خبر ویژه

کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری؛ رودرویی حامیان و مخالف صیانت

«اینترنت»، سهولت و دسترسی آزادانه شهروندان به آن، چند سالی هست که به عنوان یکی از «حقوق بشر» معرفی شده است. در ایران اما، هنوز این حق، آنچنان که باید و شاید به رسمیت شناخته نشده به طوری که گاه و بی گاه، شاهد قطع کامل اینترنت یا ایجاد محدودیت و اختلال در دسترسی شهروندان به آن هستیم.
به گزارش داتیکا به نقل از شرق، «اینترنت»، سهولت و دسترسی آزادانه شهروندان به آن، چند سالی هست که به عنوان یکی از «حقوق بشر» معرفی شده است. در ایران اما، هنوز این حق، آنچنان که باید و شاید به رسمیت شناخته نشده به طوری که گاه و بی گاه، شاهد قطع کامل اینترنت یا ایجاد محدودیت و اختلال در دسترسی شهروندان به آن هستیم. در دولت سیزدهم، به زعم ناظران، شاهد بی سابقه‌ترین فیلترینگ تاریخ جمهوری اسلامی بودیم. طرح صیانت هم در دولت سیزدهم و روزگار فعالیت مجلس یازدهم، رونمایی شد، موضوعی که انتقادات بی‌شماری را به همراه داشت. همین موضوع سبب شده تا افکار عمومی توجه ویژه‌ای به نظرات کاندیداهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری درباره اینترنت داشته باشد. آنچه می‌خوانید، مرور مواضع کاندیداها درباره اینترنت و فیلترینگ در طول سالیان گذشته است:

محمد باقر قالیباف / موافق طرح صیانت

– نباید تحت‌تأثیر فضاسازی گروه‌های خاص و فشارهای خارج از کشور کهمی‌گویند این‌ها قصد دارند پلتفرم‌ها و شبکه‌های بزرگ اجتماعی را ببندند،قرار بگیریم. کمیسیون صیانت به‌دنبال چنین مسائلی نیست و به‌دنبالقانون‌گذاری و پرکردن خلأ‌های قانون‌گذاری است. (مهر 1400 – خانه ملت)

– ما عدم تناسب در رشد ترافیک داخلی و خارجی را داریم و آنقدر که رشدترافیک در بخش خارجی است.

– در ارسال یک پیام ساده بین 2 شهروند ابتدا این پیام به خارج می‌رود و بعدبه داخل بازمی‌گردد که ضعف جدی است.

– ما در فضای مجازی این لجام گسیختگی را می‌بینیم، این ضعف مدیریت وبدون سیاست‌گذاری بودن را در کشور مشابهی در شرق و غرب نداریم وحالت لجام گسیخته و رها شده‌ای وجود دارد.

(تیر 1399 – ایسنا)

سعید جلیلی / موافق طرح صیانت

– عرصه فضای مجازی برای جبهه حق، یک فرصت بی‌نظیر است که باید بابرنامه و فکر در آن حضور فعال داشت. دشمن این حضور را برنمی‌تابد وحذف تصاویر شهید سلیمانی و برخی شبکه‌های خبری مثل پرس‌تی‌وی،شاهد این ادعاست.

(ایسنا – مرداد 1400)

– امروز فضای مجازی فرصتی بی نظیر برای نسل جوان است و باید از اینفضا حداکثر استفاده را کرد. محدودیت‌هایی که توجیه ندارد، حتما بایدبرداشته شود.

(صداوسیما – خرداد 1400)

– در بسیاری از عرصه‌های فرهنگی چیزی که گفتمان انقلاب اسلامی استقابل دفاع است و برای جوان و نوجوان شما هم در قضیه حجاب و هم درفضای مجازی با شکل اقناعی بیان کنید. باید بدانید که چرا حقیقت است وقابل دفاع است.

(ایرنا – بهمن 1402)

– فیلترینگ توئیتر توجیه ندارد.

(توییتر – خرداد  1400)

– یکی از دانشجویان دانشگاه مدنی خطاب به سعید جلیلی: آقای جلیلی!مردم به گرانی بنزین [توسط دولت] اعتراض کردند؛ شما چه کردید؟ / پاسخ: اگر ما با تصمیم دولت مخالفت می‌کردیم شما نمی‌گفتید چرا انتخاب ما رانادیده گرفتید؟

(خبرگزاری دانشجو- آذر 1398)

علیرضا زاکانی / موافق طرح صیانت

– ما به دنبال اینترنت امن هستیم. همتی در مناظره‌ها پرسید اینترنت امنیعنی چه؟ و فرصت نشد من به او پاسخ بدهم. اینترنت امن یعنی فرزندان مادر اینترنت امنیت داشته باشند و شما (همتی) حداقل به اندازه اوباما کهبرای زن و بچه‌اش در فضای مجازی نگران بوده غیرت داشته باشید.

(خبرگزاری فارس – خرداد ۱۴۰۰)

– مدیریت فضای مجازی در همه جهان خصوصاً ایران، حیاتی است وتعارضی با بهره‌مندی از مواهب آن ندارد. فیلترینگ بیراهه‌ای است که حکایتاز بی‌اطلاعی از فضای مجازی سایبر دارد. مصوبه مجلس طبق اصل ۸۵،آغاز بررسی‌های عمیق‌تر، کارشناسی و گفتگو با فعالان عرصه در تضمینحقوق کاربران است، اقناع افکار عمومی ضروری است.

(خبرگزاری مهر – مرداد ۱۴۰۰)

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی / موافق طرح صیانت

– نگرانی در مورد فضای مجازی وجود دارد. لازمه اش این است تا بتوانیمتوسط مالکیت پلتفورم ها این محدودیت را به جای فیلترینگ ایجاد کنیم.

(ایرنا – خرداد 1400)

– ما خانواده مذهبی هستیم و در شرایط خاصی تربیت شدیم و علاقه‌مندهستیم فرزندان ما هم در آن شرایط تربیت شوند و آلوده نشوند. بایدحکمرانی فضای مجازی تغییر کند.

(برنامه تلویزیونی «دستخط»- ایسنا خرداد 1400)

– الان 42 هزار ماهواره به فضا فرستاده می‌شود که در سطوح پائین جوحرکت کنند و اینترنت کاملا آزاد می‌شود و مستقیم روی وسیله‌ای که داریدوصل می‌شوید؛ فیلترینگ و غیره بی‌معنی است. در آنجا چه کار باید کرد؟لازمه این است که خود ما دارای پلتفرم شویم.

(ایرنا – خرداد 1400)

مسعود پزشکیان/ مخالف طرح صیانت

– مخالف طرح صیانت هستم و معتقدم این طرح مجلس در جامعه با اقبال مواجه نخواهد شد. این طرح نه تنها در دستیابی به اهداف خود موفق نخواهد شد، بلکه به بیشتر شدن شکاف بین مردم و حاکمیت منتهی خواهد شد.

(ایسنا – مرداد 1400)

– محدودیت‌ اینترنت فقط نگرانی و عصبانیت مردم را افزایش می دهد درحالی که ما باید همیشه از نوآوری ها استقبال کنیم. مدیرانی که خطر نکنند و از نوآوری ها فرار کنند، جامعه ای عقب مانده و مردمی گرفتار و گرسنه ایجاد می کنند.

(خبرآنلاین – آبان 1402)

– اگر می‌خواهیم روز به روز مردم ما پیشرفت کنند، باید سرعت اینترنت را تقویت کنیم. این‌طور نیست که هر‌کسی از اینترنت استفاده می‌کند، به دنبال اجرای همان تصوراتی باشد که آقایان تصور می‌کنند. برخی کسب‌و‌کار اینترنتی دارند، برخی تحقیق و پژوهش می‌کنند.

(شرق – دی 1402)

مصطفی پورمحمدی / سکوت در برابر طرح صیانت

– محروم کردن مردم از فضای مجازی حتماً موضوع جالبی نخواهد بود و باید از این ظرفیت به درستی استفاده و تولید کنندگان محتوا را تشویق کرد تا محتواهای سالم و مفید در شبکه‌ها بگذارند.

– خود کاربران هم باید تلاش کنند فضای مجازی را فضایی اجتماعی تلقیو آداب و حریم این فضا را رعایت کنند و آن را مخدوش نکنند.

– همچنانکه بزرگراه‌ها آداب و مقررات مخصوص خود را دارند، شبکه‌هایاجتماعی هم آداب خاصی دارند و باید مناسبات صحیح اجتماعی را در آن‌ها رعایت کرد و همه باید تلاش کنند که این قواعد رعایت شود.

(دنیای اقتصاد – آبان 1394)

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

گزارش نظرسنجی از مردم درباره وضعیت اینترنت، شبکه های اجتماعی و فیلترینگ که براساس نظرات کاربران در…
آخرین مطالب : خبر ویژه

آخرین اخبار

فهرست