اخبار عمومی

پرونده خبری؛ مروری بر مهمترین عناوین ICT هفته

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هفته مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در هفته سوم شهریور ماه را می‌خوانید:


فناوری اطلاعات

  • مهر: اندروید ۱۱ با قابلیت ضبط محتوای نمایشگر از راه رسید

گوگل سرانجام نسخه جدید سیستم عامل اندروید موسوم به اندروید ۱۱ را که می‌تواند بدون نیاز به نرم افزار اضافی تصاویر نمایشگر را ضبط کند، عرضه کرد.

از جمله دیگر امکانات اندروید ۱۱ می‌توان به سازماندهی سریع اطلاعات و فایل برای دسترسی راحت تر به آنها با حفظ امنیت اشاره کرد. این سیستم عامل بهتر از اندروید ۱۰ از شبکه‌های نسل پنجم تلفن همراه پشتیبانی می‌کند و یکی از قابلیت‌های جذاب آن حباب‌های پیام‌رسان برای کسب اطلاع راحت تر از دریافت پیام جدید است که قبلاً در پیام‌رسان فیس‌بوک موجود بود.

  • مهر: دیتاسنتر مادر شبکه ملی اطلاعات افتتاح شد

مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات با هدف حمایت از خدمات پایه و ایجاد زیرساخت‌ها برای ارائه‌دهندگان این خدمات در کشور با نام سردار سلیمانی راه‌اندازی شد.

مراسم افتتاح دیتاسنتر شبکه ملی اطلاعات با حضور محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، اکبری رئیس کمیسیون صنایع و برخی اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی برگزار شد.

  • ایسنا: ریزش بیش از یک تریلیون دلاری سهام شش غول فناوری

شش سهام بزرگ بخش فناوری آمریکا پس از صعود چشمگیری که هفته گذشته به اوج خود رسید، در مدت سه روز گذشته بیش از یک تریلیون دلار از دست دادند.

اپل که در ۱۹ اوت به ارزش بازار دو تریلیون دلاری دست یافت، با سقوط آن به میزان حدود ۳۲۵ میلیارد دلار در مدت سه روز گذشته مواجه شد. ارزش سرمایه بازار مایکروسافت ۲۱۹ میلیارد دلار، آمازون ۱۹۱ میلیارد دلار و آلفابت ۱۳۵ میلیارد دلار کاهش یافت و تسلا که ارزش سهامش روز سه شنبه ۲۱ درصد سقوط کرد و بدترین سقوط روزانه تاریخ خود را تجربه کرد، ۱۰۹ میلیارد دلار ارزش سرمایه بازارش را در سه روز گذشته از دست داده است. ارزش فیس بوک هم ۸۹ میلیارد دلار کاهش یافت.

  • فارس: کلید امنیتی جدید برای تشخیص هویت در فضای مجازی

شرکت یوبیکو از تولید کلید امنیتی جدیدی خبر داده که از فناوری های پیشرفته ان اف سی و پرت یو اس بی – سی برای تشخیص هویت استفاده می کند.

شرکت یوبیکو از مدتی قبل به دنبال ارائه کلیدهای سخت افزاری فیزیکی به جای کلمات عبور نرم افزاری است و از همین رو محصول تازه ای را عرضه کرده که با استفاده از یک پروتکل تایید هویت با هر وسیله ای سازگار است. این دستگاه کوچک که YubiKey 5C NFC نام دارد، هم از ان اف سی و هم از یو اس بی – سی استفاده می کند و از سیستم عامل های ویندوز، مک و لینوکس نیز پشتیبانی می کند. دستگاه یادشده با گوشی های اندرویدی، آی او اس و تبلت ها نیز سازگاری دارد.

  • دیجیاتو: سامسونگ فروش چیپست به هواوی را متوقف می‌کند

از زمانی که فرمان اجرایی ترامپ مبنی بر قرار دادن هواوی در لیست سیاه تجاری مطرح‌ شد، غول فناوری چینی روزهای سختی را پشت سر گذاشته است و بسیاری از شرکت‌‌ها مراودات تجاری خود را به تبع دستور ترامپ با این شرکت لغو یا تعلیق کرده‌اند.

حالا هم نوبت به سامسونگ رسیده و به‌نظر می‌رسد شرکت کره‌ای «SK Hynix» و سامسونگ دیگر قصد ندارند به هواوی تراشه بفروشند. درصورت اجرایی شدن چنین تصمیمی، هواوی به‌زودی حتی در تأمین قطعات مورد نیاز برای مونتاژ گوشی‌های هوشمند خود نیز با مشکلات بیشتری روبه‌رو خواهد شد.

فناوری ارتباطات

  • ایسنا: رایگان شدن هزینه اینترنت شبکه «شاد» در همه اپراتورها

محمدجواد آذری‌جهرمی در حاشیه شورای اداری استان زنجان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دانش‌آموزان آینده‌سازاران کشور بوده و ۱۴ میلیون خانواده درگیر آموزش آن‌ها هستند. زیرساخت‌های مجازی، آموزش را تسهیل کرده و سلامت را حفظ می‌کند و تاکنون ۸۶ هزار مدرسه به زیرساخت مربوطه متصل شده‌اند و دیروز نیز همین تعداد مدرسه ۵ گیگابیت ترافیک تولید کردند.

  • مهر: آزمون کارکردی ماهواره «پارس ۱» با موفقیت انجام شد

آزمون کارکردی ماهواره «پارس ۱» توسط پژوهشگران پژوهشگاه فضایی ایران با موفقیت به انجام رسید و صحه‌گذاری شد.

حامد بابائی رئیس پژوهشکده سامانه‌های ماهواره با اعلام خبر صحه‌گذاری موفق آزمون کارکردی ماهواره «پارس ۱» گفت: در این آزمون که با حضور نمایندگان سازمان فضایی ایران در مرکز تجمیع، یکپارچه‌سازی و آزمون پژوهشگاه فضایی ایران انجام شد، کارکرد تمام تجهیزات ماهواره شامل ارتباطات مخابراتی در باندهای S، X و UV، دوربین‌های MS، SWIR و TIR و… صحه‌گذاری شد.

  • فارس: دریافت قبض تلفن ثابت از طریق کد دستوری #۲۰۲۰* امکان پذیرشد

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران گفت: همه مشترکین تلفن همراه می توانند از طریق شماره گیری کد #۲۰۲۰* و ثبت شماره تلفن همراه خود، نسبت به دریافت صورت حساب تلفن ثابت اقدام و آن را پرداخت کنند.

  • زومیت: وزیر ارتباطات: ۳۰ میلیون ایرانی از فیلترشکن استفاده می‌کنند

وزیر ارتباطات اعتقاد دارد که پشت فیلترینگ و فروش فیلترشکن منطق وجود ندارد و ۳۰میلیون نفر با استفاده از فیلترشکن، محدودیت‌های اینترنتی را دور می‌زنند.

  • باشگاه خبرنگاران جوان: اقدام مرکز ملی فضای مجازی در برگزاری جلسات مستمر با وزارت ارتباطات

عباس آسوشه گفت: مطابق با دستور مقام معظم رهبری، مرکز ملی فضای مجازی نسبت به برگزاری جلسات مستمر و نزدیک با وزارت ارتباطات اقدام کرد.

عباس آسوشه مشاور مرکز ملی فضای مجازی ظهر امروز در یک برنامه رادیویی با اشاره به لزوم تکمیل شبکه ملی اطلاعات و انتقاداتی که به عملکرد مجریان این پروژه برای تاخیر در اجرای آن وارد است، اظهار داشت: مصوبات شورای عالی فضای مجازی به رغم اینکه توسط رئیس جمهور ابلاغ می‌شود، اما ضمانت اجرایی روشنی ندارد.

 

اخبار اپراتورها

 

  • مهر: اعلام آمادگی ٢٢ شرکت دانش‌بنیان برای همکاری با همراه اول

هم‌زمان با برگزاری رویداد «معرفی نیازهای فناورانه حوزه امنیت فناوری اطلاعات»، ٢٢ شرکت دانش‌بنیان برای مشارکت در پروژه‌های تحقیق و توسعه همراه اول اعلام آمادگی کردند.

  • فارس: ۳۲۸ هزار سیم کارت به دلیل مزاحمت پیامکی قطع شد

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خط ۳۲۸ هزار تلفن شخصی را به دلیل مزاحمت پیامکی قطع کرد.

  • خبر آنلاین: ایرانسل امکانات ویژۀ آموزش آنلاین ارائه کرد

ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید و در راستای حمایت از دانش‌آموزان و معلمان و ایجاد دسترسی آسان به آموزش آنلاین در شرایط کرونا، امکانات ویژه‌ای ارائه کرد.

دسترسی رایگان و بدون مصرف دیتا به سامانۀ «شاد»، ارائۀ بستۀ اینترنت با تعرفۀ تخفیفی به مؤسسه‌های آموزشی، پیشنهاد ویژۀ استفادۀ رایگان از زیرساخت آموزش آنلاین «دانا پلاس» و نیز ارائۀ سیم‌کارت آموزشی با امکان ایجاد محدودیت توسط والدین در دسترسی به وب‌سایت‌ها برای فرزندان، از جملۀ این امکانات هستند.

  • ایرنا: توزیع سیم کارت رایگان شاد از هفته آینده /نیاز به تهیه سیم کارت جدید نیست

مدیرعامل اپراتور همراه اول از توزیع سیم کارت رایگان شاد از هفته آینده در دفاتر همراه اول خبر داد و گفت: نیاز نیست خانواده ها برای بهره مندی از اینترنت رایگان شبکه شاد سیم کارت جدید تحت عنوان سیم کارت شاد تهیه کنند.

  • ایستنا: ۹۵۴۸ درخواست ترابرد شماره موبایل در مرداد ماه تکمیل شده است

تعداد درخواست های ترابرد شماره های موبایل (MNP) میان سه اپراتور تلفن همراه کشور در مرداد ماه ۹۹ به ۹۵۴۸ درخواست تکمیل شده رسید.

بیشترین ترابرد صورت گرفته در این ماه از سوی همراه اول به سمت ایرانسل با ۴۲۷۶ شماره بوده است. ۵۹۹ مشترک همراه اول نیز در این ماه به رایتل ترابرد کرده اند. در این میان ۳۳۵۵ مشترک ایرانسل نیز درخواست ترابردشان به همراه اول و ۵۸۱ مشترک درخواست ترابردشان به رایتل تکمیل و نهایی شده است.

 

موبایل و تبلت

 

  • ایسنا: تولید تلفن همراه در ایران با همکاری آسیایی‌ها

معاون وزیر و سرپرست هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اعلام کرد که این سازمان مطالعات برای تولید گوشی های هوشمند تلفن همراه به صورت قطعات منفصله اعم از SKD و CKD، از طریق به همرسانی فعالان داخلی با شرکای آسیایی توانمند را آغاز کرده است.

  • باشگاه خبرنگاران جوان: سامسونگ اختراع گوشی با صفحه نمایش نامرئی را به ثبت رساند

، اختراع جدیدی که در شرکت سامسونگ به ثبت رسیده است نشان می‌دهد این شرکت قصد تولید گوشی‌های هوشمند با صفحه نمایش شفاف و حاشیه‌های ظریف دارد. شواهد نشان می‌دهد سامسونگ توانسته فناوری جدیدی را توسعه دهد که از طریق آن صفحه نمایش در عین داشتن عملکرد صحیح و کامل، شفافیت خود را هم حفظ می‌کند. برای آن که کاربران فضای مجازی تصور دقیق‌تری از این ختراع جدید داشته باشند، یک گروه تحقیقاتی رندر‌هایی را از گوشی هوشمند با صفحه نمایش شفاف تولید می‌کند و در فضای مجازی قرار در دسترس کاربران قرار می‌دهد.

  • دنیای اقتصاد: آی‌فون ۱۲ اپل ۲۵ شهریور رونمایی می‌شود

اپل با ارسال دعوت‌نامه‌ مراسمی ‌در تاریخ ۲۵ شهریور (۱۵ سپتامبر) برای اصحاب رسانه، از معرفی نسل جدید ساعت‌های هوشمند اپل‌واچ و همچنین آی‌پد خود خبر داد. در این رویداد از نسل ششم اپل‌واچ و همچنین عضو جدید خانواده آی‌پدهای این شرکت رونمایی خواهد شد.

  • مهر: عرضه گوشی شیائومی با دوربین هوش مصنوعی

شرکت شیائومی از تولید گوشی جدیدی به نام پوکو ایکس ۳ خبر داده که اولین گوشی هوشمند مجهز به پردازنده اسنپ‌دراگون ۷۳۲ جی است که توسط کوالکام تولید شده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انگجت، این گوشی یک گوشی میان‌رده است که از نمایشگر ۶۷/ ۶ اینچی با نرخ تازه‌سازی صفحه ۱۲۰ هرتز بهره‌مند بوده و از شیشه مستحکم گوریلا گلاس ۵ بهره می‌گیرد. گوشی یادشده دارای دوربین چهارگانه ۶۴ مگاپیکسلی است و می‌تواند تصاویر ویدئویی فوق دقیق را با دقت ۳۰ فریم در ثانیه ثبت کند.

لبه دانش

 

  • فارس: ماهواره اینترنت اشیا سال آینده پرتاب می‌شود

شرکت علم و صنعت هوافضای چین اعلام کرد این کشور در سال ۲۰۲۱ شاهد پرتاب فشرده ماهواره‌ای برای شبکه اینترنت اشیا-(IoT) خواهد بود.

این موسسه تحقیقاتی آکادمی علوم چینی (CAS) قرار است ۱۲ ماهواره از پروژه Xingyun، اولین صورت فلکی باند باریک مدار کم  ارتفاع زمین برای اینترنت اشیا را پرتاب کند.

  • ایسنا: اولین عکس ۳۲۰۰ مگاپیکسلی در جهان ثبت شد

محققان دانشگاه “استنفورد” موفق شدند اولین تصویر دیجیتالی ۳ هزار و ۲۰۰ مگاپیکسلی را ثبت کنند.

این محققان با استفاده از حسگرهایی که بخشی از بزرگترین دوربین دیجیتالی جهان خواهد بود، موفق به ثبت بزرگترین و واضح ترین عکس تاریخ شدند.

این دوربین روی تسلکوپ “LSST” متعلق به دانشگاه استنفورد نصب خواهد شد. این تلسکوپ که در شیلی قرار خواهد گرفت، انرژی و ماده تاریک را مورد مطالعه قرار خواهد داد و “بزرگترین فیلم نجومی در تمام ادوار” را خواهد ساخت.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست