پیش‌بینی‌های بزرگان حوزه 5G در مورد توسعه این فناوری در سال 2022

شبکه 5G می‌تواند در سال 2022 همچون سال‌های اخیر دنیای فناوری را در حوزه‌های مختلف از جمله گیمینگ، خودروهای خودران و منازل هوشمند تحت تأثیر قرار دهد. بزرگان و افراد تأثیرگذار در این حوزه پیش‌بینی‌هایی را در رابطه با این موضوع مطرح کرده‌اند.

به گزارش داتیکا به نقل از دیجیاتو، بدون تردید 5G یک فناوری انقلابی و شاخص محسوب می‌شود. با این که بیش از سه سال از عرضه نسل پنجم شبکه تلفن همراه می‌گذرد، اما هنوز مباحث مرتبط با آن داغ است و پیشتازان حوزه فناوری به دنبال دست یافتن به روش‌هایی برای استفاده حداکثری از توانایی‌های بالقوه آن هستند. در این مطلب قصد داریم پیش‌بینی‌های بزرگان حوزه 5G در مورد بهره‌مندی از این فناوری در سال جاری میلادی را بیان کنیم.

در ادامه پیش‌بینی‌های متخصصان شرکت‌های مطرح فعال در حیطه 5G ازجمله کوالکام، AT&T، ورایزن و چند شرکت دیگر را شرح خواهیم داد تا ببینیم به نظر آن‌ها 5G در سال ۲۰۲۲ تا چه میزان پیشرفت خواهد کرد و چگونه باعث رشد و توسعه سایر فناوری‌ها می‌شود. از همین ابتدا باید به شما بگوییم چشم‌انداز بسیار روشنی برای بهره‌مندی از توانایی‌های بالقوه 5G وجود دارد و این فناوری می‌تواند تحول بزرگی در حوزه‌های مهم و ارزشمند دنیای فناوری ایجاد کند؛ از ارتباطات و وسایل مورد استفاده در خانه‌های هوشمند گرفته تا خودروهای خودران و حتی پدیده نوظهور متاورس.

دیدگاه‌های کلی درباره 5G در سال ۲۰۲۲

از سمت چپ بن وود (سی سی اینسایت)، انریکو سالواتوری (کوالکام)، دیوید کریستوفر (AT&T) و فرانک بالبن (ویزن)

قبل از اینکه ببینیم بازیگران تاثیرگذار عصر نوین ارتباطات چه پیش‌بینی‌هایی در مورد تأثیرات 5G در شاخه‌های مختلف تکنولوژی در سال پیش رو ارائه داده‌اند، به دیدگاه کلی «انریکو سالواتوری» (Enrico Salvatori)، معاون ارشد و سرپرست کوالکام اروپا، در مورد آینده و چشم‌انداز 5G در سال جاری نگاهی کوتاه خواهیم داشت.

وی در رابطه با این موضوع این‌چنین می‌گوید:

۲۰۲۲ برای 5G سال هیجان‌انگیزی خواهد بود و در هر دو حوزه دستگاه‌های 5G و شبکه‌های 5G شاهد پیشرفت‌های چشمگیری خواهیم بود. در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۷۰ شبکه 5G تجاری در سراسر دنیا راه‌اندازی شد و بیش از ۷۵ شبکه از این شبکه‌ها در اروپا آغاز به کار کرده‌اند. در سال ۲۰۲۲ پیشرفت بیشتری در انتظار 5G است. شبکه‌های مستقل نسل پنجم سرعت و خدمات بهتری به مشتریان خود ارائه می‌دهند. هرچه تقاضا برای استفاده از اینترنت 5G پرسرعت و همچنین بهره‌مندی از خدمات و ویژگی‌های منحصربه‌فرد مرتبط با این فناوری بیشتر افزایش پیدا کند، شبکه‌های بیشتری ایجاد می‌شوند و شبکه‌های 5G با پهنای باند بالا (5G mmWave) گسترده‌تر می‌شوند؛ مخصوصاً در اروپا که باعث جذب بیشتر افراد مشتاق برای استفاده از این فناوری و گسترش استفاده‌های تجاری از آن می‌شود.

«دیوید کریستوفر» (David Christopher)، معاون اجرایی و مدیرکل بخش مشارکت‌ها و توسعه اکوسیستم 5G در AT&T نیز در مورد چشم‌انداز روشن 5G در سال ۲۰۲۲ موافق است؛ اما به این نکته هم اشاره کرده که یک سال در دوره‌ای که او آن را دهه 5G نامیده، مدت‌زمان اندکی محسوب می‌شود:

۱۲ ماه در دوره ۱۰ ساله 5G که هم می‌تواند متحول کننده باشد و هم مخرب، زمان زیادی نیست. ایجاد نوآوری‌های مختلف در حیطه 5G شتاب خوبی گرفته است و در سال ۲۰۲۰ نیز همچنان ادامه خواهد داشت؛ قطعاً در این دهه حتی در سال‌های پس از آن پیشرو فناوری‌های جدیدی در این حوزه خواهیم دید که توجه‌ها را به خود جلب خواهند کرد و به تکامل می‌رسند.

سناریوهای زیادی در مورد آینده نسل پنجم شبکه تلفن همراه مطرح شده و انتظارات زیادی نیز در این مورد وجود دارد؛ اما اجازه دهید ببینیم چه پیش‌بینی‌های تخصصی واقع‌گرایانه در مورد این موضوع ارائه شده است.

افزایش سرعت و تقویت قابلیت‌های ارتباطی شبکه 5G
گوشی‌ها و سایر دستگاه‌های 5G در حال تبدیل شدن به دستگاه‌های متداول و در دسترسی هستند؛ اما آیا این اتفاق می‌تواند مسبب تغییر و پیشرفتی مهم در سال میلادی جاری شود؟ متأسفانه پاسخ این سوال تا حدودی منفی است؛ گسترش استفاده از دستگاه‌های 5G اتفاق چندان بزرگی نیست و نمی‌تواند زمینه‌ساز تحولی بزرگ شود.

اما به اعتقاد کریستوفر نباید در مورد این موضوع کاملاً ناامید شویم؛ زیرا طبق گفته او در چند سال آینده سرعت نسل پنجم شبکه تلفن همراه به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. سرعت شبکه بین وسایل هوشمند و اینترنت خانگی به چندین گیگابیت در ثانیه و سرعت شبکه‌های جهانی به ۲۰۰ یا حتی تا ۳۰۰ مگابیت در ثانیه نیز می‌رسد. وی خاطرنشان کرده که تأخیر شبکه 5G از میزان کنونی هم کمتر می‌شود و بسیار کاهش می‌یابد.

«بن وود» (Ben Wood)، تحلیلگر و بازاریاب ارشد در شرکت پژوهشی CCS Insight معتقد است سرعت 5G در سال ۲۰۲۲ تغییری نخواهد کرد؛ اما این فناوری هوشمندتر و منعطف‌تر خواهد شد و به‌عنوان یک فناوری قدرت بیشتری پیدا خواهد کرد. یکی از اتفاقات مهم دیگر در مورد 5G، احتمال امکان‌پذیر شدن استفاده از این فناوری به‌صورت مجزا و مستقل است؛ درصورتی‌که چنین اتفاقی رخ دهد عملکرد آن در برخی از زمینه‌ها مثل کاهش میزان تأخیر بهتر می‌شود.

اگرچه در سال میلادی جاری استفاده از 5G به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند، اما همان‌طور که گفتیم نباید انتظار داشته باشیم در طول ۱۲ ماه اتفاق مهمی رخ دهد و بیشتر باید به دنبال ایجاد تغییرات در زمینه‌هایی باشیم که می‌توان در آن‌ها از توانایی‌های بالقوه 5G بهره‌مند شد و برای کاهش تأخیر 5G نیز باید تلاش کنیم. وود همچنین در مورد تأثیرات فناوری زیربنایی 5G در دنیای فناوری که می‌تواند در سال میلادی جاری زمینه‌ساز تغییر شود، نیز توضیح داده و این‌چنین گفته است:

یکی از موارد بسیار مهم در رابطه با توسعه 5G در سال ۲۰۲۲ ازنظر تخصصی، پیدایش استاندارد Release 16 of the 5G standard است. این استاندارد باعث تقویت شبکه 5G در زمینه ارتباط در چند شاخه مختلف می‌شود که شامل مایمو (MIMO) چندکاربره می‌شود (چند ورودی و چند خروجی)؛ درست مانند فناوری مشابهی که برای وای فای ۶ ایجاد شده است. در این فناوری از روش تجمیع ارتباط برای افزایش سرعت‌ها استفاده می‌شود.

مسئولان شبکه EE انگلستان معتقدند احتمالاً در سال میلادی جاری عملکرد شبکه 5G در فضای بسته بهتر خواهد شد و اذعان کرده‌اند که احتمالاً اجرای طیف جدید 5G با فرکانس ۷۰۰ مگاهرتز که باعث تقویت عملکرد ظریف شبکه 5G در فضای بسته در مکان‌های دارای این شبکه می‌شود و زمینه ایجاد شبکه‌های جدید را نیز فراهم می‌کند، در این سال نیز ادامه خواهد داشت.

گسترش بازار 5G و گوشی‌های مجهز به آن
شاید صحبت در مورد موارد فنی و تخصصی مثل تأخیر شبکه، طیف‌های بیشتر و استانداردهای جدید برای شما چندان جذاب نباشد؛ اما باید بدانیم این موارد باعث پیشرفت هر چه بیشتر و بهتر 5G و شکل‌گیری انتظارات جدید در مورد و درنهایت امکان‌پذیر شدن دسترسی جمعیت بیشتری از جهان به نسل پنجم شبکه تلفن همراه و گسترده شدن بازار این فناوری می‌شود. سخنگوی شبکه اینترنتی در گفت‌وگوی اذعان کرده روند گسترش استفاده از 5G و آشنایی بیشتر مردم با آن در سال ۲۰۲۲ واقعاً سریع‌تر می‌شود.

وود نیز معتقد است که در سال ۲۰۲۲ بازار 5G به بازار انبوهی تبدیل خواهد شد و مردم به میزان بسیار خوبی از گوشی‌های 5G استقبال خواهند کرد و پوشش شبکه‌های 5G نیز به میزان گسترده‌ای افزایش خواهد یافت.

کاربران که علاقه‌مند به استفاده از فناوری‌های روز دنیا هستند باید به سمت استفاده از دستگاه‌های 5G روی آورند و افزایش استفاده از این دستگاه‌ها در سال‌های پیش رو اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

وود اذعان کرده آشنایی مردم با 5G تنها منجر به افزایش استفاده از گوشی‌های 5G نمی‌شود و استفاده از سایر دستگاه‌هایی که می‌تواند امکان بهره‌مندی از مزایای 5G برای مردم را فراهم کند نیز افزایش می‌یابد؛ مثل لپ‌تاپ‌هایی که می‌توانند به دکل‌های مخابراتی و اینترنت موبایل متصل شوند.

سالواتوری با توجه به حوزه فعالیت کوالکام پیش‌بینی کرده است با توجه به اینکه اصلاً بعید نیست در سال ۲۰۲۲ تغییرات زیاد به واسطه بهره‌مندی از 5G ایجاد شود، چنانچه کاربران علاقه‌مند به دنیای فناوری، قبلاً دستگاه‌های دیجیتالی خود را به دستگاه‌های 5G ارتقا نداده باشند، به احتمال زیاد در سال جدید برای انجام این کار متقاعد خواهد شد. به گفته او امسال گوشی‌های 5G بسیار خوبی روانه بازار خواهد شد؛ مخصوصاً گوشی‌های اندرویدی.

گسترش استفاده از 5G در منازل
احتمالاً در سال ۲۰۲۲ علاوه بر دستگاه‌های موبایل، دستگاه‌های اینترنت اشیای مورداستفاده در منازل نیز در سال ۲۰۲۲ به این فناوری مجهز خواهند شد. برخی از اپراتورهای جهان در حال امکان‌پذیر کردن استفاده از 5G برای وسایل مورداستفاده در منازل هوشمند هستند. «فرانک بالبن» (Frank Boulben) کارمند ارشد بخش درآمد وریزون، توضیحات لازم در مورد سرویس mmWave 5G با نام Ultra Wideband network را ارائه داده است. این سرویس توانایی بالقوه تغییر در شبکه خانگی دارای پهنای باند بالا را دارد.

او معتقد است با توسعه 5G Ultra Wideband وریزون، کاربران در قله دنیای دیجیتال قرار می‌گیرند و در چنین شرایطی روش استفاده از فناوری‌های مختلف در زندگی روزمره تغییر می‌کند. در ضمن به نظر او تغییرات 5G در سال ۲۰۲۲ تنها به افزایش سرعت اینترنت موبایل 5G ختم نمی‌شود و شاهد رشد محسوسی در سرعت اینترنت‌های خانگی نیز خواهیم بود؛ بنابراین احتمالاً در سال میلادی جاری برخی از مردم جهان برای بازی، سرگرمی و کار در منازل اینترنت پرسرعت‌تری را در اختیار خواهند داشت.

جالب است بدانید که تا پایان ماه میلادی جاری استفاده از شبکه 5G UltraWide برای صد میلیون نفر در ۱۷۰۰ شهر جهان امکان‌پذیر می‌شود و مردم این شهرها می‌توانند از اینترنت بسیار پرسرعت 5G در منازل خود لذت ببرند.

طبق گفته بالبن سرعت سرویس 5G Ultra Wideband به میزان ۱۰ برابر سریع‌تر از اینترنت 4G است و از دیگر ویژگی‌های شاخص آن می‌توان به برخورداری از سطح امنیت بالاتر و تأخیر کمتر برای کلود گیمینگ روان‌تر نسبت به اینترنت 4G اشاره کرد. درضمن نصب و راه‌اندازی این سرویس اینترنت در مقایسه با سایر سرویس‌های اینترنت خانگی نیز راحت‌تر خواهد بود.

مسئولان شرکت ویلسون الکترونیک (Wilson Electronics) که تولیدکننده قطعه‌ای به نام تکرارکننده سلولی است، معتقدند با استفاده از طیفی با پهنای باند میانی می‌توان سرعت اینترنت خانگی 5G را تقویت کرد. «لانکسر بروس» (Bruce Lancaster) مدیرعامل این شرکت در گفت‌وگویی اذعان کرده که اپراتورها تنها در زمینه اینترنت بی‌سیم ثابت برای استفاده از طیفی با پهنای باند میانی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

به نظر او دسترسی به اینترنت در خانه یا مکانی تجاری تنها با یک اتصال بی‌سیم، با استفاده از فناوری پهنای باند میانی امکان‌پذیر می‌شود. مشتریان به لطف استفاده از این فناوری، از اینترنت پرسرعت‌تر و ارزان‌قیمت‌تری استفاده می‌کنند و زمینه رقابت بین اپراتورها نیز فراهم می‌شود.

گسترش استفاده از شبکه 5G در خودروها
طبق پیش‌بینی دانشمندان، در ۱۲ ماه آینده علاوه بر اینکه می‌توانید با گوشی‌ها و لپتاپ‌های‌تان از اینترنت 5G لذت ببرید، در خودروهایتان نیز می‌توانید از آن بهره‌مند شوید؛ حتی درصورتی‌که این امر امسال محقق نشود، حداقل می‌توانیم به چشم‌اندازی که کوالکام و AT&T برای عملی کردن این هدف در آینده نزدیک دارند، امیدوار باشیم!

سالواتوری معتقد است همان‌طور که فناوری اینترنت اشیا می‌تواند صنعت خودروسازی را متحول کند، نسل پنجم شبکه تلفن همراه هم می‌تواند هم در این سال و هم در آینده زمینه‌ساز تحول بزرگی در این حوزه شود.

طبق گفته او امسال نخستین خودروهای مجهز به شبکه 5G با پردازنده اسنپدراگون روانه بازار می‌شوند. او معتقد است در آینده شاهد خودروهای خواهیم بود که از امکاناتی نظیر نمایشگر بزرگ، واقعیت افزوده، سیستم صوتی رده‌بالا، آینه‌های هوشمند و سیستم خودران طراحی‌شده مبتنی بر هوش مصنوعی برخوردار هستند.

همچنین احتمالا این خودروها به سرویس‌های ابری نیز متصل هستند و محتواهای گسترده‌ای را با سرعت بالا از این سرویس‌ها دریافت می‌کنند. سیستم ناوبری پیشرفته نیز در این خودروها دیده می‌شود. در ضمن تمام این سیستم‌ها از طریق روش OTA و به‌صورت بی‌سیم و آنلاین، مرتب آپدیت می‌شوند تا کاربران در هنگام استفاده از چنین خودروهایی بهترین تجربه ممکن را داشته باشند.

درضمن ممکن است امکان تماشای ویدیوی 4K، برنامه‌های تلویزیونی به‌صورت زنده و مسابقه‌های ورزشی مختلف نیز در چنین خودروهایی فراهم شود. حتی ممکن است سیستم‌های گیمینگ پیشرفته‌ای نیز در این خودروها ایجاد شود که حتی توانایی رقابت با کامپیوترهای دسکتاپ گیمینگ و کنسول‌های پیشرفته را هم داشته باشند. شبکه 5G توانایی بالقوه برای ایجاد تمام این فناوری‌ها در خودروهای جدید را دارد.

کریستوفر هم در رابطه با تأثیر فناوری 5G در صنعت خودرو در سال میلادی جدید اذعان کرده AT& T نیز در سال جاری تلاش می‌کند از توانایی‌های بالقوه این فناوری برای تقویت سیستم خودروهای خودران استفاده کند.

او در رابطه با این موضوع گفته هنوز هم در سال ۲۰۲۲ مجبور هستیم خودمان رانندگی کنیم و خودروهای خودران هنوز به تکامل لازم نرسیده‌اند؛ اما در ماه‌ها و سال‌های آینده خودروهای خودران به وسایل نقلیه متداول‌تری تبدیل می‌شوند.

ممکن است وسایل نقلیه خودران مورداستفاده برای تحویل اجناس و حتی کامیون‌های مورداستفاده برای این منظور به یکدیگر و به سیستم‌های هوشمند جاده‌ای متصل می‌شوند؛ مثلاً ممکن است پیتزای‌تان در آینده با وسایل نقلیه خودران به دست‌تان برسد؛ این طرح در هوستون آمریکا به‌صورت آزمایشی در حال اجرا است و انتظار می‌رود امسال در نقاط بیشتری از این کشور نیز پیاده‌سازی شود.

گسترش استفاده از 5G در حوزه بازی، واقعیت افزوده و متاورس
کریستوفر معتقد است که 5G می‌تواند زمینه توسعه و پیشرفت دو فناوری نوظهور واقعیت افزوده و متاورس را نیز فراهم کند و پیش‌بینی کرده نخستین نسل عینک‌های واقعیت افزوده که شبیه عینک‌های معمولی هستند، امسال عرضه شوند و در دسترس مشتریان قرار بگیرند.

عینک‌های واقعیت مجازی حتماً باید به این شکل طراحی و ایجاد شوند تا مردم از آن‌ها استقبال کنند. عینک‌های واقعیت افزوده فعلی وزن بالایی دارند و جذاب نیستند. هرچقدر دو فناوری واقعیت افزوده واقعیت مجازی متداول‌تر شوند، بازی‌ها بیشتر به واقعیت نزدیک می‌شود و گیمرها را بیشتر غرق در فضای خود می‌کنند.

در ضمن درصورتی‌که سرعت شبکه‌های 5G افزایش و تأخیر آن‌ها کاهش یابد، می‌توان کنسول‌های بازی و سایر دستگاه‌های مرتبط را به‌صورت بی‌سیم طراحی کرد. طبق وعده‌های داده‌شده بازی‌های رایگان کنسول‌ها نیز در سال میلادی جاری گسترده‌تر خواهد شد.

کریستوفر با نگاهی به آینده و با توجه به آنچه که خودش دهه 5G نامیده است در مورد نقش 5G در توسعه متاورس نیز توضیح داده و در مورد این موضوع این‌چنین گفته است:

رویای بازی‌های کاملاً فراگیر می‌تواند به لطف فناوری متاورس به حقیقت تبدیل شود؛ چه در یک دنیای مجازی در خانه و چه در دنیای واقعی در مدرسه با اشیایی مجازی در اطرافتان. در صورت امکان‌پذیر شدن استفاده از متاورس به‌صورت تجاری، بازی‌های دیگر تنها به گوشی یا کنسول یا کامپیوتر محدود نمی‌شوند و شما می‌توانید از بازی در دنیای واقعی نیز لذت ببرید. همچنین در صورت تقویت 5G، شبکه‌هایی با تأخیر کم و بدون قطعی می‌توانند اینترنت موردنیاز هزاران دستگاه در سراسر جهان را بدون مشکل تأمین کنند.

جمع‌بندی
همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتیم با وجود اینکه تنها چند سال از معرفی 5G می‌گذرد، اما در همین مدت کوتاه توانسته دنیای فناوری را به معنای واقعی کلمه تحت تأثیر قرار دهد. این روند قطعاً در سال ۲۰۲۲ نیز همچنان ادامه خواهد داشت و می‌توانیم به اشکال مختلفی و با روش‌های مختلف از 5G بهره‌مند شویم، از گوشی و وسایل مورداستفاده در منازل هوشمند گرفته تا شبکه اینترنت 5G که برای بازی یا کسب‌وکار از آن استفاده می‌کنیم.

بدون تردید توسعه 5G می‌تواند منجر به طراحی و ایجاد گوشی‌ها و لپ‌تاپ‌های 5G جدید و متنوع و همچنین نخستین نسل از عینک‌های هوشمندی شود که می‌توانند تجربه واقعی واقعیت افزوده را برای کاربران فراهم کنند. طبق اطلاعات به‌دست‌آمده در حال حاضر، توسعه 5G می‌تواند پیشرفت در حوزه خودروهای خودران، بهتر شدن وضعیت کلود گیمینگ و همچنین فراهم شدن زمینه آغاز اقدامات لازم برای توسعه متاورس را نیز به دنبال داشته باشد و شکل‌گیری تمام این فناوری‌ها در آینده نزدیک چندان دور از ذهن نیست.

به نظر کریستوفر امسال سال مهمی برای توسعه 5G است و طبق گفته او AT&T قصد دارد در ماه‌های آینده تجربه کاربران در مورد 5G در حوزه‌های مختلف را متحول کند.

اجازه دهید مقاله را با سخنی از سالواتوری به پایان برسانیم: حقیقتاً 5G یک فناوری انقلابی محسوب می‌شود؛ اما این فناوری هنوز جای پیشرفت و تکامل دارد این موضوع می‌تواند برای بسیاری از افراد هیجان‌انگیز باشد. قطعاً در سال ۲۰۲۲ توسعه و ایجاد بسیاری از فناوری‌ها به لطف این فناوری امکان‌پذیر می‌شود.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست