کابوس اینترنت با قطعی فیبرها

گفته می‌شود در اختلال‌های اخیر دسترسی به اینترنت در صبح دیروز و عصر دوشنبه بار دیگر پای قطعی فیبرها در میان بوده است.

به گزارش داتیکا به نقل از همشهری، صبح روز گذشته کاربران همراه اول از اختلال در شبکه دیتای خود خبر دادند. این در حالی است که یک منبع آگاه در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه این اختلال روی حدود ۲میلیون کاربر تأثیر گذاشته اعلام کرد که این اختلال پس از یک ساعت برطرف شده و وضعیت اینترنت کشور به حالت عادی برگشته است.

آنطور که گفته می‌شود علت این قطعی و اختلال، به‌دلیل قطعی لینک فیبر مسیر تهران-مشهد بوده است.
همچنین سایت نت‌بلاکس(NetBlocks) از یک اختلال جزئی در اینترنت ایران بین ساعت ۱۹:۳۰تا ۲۲:۳۰در روز دوشنبه گذشته خبر داده است. بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی خبر از اختلال و کندی اینترنت خود در طول این ساعات دادند.

به گزارش سایت نت‌بلاکس، معیارهای اندازه‌گیری نشان می‌دهد یک دوره ۳ ساعته کاربران شاهد کاهش کیفیت اتصال و مشکل در دسترسی به سرویس‌های بین‌المللی ازجمله سرویس‌های وی‌پی‌ان بوده‌اند.

نت‌بلاکس همچنین نوشته است که این نوع از اختلال در اینترنت بر اتصال در لایه شبکه تأثیر می‌گذارد و به‌طور کلی توسط کاربران قابل رفع نیست. از این رو، می‌تواند دسترسی به اطلاعات را بدون قطعی کامل محدود کند.

به گفته منابع آگاه، قطعی فیبر در مصر باعث شد تا دوشنبه شب مسیرهای بین‌المللی اینترنت ایران از جنوب، عصر روز گذشته (۲۶ آبان) دچار مشکل و اینترنت کاربران کشور با اختلال همراه شود. به همین دلیل برای فراهم شدن مسیر جایگزین ۳ساعت زمان صرف شده است.

موضوع دیگری که عصر روز دوشنبه شکایت کاربران را به همراه داشت، اختلال در اپلیکیشن تلگرام بود. بسیاری از کاربران با این تصور که وی‌پی‌ان‌ها و فیلترشکن‌های آنها مشکل پیدا کرده، بارها اقدام به قطع و وصل مجدد آنها و حتی از فیلترشکن‌های جدید استفاده کردند. این در حالی است که سایت downdetector علت این اختلال را مربوط به‌خود تلگرام و به‌دلیل مشکلات موجود در سرورهای آن اعلام کرده است. این سایت همچنین اعلام کرده است که این مشکل، دسترسی بسیاری از کاربران در نقاط مختلف دنیا را به تلگرام محدود کرده بود.

پیش از این هم البته اینترنت کشور به دلایل خارجی ازجمله قطعی مسیرهای فیبر نوری خارج از ایران دچار قطعی شده بود. شاید آخرین مورد مربوط به تیرماه گذشته باشد که قطعی گسترده اینترنت در ارمنستان و ترکیه باعث اختلال اینترنت در داخل کشور شد.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری ارتباطات

آخرین اخبار

فهرست