پرونده خبری؛ مروری بر مهمترین عناوین ICT هفته

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هفته مطلع می شوید. مروری بر اخبار رسانه در هفته سوم آبان ماه را می‌خوانید:

 

فناوری اطلاعات:

مهر: گزارش وضعیت کیفیت اینترنت کشور در شش ماهه اول سال ۹۹  منتشر شد

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گزارش وضعیت کیفیت اینترنت ایران در شش ماهه اول سال ۹۹ را با عنوان «ایران در مسیر هوشمندی» منتشر کرد.

 

ایسنا: جلوگیری از مسافرت مبتلایان کرونا

به گفته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با تطبیق کد ملی مسافران قطار، هواپیما و اتوبوس شهری با کد ملی بیماران مبتلا به کووید ۱۹، به‌زودی بیماران امکان خرید بلیت یا دریافت کارت پرواز یا سوار شدن را ندارند.

.

مهر: فیس بوک، گوگل و توئیتر با اخبار جعلی واکسن کرونا مقابله می کنند

گوگل، فیس بوک و توئیتر طی یک میزگرد آنلاین با مقامات انگلیس، تعهد کردند هیچ شرکتی نباید از انتشار اخبار جعلی مربوط به ضد واکسن ۱۹ سود ببرد یا آن را تبلیغ کند.

 

فارس: اف بی آی از سرقت کدهای منبع نهادهای دولتی و خصوصی آمریکا خبر داد

اف بی آی اعلام کرد پیکربندی نادرست یک ابزار مدیریت کدهای منبع به نام «سونارکیوب» موجب سرقت حجم زیادی از این کدها از شرکت های خصوصی و نهادهای دولتی شده است.

 

ایسنا: ۳.۴ برابر شدن ارزش معاملات الکترونیکی با شیوع کرونا

به گفته رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، شیوع ویروس کرونا در اسفندماه گذشته موجب ۳.۴ برابر شدن ارزش معاملات الکترونیکی در مقایسه با اسفندماه ۱۳۹۷ شده است.

 

ایسنا: چشم‌انداز وزارت ارتباطات از اتصال روستاها به اینترنت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد هدف‌گذاری پیش روی این وزارتخانه برای اتصال روستاها به اینترنت، اتصال همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات است.

 

ایسنا: نسل جدید ایکس باکس مایکروسافت روانه بازار شد

مایکروسافت برای جذب مصرف کنندگان بیشتر در دوران همه گیری ویروس کرونا، دو مدل جدید از کنسول بازی ایکس باکس را رونمایی کرد.

 

زومیت: اپل به‌روزرسانی جدید سیستم‌عامل‌های خود را منتشر کرد

به‌روزرسانی جدید iOS 14 ضمن رفع‌کردن برخی مشکلات نسخه‌های گذشته، قابلیت‌ Intercom را نیز به خانواده‌ی هوم‌پاد اضافه می‌کند.

 

فناوری ارتباطات:

مهر: «سجاد بنابی» معاون وزیر ارتباطات شد

وزیر ارتباطات در حکمی سجاد بنابی نائب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت را به سمت سرپرست معاونت توسعه سرمایه انسانی و مدیریت منابع این وزارتخانه منصوب کرد.

 

باشگاه خبرنگاران: تاریخ ثبت‌نام آزمون رادیو آماتوری اعلام شد

معاون امور رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مهلت نهایی ثبت‌نام آزمون رادیو آماتوری سطح مبتدی و عمومی سال جاری را از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذرماه ۹۹ اعلام کرد.

 

ایسنا: رفع انحصار از حوزه دیتای زیرساخت تا پایان سال

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به رفع انحصار از شرکت ارتباطات زیرساخت، گفت: با این رفع انحصار از تبدیل این شرکت به یک صدا و سیما و مخابرات دیگر جلوگیری شد و تا پایان این دولت اقداماتی برای برداشتن انحصار در حوزه دیتا نیز انجام می‌شود

 

مهر: برنامه اقتصاد دیجیتال برای تصویب به شورای عالی فضای مجازی رفت

وزیر ارتباطات از تدوین برنامه اقتصاد دیجیتال خبر داد و گفت: این برنامه برای تصویب به شورای عالی فضای مجازی و دولت ارائه شد.

 

فارس: ماهواره ناهید ۳ در حال پشت سر گذاشتن طراحی مفهومی است

معاون طراحی و تضمین ماموریت پژوهشگاه فضایی ایران گفت: پژوهشگاه فضایی ایران در حال پشت سر گذاشتن مراحل امکان سنجی و طراحی مفهومی ساخت ماهواره ناهید ۳ است.

 

اخبار اپراتورها:

ایسنا: رسالت اپراتور دیجیتال، باز کردن فضا برای ایده‌هاست

مدیرعامل ایرانسل در مراسم پایانی «نخستین نوآوردگاه مرکز نوآوری ایرانسل»، یکی از رسالت‌های ایرانسل به عنوان اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران را «باز کردن فضا برای ایده‌های نو» دانست و با اشاره به تجربۀ موفق ایرانسل در سرمایه‌گذاری روی شرکت اسنپ گفت: امیدواریم بتوانیم به شکل‌گیری و گسترش چندین اسنپ دیگر در ایران کمک کنیم.

 

مهر: نخستین نوآوردگاه مرکز نوآوری ایرانسل آغاز شد

نخستین نوآوردگاه مرکز نوآوری ایرانسل با حضور ۱۰ تیم استارت اپی آغاز شد. در مراسم آغاز به کار این نوآوردگاه (Startup Weekend)، صبح روز جمعه ۱۶ آبان ماه ۱۳۹۹، دکتر حسن بولوردی معاون فنی و مهندسی ایرانسل و مدیرعامل مجموعۀ «ایرانسل‌لبز» و مهندس محمد خلج عضو هیأت‌مدیره و مدیرعامل اسنپ و عضو هیأت‌مدیرۀ ایرانسل‌لبز، حضور داشتند و دقایقی در جمع تیم‌های استارتاپی سخن گفتند.

 

فارس: ۳۳۵ هزار سیم کارت به دلیل مزاحمت پیامکی قطع شد

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خط ۳۳۵ هزار تلفن شخصی را به دلیل مزاحمت پیامکی قطع کرد.

 

فارس: سومین سایت ۵G ایران، در دانشگاه تربیت‌مدرس راه‌اندازی شد / مدیرعامل ایرانسل: توسعۀ ۵G سنگ بنای اقتصاد دیجیتال است

ایرانسل سومین سایت نسل پنجم ایران را در دانشگاه تربیت‌مدرس راه‌اندازی کرد. مدیرعامل ایرانسل در مراسم راه‌اندازی این سایت، توسعۀ فناوری ۵G را سنگ بنای اقتصاد دیجیتال برشمرد.

 

ایرنا: افزایش ۷۳ درصدی و شکسته شدن رکورد مصرف دیتا

یاسر رضاخواه مدیرعامل رایتل از افزایش ۷۳ درصدی درآمدهای عملیاتی خود در شش ماه ابتدایی سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ خبر داد.

 

باشگاه خبرنگاران: مدیر عامل شرکت ایرانسل : اینترنت نسل پنجم حداقل ۱۰ برابر سرعت ۴G را دارد

بیژن عباسی آرند، مدیر عامل ایرانسل بیان کرد: کیفیت ۵G موبایل ایران و در مقایسه با اینترنت بقیه کشور‌ها کیفیت خوبی دارد و اینترنت نسل پنجم قطعا سرعت چند برابری یا حداقل ده برابری را می‌تواند برای مشترکین به ارمغان ‌آورد.

 

موبایل و تبلت:

مهر: گلکسی ام ۲۱ با دوربین قدرتمند و قیمت ارزان از راه رسید

سامسونگ تازه‌ترین مدل گوشی گلکسی خود به نام ام ۲۱ اس را عرضه کرد که مجهز به دوربین ۶۴ مگاپیکسلی و باتری ۶۰۰۰ میلی آمپری است.

 

ایسنا: سه مدل جدید رایانه مک اپل رونمایی شد

شرکت آمریکایی اپل مدلهای جدید رایانه مک را که در آنها به جای اینتل، از پردازنده های ساخت خود این شرکت استفاده شده است، رونمایی کرد.

 

باشگاه خبرنگاران: سهام شرکت آنر توسط هوآوی به فروش می رسد

هوآوی در نظر دارد شرکت آنر را به قیمت ۱۱.۵ میلیارد پوند به فروش برساند و هدف جدیدی را دنبال کند.

 

زومیت: ال ‌جی گوشی‌های W11، W31 و +W31 را معرفی کرد

شرکت ال‌ جی امروز سه گوشی جدید به‌نام‌های W11، W31 و +W31 را در کشور هند معرفی کرد. این گوشی‌ها با قیمت زیر ۲۰۰ دلار راهی بازار خواهند شد.

 

دیجیاتو: سری آیفون ۱۳ احتمالا با نمایشگر کم مصرف LTPO معرفی می‌شود

وب‌سایت کره‌ای «The Elec» در گزارشی اعلام کرد که حداقل دو مدل از گوشی‌های آیفون ۲۰۲۱ اپل با نمایشگر اولد کم مصرف با فناوری «LPTO» به بازار عرضه خواهند شد.

 

لبه دانش:

مهر: تشخیص کووید-۱۹ توسط هوش مصنوعی چینی از بیماری‌های تنفسی دیگر ممکن شد

پژوهشگران چینی یک سیستم هوش مصنوعی (AI) ساخته‌اند که به پزشکان کمک می‌کند در کمتر از سه ثانیه کووید-۱۹ را از آنفلوانزا و بیماری‌های تنفسی دیگر تشخیص دهند.

 

مهر: آزمون‌های پروازی «رادار دهانه مصنوعی» در پژوهشگاه فضایی ایران با موفقیت به اتمام رسید

پژوهشگران پروژه طراحی و ساخت سامانه رادار دهانه مصنوعی (سار هواپایه) با قابلیت استخراج برخط تصاویر؛ آزمون‌های پروازی پروژه را در زمان‌بندی تعیین شده، با موفقیت به اتمام رساندند.

 

فارس: اینترنت گران‌قیمتی که در کوه و جنگل هم کار می کند

«ایلان ماسک» با تاسیس شرکت فضایی اسپیس‌ایکس طرحی جاه‌طلبانه برای ارائه خدمات اینترنت در همه نقاط دنیا را ارائه کرده است. وی قصد دارد با پرتاب صدها ماهواره به فضا پوشش اینترنت را در همه دنیا ایجاد کند.

 

ایسنا: تشخیص زودهنگام بیماری با اینترنت اشیا

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به بهبود کارایی روش‌های حفظ حریم خصوصی در حوزه سلامت محور مبتنی بر فناوری اینترنت اشیا شدند که به گفته آنها می‎توان از آن برای تشخیص زودهنگام بیماری بهره برد.

 

ایرنا: ایران سال آینده، ربات انسان به مدار زمین می‌فرستد

رئیس پژوهشگاه هوافضا گفت: اوایل سال آینده در راستای دستیابی به دانش اعزام موجود زنده به فضای زیرمداری زمین، اینبار اعزام یک ربات مدل انسان را در دستور کار داریم.

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : خبر ویژه،فناوری ارتباطات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل