چرا رویای کودک امروزی یوتیوبر شدن است؟

داتیکا- یک تحقیق جدید نشان داد که محبوب‌ترین شغل در میان بچه‌های آمریکایی و بریتانیایی، این است که در یوتیوب ستاره شوند. در واقع بچه‌های امروزی دیگر آرزو ندارند به کاشفانی بزرگ یا دانشمندانی دوران‌ساز تبدیل شوند. کریس استوکل-واکر روزنامه‌نگار مستقل مقیم بریتانیایی مطلبی در این رابطه نوشته که در وب‌سایت اف.اف.دبیلو.دی وابسته به پلت‌فرم مدیوم منتشر شده است. وب‌سایت ترجمان نیز آن را تحت عنوان «بیشترِ کودکان امروز می‌خواهند یوتیوبر شوند، نه فضانورد. چرا نخواهند؟» با ترجمه‌ی الهام آقاباباگلی منتشر کرده است. متن زیر چکیده‌ای از همین ترجمه است:

پژوهشی، که به مناسبت پنجاهمین سالگرد فرود آپولو ۱۱ روی ماه انجام شد، نشان می‌دهد که در بریتانیا و آمریکا تعداد کودکانی که می‌خواهند ستاره‌ی یوتیوب شوند بسیار بیشتر از کودکانی است که می‌خواهند فضانورد شوند. در این دو کشور، حدود سه کودک از هر ده کودک گفتند که می‌خواهند یوتیوبر شوند، در مقابل، فقط یک کودک از هر ده کودک در رؤیای ستاره‌ها بود. با این حال در چین، اوضاع برعکس است. پنجاه‌وشش درصد کودکان می‌گویند که وقتی بزرگ شدند می‌خواهند فضانورد شوند، در حالی که هجده درصدشان می‌خواهند ولاگر شوند.
برخی مفسران معتقدند که کودکان قرن بیست‌ویکمی، روحیه‌ی ماجراجویی و رؤیاهایشان را از دست داده‌اند. اما، در مقابل دیدگاهی وجود دارد که معتقد است کودکان امروزی، درست مثل کسانی که می‌خواهند فضانورد شوند فکرهای بزرگی در سر می‌پرورانند.
طبق گفته‌ی اداره‌ی مدیریت کارکنان ایالات متحده آمریکا، پردرآمدترین فضانوردان ممکن است حدود ۱۲۰هزار دلار در سال درآمد داشته باشد. این در حالی است که سال ۲۰۱۸پردرآمدترین یوتیوبر ۲۲.۵میلیون دلار به حساب بانکی‌اش واریز کرد. به علاوه، برخلاف فضانوردان، که باید سال‌ها تمرین سخت را از سر بگذرانند، یوتیوبری که در پول غلت می‌زند هم‌سن‌وسال این کودکان است.
بنابراین ما باید بیشتر به واقعیت‌هایی توجه کنیم که کودکان هنگام فکرکردن به شغل‌های آینده‌شان در نظر می‌گیرند. آن‌ها ساعت‌ها وقت صرف رسانه‌هایی می‌کنند که یوتیوبرهای مورد علاقه‌شان در آن‌ها نقش اصلی را ایفا می‌کنند، یوتیوبرهایی که ماشین‌های سریع می‌رانند و در خانه‌های مجلل زندگی می‌کنند.
مسئله‌ی تعجب‌برانگیز این است که کودکان چینی، بیش از کودکان دیگر کشورها، رؤیای اینفلوئنسر شدن را در سر نمی‌پرورانند. چرا که بازار چین بسیار پیشرفته‌تر و جاافتاده‌تر از بازار غرب است و فرصت‌های بیشتری برای درآمدزایی دارد. درآمد بسیاری از چینی‌ها از تجارت الکترونیک است، چرا که پلتفرم‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنند بیشتر به شکل عمودی ادغام شده‌اند تا شامل بخش خرید هم بشود.
با وجود علاقه‌ی کودکان به اینفلوئنسر شدن، تعداد اندکی از تولیدکنندگان محتوا توانسته‌اند واقعا از این راه امرار معاش کنند، در حالی که بقیه زندگی را با زحمت سر می‌کنند و اغلب خسته و سرخورده می‌شوند. موفق‌ترینِ این افراد می‌توانند برای توده‌ها سرگرمی تولید کنند و در این راه درآمد بسیار زیادی کسب می‌کنند. آنان می‌توانند ماشین‌های پرسرعت بخرند و دور دنیا سفر کنند.
آخرین مأموریت فضایی‌ای که در آن سفینه‌ای فضایی و دارای سرنشین‌ روی جرمی خارج از سطح زمین فرود آمد، زمانی رخ داد که مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها هم‌سن بچه‌های امروزی بودند. در چنین دنیایی، چرا بچه‌های امروز نخواهند یوتیوبر شوند؟

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست