اخبار

پرونده خبری؛ مروری بر مهمترین عناوین ICT هفته

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هفته مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در هفته سوم مهر ماه را می‌خوانید:

فناوری اطلاعات

• ایسنا: تایید حمله سایبری به دو سازمان دولتی

مرکز ماهر اعلام کرد رخداد حمله مهم سایبری، مربوط‌به دو سازمان دولتی بوده که مراجع مسوول در حال رسیدگی به موضوع هستند.
در ساعات گذشته، اخباری مبنی‌بر حملات سایبری به سازمان‌های دولتی منتشر شد و اینکه این حملات به زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برخی سازمان‌ها صورت گرفته است. پیرو این اخبار منتشرشده، مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه‌ای)، اطلاعیه‌ای منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده است: رخداد حمله مهم سایبری، صرفا مربوط‌به دو سازمان دولتی بوده که مراجع مسوول در حال رسیدگی به موضوع هستند و مرکز ماهر نیز به‌عنوان پشتیبان آماده کمک‌ها و امدادهای احتمالی مورد نیاز است.

• باشگاه خبرنگاران جوان: تعرفه دسترسی مدارس به شبکه ملی اطلاعات تصویب شد

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در سیصد و ششمین جلسه خود سقف تعرفه خدمت دسترسی مدارس به شبکه ملی اطلاعات از طریق دارندگان پروانه ارائه خدمات ارتباطی ثابت و سیار را تصویب کرد.

.به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، تعرفه دسترسی مدارس به شبکه ملی اطلاعات براساس تفاهم نامه همکاری میان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت آموزش و پرورش با موضوع عملیاتی کردن ماده ۶۹ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مصوب شده است.

• ایسنا: واردات مشروط ماینرها به مناطق آزاد/تعرفه جدید اعلام شد

طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران از این پس ارائه ثبت سفارش برای ورود ماینرها (دستگاه های تولید رمزارز) به مناطق آزاد تجاری-صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی الزامی است.

مهرداد جمال ارونقی با اشاره به بخشنامه صادره در سال ۱۳۹۷ و مصوبه هیات وزیران در همان سال در خصوص فهرست ۳۲۴۳ ردیف تعرفه های کالایی گفت: بر این اساس ورود این کالاها به مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی نیاز به مجوز ثبت سفارش از وزارت صنعت، معدن و تجارت نداشت و بالتبع گمرکات ورودی کشور از ردیف تعرفه های مذکور در مصوبه هیات وزیران از جمله ردیف تعرفه ۸۴۷۱۹۰۹۰ در هنگام ترانزیت خارجی به مناطق ویژه و آزاد، ثبت سفارش مطالبه نمی کردند.

فناوری ارتباطات

• ایسنا: سهم ۸۸ درصدی ۳G و ۴G در مصرف اینترنت کاربران

اینترنت همراه در سال‌های گذشته، از اینترنت ثابت سبقت گرفته و طبق آخرین آمار، سهم استفاده از نسل سه و چهار اینترنت به ۸۸.۷۶ درصد است.
انواع سرویس‌های موجود اینترنت در ایران، به‌دلیل داشتن ویژگی‌های متمایز از هم، برای کاربران با شرایط مکانی و موقعیتی متفاوت ارائه می‌شود. یکی از انواع اینترنت پرسرعت، اینترنت ثابت شامل ADSL ،VDSL و FTTx است که به یک مکان مشخص محدود هستند، سرویس‌های ثابت بی‌سیم ازجمله TD-LTE و اینترنت نقطه‌به‌نقطه بی‌سیم نیز از دیگر اینترنت پرسرعت است، با این تفاوت که در همان حوزه مکانی قابلیت اتصال بی‌سیم را دارند.

• ایسنا: افزایش سرعت سایت‌ها با دامنه ir با تست پایداری

تست پایداری سیستم DNS دامنه داخلیir. برگزار شد و با انجام این تست و انتقال دامین‌های داخلی، پایداری شبکه بیشتر شده و سرعت بازگشایی سایت‌هایی که روی دامنهir. هستند، بالاتر می‌رود.

• ایرنا: ماهواره پارس ۱ در راه سازمان فضایی

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اتمام تست‌های نهایی ماهواره پارس ۱ برای تحویل به سازمان فضایی ایران خبر داد.

«مرتضی براری» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا درباره مهم‌ترین اقدامات حوزه فضایی کشور در یک‌سال اخیر، افزود: از آغاز برنامه ۱۰ ساله دوم فضایی، توسعه متوازن ارکان حوزه فضایی را در دستور کار قرار دادیم و در هر دو حوزه بالادست و پایین دست برنامه‌هایی را به ‌صورت کوتاه مدت و بلند مدت تدوین کردیم.

• فارس: سامانه دریافت اینترنت رایگان وزارت ارتباطات راه‌اندازی شد

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات با بیان اینکه دانشگاه‌ها برای دریافت اینترنت در سامانه جدید وزارت ارتباطات ثبت‌نام کنند، گفت: دانشجو یان و اساتید می‌توانند از سامانه‌های دانشگاه‌های خود به طور رایگان از اینترنت استفاده کنند.

 

اخبار اپراتورها

• مهر: فراخوان ایرانسل برای حضور ایده‌های استارتاپی در شتاب‌دهنده کهکشان

مرکز نوآوری ایرانسل، از تیم‌های استارتاپی برای حضور در نوآوردگاهِ «شتاب‌دهنده کهکشان» دعوت کرد.

«مرکز نوآوری ایرانسل» از تمام تیم‌های استارتاپیِ خلاق که در هر یک از حوزه‌های مورد نظر این مرکز، ایده و یا محصولی دارند، دعوت کرد تا ایده‌های خود را با ایرانسل در میان گذاشته و در صورت تأیید این ایده‌ها توسط تیم‌های داوری، در نوآوردگاه (Startup Weekend) شتاب‌دهندۀ کهکشان حضور یابند.

• خبرآنلاین: حمایت پژوهشی در حوزه‌های فنی-تخصصی مرتبط با مرکز تحقیق و توسعه همراه اول

همراه اول برای تشویق دانشجویان و بهره‌مندی از توانمندی اساتید درنظر دارد به پایان نامه‌های مرتبط با حوزه‌های مرکز تحقیق و توسعه این اپراتور حمایت پژوهشی اعطا کند.

مرکز تحقیق و توسعه همراه اول به منظور تحقیق، توسعه، نوآوری و حمایت از فناوری‌های نوین و بومی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و به جهت تشویق دانشجویان تحصیلات تکمیلی و بهره‌مندی از توانمندی اساتید دانشگاه‌ها درنظر دارد حمایت پژوهشی (گرنت) به پایان نامه‌های مرتبط با حوزه‌های این مرکز اعطا کند.

ایستنا: واگذاری سهام رایتل در در زمستان ۹۹/ اصلاح قرارداد RAN Sharing با همراه اول و ایرانسل

مدیرعامل گروه شستا از واگذاری سهام شرکت خدمات ارتباطی رایتل در بازار بورس در زمستان سال ۹۹ و اصلاح قراردادهای RAN Sharing و رومینگ این اپراتور با همرا اول و ایرانسل خبر داد.

• ایستنا: استادان دانشگاه ۱۲۰ گیگابایت اینترنت همراه از شاتل موبایل دریافت کردند

در روزهای همه‌گیری بیماری کرونا، علاوه بر مدارس، دانشگاه‌ها نیز کار خود را با برگزاری کلاس‌ها به صورت غیرحضوری آغاز کرده‌اند و در همین راستا، شاتل موبایل بسته ۱۲۰ گیگابایت اینترنت همراه به عنوان هدیه برای استادان دانشگاه فعال کرده است.

بر اساس اعلام روابط عمومی شبکه تلفن همراه شاتل موبایل، با توجه به ضرورت فعالیت غیرحضوری دانشگاه‌ها و آموزش از راه دور، این اپراتور به منظور سهولت این امر و ارائه محتوای آموزشی، بسته اینترنت هدیه ۱۲۰ گیگابایتی را برای آن دسته از استادان دانشگاه که مشترک این اپراتور هستند فعال کرد.

• فارس: هدایای ویژۀ ایرانسل برای مشترکان نابینا

هم‌زمان با ۲۴ مهر ماه ۱۳۹۹، روز جهانی عصای سفید و با هدف گرامی‌داشت این روز، ایرانسل هدایای ویژه‌ای برای مشترکان کم‌بینا و نابینای خود در نظر گرفته است.

این هدیه شامل ۲ گیگابایت اینترنت هدیه با اعتبار یک روز و نیز اشتراک هدیۀ دو روزۀ اپلیکیشن لنز، در روزهای ۲۴ و ۲۵ مهر، ویژه محتوای صوتی و سایر محتواهای این اپلیکیشن است.

موبایل و تبلت

• ایسنا: افزایش ۴۸ درصدی تلفن‌های همراه ترخیص ‌شده

مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه شمال با بیان اینکه ۹۲ درصد از گوشی‌های تلفن همراه از طریق پایانه‌های گمرکی این منطقه به کشور وارد می‌شود، گفت: تعداد تلفن‌های همراه ترخیص‌شده در شش ماه ابتدای سال جاری با رشد ۴۸ درصدی نسبت به بازه زمانی سال گذشته، به پنج میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه رسیده است.

• مهر: ۴ نسخه آیفون ۱۲ با فناوری G۵ رونمایی شد

اپل در یک مراسم آنلاین از ۴ نسخه آیفون ۱۲ رونمایی کرد که قیمت آنها از ۷۰۰ تا ۱۱۰۰ دلار است و علاوه بر فناوری ۵G دارای دوربین های ارتقایافته هستند.

سری دستگاه های جدید اپل شامل آیفون ۱۲ با نمایشگر ۶.۱ اینچی و قیمت ۸۰۰ دلار است. یک آیفون ۱۲ مینی با نمایشگر ۵.۴ اینچی و قیمت ۷۰۰ دلار نیز عرضه می شود. در کنار این دو دستگاه اپل دو دستگاه رده بالاتر آیفون ۱۲ پرو با دوربین های قدرتمند و قیمت هزار دلار و همچنین آیفون ۱۲ پرو مکس با نمایشگر ۶.۷ اینچی و قیمت ۱۱۰۰ دلار رونمایی کرد.

• آتی رسان: هواوی میت ۴۰ پرو با دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی در راه است

هواوی؛ غول فناوری چینی تائید کرده که اسمارت‌فون‌های سری میت ۴۰ بالاخره پس از مدت‌ها انتظار در ماه جاری عرضه خواهند شد. بر اساس پیش‌بینی‌ها هندست‌های سری میت ۴۰ شامل مدل‌های هواوی میت ۴۰، میت ۴۰ پرو و میت ۴۰ پرو پلاس هستند. اگرچه کمپانی در زمان معرفی این اسمارت‌فون‌ها به‌طور مفصل پیرامون آن‌ها صحبت خواهد کرد؛ اما فهرست مربوط به هواوی میت ۴۰ پرو در پایگاه داده گیک‌بنچ پیرامون مشخصات داخلی این اسمارت‌فون اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

لبه دانش

• ایسنا: امضای “پیمان آرتمیس” ناسا توسط ۸ کشور با تعهد صلح در ماه

۸ کشور اقدام به امضا و تصویب مجدد معاهده فضایی سال ۱۹۶۷ کردند که صلح در کره ماه را تضمین می‌کند. آنها این بار تحت عنوان پیمان آرتمیس آن را امضا کردند.

ایالات متحده و هفت کشور دیگر با تأیید مجدد تعهد خود به فعالیت‌های صلح آمیز، شفاف و همکاری روی کره ماه، “پیمان آرتمیس”(Artemis Accords) را امضا کردند. کشورهای امضا کننده “پیمان آرتمیس”، استرالیا، کانادا، ایتالیا، ژاپن، لوکزامبورگ، امارات متحده عربی، انگلستان و ایالات متحده هستند.
• مهر: تولید پهپاد خودران توسط چین با برد هزار کیلومتر

چین در جریان برگزاری همایش جهانی پهپادها در شنزن، تولیدات دوربرد و قدرتمند تازه‌ای را در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده است که برای حمل انواع کالا قابل استفاده هستند. به گزارش‌خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، یکی از این پهپادهای خودران دوربرد، Albatross V۴۰۰ نام دارد که قادر به حمل حداکثر ۱۰۰ کیلوگرم بار در فواصل طولانی است.

• گجت نیوز: سریع ترین سرعت ممکن صوت کشف شد

دانشمندان بریتانیایی به تازگی از کشف سریع ترین سرعت صوت خبر داده‌اند؛ در بررسی این کشف جالب‌توجه و عجیب با گجت نیوز همراه باشید.
سریع ترین سرعت صوت کشف شد؛ محققان بریتانیایی از دانشگاه کمبریج و دانشگاه‌های دیگر اعلام کرده‌اند که برخلاف تصورات پیشین، صوت در داخل الماس به اندازه حداکثری سریع نیست. الماس سخت‌ترین ماده شناخته شده در جهان به شمار می‌رود، اما این‌طور که به نظر می‌رسد، صدا در حالتی دیگر سریع‌تر حرکت می‌کند.

• همکاری بوئینگ و ارتش آمریکا برای تولید ماهواره های ارتباطی پیشرفته

شرکت بوئینگ و نیروی فضایی ارتش آمریکا از همکاری با یکدیگر برای تولید اولین نسل از ماهواره های ارتباطی نظامی خبر داده اند.

اولین ماهواره نظامی نیروی فضایی ارتش آمریکا با همکاری شرکت بوئینگ، وزارت دفاع ملی کانادا و وزارت دفاع استرالیا تولید می شود. ماهواره یادشده SATCOM (WGS)-11+ نام دارد و فعلا در مرحله طراحی اولیه قرار دارد و قرار است بعد از تکمیل طراحی از سال ۲۰۲۴ به بعد تولید شود.

• دیجیاتو: رکورد زمان سفر سرنشین‌دار به ایستگاه فضایی بین‌المللی شکسته شد

دو فضانورد روسی و یک فضانورد آمریکایی با فضاپیمای سایوز در سفری سریع السیر به ایستگاه فضایی بین المللی رفتند. این فضاپیما تنها ۳ ساعت بعد به مقصد رسید و رکورد زمان سفر سرنشین دار به ایستگاه فضایی بین المللی را شکست.

راکت سایوز ساعت ۹:۱۵ صبح امروز به وقت ایران از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان به فضا پرتاب شد. سایوز در این سفر سریع‌السیر تنها دو مرتبه به دور زمین گردش کرد، به همین دلیل سفر به ایستگاه فضایی بین المللی تنها ۳ ساعت طول کشید.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار

آخرین اخبار

فهرست