پرونده خبری؛ مروری بر مهمترین عناوین ICT هفته

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هفته مطلع می شوید. مروری بر اخبار رسانه در هفته دوم آذر ماه را می‌خوانید:

 

فناوری اطلاعات:

مهر: نصب کارتخوان کارت ملی هوشمند در شعب بانکی

وزیر ارتباطات از برنامه ریزی برای نصب کارتخوان کارت ملی هوشمند در شعب بانکی برای حذف کپی گرفتن از کارت و تشخیص هویت افراد به عنوان یکی از کاربری های فراگیر دولت الکترونیکی خبر داد.

 

ایرنا: وزیر ارتباطات: سامانه جامع تجارت عملیاتی شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از عملیاتی شدن «سامانه جامع تجارت» برای مبارزه با فساد خبر داد.

 

ایرنا: ۱۱۷۰ مدرسه روستایی در استان همدان به اینترنت رایگان مجهز شدند

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان گفت: در راستای ارائه آموزش‌های مجازی در دوران کرونا، یک هزار و ۱۷۰ مدرسه روستایی در این استان به اینترنت رایگان مجهز شدند.

 

ایرنا: آذری جهرمی خبرداد:دسترسی ٩٠درصدی به خدمات الکترونیکی دردولت تدبیروامید

وزیر ارتباطات گفت: اکنون امکان دسترسی به خدمات الکترونیکی در ٩٠ درصد روستاهای کشور با تلاش دولت تدبیر و امید فراهم شده است.

 

روابط عمومی وزارت ارتباطات: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: تا پایان سال جاری همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به اینترنت متصل ‌می‌شوند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اتصال روستاهای ۲۰ خانوار به اینترنت گفت: تا پایان سال جاری باید همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت متصل ‌شوند.

 

پیوست: وزارت ارتباطات باید اینترنت شاد را رایگان کند

نمایندگان مجلس در طرح جدید خود وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را موظف کرده‌اند تا اینترنت شبکه شاد را به صورت رایگان در اختیار معلمان، دانش‌آموزان و مدارس قرار دهد. در حالی این طرح در مجلس اعلام وصول شده که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگوهای مختلف خود گفته است که اینترنت شبکه شاد برای معلمان و دانش‌آموزان رایگان است.

 

ایسنا: بودجه وزارت ارتباطات در سال آینده

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، دولت برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حدود ۳۸۱۰ میلیارد تومان در نظر گرفته که شامل ۶۸۷ میلیارد تومان در بخش هزینه‌ای (جاری) و ۳۱۲۳ میلیارد تومان در بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (عمرانی) می‌شود. حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهوری، امروز (۱۲ آذرماه) لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.

 

تسنیم: ضریب نفوذ اینترنت در ایران بالاتر از میانگین جهانی

طبق گزارش های جهانی ضریب نفوذ اینترنت در ایران در سال ۹۸ حدود ۹۴ درصد بوده که این میزان بالاتر از میانگین جهانی بوده است.

 

فناوری ارتباطات:

مهر: ایران کشور دارای رشد بالا در فراگیری فناوری اطلاعات

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: ایران به‌عنوان یکی از کشورهای دارای رشد بالا در فراگیری فناوری اطلاعات برای سومین سال پیاپی توسط اتحادیه جهانی مخابرات (ITU ) انتخاب‌ شده است.

 

دیجیاتو: تاخیر در عرضه نهایی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک؛ آزمایش عمومی ادامه دارد

چندین هفته پیش اسپیس ایکس آزمایش عمومی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را کلید زد. حالا این کمپانی اعلام کرده که این آزمایش‌ها در سال آینده میلادی ادامه خواهند داشت.

 

ایرنا: پهنای باند اینترنت استان کرمانشاه ۱۰ برابر شد

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمانشاه از افزایش ۱۰ برابری پهنای باند اینترنت در ایام کرونا خبر داد و گفت: توانسته‌ایم پهنای باند اینترنت را برای دستیابی بهتر مشترکان به بیش از هزار و ۷۰ گیگ افزایش دهیم.

 

ایرنا: مصرف پهن باند اینترنت درقم ۴۰ درصد افزایش یافت

سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات قم، با بیان اینکه با تشدید محدودیت‌های کرونایی، مصرف پهن باند در قم ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، گفت: به دلیل ایجاد زیرساخت‌های مناسب ارتباطی در سطح استان هیچ نگرانی درمورد افزایش مصرف اینترنت درقم وجود ندارد.

 

ایسنا: بررسی فناوری‌های نسل آتی مخابراتی در سمپوزیوم بین المللی پژوهشگاه ارتباطات

همزمان با پنجاهمین سالگرد تاسیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، دهمین سمپوزیوم بین المللی مخابرات (IST2020) و به میزبانی این پژوهشگاه برگزار می شود.

 

زومیت: شبکه ۵G تا آخر سال ۲۰۲۰ می‌تواند یک میلیارد نفر را تحت پوشش قرار دهد

شرکت اریکسون اعلام کرد که توسعه شبکه ۵G تا آخر سال ۲۰۲۰ می‌تواند یک میلیارد نفر را پوشش ‌دهد و ۲۱۸ میلیون نفر از آن استفاده خواهند کرد.

 

اپراتورها:

ایستنا: درآمد همراه اول از خدمات ارزش افزوده یک سی‌ام شد

سهم درآمدهای شرکت ارتباطات سیار ایران از محل ارایه خدمات ارزش افزوده در آبان ماه ۹۹ در مقایسه با همین زمان در سال گذشته، یک سی‌ام شده است.

 

برنا: تقدیر فرمانده قرارگاه جهادی حضرت مهدی (عج) از مدیرعامل همراه اول

مهرشاد سهیلی ایلامی فرمانده قرارگاه جهادی حضرت مهدی (عج) و دبیر پویش ملی مهر ماندگار در کشور با صدور پیامی از مدیرعامل همراه اول صمیمانه قدردانی کرد.

 

اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران: تقدیر از همراه اول توسط وزیر ارتباطات و استاندار زنجان

وزیر ارتباطات و استاندار زنجان از انجام ١٠٠ درصدی تعهدات همراه اول در این استان تقدیر کردند.

 

فارس: واکنش همراه اول به کلاهبرداری‌ها با نام این برند

همراه اول در اقدامی مسؤولانه اقدام به ارسال پیامکی به مشترکان خود کرده تا مانع گسترش کلاه‌برداری در فضای مجازی شود.

 

شستون: عدم آنتن دهی اپراتور همراه اول در روستای “مورت”/ ضرورت دسترسی به تمامی شبکه های ارتباطی در جاده سراوان_ کوهک

فضل کریم بهرام زهی رئیس شورای اسلامی روستای مورت شهرستان سراوان گفت: راه اندازی و نصب دکل ایرانسل و پوشش اینترنت در روستای مورت بخش مهرگان باعث خوشحالی مردم شده اما باتوجه به اینکه اکثر اهالی این منطقه از اپراتور همراه اول استفاده می کنند، این شبکه در فاقد هرگونه پوشش مخابراتی در این منطقه است.

 

هرمزگان امروز: ارتقاء نسل سوم (۳G ) شبکه همراه اول در۳۷ نقطه از مناطق روستایی استان هرمزگان

از اول مهرتا پایان آبان ماه سال جاری ۳۷ نقطه از مناطق روستایی استان هرمزگان تحت پوشش اینترنت نسل سوم (۳G ) قرار گرفتند.

 

تسنیم: رشد ۷۳ درصدی فروش رایتل

بررسی هلدینگ‌های زیرمجموعه شستا نشان می‌دهد که با وجود شرایط کرونا، رکود تورمی حاکم براقتصاد و رشد منفی اقتصاد در سال‌های اخیر در اثر فشار تحریم‌های حداکثری، این شرکت‌ها در نیمه نخست سال جاری نیز رشد قابل توجهی در تولید، فروش و درآمد داشته‌اند.

 

موبایل و تبلت:

زومیت: شیائومی می ۱۱ احتمالا زودتر از حد انتظار رونمایی می‌شود

از قرار معلوم، شیائومی تصمیم گرفته است گوشی‌های سری می ۱۱ را یک ماه زودتر از انتظارات و در ژانویه‌ی ۲۰۲۱ رونمایی کند. می ۱۱ احتمالا به اسنپدراگون ۸۷۵ مجهز خواهد بود.

 

آی تی من: محصولات جدید هواوی در ایران معرفی شد

هواوی در مراسم آنلاین از محصولات جدیدش شامل هواوی Y9a به همراه دو مدل تبلت‌جدید رونمایی کرد.

 

ایلنا: هوآوی همچنان در رتبه دوم جهانی فروش گوشی هوشمند

آخرین گزارش‌های به‌دست آمده از بازارهای جهانی گوشی هوشمند نشان می‌دهد که هوآوی همچنان در جایگاه دوم میزان فروش ایستاده است. این شرکت با در اختیار داشتن ۱۴٫۶ درصد سهم از بازار جهانی، موفق به قرارگیری در مقام دوم بعد از رقیب کره‌ای خود شده است. جدول زیر دیدی کلی از وضعیت بازار گوشی هوشمند دنیا و بازیگران آن در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

زومیت: اپل در ۲۰۲۱ دو مک بوک پرو بازطراحی‌شده و مجهز به نمایشگر mini LED عرضه خواهد کرد

به‌گفته‌ی مینگ‌چی کو، اپل دو نسخه از مک بوک پرو بازطراحی‌شده و مجهز به نمایشگر مینی LED را در سال ۲۰۲۱ و یک نسخه از مک‌بوک ایر مقرون‌به‌صرفه را در سال ۲۰۲۲ عرضه خواهد کرد.

 

دیجیاتو: انجمن واردکنندگان موبایل: تلفن همراه طی چند روز آینده ارزان خواهد شد

رییس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار در انجمن واردکنندگان خبر از تخصیص ارز توسط بانک مرکزی به واردکنندگان موبایل داد. او  پیش‌بینی کرد که تاثیر این اقدام تا یک هفته الی ده روز آینده در بازار موبایل دیده شود و قیمت‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش پیدا کند.

 

لبه دانش:

فارس: راه اندازی تاکسی هوایی در کره جنوبی

شرکت چینی ای هانگ از تکمیل پروازهای آزمایشی خود در کره جنوبی برای حمل و نقل مسافر با تاکسی هوایی خبر داده است.

 

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران: گاه‌شمار آنلاین هوش مصنوعی راه اندازی شد

گاه‌شمار برخط هوش مصنوعی در پاسخ به نیاز روزافزون پژوهشگران و دانشوران برای آگاهی از زمینه‌های نوین فناوری اطلاعات، راه اندازی شد.

 

مهر: ایران در تدوین سند اخلاق هوش مصنوعی یونسکو همکاری می کند

سند اخلاق هوش مصنوعی یونسکو در گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفت.

 

مهر: ایرپادهای آینده صدای کاربر را تشخیص می دهند

اپل حق امتیاز اختراع یک فناوری جدید را ثبت کرده که ایرپاد و هدفون های نسل جدید امکان شناسایی صوت کاربر را فراهم می کند.

 

زومیت: چین فضاپیمای چانگ ای ۵ را با موفقیت روی ماه فرود آورد

یک هفته پس از پرتاب چانگ‌ای ۵، سطح‌نشین مأموریت با موفقیت روی ماه فرود آمد تا نمونه‌هایی از سنگ و خاک قمری را جمع‌آوری و به زمین ارسال کند.

.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه

آخرین اخبار

فهرست