پرونده خبری؛ مروری بر مهمترین عناوین ICT هفته

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هفته مطلع می شوید. مروری بر اخبار رسانه در هفته اول دی ماه را می‌خوانید:

 

فناوری اطلاعات:

ایرنا: سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال از اقتصاد کشور تا سال ۱۴۰۴

مدیرکل دفتر بررسی‌های اقتصادی وزارت ارتباطات گفت: تا سال ۱۴۰۴ می‌توان به تحقق سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال از اقتصاد کل کشور امیدوار بود.

ایسنا: اپلیکیشن “عدالت همراه” رونمایی شد

اپلیکیشن عدالت همراه در راستای هوشمندسازی قوه قضاییه و تسهیل دسترسی مردم خدمات قضایی رونمایی شد و از طریق درگاه ملی قوه قضاییه در اختیار عموم مردم خواهد بود.

ایستنا: سوال از وزیر ارتباطات در دستور کار صحن علنی مجلس

دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی در هفته نخست دی ماه اعلام شد و براساس آن سوال از محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دستور کار آن قرار دارد.

فارس: تلگرام پرمخاطب‌ترین شبکه اجتماعی ایران باقی ماند

آمار کاربران فارسی تلگرام، اینستاگرام و توییتر توسط مرکز پژوهشی بتا احصاء شده است که بر اساس آن تلگرام، اینستاگرام و توییتربه ترتیب بین مردم محبوب تر و پراستفاده‌تر هستند.

مهر: بر اساس یک گزارش جهانی؛ رتبه ایران در سرعت اینترنت ثابت و همراه سقوط کرد

یک گزارش جهانی نشان می دهد سرعت اینترنت تلفن همراه ایران ۲۵.۶۴ و اینترنت ثابت ۱۷.۸۴ مگابیت برثانیه است که نشان دهنده سقوط رتبه آن نسبت به دوره قبل است.

ایرنا: آذری‌جهرمی: برای رفع مشکلات اینترنت در سیستان و بلوچستان مستقر می‌شوم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت که از هفته آینده به مدت ١٠ روز شخصا در سیستان‌وبلوچستان مستقر می‌شوم تا مشکلات ارتباطی روستاهای این استان رفع شود.

مهر: سهم ۶.۵ درصدی اقتصاد دیجیتال از GDP

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی سهم اقتصاد دیجیتال کشور از تولید ناخالص داخلی ( GDP ) را ۶.۵ درصد و رشد سالانه دسترسی به پهن‌باند موبایل را ۷۵ درصد تا پایان سال ۹۸ اعلام کرد.

ایرنا: پنج هزار روستا تاپایان سال به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که پنج هزار روستای بالای ۲۰ خانوار کشور تا پایان سال جاری با برنامه ریزی صورت گرفته به شبکه ملی اطلاعات متصل می شوند.

پیوست: اینترنت مهم‌ترین موضوع نارضایتی کاربران در حوزه ICT است

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در گزارش عملکرد سال ۹۸ خود که امسال برای اولین بار به صورت عمومی منتشر شده است اعلام کرده که بخش عمده شکایت‌های ثبت شده در سامانه ۱۹۵ رگولاتوری مربوط به شکایت از کیفیت اینترنت است.

 

فناوری ارتباطات:

خبر آنلاین: هوآوی تحقیات خود روی نسل ۶ اینترنت موبایل را از اسپانیا آغاز کرد

هوآوی به تازگی قراردادی را با دانشگاه پلی‌تکنیک والنسیا بسته است تا به کمک هم تحقیقات جدیدی را روی نسل ششم اینترنت موبایل آغاز کنند.

روابط عمومی مخابرات: ۴۵۰ مورد خرابی تجهیزات مخابراتی تهران از طریق سامانه نظارت مردمی برطرف شد

سامانه نظارت مردمی اداره کل روابط عمومی مخابرات تهران با هدف رفع خرابی تجهیزات مخابراتی منصوبه در سطح شهر و با مشارکت شهروندان تهرانی و همکاری خوب مناطق و مراکز مخابراتی، ۴۵۰ مورد از خرابی تجهیزات منصوبه در سطح شهر را اصلاح، بازسازی و بهبود بخشید.

زومیت: وان ‌وب به تب طلای اینترنت ماهواره‌ای پیوست

یک موشک سایوز روسیه، ۳۶ ماهواره‌ مخابراتی جدید وان‌وب را به مدار زمین رساند تا این شرکت نجات‌یافته از ورشکستگی، عصر جدیدی آغاز کند.

روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی: افزایش پایداری ارتباطات در منطقه غرب رگولاتوری

مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه غرب از افزایش پایداری ارتباط در استانهای همدان، کردستان و کرمانشاه خبر داد.

پیوست: آسمان می‌سی‌سی‌پی به زودی مهمان ماهواره‌های اسپیس ایکس خواهد بود

اسپیس ایکس شرکت هوافضای ایلان ماسک قصد دارد تا سال آینده حلقه ماهواره‌های استارلینک را بر فراز این ایالت تکمیل کند که احتمالا دسترسی اینترنت ماهواره‌ای را برای ده‌ها هزار منطقه روستایی می‌سی‌سی‌پی امکان پذیر خواهد کرد. رگولاتوری ارتباطات دولت فدرال آمریکا (FCC)، نزدیک به ۴۴ میلیون دلار بودجه را در اختیار شرکت اسپیس ایکس قرار داد تا امکان دسترسی به اینترنت را برای ۳۸ هزار و ۹۵۶ منطقه در این ایالت فراهم کند.

 

اپراتورها:

روابط عمومی ایرانسل: ایرانسل لوح زرین رضایتمندی مشتری را دریافت کرد

یک روز پس از اعطای تندیس طلایی رعایت حقوق مصرف‌کنندگان به ایرانسل، لوح زرین دهمین دورۀ «همایش سراسری رضایتمندی مشتری با رویکرد جهش تولید» هم به ایرانسل، به‌عنوان تنها اپراتور تلفن‌همراه دریافت‌کنندۀ این لوح، رسید.

مهر: برپایی کنفرانس بین‌المللی فناوری اطلاعات و دانش باحمایت همراه اول

یازدهمین کنفرانس بین المللی فناوری اطلاعات و دانش فردا با حمایت مرکز تحقیق و توسعه همراه اول آغاز به کار می کند.

روابط عمومی ایرانسل: هدایای ویژۀ ایرانسل برای «یلدای دیجیتال» اعلام شد

ایرانسل به مناسبت شب یلدا، هدایای دیجیتالی ویژۀ خود را اعلام کرد. این هدایا شامل بستۀ هدیۀ ۲ گیگابایتی اینترنت داخلی، مکالمۀ رایگان ایرانسلی، تخفیف ۵۰ درصدی برگزاری کلاس‌های آنلاین در اپلیکیشن داناپلاس و هدایای ویژۀ تکان شگفت‌انگیز ایرانسل من است. ایرانسل همچنین در این شب، برنامۀ ویژه‌ای با حضور هنرمندان محبوب، در صفحۀ اینستاگرام خود تدارک دیده است.

روابط عمومی مخابرات: شرکت مخابرات ایران لوح زرین رضایتمندی مشتری را دریافت کرد

در دهمین دوره ارزیابی رضایت مندی مشتریان ، شرکت مخابرات ایران ، به دلیل مشتری مداری و تلاش حداکثری در جهت پاسخگویی مطلوب به مشتریان خود، لوح زرین رضایتمندی مشتری را دریافت کرد.

مهر: همراه اول در روبیکا رکورد زد

ویژه‌ برنامه ترکیبی – ویدئویی همراه اول برای شب یلدا با استقبال چشمگیر کاربران روبرو شد.

باشگاه خبرنگاران: رکورد سرعت اینترنت در ایران شکسته شد

بیژن عباسی آرند مدیرعامل شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل از رکورد شکنی در سرعت اینترنت همراه اپراتور ایرانسل خبر داد.

پیوست: فروش بلیط هواپیما و رزرو هتل به اپلیکیشن ایرانسل‌من اضافه شد.

اسنپ‌تریپ و ایرانسل همکاری خود را برای فروش بلیط هواپیما و رزرو هتل در اپلکیشن «ایرانسل‌من» آغاز کردند.

 

موبایل و تبلت:

دیجیاتو: ردمی ۹ پاور با باتری ۶۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی رونمایی شد

هشتمین عضو خانواده ردمی ۹ و آخرین گوشی هوشمند از این سری در سال ۲۰۲۰ با نام ردمی ۹ پاور با باتری ۶۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی در هند رونمایی شد.

ایسنا: صف های رجیستری جمع شد

طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران با شروع رجیستری غیرحضوری از اول دی‌ماه صف‌های رجیستری در مبادی ورودی گمرک جمع شده و در حال حاضر مسافران در کمتر از یک دقیقه فرآیند حضوری را انجام می‌دهند، اما باید مابقی این مراحل براساس شیوه‌نامه تدوین شده طی یک ماه بعد از خروج انجام شود.

دیجیاتو: اپل: ۷۲ درصد آیفون‌ها از iOS 14 استفاده می‌کنند

برای اولین بار از زمانی که سیستم عامل iOS 14 در ماه سپتامبر به صورت عمومی عرضه شد، اپل میزان استفاده از آن را منتشر کرده. طبق اعلام این کمپانی، ۸۱ درصد آیفون‌هایی که در چهار سال اخیر معرفی شده‌اند هم اکنون در حال اجرای iOS 14 هستند.

ایسنا: کاهش واردات مسافری آیفون/ادامه سوءاستفاده از رویه مسافری

به گفته انجمن واردکنندگان موبایل، تغییر شیوه‌نامه رجیستری گوشی‌های مسافری از مهرماه، باعث کاهش چشمگیر واردات مسافری آیفون شده است و اما با وجود این، سوءاستفاده از رویه مسافری هرچند کم، اما همچنان ادامه دارد.

آی تی من: گوشی همراه ۱۵ درصد ارزان می‌شود

یک فعال بازار موبایل در مصاحب با برنامه صبح وگفتگو در پاسخ به مقاومت در برابر کاهش قیمت گوشی‌های تلفن همراه اظهار کرد: در یکی دو روز اخیر در تمام برندها تنوع واردات داریم و قیمت‌ها نیز ۱۵درصد کاهش یافته است.

 

لبه دانش:

مهر: آغاز فعالیت شتابدهنده فناوری فضایی/شکل گیری تیم های نوپای فضاپایه

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران‏ از راه اندازی یک شتابدهنده برای حضور در مرکز نوآوری فناوری فضایی خبر داد و گفت: استقرار استارت‌آپ و شرکت‏‌های دانش‌بنیان فضایی در این مرکز انجام شد.

دیجیاتو: ناسا مجوز استفاده از راکت «نیو گلن» بلو اوریجین در مأموریت‌های بدون‌سرنشین را داد

ناسا راکت فضایی «نیو گلن» (New Glenn) متعلق به شرکت بلو اوریجین را برای بکارگیری در مأموریت‌های بدون سرنشین علمی و اکتشافی آینده تأیید کرد.

مهر: نخستین مرکز نوآوری فضایی گشایش یافت

نخستین مرکز نوآوری فضایی کشور با هدف توسعه فناوری‌های فضایی، خدمات فضاپایه و نیز ایجاد بستری مناسب جهت توسعه اقتصاد دانش بنیان در حوزه فضا، آغاز به کار کرد.

مهر: بازوبند هوشمند تولید محصولات فناورانه را تسهیل می‌کند

محققان دانشگاه برکلی موفق به تولید بازوبند هوشمندی شده‌اند که قادر به شناسایی انواع حرکات دست است و راه را برای تولید پوشیدنی‌های هوشمند هموار می‌کند.

دیجیاتو: سونی با پروژه جدید خود هوش مصنوعی را به صنعت آشپزی می‌آورد

سونی از پروژه‌ای جدید با تمرکز بر خوراک‌شناسی رونمایی کرده که می‌خواهد با استفاده از هوش مصنوعی و ربات خلاقیت و تکنیک‌های آشپزی را ارتقا دهد.

 

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه

آخرین اخبار

فهرست