خبر ویژه

پرونده خبری؛ مروری بر مهمترین عناوین ICT هفته

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هفته مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در هفته اول مهر ماه را می‌خوانید:


فناوری اطلاعات

  • فارس: قطعی نسخه وب «واتساپ» ارتباطی به شبکه ایران ندارد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که قطعی نسخه وب و دستکاپ پیام‌رسان واتساپ ارتباطی به شبکه ایران ندارد و از سمت سرورهای این پیام‌رسان است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حساب کاربری خود در اینستاگرام در پاسخ به سؤالی کاربری که نوشته بود:« دو روز است که واتساپ تحت ویندوز قطع است و دروس بچه‌ها هم در مدرسه تحت تأثیر زیادی قرارگرفته لطف می‌کنید راهکاری بفرمائید و بگوئید تا کی این قطعی ادامه خواهد داشت» اعلام کرد که این قطعی ارتباطی به شبکه ایران ندارد.

  • ایرنا: نسخه جدید ویندوز ۱۰ ماه آینده عرضه می‌شود

نسخه جدید ویندوز ۱۰ برای اولین بار ماه آینده به همراه مرورگر Edge به بازار عرضه می شود.

این مرورگر دارای یک ویژگی جدید موسوم به Collections است که امکان جمع‌آوری و نگهداری قطعات متن از صفحات وب را در یک پنجره قابل مرور در سمت راست نمایشگر فراهم می‌کند. برای این منظور کافی است صفحه موردنظر را به درون پنجره ببرید (درگ) تا امکان بازخوانی یا ذخیره آن در قالب فایل‌های ورد یا اکسل در هر زمان فراهم شود. این مرورگر دارای یک ساختار درونی مقابله با ردگیری است و توانایی مسدود کردن برنامه‌های ناخواسته را دارد.

  • باشگاه خبرنگاران جوان: روسیه تراشه جدیدی برای تسریع توسعه ۶G ساخت

یک آزمایشگاه فناوری در روسیه موفق به ساخت تراشه پردازنده جدیدی شد که سرعت توسعه فناوری ۶G را افزایش می‌دهد.

اطلاعات جدید منتشر شده از روسیه بیانگر آن است که یک متخصص در این کشور موفق شده تا تراشه پردازنده‌ای را برای افزایش سرعت توسعه ۶G بسازد. این خبر ابتدا توسط دیمیتری پسکوو، رئیس توسعه فناوری و ارتباطات روسیه مطرح شد.

  • ایسنا: محاسبه اینترنت آزاد بدون اطلاع‌رسانی، خلاف قانون است

یکی از مشکلات کاربران تلفن‌های همراه که بار مالی زیادی به آنها تحمیل می‌کند، قطع نشدن اینترنت همراه بعد از تمام شدن بسته‌های اینترنتی و مصرف اینترنت به نرخ آزاد است، از این رو امکان غیرفعال‌سازی مصرف اینترنت با تعرفه آزاد فراهم شده و محاسبه اینترنت با نرخ آزاد بدون اطلاع مشترک نیز خلاف قانون است.

کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مصوبه خود در سال ۱۳۹۵، با کاهش ۲۰ درصدی تعرفه اینترنت، سقف تعرفه خدمات داده تلفن همراه را برای سیم‌کارت‌های دائمی به ازای هر کیلوبایت، ۰.۴ ریال و برای سیم‌کارت‌های اعتباری ۰.۶ ریال تعیین کرد تا هزینه هر گیگابایت اینترنت آزاد در سیم‌کارت دایمی حدود ۴۲ هزار تومان و در سیم‌کارت اعتباری حدود ۶۳ هزار تومان محاسبه ‌شود.


فناوری ارتباطات

 

  • ایسنا: کاهش تداخلات مرزی در باندهای فرکانسی پایین با مبادله سیم‌کارت

مدیرکل دفتر سازمان‌های تخصصی بین‌المللی رگولاتوری از توافق برای مبادله سیم‌کارت اپراتورهای تلفن همراه در سه کشور ایران، عمان و امارات با هدف تسهیل اندازه‌گیری‌ها برای از بین بردن تداخلات مرزی در باندهای فرکانسی پایین خبر داد.

  • مهر: مجوز فعالیت خدمات دهندگان اینترنت TD-LTE تمدید می‌شود

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: مجوز فعالیت خدمات دهندگان اینترنت TD-LTE با رویکرد حمایتی تمدید می‌شود.

اولین پروانه‌های ارایه خدمات ارتباطات بی‌سیم در روزهای پایانی اسفند ۸۷ صادر شد. چهار شرکت در میانه کشمکشهای دارندگان پروانه PAP و شرکت مخابرات ایران در ارایه خدمات اینترنت پرسرعت سیمی (ADSL) در پی برنده شدن در مزایده رگولاتوری، مجوز ارایه خدمات دیتای بیسیم مبتنی بر فناوری WiMAX را به صورت سراسری یا استانی دریافت کردند.

  • فارس: تکذیب ادعای هایجک ترافیک گوگل توسط شرکت ارتباطات زیرساخت

نایب رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت ادعای هایجک ترافیک گوگل توسط شرکت ارتباطات زیرساخت را تکذیب کرد.

تصاویر و اطلاعاتی در توییتر منتشر شد که براساس آن گفته می‌شد که بخشی از ترافیک درخواستی داخل کشور از گوگل، به جای این که به سمت سرورهای گوگل هدایت شود از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت به سمت دیگری منحرف یا هایجک می‌شود که سجاد بنابی، نایب رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت این ادعا را تکذیب کرد.

  • فارس: ضریب نفوذ تلفن ثابت در کشور به ۳۴.۵۲ درصد رسید

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران ، تا پایان تیر ماه سال جاری ۲۸ میلیون و ۷۴۹ هزار و ۲۳ تلفن ثابت مشغول به کار بودند که این آمار، ضریب نفوذ تلفن ثابت را به ۳۴.۵۲ درصد می‌رساند.

سیدمجید صدری مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: تا پایان تیر ماه سال جاری ۲۸ میلیون و ۷۴۹ هزار و ۲۳ تلفن ثابت مشغول به کار بودند که این آمار، ضریب نفوذ تلفن ثابت را به ۳۴.۵۲ درصد می‌رساند.

  • باشگاه خبرنگاران جوان: بهبود سرعت اینترنت ایران بر اساس جدیدترین گزارش speedtest

اسپیدتست جدیدترین گزارش خود برای سرعت اینترنت موبایل و ثابت در کشورهای مختلف برای ماه آگوست را منتشر کرد که از افزایش سرعت اینترنت در ایران خبر می‌دهد.

سرعت اینترنتبه گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، اسپیدتست در جدیدترین گزارش خود به مقوله سرعت اینترنت موبایل و اینترنت ثابت در کشور‌های مختلف در ماه آگوست پرداخته است که برای چندمین ماه متوالی شاهد افزایش میانگین سرعت اینترنت ثابت در جهان هستیم؛ سرعتی که در جهان در ماه آگوست به ۸۴.۳۳ مگابیت بر ثانیه رسیده است.


اخبار اپراتورها

 

  • ایسنا: بیش از ۳۳۰ هزار سیم کارت به دلیل مزاحمت قطع‌شد

آخرین آمار تعداد خطوط شخصی قطع‌شده به دلیل مزاحمت پیامکی، حاکی از مسدود شدن ۳۳۰ هزار و ۲۴۵ خط شخصی توسط رگولاتوری تا پایان تابستان است.

برای جلوگیری از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی، راه‌های مختلفی از جمله استفاده از سامانه #۸۰۰* که برای ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی از طریق سامانه‌های ارسال پیام کوتاه و با سرشماره‌های مختلف برای مشترکان تلفن همراه ارسال می‌شد، ایجاد شد و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز سامانه ۱۹۵ را برای ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی ارسال می‌شدند، راه‌اندازی کرد.

  • ایرنا: آذری‌جهرمی: دستوری برای توزیع سیم کارت رایگان بین دانش‌آموزان صادر نشده است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه دستوری برای توزیع سیم کارت رایگان در بین دانش آموزان صادر نشده است، گفت: جمع بندی نهایی وزارت ارتباطات وآموزش و پروری ارائه بسته سه ماهه رایگان به معلمان، اتصال ۶۸ هزار مدرسه به اینترنت و ارائه بسته اختصاصی شاد بود که همه اینها انجام شده است.

  • باشگاه خبرنگاران جوان: فعالسازی دومین بسته اینترنت هدیه معلمان توسط ایرانسل

اپراتور تلفن همراه ایرانسل از فعال شدن دومین بسته ۲۰ گیگابایتی رایگان ویژه معلمان خبر داد.

با توجه به شیوع بیماری کرونا و رواج آموزش و تدریس آنلاین در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰، بسته‌های سه ماهه ۲۰ گیگابایتی رایگان با هدف تسهیل در فرایند ارائه محتوا‌های آموزشی، به معلمان ارائه شده است.

  • زومیت: افزایش منابع شبکه‌ اپراتورها باعث اختلال در شبکه‌ موبایل شد

مدیرکل نظارت بر خدمات ارتباطی رگولاتوری، علت بروز اختلال در شبکه اپراتورهای موبایل را افزایش ظرفیت شبکه اعلام کرد و از برطرف‌شدن مشکلات ارتباطاتی کاربران تا چند روز آینده خبر داد.

سیدمحمد امامی، مدیرکل نظارت بر خدمات ارتباطی رگولاتوری، دلایل اختلالات، کندی و قطعی‌های رخ‌داده حین مکالمه و استفاده کاربران از اینترنت را در شبکه‌ی اپراتورهای تلفن همراه شرح داد. به‌گفته‌ی امامی، درحال‌حاضر اختلاف ترافیک مصرفی مشترکین سی درصد و حتی بیشتر از آن افزایش پیدا کرده است و از طرفی افزایش ترافیک مصرفی مشترکان نیازمند ارتقای تجهیزات اپراتور و شبکه اپراتور برای پاسخگویی به این میزان درخواست است. مدیرکل نظارت بر خدمات ارتباطی رگولاتوری اعلام کرد که لازم است تا بخش افزودن منابع به شبکه، برای پاسخگویی به افزایش درخواست انجام و در همین راستا منابع جدیدی از تجهیزات به شبکه اپراتورها اضافه شود.

  • ایستنا: مدیرعامل رایتل: ارتقای آنتن های رایتل به نسل ۴٫۵ موبایل در تهران

مدیرعامل رایتل از ارتقای تعداد زیادی از سایت های این اپراتور در شهر تهران به نسل ۴٫۵ خبر داد.

یاسر رضاخواه افزود: در این نسل مشترکین رایتل می توانند سرعت های بالای اینترنت را تجربه کنند. او اظهار داشت: زیرساخت های IT رایتل مرتب به روزرسانی می شود و نکته کلیدی و مهم این است که در سخت ترین شرایط تحریم به روزرسانی سایت های رایتل درحال انجام است اما این به روزرسانی با تکیه و تمرکز بر استفاده صد درصدی از توانمندی های داخلی انجام می شود.


موبایل و تبلت

 

  • مهر: کرونا موبایل های ارزان قیمت را محبوب کرد

گزارشی جدید نشان می دهد ۶۰ درصد موبایل های بارگیری شده در سه ماهه دوم ۲۰۲۰ ارزان قیمت و میان رده بوده اند که از دلایل این امر می توان به شیوع ویروس کرونا و رشد بیکاری اشاره کرد.

درهمین راستا گزارش شرکت آمریکایی تحقیقات بازار IDC  نشان می دهد در سه ماهه دوم ۲۰۲۰ میلادی موبایل های ارزان قیمت و میان رده که قیمت آنها کمتر از ۴۰۰ دلار است، بیشترین فروش را داشته اند.

  • مهر: ۵۰۰ هزار گوشی آیفون قاچاقی وارد ایران شد

انجمن واردکنندگان موبایل یکی از دلایل گرانی گوشی را افزایش ۱۵ درصدی قیمت جهانی آن به دلیل افزایش قیمت چیپ‌ست عنوان کرد و از ورود ۵۰۰ هزار گوشی آیفون قاچاق در ۶ماه اول سال به کشور خبر داد.

بازار تلفن همراه همچون بسیاری از کالاهای وارداتی دیگر وابستگی مستقیمی به قیمت ارز دارد. حالا ارز وارد کانال ۲۷ هزار تومان شده و چیزی حدود ۲۰ درصد نسبت به ۳ هفته گذشته افزایش داشته است. از سویی قیمت جهانی موبایل به دلیل افزایش قیمت چیپ ست با رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی روبرو شده است. به این عوامل، اختلال ۴۵ روزه در تخصیص ارز برای واردات موبایل به کشور را نیز اضافه کنید تا دلیل نوسان در بازار موبایل را بیابید.

  • زومیت: هواوی امکان شارژ از راه دور گوشی را فراهم می‌کند

هواوی پتنتی جدید ثبت کرده که شامل راهکاری برای شارژ کردن دستگاه‌هایی مثل گوشی به‌صورت از راه دور است. در این راهکار از پرتوهای لیزر برای شارژ کردن دستگاه‌ها استفاده می‌شود.

سال‌ها است شرکت‌های فعال در صنعت تولید گوشی می‌گویند آینده‌ای که برای این صنعت تصور می‌کنند، با فناوری شارژ بی‌سیم واقعی گره خورده و روزی فرا می‌رسد که تمامی گوشی‌های هوشمند به‌شکل کاملا بی‌سیم شارژ می‌شوند. منظور از کاملا بی‌سیم، این است که نه‌تنها شارژرهای سیمی به‌پایان راه می‌رسند، بلکه حتی نیازی نیست گوشی را روی پد شارژ بی‌سیم قرار دهید. بعضی از شرکت‌ها در این حوزه ورود کرده‌اند و توانسته‌اند با استفاده از امواج رادیویی، باتری گوشی را شارژ کنند. هواوی نیز هفته‌ی گذشته به جمع شرکت‌هایی که می‌خواهند امکان شارژ کاملا بی‌سیم را فراهم کنند پیوست. این شرکت چینی پتنت جدیدی با محوریت شارژ بی‌سیم ثبت کرده است.

  • دیجیاتو: گلکسی A42 5G معرفی شد؛ ارزان‌ترین موبایل ۵G سامسونگ

سامسونگ به دنبال افزایش سهم خود در بازار گوشی‌های ۵G است و اخیرا از گلکسی A42 5G رونمایی کرده که به عنوان ارزان‌ترین موبایل ۵G این شرکت کره‌ای وارد بازار خواهد شد.

در یک اقدام عجیب، سامسونگ تصاویر مربوط به این گوشی هوشمند را منتشر کرده، اما تمام مشخصات فنی آن را با کاربران به اشتراک نگذاشته است. این گوشی که از شبکه ۵G پشتیبانی می‌کند، به صفحه نمایش ۶.۶ اینچی سوپر امولد مجهز شده که اطلاعی از رزولوشن آن نداریم. با توجه به رزولوشن ۱۰۸۰p گلکسی A41، انتظار می‌رود پنل مورد استفاده در گلکسی A42 5G نیز رزولوشن یکسانی با آن داشته باشد.

  • گجنت نیوز: اپل از نسل چهارم آیپد ایر و مدل ۲۰۲۰ آیپد رونمایی کرد

در رویداد آنلاین اپل، دو تبلت جدید معرفی شدند. یکی نسل چهارم آیپد ایر – iPad Air که از تراشه A14 قدرت می‌گیرد و دیگری اپل آیپد ۲۰۲۰ (نسل هشتم) که حالا بهتر از قبل شده است.

در طراحی نسل چهارم آیپد ایر می‌توان به وضوح، الهام‌گیری از آیپد پرو را دید. حاشیه‌های اطراف نمایشگر باریک‌تر شده‌اند و درگاه USB-C جای پورت لایتنینگ را گرفته است. حتی یک شارژر ۲۰ واتی هم درون جعبه دستگاه قرار دارد.

لبه دانش

  • فارس: چین یک کاوشگر جدید به ماه ارسال می‌کند

سازمان مدیریت علم، فناوری و صنعت دفاع ملی چین اعلام کرده است، چین امسال کاوشگر جدید خود را برای ارسال به ماه راه اندازی می‌کند.

کاوشگر چین برای کشف ماه که Chang’e ۵ نام دارد، به منظور افزایش توسعه صنعت هوافضای این کشور به این ماموریت خواهد رفت.

  • دیجیاتو: ناسا از نقشه راه خود برای بازگشت انسان روی ماه پرده برداشت

ناسا در گذشته رسما پروژه «آرتمیس» را معرفی کرده بود که طی آن اولین زن روی ماه پا می‌گذارد، با این حال اخیرا این آژانس فضایی جزئیات آن را منتشر کرده است.

ناسا اعلام کرده تا سال ۲۰۲۴ دوباره بشر پا روی ماه می‌گذارد، با این حال برخی از متخصصان هوا و فضا این بازه زمانی را بسیار کوتاه و دستیابی به این هدف را تقریبا غیرممکن می‌دانند. حالا این آژانس فضایی نقشه آرتمیس را منتشر کرده که شامل یک فایل PDF حاوی جزئیات نحوه انجام این سفر هیجان‌انگیز می‌شود.

  • مهر: نخستین تاکسی‌های پرنده مهرماه به آسمان ایران می‌آیند

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ورود نخستین تاکسی های پرنده در مهرماه به آسمان خبر داد.

منوچهر منطقی درباره تاکسی‌های هوایی گفت: فعلاً قرار است از این نوع وسایل نقلیه در مناطق کم تردد استفاده شود. این کار اگر در استان‌ها و شهرهای کمتر برخوردار هم قابلیت اجرایی داشته باشد قطعاً رونق اقتصادی را برای آنها به همراه خواهد داشت.

به گفته وی، طرح تاکسی هوایی با هواپیماهای ۴ تا ۱۹ نفره آغاز می‌شود. در این طرح همه فرودگاه‌های کم تردد کشور فعال می‌شوند و هواپیماهای موجود در این کلاس می‌توانند خدمات‌رسانی بیشتری داشته باشند.

 

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : خبر ویژه

آخرین اخبار

فهرست