یا کاهش قیمت موبایل یکی از بحث‌های بسیار پرطرفدار برای مشتریان تلفن همراه بوده چرا که نوسانات یکسال اخیر این بازار به شدت زیاد بوده و سود و زیان زیادی برای خریداران به همراه داشته است. اما آمارهای منتشرشده از واردات موبایل نشان می‌دهد وضعیت کمی بهتر از قبل بوده و نشانه‌هایی از بهبود وضعیت دیده می‌شود.

به گزارش داتیکا به نقل از آی‌تی‌رسان، وضعیت بازار موبایل در ماه‌های اخیر تحت تاثیر اتفاقات مختلفی بوده که از جمله حذف معافیت واردات مسافری بود که عملا منجر به گرانی قابل توجه برخی از گوشی‌های تلفن همراه در کشورمان شد. این اتفاق که جزو آخرین امیدهای واردات قاچاق برای برخی از متخلفین بازار شمرده می‌شد، حالا وضعیتی را در بازار تلفن همراه به وجود آورده که همه چیز نسبت به ابتدای سال معکوس شده است.

در حالیکه آمار رسمی واردات موبایل در ابتدای سال به حدود ۳۰۰ هزار گوشی می‌رسید ولی آمار فروش موبایل نشان دهنده فروش بیش از ۱ میلیون گوشی بود. این آمار نشان می‌داد که واردات مسافری به شدت بالا بوده و معافیت وارداتی آن باعث شده تا درآمد بسیار کلانی از جیب دولت خارج شود و به دلایل سواستفاده‌های مختلفی که از مسافرین خارجی انجام شد، این معافیت از بین رفت.

حذف معافیت مربوطه باعث شد تا در آذرماه سال جاری شاهد افزایش واردات رسمی به یک عدد میلیونی باشیم و واردات مسافری به کمتر از ۲۰۰ هزار دستگاه برسد. این رقم نشان می‌دهد که نه تنها درآمد دولت از قبال واردات رسمی افزایش یافته، بلکه شرکت‌های واردکننده با توجه به وضعیت پیش آمده در بازار، راغب به واردات شده‌اند و حمایت‌های اندک دولتی نیز شامل حالشان شده است.

این افزایش واردات البته یک سیگنال ویژه برای بازار موبایل دارد و آن هم احتمال کاهش قیمتی است که در بازار شاهد خواهیم بود ولی از سوی دیگر کارشناسان معتقدند این افزایش واردات صرفا به دلیل ورود رسمی اکثریت واردات به کشور است که قبلا به طرق دیگر صورت می‌گرفت و عملا در وضعیت بازار، تغییری ایجاد نشده است.

وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت (صمت) در آماری اعلامی کرده است که واردات موبایل در سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته چیزی در حدود ۲٫۵ برابر افزایش پیدا کرده و به رقم هشت میلیون و ۹۴۷ هزار و ۹۹۶ عدد گوشی همراه رسیده است. این ارقام مربوط به ۸ ماهه ابتدایی سال بوده و طبق آماری است که در سامانه همتا به ثبت رسیده است.

قیمت موبایل

گفتنی است که این رقم واردات موبایل در سال گذشته، سه میلیون ۵۴۲ هزار و ۳۳۳ گوشی همراه بوده است که افزایش ۱۵۲ درصدی را نشان می‌دهد. طبق آمارهای منتشر شده از سوی وزارت صنعت، حدود ۶ میلیون گوشی از گوشی‌های وارداتی متعلق به واردات تجاری بوده و الباقی متعلق به واردات مسافری در سال جاری بوده است.

از سوی دیگر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی مصرف کشور نیز رقم واردات موبایل را چیزی در حدود ۱٫۲ میلیون گوشی تا ۱٫۵ میلیون گوشی در ماه عنوان کرده و به این موضوع تاکید داشته است که مشکلات مربوط به تخصیص ارز یکی از معضلات اساسی واردات در هفته‌های اخیر بوده است. این انجمن معتقد است که با مشکلات فعلی تخصیص ارز و ثبت سفارش، احتمالا در بازار شب عید مشکلاتی وجود خواهد داشت و بازار موبایل در پایان سال با تلاطماتی همراه خواهد بود.

حالا باید دید که با وضعیت فعلی بازار ارز و همچنین مشکلات عدیده مربوط به تخصیص ارز در سامانه ثبت سفارش، وضعیت بازار موبایل متعادل باقی خواهد ماند و یا بازهم شاهد افزایش قیمت موبایل در بازار خواهیم بود که قطعا قدرت خرید مردم را کاهش داده و بسیاری از شرکت‌های واردکننده را در زمینه فروش موبایل‌هایشان دچار مشکل خواهد نمود.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،موبایل و تبلت

آخرین اخبار

فهرست