چرا اینترنت ایران شب‌ها کند می‌شود؟

قطعی مسیر ارتباطات بین‌الملل زیرساخت از طریق قطر باعث کاهش کیفیت اینترنت در ایران شده است. با این قطعی ۸۵۰ گیگابایت از ظرفیت اینترنت کشور از دست رفته است. مدیر کل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری در گفت‌وگو با پیوست شایعات اعلام شده در مورد ایجاد اعمال محدودیت از سمت زیرساخت در ساعتی از شبانه‌روز را رد می‌کند و دلیل اصلی کاهش کیفیت اینترنت کشور را قطعی مسیر ارتباطات بین‌الملل زیرساخت ایران از طریق قطر اعلام می‌کند.

کاربران در چند هفته گذشته درشبکه‌های اجتماعی از کاهش کیفیت اینترنت خود مخصوصا در ساعات پرمصرف یعنی ۲۱ تا ۱بامداد خبر داده‌اند. برخی نیز کاهش سرعت اینترنت را به دلیل کمبود پهنای باند بین‌الملل و در نهایت اعمال برخی از محدودیت‌ها از ساعت ۲۱ تا یک بامداد، به منظور جبران این کمبود، از سوی شرک ارتباطات زیرساخت عنوان می‌کنند.

همچنین در سامانه شکایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز در پاسخ به شکایت کاربری از کاهش سرعت اینترنت در این ساعت‌های شبانه‌روز آمده است که «محدودیت پهنای باند در تمامی مناطق مخابراتی کشور در ساعات پر ترافیک (ساعت ۲۱ الی ۱ بامداد) به دلیل اعمال Policy از سمت شرکت ارتباطات زیرساخت است.»

حالا پیمان قره‌ داغی، مدیر کل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری در پاسخ به شکایات ۱۹۵ به یک مشتری درباره کیفیت سرویس مخابرات ایران و اینکه این مشکل حاکی از اعمال محدودیت بر اینترنت توسط شرکت زیرساخت در ساعات پیک بود، این موضوع را رد می‌کند. او هرگونه اعمال محدودیت عمدی را تکذیب می‌کند.


قره‌داغی درتوضیح این اتفاق گفت: «براساس بررسی فنی، نامناسب بودن کیفیت در ساعات پیک مورد تایید ما نیز قرار گرفته است. این موضوع در اصفهان و استان‌های جنوبی کشور بیشتر محسوس است. اما در خصوص دلایل آن باید عرض کنم که از چند هفته قبل، مسیر ارتباطات بین‌الملل زیرساخت از طریق قطر، با قطعی همراه بوده و ۸۵۰گیگابیت از ظرفیت اینترنت زیرساخت از دست رفته است.» او ادامه داد: «بنابر گزارش‌هایی که زیرساخت به سازمان تنظیم ارائه کرده است، قطعی در دریای مدیترانه و حد فاصل مصر و ایتالیا رخ داده و اپراتور بالادست شرکت قطری اعلام کرده تا ۴ فروردین به دلیل مانور نیروهای ناتو امکان ورود به حریم دریایی نقطه قطع را ندارد.»

او پیش‌بینی می‌کند که این قطعی که معادل ۲۰درصد کل ارتباطات بین‌الملل کشور است حداقل تا ۱۵ فروردین به طول بیانجامد. اوخر آبان ماه نیز قطعی فیبر در مصر باعث شده تا مسیرهای بین‌المللی اینترنت ایران از جنوب، دچار مشکل و اینترنت کاربران کشور با اختلال همراه شود.

براساس توضیحات او کمبود پهنای باند در ساعات پیک محسوس است و اعمال محدودیت عمدی صحت ندارد. او توضیح داد: «سامانه ۱۹۵، پاسخ دریافتی از اپراتور را به رسم امانت عینا به شاکی منعکس می‌کند و پاسخ منتشر شده، ادعای مرکز پشتیبانی مخابرات ایران است که اعلام اشکال در آن به درستی ذکر شده؛ اما دلیل آن فاقد استناد و نادرست است.»

او تاکید می‌کند که زیرساخت باید مجموعه تمهیدات برای رزرو پهنای باند در شرایط قطع صورت می‌داده که در پاسخ به این سوال نیز به سازمان تنظیم اعلام کرده که روال اخذ مجوز از سوی مرکز ملی فضای مجازی برای افزایش ظرفیت بین‌الملل به طول انجامیده و آن مرکز نیز اخیرا برای ۴۰۰ گیگابیت ظرفیت ذخیره مجوز صادر کرده که تا ۴۸ساعت آینده به طور کامل وارد مدار خواهد شد.

قره‌ داغی در پایان اعلام می‌کند که بخش اعظمی از شکایات مشتریان مخابرات ایران، ارتباطی به زیرساخت نداشته و مربوط به کیفیت نامناسب خدمات مخابرات ایران در نقاط دسترسی و همچنین نحوه پاسخگویی است. به گفته او سازمان تنظیم مقرارات و ارتباطات رادیویی به عنوان مقررات‌گذار و ناظر این حوزه این مشکلات را نیز پپگیری می‌کند.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری ارتباطات

آخرین اخبار

فهرست