پدیده «کارشناسان رمزارز»؛ خودنمایی یا آدرس غلط

اگر پیش‌بینی‌های بسیاری از کارشناسان درباره بیت‌کوین طی دو سال اخیر را خوانده باشید، همگی ادعا می‌کردند که بیت‌کوین تا پایان سال 2022 رشد نجومی‌خواهد داشت. بسیاری معتقد بودند بیت‌کوین تا 160 هزار دلار هم رشد می‌کند. برخی دیگر پا فراتر گذاشته و رقم 500 هزار دلار را تا سال 2022 برای بیت‌کوین پیش‌بینی کرده بودند. در کشور ما نیز برخی با سادگی منتظر نشسته‌اند تا ببینند از کدام بازار اقتصادی پرریسک تمجید می‌شود تا به سرعت بروند و در آن بازار فعالیت کنند.

به گزارش داتیکا به نقل از عصر ارتباط، اما امسال نه تنها بازار رشد صعودی نداشت بلکه ریزش ناگهانی بیت‌کوین همه را شوکه کرد. بازار رمزارزها متعلق به هیچ دولتی نیست. هیچ نهادی آن را دستکاری نمی‌کند و در صورت ریزش هیچ سازمانی وجود ندارد که به آن اعتراض کرده و ضرر خود را از وی مطالبه کنید.

وقتی هم به کارشناسان رمزارزها درباره پیش‌بینی‌های غلط‌شان می‌گویی، ترش می‌کنند، عصبانی می‌شوند و دیگر حاضر به مصاحبه نیستند. اما بر اساس این پیش‌بینی‌ها چند نفر پول‌شان را سرمایه‌گذاری کردند؟ چه میزان از مردم ضرر کردند و آرزوها و حساب کتاب‌هایشان برباد رفت؟ اگرچه کارشناسان قطعا مسوول تمامی ‌پیش‌بینی‌ها و ادعاهای پیشین خود هستند، اما در عین حال از هر گزند و پاسخگویی مصون هستند. با این‌همه بازار رمزارزها یک بازار غیرقابل پیش‌بینی است.

برای همین است که بیشتر فعالان این بازار به ویژه در ایران، ترید یا نوسان‌گیری می‌کنند و رمزارز را برای مدت طولانی نگه نمی‌دارند. نوسان‌گیری در هر بازاری تاثیر منفی روی اقتصاد کشورها برجای می‌گذارد. با این همه سود کلانی برای فعال بازار به همراه دارد.

لذا باز هم درخواست می‌کنیم اگر قصد دارید پول خود را در رمزارزها سرمایه‌گذاری کنید، دوباره فکر کنید.

رویای کارشناسان بازار
در حال حاضر پیش‌بینی اکثر کارشناسان مدعی در بازار کریپتوکارنسی‌ها غیرقابل اعتماد بوده و در حالت خوش‌بینانه رویاها و آرزوهای خودشان برای خودنمایی، جذب مخاطب و دریافت پول جهت آموزش است و در حالت بدبینانه سمت و سوی غلط دادن به بازار برای سود خود و عده‌ای دیگر است. به همین دلیل این پیش‌بینی‌ها غلط از آب درآمده‌اند. بیایید واقع‌بین باشیم و بپذیریم که اگر کسی به راحتی راهی برای پول درآوردن از هر طریقی را یاد گرفته باشد، هیچ‌گاه راز خود را جار نمی‌زند و بازار کار خود را خراب نمی‌کند. (این یک قاعده قدیمی از گذشته تا کنون است.)
کاوه مشتاق، کارشناس رمزارز به «عصر ارتباط» گفت: پیش‌بینی‌هایی که درباره رشد رمزارزها و قیمت‌شان در آینده به ویژه درباره بیت‌کوین می‌شود؛ فقط آرزوهای اشخاص است و مبنای علمی ‌و درستی ندارد. نمی‌توان بر اساس پیش‌بینی کارشناسان اقدام به خرید و فروش بیت‌کوین کرد. بیت‌کوین نیاز دارد به اینکه صنعت فعالی به عنوان پشتیبان داشته باشد. او افزود: در حال حاضر تورم در آمریکا افزایش یافته، بالا بردن نرخ بهره نیز موجب شده که قیمت بیت‌کوین افت کند.

تاثیر نهنگ‌ها بر بازار، واقعیت یا افسانه؟
مشتاق معتقد است که تاثیر نهنگ‌ها در بازار کریپتوکارنسی بیشتر افسانه‌ای بوده و بیش از حد آن را بزرگ کرده‌اند. به گفته او نهنگ‌ها با توجه به مقتضیات بازار و آنچه از ریزش و رشد بیت‌کوین و دیگر رمزارزها مشاهده می‌کنند، عمل می‌کنند.

در واقع فروش گسترده بیت‌کوین موجب ریزش قیمت آن می‌شود. اما زمانی نهنگ‌ها دست به فروش بیت‌کوین می‌زنند که وضعیت آن را نابسامان می‌بینند. در واقع نهنگ‌ها در زمان ریزش اخیر، بیت‌کوین‌های خود را فروختند چراکه اوضاع بازار به هم ریخته بود.

این عضو انجمن بلاک‌چین ایران افزود: اوضاع بازار رمزارزها نهنگ‌ها را ناچار به فروش بیت‌کوین و دیگر رمزارزهای‌شان می‌کند نه اینکه توطئه کنند یا مشکل حادی در پشت پرده باشد. در واقع این گونه نیست که از روی عمد بازار را دستکاری کنند و روند یک رمزارز را صعودی یا نزولی کنند.

البته به نظر می‌رسد نهنگ‌ها به راستی بازار را کنترل می‌کنند اما کارناشناسان و فعالان بازار کریپتوکارنسی قصد ندارند به آن اعتراف کنند.

از تحلیل تکنیکال تا شیر یا خط
به اعتقاد کارشناسان، تحلیل تکنیکال کمی ‌بیشتر از سکه انداختن ممکن است درست باشد. در واقع 5 الی 10 درصد بیشتر از شیر یا خط می‌توان به تحلیل تکنیکال اعتماد کرد. مشتاق بر این باور است که با تحلیل تکنیکال 55 تا 60 درصد می‌توان روند بازار را پیش‌بینی کرد.

او افزود: تحلیل تکنیکال کمی‌بیش از سکه انداختن احتمال دارد که صحیح دربیاید. اما تحلیل بنیادی می‌تواند به پیش‌بینی روند بازار بیشتر کمک کند. بر اساس تخمین‌ها آمریکا 70 درصد از اقتصاد دنیا را کنترل می‌کند. حتی بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی و صنایع چین نیز متعلق به آمریکاست. بنابراین روی رمزارزها نیز بسیار تاثیرگذار است. اقتصاد آمریکا که بحرانی شود، بازار رمزارزها نیز دچار بحران می‌شود. ارز دلار نیز ارز رایجی است برای خرید و فروش‌های بین‌المللی و نوسانات ارزش آن روی تمام بازارهای اقتصادی در جهان تاثیر می‌گذارد. از سویی دیگر بسیاری از نهنگ‌های بازار و دارندگان بیت‌کوین آمریکایی‌ها هستند.

اشتباه پیش‌بینی‌ها
اما زمانی که دلیل اشتباه بودن پیش‌بینی‌ها مبنی بر رشد بیت‌کوین را از کارشناسان می‌پرسید، عصبانی می‌شوند. بسیاری از مصاحبه کردن امتناع می‌کنند و بسیاری دیگر جواب‌های سربالا می‌دهند. هرچه باشد در فرهنگ ما جا نیفتاده است که به اشتباهات‌مان اعتراف کرده و انتقادپذیر باشیم.

میرسهیل نیکزاد، عضو انجمن بلاک‌چین ایران به «عصر ارتباط» گفت: نمی‌توان بازار رمزارزها را پیش‌بینی کرد. من هم نمی‌دانم آینده بازار چه می‌شود. تحلیل اتفاقات و عامل ریزش و صعود بازار کریپتوکارنسی‌ها نیاز به مطالعات جدی دارد. در واقع اتفاقات بسیاری دست به دست هم می‌دهند تا یک بازار بحرانی شود یا اینکه روند صعودی در پیش بگیرد.

او افزود: به طور کلی بازار حساب و کتاب مشخصی دارد. افزایش تقاضا موجب رشد و کاهش آن باعث ریزش بازار می‌شود. از سویی دیگر تکنولوژی هم بی‌تاثیر نیست. زمانی که تکنولوژی گسترش می‌یابد روی روند فعالیت و قیمت رمزارزها تاثیر می‌گذارد. آنچه باعث گران شدن یا ارزانی رمزارزها می‌شود روشن است. در واقع اتفاقاتی طی سال‌های اخیر رخ داده که پیش از این نبوده است.

نیکزاد گفت: عرضه و تقاضا بر اثر عواملی دستکاری شده یا تغییر می‌کند. نهنگ‌های بازار نیز بی‌تاثیر نیستند. همواره نهنگ‌ها می‌توانند روی قیمت رمزارزها تاثیر بگذارند. مساله تکنیکال و تجاری است که بازار رمزارزها را مدتی دچار بحران کرده بود. قانون منع ماینینگ در چین نیز روی قیمت رمزارزها تاثیر گذاشته است.

مخلص کلام اینکه امکان کارشناسی و پیش‌بینی دقیق بازار رمرارزها همان قدر زیر سوال است که ادعا شود این افراد از تمامی تصمیمات در حال اتخاذ در اتاق‌های دربسته در هیات حاکمه آمریکا و چین و سایر نقاط دنیا و دیگر عوامل تاثیرگذار بر شرایط جهانی، به طور همزمان مطلع باشند!

لذا باز هم توصیه می‌شود که علاقه‌مندان به ورود به بازار رمزارزها، نباید به تخمین‌ها و پیش‌بینی‌هایی از این دست چندان خوش‌بین باشند چه رسد به اینکه بر این مبنا اقدامی بخواهند بکنند.

اگرچه برخی به علت سردرگمی و ناآشنایی با قواعد نامشخص و متغیر این بازار، همچنان بی‌توجه به این توصیه‌ها راه خود را خواهند رفت و به جمع گسترده مالباختگانِ خاموشِ حوزه رمزارز اضافه خواهند شد.

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست