پرونده خبری؛ مروری بر مهمترین عناوین ICT هفته

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هفته مطلع می شوید. مروری بر اخبار رسانه در هفته چهارم فروردین ماه را می‌خوانید:

فناوری اطلاعات:
مهر: متوسط سرعت جهانی اینترنت ثابت به ۹۸مگ رسید
براساس رده بندی جهانی «اسپیدتست» سرعت اینترنت موبایل و ثابت ایران در ماه مارس افزایش یافته است. این درحالی است که متوسط جهانی سرعت اینترنت ثابت و موبایل نیز نسبت به فوریه افزایش یافته است.

ایرنا: روستاهای بالای ۲۰ خانوار قم از اینترنت پرسرعت برخوردار شدند
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات قم با اشاره به ماموریت اداره‌های کل استانی ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص توسعه پوشش اینترنت پرسرعت در روستاها گفت: تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به اینترنت پرسرعت متصل شدند.

مهر: تلاش محققان هلندی برای ایجاد اینترنت کوانتومی
محققان هلندی برای نخستین بار سه گره کوانتومی را به یکدیگر متصل کردند و یک شبکه مبتنی بر تداخل کوانتومی به وجود آوردند که زمینه ساز اینترنت کوانتومی است.

ایرنا: تلاش وزارت ارتباطات برای این‌که «فیلتر» اولین گزینه نباشد
وزارت ارتباطات متولی فیلترینگ نیست و تنها یک رای از میان ۱۲ رای دارد. اما برای این‌که فیلترینگ سایت‌ها اولین گزینه نباشد، تلاش‌هایی انجام داده است.

پیوست: توسعه اینترنت ثابت در کشور ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد
معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران اعلام می‌کند که اگر دولت می‌خواهد یک شبکه یکپارچه و باکیفیت اینترنت ثابت در کشور شکل بگیرد این حوزه نیازمند ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است. به گفته داوود زارعیان ثابت ماندن تعرفه طی چند سال گذشته جذب سرمایه در حوزه اینترنت ثابت را با مشکل مواجه کرده است.

دیجیاتو: مدیاتک احتمالا اولین چیپ ۴ نانومتری جهان را روانه بازار می‌کند
براساس اطلاعات منتشر شده از سوی دو منبع آگاه، مدیاتک اولین چیپ ۴ نانومتری جهان را وارد بازار خواهد کرد. تولید این چیپست احتمالا در سه ماهه چهارم ۲۰۲۱ یا ابتدای ۲۰۲۲ آغاز می‌شود.

فناوری ارتباطات:
پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری: روحانی: تحول و انقلاب در زمینه ارتباطات از افتخارات این دولت است
رئیس جمهور از تحول و انقلاب در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین اقتصاد دانش بنیان به عنوان یکی از افتخارات دولت های یازدهم و دوازدهم نام برد و گفت: امروز تحولات عظیم و مهمی را در حوزه دولت الکترونیک، اقتصاد دیجیتال، شبکه ملی اطلاعات و حمایت از شرکت های دانش بنیان و توسعه این شرکت ها در کشور شاهد هستیم که افتخار آمیز است.

دیجیاتو: هواوی تا سال ۲۰۳۰ شبکه ۶G راه‌اندازی می‌کند
هواوی اعلام کرده که شبکه‌ ۶G را که ۵۰ برابر از شبکه ۵G سریعتر خواهد بود، حدودا در سال ۲۰۳۰ راه‌اندازی می‌کند. این شرکت در حالی به این موضوع اشاره می‌کند که شبکه ۵G هنوز در برخی کشور‌ها به تدریج در حال توسعه است.

ایستنا: فراخوان رگولاتوری برای شناسایی تامین‌کنندگان تجهیزات تقویت‌کننده سیگنال رادیویی شبکه موبایل
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای شناسایی تامین‌کنندگان تجهیزات تقویت‌کننده درون ساختمانی سیگنال رادیویی شبکه تلفن همراه فراخوان منتشر کرد.

دیجیاتو: ایلان ماسک: امکان استفاده از اینترنت ماهواره‌ای در حین حرکت فراهم می شود
ایلان ماسک در توییت جدیدی وعده داده که اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ادامه سال ۲۰۲۱ به‌طور کامل حمل‌پذیر می‌شود تا کاربران بتوانند در کاروان‌ها یا کامیون‌ها از این سرویس استفاده کنند.

ایرنا: آذری جهرمی: توسعه ارتباطات روستایی کار بزرگی بود که با وجود تحریم‌ها انجام شد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه توسعه ارتباطات روستایی سودآور نیست و به همین دلیل دولت مجبور به سرمایه‌گذاری در این بخش شد، گفت: چون دولت سرمایه‌ها را تقبل کرد، بخش خصوصی خیلی در توسعه روستایی چالش نداشت. توسعه روستایی کار بزرگی بود که با وجود تحریم‌ها انجام شد.

ایلنا: آغاز آماده‌سازی پیش‌نویس قوانین اینترنت ماهواره‌ای
سخنگوی فراکسیون رسانه و فضای مجازی مجلس شورای اسلامی آغاز آماده‌سازی پیش‌نویس قوانین اینترنت ماهواره‌ای در این فراکسیون خبر داد.

اپراتورها:
روابط عمومی ایرانسل: زیرساخت ابری ایرانسل به صورت تجاری به بهره‌برداری رسید
خدمت زیرساخت ابری ایرانسل، به‌صورت تجاری به بهره‌برداری رسید و در اختیار کسب‌وکارها قرار گرفت.

شرکت ارتباطات سیار ایران: پایداری شبکه همراه اول در مناطق زلزله‌زده استان‌های بوشهر و فارس
شبکه همراه اول در مناطق زلزله‌زده استان‌های بوشهر و فارس پایدار و نرمال است.

ایستنا: دولت تصویب کرد: جریمه روزانه ۵۰ میلیارد تومانی اپراتورها برای اختلالات عمدی اینترنت
هیات دولت جرایم سنگینی برای اختلال عمدی در ارتباطات اینترنتی تصویب کرد.

روابط عمومی ایرانسل: پایداری شبکۀ ایرانسل در «بندر گناوه» با وجود وقوع زلزله
در پی وقوع زلزلۀ ۵.۹ ریشتری حوالی «بندر گناه» در مرز استان‌‌های بوشهر و فارس، شبکۀ ایرانسل کاملاً پایدار و در حال خدمت‌رسانی به مشترکان است.

روابط عمومی رایتل: ارتباطات رایتل در مناطق زلزله‌زده استان بوشهر برقرار است
ارتباطات رایتل در مناطق زلزله‌زده بندرگناوه از توابع استان بوشهر برقرار بوده و مکالمه درون شبکه رایتل نیز رایگان است.

شرکت ارتباطات سیار ایران: مشارکت همراه اول در پروژه‌های جهادی عمرانی در سال مانع زدایی ها
همراه اول با هدف رفع موانع، محرومیت زدایی و ایجاد امید و انگیزه در دل هموطنان محروم در روزهای آغازین سال ۱۴۰۰ در پروژه های عمرانی مشارکت کرده است.

روابط عمومی ایرانسل: پایان اولین دوره پیش‌شتاب‌دهی در شتاب‌دهندۀ کهکشان
اولین دوره‌ پیش‌شتاب‌دهی شتاب‌دهندۀ کهکشان، با حضور هشت تیم استارتاپی در مرکز نوآوری ایرانسل برگزار شد.

موبایل و تبلت:
دیجیاتو: سامسونگ و شیائومی تا پایان ۲۰۲۱ از گوشی‌ مجهز به دوربین زیر نمایشگر رونمایی می‌کنند
سامسونگ و چهار تولیدکننده دیگر گوشی‌های هوشمند قصد دارند حضور فعالی در بازار موبایل با دوربین سلفی زیر نمایشگر داشته باشند. انتظار می‌رود تا پایان ۲۰۲۱ حداقل ۵ موبایل جدید مجهز به این فناوری روانه بازار شوند.

مهر: اپل دیگر آیفون مینی نمی‌سازد
اپل سال آینده چهار مدل آیفون جدید تولید و عرضه می‌کند که دوربین‌های بهتری خواهند داشت، اما خبری از عرضه آیفون مینی جدید نخواهد بود.

دیجیاتو: موتورولا از اولین گوشی سری G با دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی رونمایی کرد
موتورولا اولین گوشی سری G با دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی را با نام موتو G60 معرفی کرد. این کمپانی در کنار این محصول، از گوشی موتو G40 Fusion هم پرده برداشت.

زومیت: آیپد پرو ۲۰۲۱ با تراشه M1، نمایشگر مینی LED و فناوری ۵G معرفی شد
آیپد پرو ۲۰۲۱، تبلت پرچم‌دار جدید اپل، از فناوری مینی LED در صفحه‌نمایش مدل ۱۲٫۹ اینچ استفاده می‌کند، پردازنده‌ی پنج نانومتری M1 دارد و به قلم لمسی جدیدی مجهز است.

دیجیاتو: آیفون ۱۲ با رنگ بنفش به بازار می‌آید
اپل اعلام کرد که به زودی می‌توانید آیفون ۱۲ و همچنین آیفون ۱۲ مینی را با رنگ بنفش در بازار خریداری کنید. تیم کوک، مدیر عامل اپل در دقایق آغازین مراسم Spring Loaded که به خاطر پاندمی کرونا به صورت از پیش ضبط شده در حال پخش و برگزاری است، این موضوع را اعلام کرد.

لبه دانش:
مهر: استفاده اطلاعاتی از هوش مصنوعی در اروپا ممنوع می شود
یک سند فاش شده اتحادیه اروپا نشان می‌دهد استفاده از هوش مصنوعی برای جاسوسی از مردم و شناسایی چهره آنها به علت ضعف‌های آن توقف می‌شود.

مهر: همکاری گوگل و زیمنس برای تولید ابزار هوش مصنوعی صنعتی
گوگل روز گذشته از همکاری با زیمنس برای تولید ابزار هوش مصنوعی قابل استفاده در صنایع و کارخانه‌های مختلف خبر داده است.

مهر: اروپا برای استفاده از هوش مصنوعی ممنوعه جریمه تعیین کرد
براساس اصلاحیه جدید پیش نویس قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا، شرکت هایی که از کاربردهای ممنوع هوش مصنوعی استفاده کنند با جریمه ای تا سقف ۶ درصد گردش مالی جهانی روبرو می شوند.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه

آخرین اخبار

فهرست