اخبار عمومی

پیام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به مناسبت سالروز تاسیس رگولاتوری

محمدجواد آذری جهرمی در پیامی، هفدهمین سالروز تاسیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی را به کارکنان و مدیران این سازمان تبریک گفت. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این پیام نوشته است:

به گزارش داتیکا به نقل از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اوایل دهه ۸۰، وقتی سازمان تخصصی رگولاتوری به زیست بوم ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران پیوست؛ با بلند شدن صدای گام‌های خصوصی‌سازی در سایر عرصه‌ها و پایه‌گذاری این نهاد در سال ۸۲، موج تازه‌ای از فعالان خرد و کلان از بخش خصوصی به اکوسیستم ICT وارد شدند.

با پیشرفت فناوری و ارتقای کیفیت و تنوع خدمات و ورود سرمایه‌گذاران و بازیگران اقتصادی متعدد به این حوزه برای ارائه خدمات متنوعی که آرام آرام تبدیل به زیرساخت ضروری زندگی روزمره مردم و عملیات تجاری بنگاههای اقتصادی کوچک و بزرگ می‌شد، وظایف تنظیم‌گر نیز سخت‌تر و پیچیده‌تر و حساس‌تر شد.

کارکرد و جایگاه رگولاتوری در زیست بوم ICT با ورود اپراتورهای خصوصی، ارایه نسل‌های تازه خدمات ارتباطی را از اواسط دهه ۹۰ وارد فاز تازه‌ای نمود. با تقویت زیرساخت‌های اینترنت پهن باند و آغاز خدمات شبکه ارتباطات سیار نسل ۳ و بالاتر، ضریب نفوذ تلفن همراه به ۱۴۷ درصد و تعداد کاربران پهن باند به بیش از ۸۰ میلیون نفر رسید. این بازار بزرگ، زمینه‌ساز حضور میلیون‌ها جوان خلاق ایرانی برای راه‌اندازی هزاران کسب و کاری شد که سهم زیست بوم ارتباطات و فناوری اطلاعات را به ۵/۶ درصد از تولید ناخالص داخلی در سال پایانی این دهه ارتقاء داده است.

حضور بازیگران متنوع و متعدد در کسب و کارهای مرتبط حوزه ICT و رشد و نوآوری آمیخته با ثبات در این زیست بوم، بدون حضور یک تنظیم‌گر و ناظر آگاه و هوشمند هرگز میسر نبود. شتاب تحولات این حوزه، در تمام این سالها، فشار فزاینده‌ای را به همکاران من در حوزه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و تنظیم‌گری مقررات و همچنین بخش نظارت بر کیفیت خدمات براساس پروانه‌های صادر شده، وارد ساخت و بی‌شک پایداری ثبات این بازار بدون تنظیم‌گری متعهد ممکن و مقدور نبود.

نهاد تنظیم‌گر در چهارسال گذشته در میانه میدانی قرار داشت که از یک سو حجم کاربرانش در برخی حوزه‌ها رشدی چند برابری را تجربه کرده بود و از سوی دیگر فعالان بازار در اوج تلاطم‌های ناشی از تحمل فشار تورم، جهش قیمت ارز و محدودیت‌های تحریمی، باید خود را با سریع‌ترین تحولات حوزه فناوری نیز سازگار می‌کردند.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در میانه این میدان پر چالش و البته سرشار از فرصت، ضمن حمایت و تضمین حقوق مصرف‌کننده، باید از رشد پایدار صنعت نیز حمایت می‌کرد و در عین حال حقوق دولت را – که جلوه دیگری از حقوق مردم است – استیفا می‌نمود.

هیچ بخشی از اقتصاد ایران در طول دو دهه اخیر، با چنین فشار و فضای پر چالشی مواجه نبوده است و تردید ندارم که بخش مهمی از توفیق جامعه و اقتصاد ایران در مواجهه با چالش‌های این فضا و بهره‌برداری از فرصت‌های آن، محصول بردباری و شکیبایی و تلاش بی‌دریغ همکاران من در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و مشارکت و تلاش و همراهی اپراتورهای ارایه‌دهنده خدمات بوده است.

امروز «هفدهمین سالروز تاسیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی» است. ضمن تبریک این مناسبت به همکاران ارجمند این سازمان، از پیشگاه خداوند متعال در واپسین سال دولت دوازدهم، به پاس خدمات ارزنده آنان توفیق روزافزونشان را خواستارم.

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست