چگونه استخراج بیت‌کوین به ضرر محیط‌زیست تمام می‌شود؟

داتیکا- گسترش رمزارزها، در دنیای مالی اتفاق چشمگیری بود. در حال حاضر، همان‌طور که هزینه‌ی سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین افزایش پیدا کرده است، سود بالقوه‌ی «استخراج» آن نیز بالا رفته است. هرچند عبارت استخراج بیت‌کوین یک اصطلاح استعاره‌ای است، اما نتایج آن می‌تواند، به‌اندازه‌ی یک استخراج واقعی، مخرب باشد. الیزابت کولبرت نویسنده‌ی نیویورکر در مطلبی به بررسی تاثیر چنین استخراجی بر محیط زیست پرداخته است. وبسایت ترجمان نیز این مطلب را با ترجمه بابک حافظی منتشر کرده که مطلب پیش رو چکیده‌ای از این ترجمه است.

بر اساس «شاخص کمبریج برای مصرف برق بیت‌کوین»، مصرف انرژی عملیات استخراج بیت‌کوین در سراسر جهان، در حال حاضر حدودا ۱۲۰ تِراوات‌ساعت در سال برابر کل مصرف سالانه‌ی برق کشور سوئد است. طبق اعلام وب‌سایت دیجی‌کونومیست، برق موردنیاز برای یک تراکنش بیت‌کوین، معادل یک‌ماه مصرف برق یک خانوار متوسط آمریکایی است و کربنِ منتشرشده از این کار تقریبا یک‌میلیون برابر بیشتر از کربنِ منتشرشده در یک تراکنش با کارت اعتباری ویزا است. در شرایطی که دنیا به‌شدت نیازمند کاهش انتشار کربن است، آیا منطقی است که برق یک سوئد را صرف یک ارز مجازی کنیم؟

از آنجایی که «مزارع» تجهیزات استخراج بیت‌کوین، که به‌طور کلی شبیه مزارع سِرور عمل می‌کنند، مصرف انرژی بالایی دارند و کسانی که عملیات استخراج بیت‌کوین انجام می‌دهند همیشه دنبال برق ارزان‌قیمت می‌گردند. امروزه تقریبا ۷۰ درصد استخراج بیت‌کوین در کشور چین انجام می‌شود. روسیه هم یکی از مراکز استخراج بیت‌کوین است و همین‌طور کشور ایران که در آن برق با قیمت یارانه‌ای عرضه می‌شود.

حدود هفت‌درصد استخراج بیت‌کوین دنیا نیز در ایالات متحده انجام می‌شود اما یافتن برق ارزان‌قیمت در این کشور به این سادگی‌ها امکان‌پذیر نیست. یکی از راه‌حل‌هایی که استخراج‌کننده‌ها برای این مشکل پیدا کرده‌اند، همان کاری است که هولدینگ نیروگاه‌های گرینِج انجام داد، یعنی خریدن یک نیروگاه برق. دیگران مجبورند برقشان را به‌قیمت مصرف‌کننده‌ی نهایی بخرند؛ اما گرینِج با این کار، برق موردنیازش را از جایی «قبل از کنتورها» تأمین می‌کند.

گرینِج، برای توسعه‌ی فعالیت‌هایش در شهر درِزدِن، ناچارا باید مقدار بیشتری گاز طبیعی بسوزاند و درنتیجه گازهای گلخانه‌ای بیشتری هم تولید خواهد شد. اگر قرار باشد نیروگاه‌های قدیمی، به‌جای اینکه از رده خارج شوند، با تغییر کاربری به مکانی برای استخراج بیت‌کوین تبدیل شوند، نیویورک و به‌طور کلی ایالات متحده باید قید رسیدن به اهدافی که برای کاهش انتشار کربن و گازهای گلخانه‌ای تعیین کرده است را بزند. احتماش هست که گرینِج، روزی تبدیل شود به اولین مزرعه‌ی استخراج بیت‌کوین با «نیروگاه اختصاصی خودش»، اما اگر دولت مرکزی یا دولت فدرال به موضوع ورود نکنند، قطعا آخرین مورد نخواهد بود.

اندرو یَنگ، نامزد سابق ریاست جمهوری که حالا دارد برای رسیدن به کرسی شهرداری نیویورک تلاش می‌کند، گفته که می‌خواهد این شهر را به قطب استخراج رمزامرزها تبدیل کند. به‌سختی می‌توان ایده‌ای بدتر از این را تصور کرد. شهری که همین الان هم به‌دنبال این است که میلیاردها دلار خرج محافظت از شهر دربرابر بالاآمدن آب دریا کند؛ افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای، قطعا آخرین چیزی است که به آن نیاز دارد. به‌راستی جا دارد سیاستمداران آینده‌نگر، به‌جای استخراج بیت‌کوین، به‌دنبال راهی برای دفن‌کردن آن باشند.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست