پرونده خبری؛ مروری بر مهمترین عناوین ICT هفته

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هفته مطلع می شوید. مروری بر اخبار رسانه در هفته اول اسفند ماه را می‌خوانید:

 

فناوری اطلاعات:

ایرنا: آذری‌جهرمی: مصوبه مجلس باعث افزایش چشمگیر قیمت بسته‌های اینترنت می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در صورتی که مجلس مصوبه افزایش سه هزار میلیارد تومانی مالیات اپراتورها را تصویب کند، بسته‌های اینترنتی اپراتورها با افزایش قیمت چشمگیری روبه‌رو خواهد شد.

آی تی من: سرعت اینترنت در جهان بهبود یافت

گزارش تازه اسپید تست نشان می‌دهد که در نخستین ماه ۲۰۲۱ میلادی متوسط سرعت اینترنت موبایل ۴۶.۷۴ و متوسط سرعت اینترنت ثابت ۹۶.۹۸ مگابیت بر ثانیه بوده است.

ایرنا: وزیر ارتباطات خطاب به مخابرات: اگر لازم باشد نام فردی که با تصمیماتش به کشور صدمه می‌زند را می‌گویم

وزیر ارتباطات گفت: یک فرد در شرکت مخابرات تصمیماتی اتخاذ می‌کند که آن تصمیمات به کشور صدمه می‌زند و اگر ضرورت داشته باشد اسم و مشخصات آن فرد را می‌گویم.

ایرنا: مصوبه مجلس باعث توقف توسعه اینترنت در مناطق محروم می‌شود

معاون وزیر ارتباطات اعلام کرد: مصوبه امروز مجلس، باعث گران شدن قیمت اینترنت و توقف توسعه مناطق محروم خواهد شد.

تابناک: ساترا پخش برنامه اینترنتی علی کریمی را متوقف کرد

سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی که با نام «ساترا» شناخته می‌شود، پخش برنامه اینترنتی علی کریمی درباره انتخابات فدراسیون فوتبال در شبکه نمایش خانگی را متوقف کرد.

پیوست: اینفلوئنسرها در اینستاگرام و تلگرام باید مالیات پرداخت کنند

کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده در رسانه‌های کاربرمحور یا همان اینفلوئنسرها طبق مصوبه مجلس از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهند بود.

ایسنا: آذری جهرمی: بالا بردن قیمت اینترنت ضدعدالت است/ اینترنت به هیچ وجه گران نمی شود

وزیر ارتباطات گفت: بالا بردن قیمت اینترنت ضدتوسعه و ضدعدالت است و در شرایط فعلی که مردم درگیر بیماری کرونا هستند، فضای مجازی به قول برخی از دوستان قوت غالب است.

ایرنا: بازار داغ مشاغل اینترنتی در دوران کرونا/رشد ۲۸۴ درصدی معاملات سال ۹۹

کسب و کارهای اینترنتی در ماه‌های اخیر به سرعت رشد کرده‌اند، به طوری که ارزش معاملات الکترونیکی در نیمه نخست امسال ۲۸۴ درصد افزایش یافته است؛ مدیر پایش تجارت الکترونیکی می‌گوید: شیوع کرونا، سهولت دسترسی و عدم نیاز به سرمایه اولیه بالا از مهم‌ترین دلایل استقبال از این کسب و کارهاست.

 

فناوری ارتباطات:

داتیکا: انتقاد وزیر ارتباطات از عدم سرمایه گذاری ارتباطی/ بخشی از سود سهام همراه اول صرف توسعه زیرساخت های مخابرات شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دولت موظف به تأمین بودجه شرکت مخابران ایران نیست و این مجموعه باید با مشارکت بخش خصوصی هزینه‌های خود را تأمین و زیرساخت‌های شبکه اینترنت ثابت را توسعه دهد.

ایستنا: ‎وزیر ارتباطات: شرکت مخابرات از سود ۲۸۰ میلیارد تومانی به ضرر ۹۰۰ میلیارد تومانی رسیده است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: درمورد اتفاقات مخابرات با مردم صحبت خواهم کرد. چطور شرکتی با ۲۸۰ میلیارد سود به ضرر ۹۰۰ میلیارد تومانی می‌رسد.

مهر: فاز مطالعاتی ۶G کلید خورد/ دستیابی به خودروی خودران تا ۱۰سال دیگر

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تا ۱۰ سال دیگر به فناوری خودروی خودران دست می‌یابیم، از آغاز فاز مطالعاتی اولیه فناوری نسل ششم ارتباطات (۶G) خبر داد.

ایسنا: فناوری ۵G پس از تهران و شیراز، به مشهد رسید

در راستای راه‌اندازی سایت‌های ۵G در ایران، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده حرم مطهر رضوی و همچنین کارخانه نوآوری مشهد، تحت پوشش تلفن همراه نسل پنجم و اینترنت پرسرعت۵G قرار گرفت.

ایرنا: فیروز آبادی: هیچ مخالفتی با استفاده از اینترنت ماهواره‌ای نداریم

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: همزمان برای تلاش جهت کم کردن وابستگی به خارج، برای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای هیچ مخالفتی نداریم.

ایستنا: نتایج تست شبکه ۵G بریتانیا منتشر شد: سوئیچ مداوم روی ۴G

راه‌اندازی شبکه ۵G در بریتانیا تاثیر قابل توجهی روی متوسط سرعت شبکه‌های موبایل داشته است اما ارتباطات آن به طور مداوم روی شبکه ۴G سوئیچ می‌شود.

 

اپراتورها:

ایرنا: افزایش ۱۰ درصدی حق الامتیاز دولت از اپراتورهای مخابراتی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با افزایش حق الامتیاز و حق السهم دولت از اپراتورهای ارائه دهنده خدمات مخابراتی ۱۰ درصد موافقت کردند. منابع حاصل از این محل در صورت تصویب نهایی، صرف حمایت از تولید محتوا و فعالیت‌های فرهنگی و نظارت در فضای مجازی می‌شود.

روابط عمومی ایرانسل: تجربۀ «۵G» پس از تهران به شیراز می‌رود

توسعۀ پوشش ۵G ایرانسل در سراسر کشور، پس از تهران، فردا از شیراز آغاز می‌شود. پس از راه‌اندازی چهار سایت تجاری نسل پنج تلفن‌همراه توسط ایرانسل در تهران، شیراز دومین شهر ایران است که فردا، با راه‌اندازی پنجمین سایت ۵G ایران و ایرانسل، شهروندانش می‌توانند جدیدترین فناوری اینترنت جهان را در شبکۀ کاربردی و واقعی ایرانسل تجربه کنند.

روابط عمومی رایتل: حضور رایتل در نمایشگاه تلکام

رایتل در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی مخابرات، فناوری اطلاعات و راه‌حل‌های نوآورانه حضور خواهد داشت.

روابط عمومی ایرانسل: آمادگی ایرانسل برای راه اندازی ۵G روی همه سیم کارتها

پنجمین سایت تجاری نسل پنج تلفن‌همراه (۵G) ایران و ایرانسل، ظهر امروز یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹، طی مراسمی در شیراز رسماً راه‌اندازی شد.

روابط عمومی رایتل: ارتقای سرعت اینترنت رایتل در یک هزار سایت استان تهران

شرکت خدماتی ارتباطی رایتل از پروژه LTE۲۱۰۰ رونمایی کرد که با راه‌اندازی آن، سرعت اینترنت در یک هزار سایت در استان تهران از سرویس اینترنت ۴ به ۴.۵ ارتقا می‌یابد.

روابط عمومی ایرانسل: ایرانسل موفق به دریافت «گواهینامۀ بین‌المللی ساخت مراکز داده» شد

ایرانسل «گواهینامۀ بین‌المللی ساخت مراکز داده» را براساس استانداردهای انجمن صنعت ارتباطات از راه دور (TIA) دریافت کرد.

روابط عمومی ایرانسل: حضور ایرانسل در نمایشگاه بین‌المللی مخابرات، فناوری‌اطلاعات و راه‌حل‌های نوآورانه (تلکام ۹۹)

ایرانسل با تمرکز بر ارائه دستاوردهای B2B و B2C، در حوزه‌های نوآوری، دیجیتال و کسب‌وکار سازمانی، در نمایشگاه تلکام ۹۹ شرکت می‌کند.

ایستنا: پوشش ۵G همراه اول در حرم مطهر رضوی و کارخانه نوآوری مشهد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: حرم مطهر رضوی و کارخانه نوآوری مشهد تحت پوشش تلفن همراه نسل پنجم و اینترنت پرسرعت ۵G همراه اول قرار گرفتند.

روابط عمومی ایرانسل: مشارکت ۱۰ میلیارد ریالی ایرانسل در پویش یاری خانوادۀ ارتباطات به زلزله‌زدگان «سی‌سخت»

ایرانسل در راستای مسؤولیت اجتماعی شرکتی، در قالب اهدای بسته‌های خوراکی «به ارزش کل ۱۰ میلیارد ریال»، به زلزله‌زدگان سی‌سخت کمک می‌کند.

شرکت ارتباطات سیار ایران: حضور همراه اول با محوریت ۵G در نمایشگاه ایران‌تلکام

گروه همراه اول با محصولات و سرویس‌های مرتبط با سه سطح حوزه کسب‌وکاری خود در بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌تلکام حضور دارد.

روابط عمومی ایرانسل: بازدید وزیر ارتباطات از غرفۀ ایرانسل در رویداد بومی‌سازی زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات

وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، طی بازدید از غرفۀ ایرانسل در رویداد «بومی‌سازی زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات»، اهتمام ایرانسل به حمایت از تولید ملی را مثبت ارزیابی کرد.

پیوست: مصوبه افزایش مالیات، شامل همراه اول نمی‌شود

مدیرکل ارتباطات همراه اول اعلام کرد افزایش حق‌السهم اپراتورها که امروز در مجلس تصویب شد، شامل حال شرکت ارتباطات سیار ایران نمی‌شود.

روابط عمومی ایرانسل: هدایای ایرانسل به مناسبت «روز پدر» اعلام شد

ایرانسل به مناسبت فرارسیدن ولادت حضرت علی (ع) و روز پدر، هدایای خود را در قالب کمپین «با فاصله بهترینی!» اعلام کرد. این هدایا شامل بستۀ هدیۀ ۲ گیگابایتی اینترنت داخلی و مکالمۀ رایگان ایرانسلی است.

روابط عمومی ایرانسل: تفاهم‌نامۀ ایرانسل و صقا برای ایجاد زیرساخت خودروهای متصل

ایرانسل و شرکت صنایع قطعات الکترونیک ایران (صقا)، در زمینۀ ایجاد زیرساخت و پلتفرم و خدمات مرتبط با خودروی متصل (Connected Car) تفاهم‌نامۀ همکاری امضا کردند.

 

موبایل و تبلت:

مهر: سونی لپ تاپ مافوق سبک جان سخت ساخت

شرکت سونی از تولید لپ تاپ جدیدی از سری وایو خبر داده که وزن کمی دارد، ولی امکانات آن مناسب بوده و البته قیمت بالایی نیز دارد.

دیجیاتو: مجلس تصویب کرد: دولت سال ۱۴۰۰ از گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار عوارض می‌گیرد

احتمالا باید خود را برای افزایش قیمت گوشی‌ها با قیمت بالاتر از ۶۰۰ دلار یا به عبارتی «گوشی‌های لوکس» آماده کنیم چرا که طبق لایحه بودجه ۱۴۰۰، دولت از سال آینده برای ورود آن‌ها به کشور عوارض خواهد گرفت.

آی تی ایران: افت نسبی قیمت موبایل در بازار ایران

روند قیمت موبایل طی هفته‌های اخیر دست خوش تغییرات زیادی شده است، در حالی که قیمت موبایل از اواخر دی‌ماه به پایین‌ترین سطح قیمتی ۶ ماه پیش از آن رسیده بود، از اواسط بهمن ماه با افزایش قیمت دلار، روند صعودی پیدا کرد. به گونه‌ای که گوشی سامسونگ گلکسی A۷۱ از ۸ میلیون و ۵۰۰هزار تومان از ۳۰ دی ماه به ۹میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در ۳۰ بهمن رسید.

تسنیم: اپل به لطف “آیفون ۱۲” بزرگترین تولیدکننده گوشی تلفن همراه شد

با وجود بحران مالی ناشی از همه گیری کرونا و دیگر مشکلات، شرکت آمریکایی اپل در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۰ بیش از هر تولیدکننده دیگری تلفن همراه به فروش رساند.

خانه ملت: تبلت، مودم و ساعت‌های هوشمند از سال آینده باید در سامانه همتا ثبت ‌شوند

با تصویب مجلس، کلیه‌ی تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند از سال آینده باید در سامانه همتا ثبت شوند.

 

لبه دانش:

مهر: تولید ربات لاک پشتی که از باد انرژی حرکتی می‌گیرد

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا از تولید رباتی خبر داده‌اند که مانند لاک پشت حرکت می‌کند و برای تأمین انرژی حرکتی به جای برق از انرژی باد استفاده می‌کند.

پیوست: شرکت«ALPHA REALLITY» با امکانات بومی، احراز هویت مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه می‌دهد

با داغ شدن بحث بورس و سهام عدالت از ابتدای سال جاری و هم‌زمان شیوع کرونا و شلوغی دفاتر پیشخوان، ثبت‌نام متقاضیان و احراز هویت آنها به صورت آنلاین مطرح شد و کسب‌وکارهای بسیاری با روش‌های گوناگون در زمینه احراز هویت دیجیتالی خدماتی را عرضه کردند. هرکدام از این کسب‌وکارها هم سعی کردند با روش‌های گوناگون احراز هویت را برای کاربران آسان‌تر کنند.شرکت واقعیت مطلوب پارس (Alpha Reality) از جمله این کسب‌وکارها است که سرویس احراز هویت آنلاین مبتنی برهوش مصنوعی عرضه می‌کند. در این سرویس کاربران تنها در یک مرحله با استفاده از دو ماژولAnti-Spoofing و Livness بومی که ساخت شرکت است و ثبت اختراع هم شده، احراز هویت می‌شوند.

فارس: رایانه کوانتومی سوال پیچیده را با سرعت سرسام آور حل کرد

یک رایانه کوانتومی سوالی پیچیده که از یک دهه قبل بی پاسخ مانده بود را با سرعتی سه میلیون برابر سریع تر از رایانه های عادی حل کرد.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه

آخرین اخبار

فهرست