پیش بینی و تشخیص دقیق آلزایمر به کمک هوش مصنوعی

محققان دانشگاه اکستر در مطالعات خود دریافتند هوش مصنوعی می تواند به دقت پیش بینی کند که چه فردی طی دو سال آینده به آلزایمر مبتلا شده و همچنین با دقت ۹۲ درصدی تشخیص دهد که چه کسانی بیشتر در معرض خطر زوال عقل هستند.

به گزارش داتیکا به نقل از سیناپرس، محققان دانشگاه اکستر در پروژه ای جدید موفق به طراحی الگوریتم رایانه ای شدند که با یافتن الگوهای پنهان در داده ها و تجزیه و تحلیل اطلاعات بیمار مانند حافظه و عملکرد مغز، تست های شناختی و عوامل سبک زندگی قادر به تشخیص خطر زوال عقل و آلزایمر است.

بر این اساس پیش بینی می شود به زودی هوش مصنوعی بتواند روش تشخیص زوال عقل را توسط پزشکان تغییر داده و به آنها کمک کند زودتر آن را تشخیص داده و درمان را سریعتر شروع کنند.به گزارش خبرگزاریsinapress، یکی از دلایلی که روش های مبتنی بر دارو در درمان زوال عقل شکست خورده اند این است که آزمایش های آن عموما پس از ظهور بیماری شروع می شود.

به باور محققان، استفاده از هوش مصنوعی در تشخیص زودهنگام همچنین می تواند تعداد افرادی که به اشتباه تشخیص داده می شوند را کاهش دهد. بسیاری از شرایط قابل درمان، علائمی مشابه زوال عقل دارند که برخی از پزشکان به سختی آنها را از هم تشخیص می دهند.

پروفسور دیوید لیولین (David Llewellyn)، پژوهشگر ارشد این مطالعات در باره موضوع فوق می گوید: ما اکنون می ‌توانیم به رایانه ‌ها آموزش دهیم که به طور دقیق پیش ‌بینی کنند که چه کسی در عرض دو سال آینده به زوال عقل مبتلا می ‌شود. همچنین رویکرد یادگیری ماشینی ما قادر به شناسایی بیمارانی است که ممکن است مشکل آن ها اشتباه تشخیص داده شده باشد، این شناسایی صحیح پتانسیل حدس و گمان را کاهش داده و بهبود قابل توجه مسیر تشخیصی را در پی دارد.

در این مطالعه، پژوهشگران تحقیقاتی را روی ۱۵ هزار و ۳۰۰ نفر از افرادی که بین سال‌ های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ میلادی (۱۳۸۳ تا ۱۳۸۸ هجری قمری) به ۳۰ کلینیک درمان حافظه مراجعه کرده بودند، انجام دادند.

در ابتدا، بسیاری از بیماران مشکلات توام با فراموشی را تجربه می کردند. در طول دهه بعد، حدود یک نفر از هر ده نفر (۱۵۶۸ نفر) طی دو سال پس از مراجعه به کلینیک، با تشخیص جدید زوال عقل مواجه شد.

به گزارش سیناپرس، الگوریتم رایانه ای بیماران مستعد به زوال عقل را بسیار بهتر از متخصصان مغز و اعصاب شناسایی کرد. علاوه بر این، حدود هشت درصد (۱۳۰ تشخیص) از تشخیص ‌ها نادرست بوده و بعداً نیاز به اصلاح داشت. با این حال، هوش مصنوعی بیش از ۸۰ درصد از این موارد را شناسایی کرد.

دکتر جانیس رانسون (Janice Ranson)، یکی دیگر از پژوهشگران این مطالعات، می ‌گوید: تعبیه دستگاه های مجهز به هوش مصنوعی در کلینیک‌ های حافظه می ‌تواند به اطمینان از دقیق ‌تر بودن تشخیص ها کمک کرده و تشخیص اشتباه را کاهش دهد.

هوش مصنوعی پتانسیل زیادی برای بهبود تشخیص زودهنگام بیماری ‌هایی دارد که باعث زوال عقل می ‌شوند و می ‌تواند فرآیند تشخیص را برای افرادی که نگران خودشان یا یکی از عزیزانشان هستند، تسحیل کند. دکتر روزا سانچو (Rosa Sancho) از پژوهشگاه آلزایمر انگلستان که این پروژه را تامین مالی می‌ کند در انتها می ‌افزاید: این تکنیک پیشرفت قابل ‌توجهی نسبت به رویکردهای جایگزین موجود است و می‌ تواند به پزشکان مبنایی صحیح برای توصیه تغییرات سبک زندگی و شناسایی افرادی که ممکن است مستعد ابتلا به زوال عقل باشند، بدهد.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی JAMA Network Open منتشر شده و در دسترس علاقه مندان قرار دارد.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،لبه دانش

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل