پرونده خبری؛ مروری بر مهمترین عناوین ICT هفته

 

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هفته مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در هفته اول شهریور ماه را می‌خوانید:


فناوری اطلاعات

 

  • فارس: جزئیات طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی منتشر شد

مجلس شورای اسلامی طرحی را با امضای ۴۰ نفر با عنوان «طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» به جریان انداخته که یکی از سختگیرانه‌ترین طرح‌ها در زمینه سیاست‌های اینترنتی در کشور است.

طی سال‌های گذشته طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی با هدف‌هایی چون نظارت، کنترل یا محدودیت اینترنت در کشور به اجرا درآمده که نتیجه آن منجر به مسدودسازی و فیلترینگ سایت‌های اینترنتی متعددی شده است. در تازه‌ترین آنها مجلس شورای اسلامی طرحی را با امضای ۴۰ نفر با عنوان «طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» به جریان انداخته که یکی از سختگیرانه‌ترین طرح‌ها در زمینه سیاست‌های اینترنتی در کشور است.

  • ایسنا: مقاومت دستگاه‌های دولتی در به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات

به گفته معاون وزیر ارتباطات، اگرچه در طول دو سال با رشد ۲.۵ برابری در حوزه خدمات مرکز ملی تبادل اطلاعات مواجه شده‌ایم و در تیر ماه سال جاری تعداد ۱۲۰ میلیون مراجعه به نهادها کاهش پیدا کرده است، اما هنوز هم برخی دستگاه‌های دولتی، در به اشتراک‌گذاری اطلاعات خود در گذرگاه خدمات دولت همکاری نمی‌کنند.

  • مهر: طرح دو فوریتی مجلس برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه نظم لازم در برگزاری جلسات این شورا برای پیگیری شبکه ملی اطلاعات وجود ندارد، گفت:طرح دوفوریتی الزام دولت به تکمیل شبکه ملی در دستور کار مجلس است.

در خصوص انتقادات مقام معظم رهبری از عدم اهتمام به برگزاری جلسات شورای عالی فضای مجازی و تعویق در پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات گفت: دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی که مرکز ملی فضای مجازی محسوب می‌شود مطابق با آئین نامه داخلی این شورا، موظف به تنظیم دستور جلسه برای ارائه به رئیس شورا و برگزاری جلسات شورا است.

  • ایرنا: سند استراتژی ملی امنیت سایبری، نیازمند بازنگری است

رئیس سابق مرکز ماهر گفت: برای امنیت سایبری به بازنگری و تدوین سند استراتژی مطابق با استاندارهای جدید بین‌المللی نیاز داریم.

«محمد تسلیمی» گفت: در طی دو دهه گذشته، میلیاردها انسان در سراسر جهان از رشد نمایی و پذیرش سریع فناوری های اطلاعات و ارتباطات و فرصت‌های اقتصادی و اجتماعی مرتبط بهره‌مند شده‌اند.

رئیس سابق مرکز ماهر افزود: از زمان ایجاد اینترنت، این شبکه از بستر ساده تبادل اطلاعات به محوری اصلی برای تجارت مدرن، خدمات و زیرساخت‌های حیاتی، شبکه های اجتماعی و اقتصاد جهانی مبدل شده است. در نتیجه، سران کشورهای مختلف شروع به راه اندازی استراتژی های دیجیتالی و تأمین بودجه برای پروژه های گوناگونی کرده‌اند که اتصال به اینترنت را افزایش می دهد و از مزایای ناشی از استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند افزایش بهره‌وری و کارایی، بهبود خدمات و ظرفیت و گسترش آموزش الکترونیکی بهره می‌برد.

  • ایسنا: آی‌بی‌ام قدرتمندترین رایانه کوانتومی را ساخت

شرکت آی‌بی‌ام به تازگی به قدرتمندترین سیستم محاسبات کوانتومی دست یافته است. به گزارش آی‌ای، امروز نقطه عطف مهمی در جهان نوظهور محاسبات کوانتومی است، چراکه شرکت فناوری IBM یک شاهکار تاریخی استقرار حجم کوانتومی ۶۴ را در یک سیستم ۲۷ کیوبیتی انجام داده است که برای اولین بار در یک رایانه کوانتومی ابررسانای جهانی انجام می‌شود و آن را تبدیل به قدرتمندترین سیستم در دسترس کاربران می‌کند. حجم کوانتومی بالاتر در نهایت، ظرفیت یک سیستم کوانتومی را افزایش می‌دهد. با استفاده از حجم کوانتومی بالاتر، محققان می‌توانند از محاسبات کوانتومی برای مقابله با مشکلات در دنیای واقعی در طیف متنوعی از صنایع استفاده کنند و این تازه ابتدای راه است.

 

فناوری ارتباطات

  • مهر: تعرفه اینترنت برای تولیدکنندگان محتوای آموزشی نیم بها شد

سازمان فناوری اطلاعات ایران در اطلاعیه ای اعلام کرد: براساس مصوبه شماره ۲۳۷ و ۲۴۸ کمیسیون تنظیم مقرارت ارتباطات، امکان اعمال تعرفه نیم بها و سرعت متفاوت برای تولیدکنندگان محتوای داخلی، فراهم شده است.

براین اساس تمامی اپراتورهای داخلی موظفند امکان تفکیک ترافیک داخل از بین الملل را اعمال و تعرفه مصرف دیتای محتواهای داخلی را به صورتی ترجیحی و به میزان نصف تعرفه دیتای بین‌الملل محاسبه کنند.

  • ایرنا: تا پایان سال ۱۴۰۰ تمامی خدمات دولت، الکترونیکی می‌شود

عملکرد وزارت ارتباطات در دولت یازدهم و دوازهم حکایت از روند رشد فعالیت‌ها در تمام زمینه‌ها دارد. پیش‌بینی وزارت ارتباطات این است که تا پایان سال ۱۴۰۰ همه خدمات دولت به صورت الکترونیکی ارائه شود.

در مرکز اقتصاد دیجیتال، شرکت‌های فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT) قرار دارند. از اپراتورهای تلفن همراه گرفته تا شرکت‌هایی که خدمات میزبانی و ابری ارائه می‌دهند. شرکت‌های نرم‌افزاری که توسعه نرم‌افزارها را نیز بر عهده دارند در این مرکز هستند.

سهم اقتصادی این هسته مرکزی البته بزرگ نیست و در کشورهای مختلف بین ۲تا۵ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) است و در ایران در سال گذشته رسیده است به ۳.۴ درصد که نسبت به سال ۹۵ رشد ۵۲درصدی را تجربه کرده است (در برابر با رشد اقتصادی منفی ۴ درصدی سال ۹۷).

  • آی‌سی‌تی نیوز: جایگاه اینترنت ثابت ایران؛ ۱۲۵ از ۱۷۴ کشور

رتبه یک تا سه سرعت اینترنت موبایل در جهان تا ماه جولای ۲۰۲۰، به ترتیب به امارات متحده عربی، کره جنوبی و چین تعلق دارد؛ متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران تا ماه جولای سال جاری میلادی، ۳۴.۵۱ مگابیت‌بر

اینترنت موبایل ایران در ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ با متوسط سرعت دانلود ۲۷.۵۳ مگابیت‌برثانیه در رتبه ۷۰ قرار داشت، در بخش اینترنت پهن‌باند ثابت نیز ایران با متوسط سرعت دانلود ۱۸.۴۱ مگابیت‌برثانیه، جایگاه ۱۲۲ جهانی را کسب کرده بود. این در حالی است که تا ماه جولای سال جاری، متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۲۹.۸۷ مگابیت‌برثانیه و متوسط سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۱۱.۸۵ مگابیت‌برثانیه است که رتبه ایران را به ۷۴ از میان ۱۳۸ کشور رسانده و در مقایسه با رتبه ۷۰ در ژانویه سال جاری میلادی، حاکی از  آن است که چهار رتبه‌ و نسبت به ماه ژوئن که ایران در رتبه ۶۶ قرار داشت، هشت رتبه‌ای پایین تر آمده است.

  • ایسنا: اتصال دومین نقطه به ۵G در تهران

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دومین سایت ۵G در تهران راه‌اندازی شد و سه نقطه دیگر تا پایان شهریور ماه به نسل پنجم ارتباطی متصل می‌شود.

  • زومیت: وزیر ارتباطات: اینترنت رایگان برای معلمان و دانش‌آموزان در نظر گرفته می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ارائه‌ی بسته‌های اینترنتی رایگان برای معلمان و دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید خبر داد.

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در صفحه‌ی اینستاگرام خود به تحقق عدالت آموزشی و ارائه‌ی بسته‌های اینترنتی رایگان برای معلمان و دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید اشاره کرد.

 

اخبار اپراتورها

 

  • شبکه تلفن همراه شاتل موبایل سه ساله شد

۱۱ شهریور ۱۳۹۹ با سال‌روز آغاز فعالیت «شاتل موبایل» و ورود این اپراتور به صنعت تلکام کشور مصادف است.

بنابر اعلام روابط عمومی شاتل موبایل، این اپراتور بعنوان تنها Full MVNO با هسته شبکه مستقل کشور، در حالی سومین سال فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد که به عنوان بزرگ‌ترین اپراتور مجازی در کشور شناخته می‌شود.

  • ایستنا: تندیس «رضایت‌مندی مشتری» باز هم به ایرانسل رسید

ایرانسل به عنوان تنها اپراتور تلفن همراه، تندیس «همایش سراسری رضایت‌مندی مشتری» با رویکرد نقش مدیریت در روند بهبود پاسخگویی به مشتری در دوران کرونا و پسا کرونا را از انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان دریافت کرد.

  • ایستنا: برگزاری عزاداری آنلاین با ترافیک رایگان رایتل

ظرفیت رایتل در برگزاری هرچه شایسته‌ و مطلوب‌تر مراسم‌ آنلاین عزاداری ماه محرم و ایام عاشورای حسینی(ع) به کار گرفته شد.

رایتل، باتوجه به محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا در تشکیل اجتماعات بزرگ حسینی، رایتل تامین ترافیک دیتای سایت‌ مذهبی «هیأت آنلاین» را بر عهده گرفت.

سامانه هیأت آنلاین به نشانی heyatonline.ir  بستری برای پخش زنده هیأت و مراسم‌های مذهبی است که ترافیک استفاده از آن برای مشترکین رایتل از ۲۷ مرداد تا ۲۸ شهریور(پایان محرم) رایگان خواهد بود.

  • خبرآنلاین: خدمات ایام محرم ایرانسل، گسترش یافت

ایرانسل به عنوان یکی از سهام‌داران اصلی روبیکا، همزمان با ماه محرم و ایام عزاداری امام حسین(ع)، امکان ویژه‌ای برای هیأت‌های مذهبی فراهم کرده است تا به سهم خود در برگزاری مجالس آنلاین عزاداری، در دوران شیوع ویروس کرونا، شرایط لازم را فراهم کرده باشد.

 

موبایل و تبلت

 

  • آی‌تی ایران : آی‌فون‌ها‌ی ۲۰۲۲ به تراشه‌ها‌ی ۳ نانومتری مجهز می‌شوند

شنیده‌ها حاکی از آن است که اپل در سال ۲۰۲۲، از فناوری ۳ نانومتری برای تولید نسل جدید تراشه‌های خود استفاده خواهد کرد. اتفاقی که اگر به واقعیت تبدیل ‌‌شود، می‌تواند توان و عملکرد دستگاه‌های اپل را تا حد زیادی ارتقا دهد. به این معنی که با تعبیه تراشه‌های تولیدشده با فناوری ۳ نانومتری در آی‌فون، آی‌پد و مک‌های سال ۲۰۲۲، سرعت عملکرد این دستگاه‌ها تا ۳۳ درصد به نسبت مدل‌های امروزی بیشتر خواهد شد. البته باید توجه داشت که تراشه‌های فعلی اپل، جزو سریع‌ترین چیپ‌های موجود به شمار می‌روند. از طرف‌ دیگر، به کارگیری این تراشه‌های جدید می‌توان مصرف انرژی را در این دستگاه‌ها تا ۵۰ درصد تقلیل دهد. در حال حاضر، تراشه‌های مبتنی بر ARM سری A در آی‌فون‌ها و تبلت‌های اپل به کار رفته‌اند و قرار است به زودی در مدل‌های جدید مک نیز تعبیه شوند.

  • مهر: کاهش ۲۰ درصدی فروش موبایل

به دلیل شیوع ویروس کرونا بازار جهانی با روندی نزولی روبه‌رو شده و در سه ماه دوم سال ۲۰۲۰ میلادی فروش موبایل بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته است. به گزارش گیزموچاینا، موسسه تحقیقات بازار گارتنر گزارش بازار تلفن‌های هوشمند در سه ماه دوم ۲۰۲۰ را منتشر کرد. اطلاعات موجود در این گزارش نشان می‌دهد در این بازه از سال جاری میلادی فروش موبایل ۴/ ۲۰ درصد کاهش یافته و در کل ۲۹۵ میلیون دستگاه موبایل بارگیری شده است. طبق این گزارش، سامسونگ با بارگیری ۵۴ میلیون و ۷۵۹ هزار موبایل در این بازه، ۶/ ۱۸ درصد از سهم بازار را در اختیار دارد و برترین فروشنده موبایل در جهان به حساب می‌آید. هرچند سامسونگ همچنان برترین فروشنده موبایل در جهان است، اما تعداد دستگاه‌های فروخته شده آن ۱/ ۲۷ درصد کمتر از همین بازه در سال گذشته است.

  • زومیت: دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی شیائومی می ۱۰ تی پرو در تصاویر فاش‌شده به نمایش درآمد

منابع مختلف، برخورداری شیائومی می ۱۰ تی پرو از نمایشگری با نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی و ماژول سه‌گانه دوربین با حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی را تأیید می‌کنند.

 

لبه دانش

 

  • ایسنا: اپل اولین فروشگاه شناور خود را افتتاح می‌کند

شرکت اپل دارای صدها شعبه در سراسر جهان است که به عنوان فروشگاه، مراکز تعمیر و مراکز اجتماع عموم که در آن افراد می‌توانند یاد بگیرند که خلاقیت بیشتری داشته باشند، فعالیت می‌کنند. اما تاکنون هیچ یک از این شعبه ها روی آب ساخته نشده اند.

گفته می شود این شرکت برنامه هایی را برای افتتاح یک فروشگاه گنبدی شکل در منطقه “Marina Bay Sands” در سنگاپور تأیید کرده است.

  • فارس: مالزی سه جزیره مصنوعی می سازد

مالزی به دنبال ایجاد سه جزیره مصنوعی برای سکونت، کسب و کار و تفریح است که برای تامین انرژی در آنها تنها از صفحات خورشیدی و توربین های بادی استفاده می شود.

تاسیس این سه جزیره مصنوعی از جاه طلبانه ترین طرح های دولت مالزی است که شباهت های زیادی با طرح دولت دانمارک برای ایجاد نه جزیره مصنوعی در این کشور دارد. این سه جزیره در جنوب سواحل جزیره پنناگ مالزی برپا می شوند و طراحی آنها با همکاری شرکت Hijjas and Ramboll انجام می شود.

  • مهر: تست ۱۵ دقیقه ای تشخیص کرونا تایید شد

سازمان غذا و داروی آمریکا اجازه استفاده اضطراری به یک تست تشخیص ویروس کرونا در ۱۵ دقیقه را صادر کرده است.

این تست با یک اپلیکیشن موبایل یکپارچه می شود که در صورت منفی بودن نتیجه تست، به عنوان «پاس سلامت دیجیتال موقت» به کار می رود.

  • دیحیاتو: شناسایی ۵۰ سیاره جدید با کمک هوش مصنوعی برای اولین بار 

دانشمندان دانشگاه «واریک» با کمک هوش مصنوعی وجود ۵۰ سیاره خارج از منظومه شمسی را تایید و نتیجه کار خود را در ژورنال «Monthly Notices of the Royal Astronomical Society» منتشر کردند.

اخترشناسان از فرایندی مبتنی بر یادگیری ماشینی یا نوعی از هوش مصنوعی برای تحلیل یک نمونه از سیاره‌های احتمالی استفاده کردند و برای اولین بار توانستند به وسیله آن سیارات واقعی و جعلی را تشخیص دهند. دانشمندان قصد دارند از هوش مصنوعی برای تایید کشف‌های آینده خود استفاده کنند، بنابراین تحقیق جدید اهمیت بالایی دارد.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه

آخرین اخبار

فهرست