پنج درسی که از هفته خیلی بد بیت‌کوین گرفتیم

مشکلات همیشه چندین دلیل دارند. این هفته ایلان ماسک، چین و حملات سایبری به خط لوله سوخت آمریکا همگی به سقوط بیت‌کوین کمک کردند؛ اما هنوز دلایلی برای نگاه مثبت نیز وجود دارد.

به گزارش داتیکا به نقل از پیوست، داستان با انتقاد ایلان ماسک از بیت‌کوین شروع شد و با فشار دوباره چین روی رمزارزها به پایان رسید. این اخبار به دیگر اخبار منفی حوزه رمزارز‌ها از جمله سقوط بازار و خشم از نقش بیت‌کوین در تسهیل حمله به خط لوله سوخت کرانه شرقی آمریکا اضافه شدند. مجموع این اخبار باعث شد تا بیت‌کوین این هفته به زیر مرز ۴۰ هزار دلاری سقوط کند و بازار رمزارزها با مشکل مواجه شود.

اما از این قضایا چه نتیجه‌ای می‌توان گرفت؟

اول، پس از شش ماه حرکت بازار به سمت اوج قیمت‌های جدید، اصلاح قیمت موضوع اجتناب ناپذیری بود. هیچ چیز حتی بیت‌کوین برای همیشه روند صعود نخواهد داشت. همچنین سقوط بازار هیچگاه تنها یک دلیل ندارد و این هفته نیز چندین حادثه از ایلان ماسک و قیمت‌ بالای رمزارزها همگی باعث سقوط بازار شدند.

پنج درسی که می‌توان از هفته بسیار سخت بیت‌کوین گرفت عبارت است از:

رمزارز نسبت به سقوط آسیب پذیر است: از زمان ایجاد بیت‌کوین و بازار رمزارز‌ها، این بازار افزایش و سقوط قیمت‌های بسیاری را تجربه کرده است. این اتفاق وقتی بیت‌کوین در سال ۲۰۱۳ به هزار دلار رسید رخ داد؛ وقتی در اوایل سال ۲۰۱۸ و پس از عرضه اولیه سکه‌های سال ۲۰۱۷ بهاوج قیمت عجیبی رسید رخ داد و قیمت از ۲۰ هزار دلار به ۳ هزار دلار سقوط کرد و آخرین بار هم همین هفته شاهد سقوط آن بودیم. اما هر سقوط بازار در مقایسه با قبلی شدت کمتری داشت. بله سقوط ۴۰ درصدی قیمت، یعنی فاصله‌ای که در حال حاضر بیت‌کوین نسبت به اوج قیمت خود دارد. موضوع جالبی نیست اما به انداز سقوط ۸۰ یا ۹۰ درصدی چرخه‌های پیشین مشکل ساز نیست. نوسان بخشی از این روند است و عاشقان رمزارز باید به آن عادت کنند.

رسانه عمومی هنوز هم با رمزارزها خصومت دارد: اخبار معروف و جریان اصلی خبر سال‌ها بیت‌کوین را نادیده گرفتند و حتی زمانی که در مورد آن می‌نوشتند در واقع جامعه رمزارزی را به تمسخر می‌گرفتند. این دوران تقریبا به پایان رسیده بود تا اینکه این هفته شاهد سقوط بازار بودیم و پاول کراگمن از نیویورک تایمز بیت‌کوین را بی ارزش خواند، گرگ آی‌پی (Greg Ip)، ستاره اقتصادی روزنامه وال‌استریت بیت‌کوین را همانند فنتاتیل (یک ماده بسیار اعتیاد آور و مسکن قوی) دانست و مجله نیو ریپابلیک (The New Republic) فریاد زد که «خیانت» ایلان ماسک بالاخره می تواند «پته رمزارز‌ها را روی آب بریزد». همچنین رسانه‌های معروفی مثل رویترز اخبار چین را اشتباه به شکل دیگری جلوه دادند (این چنین جلوه دادند که یک ممنوعیت جدید در راه است در حالی که موضوع تنها تمدید ممنوعیت موجود بود) و این موضوع باعث شد ترس بازار پرتلاتم رمزارز‌ها را فرا بگیرد.

بیت‌کوین شهرت خوبی ندارد: پرداخت باج به مهاجمان خط لوله سوخت آمریکا از طریق بیت‌کوین باعث شد تا چهره نه چندان خوب بیت‌کوین بیشتر خدشه دار شود و به عنوان ابزاری برای تبهکاران سایبری خود نمایی کند. همچنین صدای کسانی که به آسیب محیط زیستی بیت‌کوین انتقاد داشتند نیز بلندتر شده است.

اما درمورد هردوی این ادعاها بزرگ نمایی شده و اینکه چنین اخباری تا این حد مورد توجه قرار گرفت نشان دهنده شهرت نامناسب بیت‌کوین حتی با گذشت دوازده سال است. بخشی از این موضوع به دلیل بی توجهی و خصومت است اما بخشی از آن از خود جامعه رمزارزی منشا می‌گیرد. بسیاری از پروژه‌های رمزارزی به جای ارائه تکذیبیه‌های مناسب و فکر شده برای انتقالادات موجود، تنها تلاش می‌کنند خودشان را از تیرس انتقادات کنار بکشند. همچنین بسیاری از افراد تاثیر گذار جامعه رمزارزی به همه چیز انتقاد کرده و به جای کمک به بلوغ این صنعت، همه پروژه‌ها و مشکلات آنها را نشان می‌گیرند. رمزارز‌ها به نمایندگان بهتری نیاز دارند.

کوین‌بیس همه را نا امید کرد:‌ پس از سقوط بازار رمزارز‌ها، کوین‌بیس-شرکت پرچمدار این صنعت-با قطعی و توقف خدمت رسانی مواجه شد و این موضوع مشتریان را نا امید کرد. چطور چنین اتفاقی هنوز رخ می‌دهد؟ امروز هیچ توجیه‌ای برای شکست وجود ندارد و حجم بالای معاملات دیگر بخشی از این صنعت هستند و کوین‌بیس و دیگر صرافی‌ها زمان کافی برای آماده کردن خودشان داشتند.

تنها نتیجه‌ای که از این اتفاقات می‌توان گرفت این است که کوین بیس خود خواسته تصمیم گرفته است که به جای تقویت زیرساخت و افزایش سرور‌ها، با قطعی و عدم خدمت رسانی کنار بیاید. این موضوع شاید در کوتاه مدت هزینه‌های این شرکت را کاهش دهد اما آسیبی که به آوازه این شرکت وارد می‌کند بسیار پرهزینه خواهد بود. (بایننس نیز پس از سقوط قیمت با مشکل مواجه شد و رابینهود هم هر زمانی که قیمت دوج‌کوین در حال افزایش است با مشکل مواجه می‌شود).

پایه بیت‌کوین هنوز هم محکم است: بیایید این هفته سخت را با یک نکته مثبت به پایان برسانیم. حتی زمانی که قیمت‌ رمزارز‌ها به فنا رفته و رسانه به بیت‌کوین پشت کرده بازهم نکات مثبت زیادی وجود دارد. برخلاف عرضه اولیه سکه‌‌ها و رشد قابل توجهی که در سال ۲۰۱۷ شاهد بودیم و شرکت‌ها با مقالات سفید پر وعده و وعید صد ها میلیون دلار سرمایه جذب کردند، امسال پروژه‌های بزرگی-از Dfinity تا Uniswap- را به همراه داشت و گام‌های بزرگی به سمت آینده برداشته شد. رمزارز‌ها دیگر صرفا یک شرط بندی برای آینده نیستند و به واقعیتی در حال رشد تبدیل شده‌اند. این تکنولوژی واقعی و هیجان انگیز تر از همیشه است و مشکلاتی مثل آنچه این هفته شاهد بودیم تنها یک مانع کوچک در این مسیر هستند.

و اما نکته آخر: دیشب در یوتیوب فیلمی از پروفسور گری گنسلر تماشا وجود داشت که به اتاقی پر از دانش آموز رمزارز را آموزش می‌داد. او از دانش آموزان پرسید که آیا شما بیت‌کوین دارید؟ همه پاسخ دادند بله. این فیلم در سال ۲۰۱۸ ضبط شده بود. امروز تمامی این دانش آموزان از یکی از بزرگترین دانشگاه‌های دنیا به جهان اقتصاد پا گذاشته‌اند و گنسلر که آن زمان استاد بود حالا رئیس SEC (کمیسیون بورس اوراق بهادار آمریکا) است. نگذارید هفته‌ای منفی مسیری که آمده‌ایم را از یادمان ببرد.

 

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست