اخبار عمومی

پرونده خبری؛ مروری بر مهمترین عناوین ICT هفته

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هفته مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در آخربن هفته شهریور ماه را می‌خوانید:


فناوری اطلاعات

 

  • ایسنا: جهرمی: راه حل تمام مشکلات فضای مجازی شبکه ملی اطلاعات نیست

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه فضای مجازی فراتر از شبکه ملی اطلاعات است اظهار کرد: شبکه ملی اطلاعات ابعاد و مشخصاتی دارد و راه حل تمام مشکلات فضای مجازی شبکه ملی اطلاعات نیست و این شبکه تنها زیرساخت فضای مجازی است.

  • مهر: بررسی طرح کلان شبکه ملی اطلاعات پایان یافت

شورای عالی فضای مجازی بررسی طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات را به سرانجام رساند و ۵۰ اقدام کلان برای نهادهای متولی این پروژه ملی، تکلیف کرد.

جلسه شورای عالی فضای مجازی پس از حدود ۳ ماه تأخیر، سه شنبه به ریاست حسن روحانی رئیس جمهور و با حضور اعضای حقیقی و حقوقی، برگزار شد. در این جلسه طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات در ۵ ماده به تصویب اعضای شورای‌عالی فضای مجازی رسید و اقدامات کلان و نگاشت نهادی مربوط به شبکه ملی اطلاعات نهایی و تصویب شد.

  • مهر: دستور العمل ساماندهی بات ها و ربات ها ابلاغ شد

معاون اقتصادی و تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی از ابلاغ دستور العمل ساماندهی بات ها و ربات ها در فضای مجازی در راستای ضوابط فنی و اجرایی مرتبط با تحقق الزامات شبکه ملی اطلاعات خبر داد.

سید هادی سجادی گفت: بات ها و ربات ها در فضای مجازی در کنار خودکارسازی فعالیت ها و شیوه های ارائه خدمات برای تسریع و تسهیل فرآیندهای اجرایی کسب و کارها، عوارض منفی ناشی از استفاده نادرست، خلاف قوانین، هنجارشکن و آسیب رسان نیز دارند بنابراین کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی نسبت به ساماندهی بات ها و ربات ها در فضای مجازی اقدام کرده است.

  • فارس: مایکروسافت از خرید تیک تاک انصراف داد

مایکروسافت به طور رسمی از خرید شرکت تیک تاک انصراف داد و اعلام کرد بایت دنس مالک تیک تاک پیشنهاد آن برای خرید تیک تاک را رد کرده است.

به دنبال تهدیدات ترامپ بر علیه تیک تاک و توصیف کردن آن به عنوان یک تهدید امنیتی برخی شرکت های امنیتی برای خرید این شرکت پیش قدم شدند تا تیک تاک با هویت آمریکایی در خاک این کشور به فعالیت ادامه دهد. یکی از این شرکت ها مایکروسافت است که حالا مشخص شده پیشنهاد آن برای خرید تیک تاک رد شده است.

  • باشگاه خبرنگاران جوان: قابلیت تماس تصویری به واتس‌اپ تحت وب می‌ آید

شرکت فیسبوک اعلام کرد که قصد دارد قابلیت برقراری تماس تصویری را به نسخه وب پیامرسان محبوب خود بیاورد.

بروزرسانی‌های اخیر این برنامه عموما برای نسخه گوشی‌های هوشمند بود چرا که اکثر کاربران از این طریق برنامه مذکور را مورد استفاده قرار می‌دهند، با این حال کاربران نسخه تحت وب برنامه واتس‌اپ کم نیستند در نتیجه شرکت فیسبوک قصد دارد قدم بعدی خود را در این حوزه بردارد. طبق اطلاعات جدید منتشر شده، مسئولان برنامه واتس‌اپ در حال بررسی و آزمایش قابلیت تماس تصویری و صوتی در نسخه تحت وب این برنامه هستند.

  • دنیای‌اقتصاد: درآمد ۹ میلیون دلاری ایران از بازی‎های موبایلی

بررسی آمار صنعت بازی موبایلی در ایران حاکی از آن است که ۱۷ درصد توسعه‌دهندگان بازار، تولیدکننده بازی هم هستند که ۳۶ درصد درآمد توسعه‌دهندگان را شکل می‌دهند. درآمد خالص توسعه‌دهندگان ۹/ ۱۸ میلیارد تومان است که از این میزان ۹/ ۶ میلیارد تومان به توسعه‌دهندگان بازی تعلق دارد.

 

فناوری ارتباطات

 

  • ایرنا: پیشرفته‌ترین ماهواره تولیدی کشور، تکمیل شد

«محمدجواد آذری جهرمی» امروز(دوشنبه) در مراسم رونمایی از دستاوردهای حوزه فناوری که در قالب نمایشگاه «بومی‌سازی تجهیزات پیشرفته شبکه ملی اطلاعات» برگزار شد، خبر از نهایی شدن آزمایش‌های مربوط به ماهواره «پارس یک»  داد.

وی اعلام کرد: «پارس یک»  پیشرفته‌ترین ماهواره‌ای است که تابحال در کشور ساخته شده است و رئیس پژوهشگاه امروز از تکمیل آزمایش‌ها و تحویل نهایی این ماهواره توسط پژوهشگاه فضایی ایران خبر داد.

  • ایرنا: اینترنت رایگان ۷۰۰ هزار معلم امشب فعال می‌شود

ایرنا: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بسته سه ماهه رایگان ۷۰۰ هزار معلم از ساعت ۲۰ امشب فعال می‌شود و این فعال‌سازی به تدریج تا هفته اول مهر به پایان می‌رسد.

«محمدجواد آذری جهرمی» افزود: استفاده از شبکه شاد در سراسر کشور رایگان شده است و همه اپراتورها استفاده از این شبکه را برای دانش آموزان و معلمان رایگان کردند.

  • مهر: حریم هوآوی یک میلیارد دلار به اپراتورهای کانادایی خسارت می‌زند

دولت کانادا قصد ندارد خسارت یک میلیارد دلاری که در نتیجه تحریم تجهیزات هوآوی در توسعه ۵G به وجود می‌آید را برای اپراتورهای ارتباطی جبران کند و همین امر چالش‌هایی را به وجود آورده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویتزر، به‌نظر می‌رسد اگر دولت کانادا تجهیزات هوآوی را در زیرساخت شبکه ۵G ممنوع کند، تصمیمی برای جبران خسارت وارد شده به شرکت‌های ارتباطی بزرگ ندارد. چنین عملکردی به جنجال و جنگ بر سر یک میلیارد دلار (کانادایی) غرامت منجر می‌شود. این در حالی است که دولت این کشور تحت فشار آمریکا است تا به دلایل امنیتی استفاده از تجهیزات هوآوی را ممنوع کند.

  • آی سی تی نیوز: ثبت ۲۴۰هزار شکایت برای برقراری اینترنت ثابت

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از رسیدگی به درخواستهای مشترکان برای دریافت سرویس اینترنت ثابت خانگی و پیگیری دلایل تاخیر در ارائه سرویس در سامانه xdslplus خبر داد.

محمد امامی مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری گفت: تاکنون۲۴۰ هزار و ۴۸۷ درخواست و دایری ۱۵۲ هزار و ۹۸۱ سرویس اینترنت پرسرعت در سامانه دسترسی پهن باند ثابت خانگی (xdslplus) به ثبت رسیده است.

اخبار اپراتورها

  • باشگاه خبرنگاران جوان: فعالسازی دومین بسته اینترنت هدیه معلمان توسط ایرانسل

ایرانسل اعلام کرد دومین بستۀ اینترنت رایگان ۲۰ گیگابایتی ویژه معلمان را برای ۱۵۰ هزار معلم مشترک این اپراتور، فعال کرده است.

بنا بر اعلام اپراتور دوم، این بسته بر اساس فهرست ارائه شده از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، فعال شده و معلمان می‌توانند از بامداد امروز (۲۵ شهریور) به مدت سه ماه از آن استفاده کنند.

  • خبرآنلاین: حمایت عملی اپراتورها از تولید گوشی داخلی کلید خورد

آذری جهرمی با اشاره به اعطای تسهیلات به اپراتورها برای حمایت از گوشی‌های داخلی، تأکید کرد: از آقای ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات می‌خواهم،خط اعتبار ۵۰۰ میلیاردی که قرار شد به اپراتورها وام داده شود تا آن‌ها بتوانند از این طریق گوشی را به صورت قسطی به مردم بدهند، سریع‌تر به نتیجه برسد.

ایرانسل پیش از این، در دی ماه ۱۳۹۸، تفاهم‌نامه‌ای را در حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات، در راستای «حمایت از تولید و توسعه زیست‌بوم تلفن همراه هوشمند تولید داخل» با پست بانک امضا کرده بود.

  • ایستنا: رایتل درخواست انتقال حقوق طیف فرکانس واگذار شده را به رگولاتوری ارایه کرد

شرکت خدمات ارتباطی رایتل طبق مصوبه ۲۴۵ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات، درخواست انتقال حقوق طیف فرکانس واگذار شده را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارایه کرد.

بر همین اساس، سایر دارندگان پروانه خدمات ارتباطات سیار و ارایه کننده شبکه که متقاضی دریافت پهنای باندهای فرکانسی اعلام شده در جدول زیر هستند، می توانند مطابق با مصوبه ۲۴۵ کمیسیون تنظیم مقررات و دستورالعمل اجرایی آن، درخواست خود را با اعلام باند فرکانسی موردنظر، پهنای باند و محل استفاده آن به معاونت سازمان تنظین مقررات و ارتباطات رادیویی ارسال کنند.

  • فارس: شهرداری ۷۰۰ دکل اپراتورها در تهران را جمع کرد

عضو شورای شهر تهران از جمع آوری ۷۰۰ دکل غیر استاندارد و بدون مجوز در پایتخت طی سال گذشته خبر داد.

ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران، درباره وضعیت دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی در سطح شهر تهران اظهار داشت: از سال ۹۷  موضوع بررسی دکل و آنتن‌های مخابراتی مورد توجه مدیریت شهری تهران قرار گرفته و هر اپراتور یا شرکت خصوصی برای نصب دکل و آنتن باید حتما از شرکت ارتباطات شهر مجوز دریافت کند.

 

موبایل و تبلت

 

  • گجت نیوز: اپل نسخه نهایی آی او اس ۱۴ و آیپد او اس ۱۴ را منتشر کرد

اپل در رویداد Time Flies 2020 از نسخه نهایی آی او اس ۱۴ – iOS 14 به همراه نسخه جدید آیپد او اس، واچ او اس و تی وی او اس برای محصولات خود رونمایی کرد.

همانطور که اپل در رویداد آنلاین (Time Flies) دو شب گذشته‌ی خود وعده داده بود، ساعاتی پیش رسماً از نرم افزار جدید محصولات موبایلی، تی وی باکس و گجت‌های پوشیدنی خود رونمایی کرد. نسخه نهایی آی او اس ۱۴ ، آیپد او اس ۱۴، تی وی او اس ۱۴ و واچ او اس ۷ نرم افزارهای منتشر شده برای محصولات واجد شرایط اپل هستند.

  • دیجیاتو: قیمت پلی استیشن ۵ مشخص شد؛ ۴۰۰ و ۵۰۰ دلار

همانطور که حدس زده می‌شد، سونی بالاخره امشب در رویداد پلی استیشن ۵ از قیمت کنسول نسل بعدی خود رونمایی کرد. سونی تصمیم گرفت تا پلی استیشن ۵ را هم قیمت ایکس باکس سری ایکس یعنی همان ۵۰۰ دلار عرضه کند. نسخه دیجیتالی پلی استیشن ۵ نیز که تنها تفاوتش با مدل عادی نداشتن درایو بلوری است، با ۱۰۰ دلار کاهش، برچسب قیمت ۴۰۰ دلاری دارد.

  • آتی رسان: سهم ۸۰ درصدی سامسونگ از بازار گوشی‌های تاشو طی سال ۲۰۲۰

گوشی‌های تاشو به آرامی در حال جذب مشتریان بیش‌تری در سراسر جهان هستند و به‌نظر می‌رسد که در سال آینده شرکت سامسونگ بیش‌ترین سهم از این بازار را به خود اختصاص خواهد داد. غول فناوری کره‌ای سریعا نام خود را به‌عنوان تولیدکننده پیشرو اسمارت‌فون‌های تاشو مطرح کرد. اگرچه با معرفی اسمارت‌فون گلکسی زد فولد ۲ گوشی‌های تاشو به تازگی وارد دومین نسل خود شده‌اند؛ اما به‌نظر می‌رسد که در سال آینده نیز سامسونگ کماکان به سیطره خود بر بازار گوشی‌های تاشو ادامه خواهد داد.

  • فارس: سقوط ۲۰ برابری ثبت سفارش موبایل در ایران

مدیر روابط عمومی انجمن واردکنندگان موبایل با بیان اینکه مهم ترین علت افزایش قیمت گوشی همراه عدم تخصیص ارز است ، گفت: در حال حاضر در شهریورماه نسبت به ماه گذشته ثبت سفارش کالای تلفن همراه ۲۰ برابر کاهش یافته است.

 

لبه دانش

 

  • دیجیاتو: ناسا شروع فعالیت چرخه جدید خورشید را تایید کرد

لکه‌های جدید و کوچکی روی خورشید رویت شده که خبر از چرخه جدید فعالیت‌ خورشید می‌دهد. «ناسا» و «NOAA»، شروع فعالیت چرخه جدید خورشید را تایید کردند.

آذرماه گذشته اعلام شد که خورشید در چرخه‌ای با کمترین میزان فعالیت قرار دارد و حتی برخی محققان صحبت از عصر یخبندان جدیدی می‌کردند. اما براساس آخرین گزارش ها به نظر می‌رسد خورشید به آرامی وارد چرخه بعدی فعالیت خود می شود.

  • مهر: چین ۹ ماهواره را از طریق دریا به فضا فرستاد

چین به طور موفقیت آمیز یک موشک همراه ۹ ماهواره را به مدار زمین فرستاد. این پرتاب از روی یک پلتفرم در دریا انجام شد.

چین به طور موفقیت آمیز موشکی را همراه ۹ ماهواره از روی عرشه یک یدک کش به نام Debo۳ در دریای زرد به مدار زمین پرتاب کرد. در این عملیات موشک لانگ مارچ ۱۱-HY۲ ماهواره‌های گروه «جیلین -۱ گائوفن ۰۳-۱» را به فضا برد. یدک کشDebo یک عرشه خودران است که برای انجام این ماموریت تغییراتی در آن داده شده بود.

  • فارس: کشف نشانه های حیات در جو زهره

ستاره شناسان از شناسایی نشانه های حیات در جو سیاره زهره خبر می دهند. محققان می گویند میکروب های بیگانه موفق به تولید مقدار زیادی ماده شیمیایی فسفین شده اند.

بر اساس تازه ترین تحقیقات ستاره شناسان در جو ضخیم سیاره زهره فسفین وجود دارد. احتمال می رود این ماده توسط ریزارگانیسم های زنده که از خارج از سیاره زهره وارد آن شده اند، به داخل سیاره مذکور رسیده باشد.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست