پرونده خبری؛ مروری بر مهمترین عناوین ICT هفته

مهمترین عناوین ICT هفته را اینجا بخوانید

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هفته مطلع می شوید. مروری بر اخبار رسانه در هفته اول اسفندماه را می‌خوانید:

فناوری اطلاعات:
زومیت: کلیات طرح صیانت از فضای مجازی تصویب شد
نمایندگان عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت از کاربران امروز (۳ اسفند ماه) بعد از انتشار چندین نسخه این طرح به کلیات آخرین نسخه این طرح با نام حمایت از کاربران در فضای مجازی رأی مثبت دادند.

مهر: شبکه اجتماعی ترامپ در صدر بارگذاری‌های اپ استور
نرم افزار شبکه اجتماعی ترامپ موسوم به تروث روز یکشنبه در اپ استور اپل عرضه شد و از آن زمان در صدر بارگذاری‌های این فروشگاه آنلاین قرار گرفته است.

انتخاب: نامه نماینده مجلس به وزیر ارتباطات: شما متعهد به افزایش سرعت هستید نه اختلال در اینترنت
مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در نامه ای به عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتقاد از کاهش سرعت اینترنت گفت که در مدت کوتاه پس از استقرار تیم جدید مدیریتی در وزارت ارتباطات، متاسفانه نه تنها حرکت به سمت اهداف تبیین‌شده در اسناد رسمی این حوزه شدت نگرفته که به صورت عملیاتی این موضوع منجر به نارضایتی گسترده در میان مردم و کسب‌وکارها شده است.

تک نیوز: دیگر ویندوز ۱۱ برای کاربران بدون اینترنت قابل دسترس نخواهد بود
حدود ۶ ماه از انتشار ویندوز ۱۱ می‌گذرد، این نسخه از زمان عرضه به نسخه خانگی (Home) نیاز اتصال به اینترنت داشت اما مایکروسافت گزینه آفلاین را برای نسخه ویندوز ۱۱ پرو ( Windows ۱۱ Pro) فعال کرد. هر چند این نسخه از سیستم عامل مورد استفاده متخصصان فناوری اطلاعات است به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود.

آی تی ایران: سعید مقیسه به عنوان رئیس جدید ساترا منصوب شد
پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما در حکمی سعید مقیسه را به سمت معاون خود و رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) منصوب کرد. این منصب پیش‌تر در اختیار سیدصادق امامیان بود.

ایسنا: اینترنت موبایل ایران چهار پله سقوط کرد
آخرین گزارش وب‌سایت اسپیدتست که به بررسی وضعیت اینترنت کشورهای مختلف تا پایان ژانویه ۲۰۲۲ پرداخته نشان می‌دهد اینترنت موبایل ایران با میانگین سرعت دانلود ۱۰/ ۲۳ مگابیت‌برثانیه و میانگین سرعت آپلود ۹۰/ ۸مگابیت‌برثانیه نسبت به ماه گذشته چهار پله سقوط کرده و در رده ۷۷ از میان ۱۳۸ کشور ایستاده است. سرعت اینترنت ثابت ایران نیز در جایگاه ۱۴۱ دنیا قرار دارد.

فناوری ارتباطات:
دنیای اقتصاد: رشد۷۴ درصدی دیتای کاربران موبایل
سازمان تنظیم مقررات اعلام کرد که طی یک‌سال گذشته مقدار دیتای مصرفی مشتریان در عمده شهرها در اپراتورهای همراه اول و ایرانسل ۷۴ درصد رشد داشته است.

مهر: ۴۹ ماهواره اینترنتی اسپیس‌ایکس به مدار زمین پرتاب می‌شوند
شرکت اسپیس‌ایکس امروز موشکی همراه ۴۹ ماهواره اینترنتی استارلینک به مدار زمین می‌فرستد و تصمیم دارد قسمت دوم آن را بازیافت کند.

ایسنا: آمریکا در رقابت ۵G از چین عقب ماند
مدیرعامل سابق گوگل از دولت آمریکا به دلیل عدم انجام اقدامات کافی برای پیشرو کردن این کشور در حوزه ۵G انتقاد کرد و مدعی شد انفعال واشنگتن، ابتکار عمل را به چین واگذار کرده است.

اپراتورها:
روابط عمومی ایرانسل: ایرانسل و شهرداری بندرعباس در زمینۀ توسعۀ زیرساخت‌های شهر هوشمند همکاری می‌کنند
در دیدار مدیرعامل ایرانسل با شهردار بندرعباس، دو طرف بر گسترش همکاری‌ها در زمینۀ توسعۀ زیرساخت‌های شهر هوشمند در این شهر، تأکید کردند.

روابط عمومی ایرانسل: همکاری ایرانسل و شرکت فولاد کاوه در اجرای پروژۀ تحول دیجیتال
ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، در ادامۀ اجرای پروژه‌های تحول دیجیتال در صنعت کشور، با شرکت «فولاد کاوه» در اجرای تحول دیجیتال این شرکت، همکاری می‌کند.

روابط عمومی ایرانسل: تعیین پیشواز خاص برای مخاطب خاص امکان‌پذیر شد
در جدیدترین نسخۀ اپلیکیشن «پیشواز» ایرانسل، امکان انتخاب آهنگ پیشواز اختصاصی برای هر مخاطب، فراهم شده است.

موبایل و تبلت:
ايسنا: واردات گوشی ۳ میلیارد دلاری شد
در ادامه روند رو به رشد واردات گوشی تلفن همراه، در ۱۰ ماهه امسال بیش از سه میلیارد دلار گوشی وارد ایران شده است.

ایسنا: تولید آزمایشی آی‌فون ۱۴ آغاز شد
نخستین مرحله تولید آی‌فون ۱۴ که با عنوان «تولید آزمایشی» شناخته می‌شود، آغاز شد. در این مرحله شمار اندکی از دستگاه‌ها مونتاژ می‌شوند تا اطلاعاتی برای پیشبرد بهتر کار در زمان تولید انبوه فراهم شود.

مهر: کمبود تراشه، تولید نمایشگر آی‌فون را مختل کرد
کمبود جهانی تراشه روی فعالیت‌های شرکت چینی «بی‌اوای» که نمایشگر اوال‌ای‌دی برای آی‌فون می‌سازد، تاثیر گذاشته است. به این ترتیب تولید این شرکت کاهش می‌یابد.

ایسنا: گوشی میان‌رده وان‌پلاس نورد ۲ CE معرفی شد
شرکت وان‌پلاس به تازگی از جدیدترین گوشی هوشمند خود به نام نورد ۲ CE رونمایی کرد. این گوشی از شارژ سریع ۶۵ واتی پشتیبانی می‌کند و به نمایشگر ۹۰ هرتزی مجهز است. طبق گفته وان‌پلاس، این گوشی مقرون به‌صرفه با قیمت ۲۹۹ پوند وارد بازار خواهد شد.

لبه دانش:
دیجیاتو: منچستر سیتی با همکاری سونی اولین استادیوم فوتبال در متاورس را می‌سازد
منچستر سیتی ساخت اولین استادیم فوتبال مجازی جهان را در دنیای متاورس با همکاری کارشناسان واقعیت مجازی سونی آغاز کرده است. این استادیوم مجازی مجهز به سیستم تجزیه و تحلیل تصویر و فناوری تشخیص گل «چشم شاهین» (Hawk-Eye) خواهد بود.

مهر: کاهش زمان توالی‌یابی دی‌ان‌ای با هوش مصنوعی
محققان دانشگاه استنفورد رکورد جدیدی را در گینس با هدف ثبت سریع‌ترین روش توالی‌یابی دی‌ان‌ای با استفاده از محاسبات هوش مصنوعی برای تسریع سرعت گردش کار در این حوزه را به ثبت رساندند.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل