چرا مردم از رمز پویا برای خرید اینترنتی استقبال نمی کنند؟

داتیکا- اخیرا استفاده از رمز دوم کارت‌های بانکی برای خرید اینترنتی، موسوم به رمز پویا، اجباری شده است. اما با گسترش نقش خدمات اینترنتی و بازار دیجیتال در زندگی مردم، چالش گذار موفق از رمز دوم سنتی به رمز اینترنتی پویا جدی به نظر می‌رسد. اما چالش‌های اصلی در این میان چه هستند؟

به گزارش داتیکا، پس از اجباری شدن استفاده از رمز دوم پویا در تراکنش‌های اینترنتی، بسیاری از مردم با چالش فقر اطلاعاتی مواجه شدند. از طرفی برخی این مساله را آن طور که باید جدی نگرفتند و با پایان مهلت تعیین شده از سوی مسئولان و بانک‌ها، هنوز از رمز دوم پویا در خرید اینترنتی‌شان استفاده نمی‌کنند. به بیانی ساده‌تر با این تغییر تطبیق نیافتند. از طرفی عده ای از کاربران هنوز نمی‌دانند چنین قانونی به اجرا در آمده است. مساله‌ای که نشان می‌دهد در بعد تبلیغات و آموزش ورود به عصر رمزهای دوم پویا، سرمایه‌گذاری مناسبی صورت نگرفته است.

این مساله بیشتر از آنچه به نظر می‌رسد مهم است. زیرا هنوز بسیاری از کاربران شبکه اینترنت، که از قضا مصرف‌کننده خدمات و بازارهای دیجیتال هستند، هنوز رمز دوم پویای خود را فعال نکرده‌اند. مساله‌ای که باعث شد وقت نهایی تعیین شده توسط نهادهای ذی‌ربط و بانک‌ها برای لغو کردن کامل استفاده از رمزهای دوم به روال سابق تمدید شود. حالا اواسط بهمن، تاریخ جدیدی ست که برای لغو شدن فرایند خرید اینترنتی به روال سابق در نظر گرفته شده است.

اخیرا آمار تراکنش‌های اینترنتی ماه آذر منتشر شد و به گواه آن، تراکنش‌های اینترنتی نسبت به ماه قبل یعنی آبان روندی صعودی داشته است. به گزارش پیوست متوسط تعداد تراکنش‌های اینترنتی طی آذرماه با افزایش ۸٫۴۱ درصدی مواجه شده است. موردی که نشان می‌دهد فقر آموزش و آگاهی مصرف کنندگان خدمات اینترنتی تا چه اندازه ممکن است زیان بار باشد و حتی به کسب‌وکارهای اینترنتی آسیب برساند.

در این میان اما ۲ چالش جدی خودنمایی می‌کند. اول اینکه فرایند تبدیل کردن رمز دوم سابق به رمز پویا چقدر ساده است؟ به عبارتی، آیا در هرچه الکترونیکی‌تر بودن آن و عدم نیاز به مراجعه حضوری به شعب بانک توجه شده است؟ یا مردم مجبورند با مراجعه حضوری یا طی کردن فرایندهای اداری پیچیده‌ای این گذار را سپری کنند؟ مساله دوم این است که آیا پس از تمدید مهلت نهایی گذار از روال سابق به رمز پویا، به خوبی به بعد آگاهی مردم از لزوم چنین تغییری توجه شده است یا خیر؟ اگر از بسیاری از افرادی که وارد طیف دارندگان رمز دوم پویا شده‌اند هم بپرسید، شاید توجیه قانع‌کننده‌ای برای لزوم این اتفاق نداشته باشند. چه رسد به کسانی که هنوز تن به این کار نداده‌اند و یا حتی از آن بی‌خبر هستند.

با توجه به اینکه کسب‌وکارهای اینترنتی خود ذی‌نفعان تراکنش‌های اینترنتی به شمار می‌روند، شاید بتوان روی ظرفیت‌های رسانه‌ای و اطلاع رسانی آن‌ها برای پر کردن این خلا اطلاعاتی حساب کرد. موردی که می‌تواند این چالش را به یک بازی برد-برد برای ارائه دهندگان خدمات اینترنتی و مصرف کنندگان آن تبدیل کند.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست