کلاب هاوس، فائزه هاشمی و دموکراسی ایرانی

کرونا- ویروس کووید ۱۹ با پاندمی که ایجاد کرده، شور و حال را از مردم دنیا گرفته است.ایران نیز در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و نزدیک شدن خرداد پر حاشیه، از این امر مستثنی نیست.

کرونا باعث شده که خبری از نشست های خبری پر زرق و برق و همایش های آنچنانی نباشدو به نظر می رسد در این سال سخت خبری از ستادهای انتخاباتی و طرفداران پرشور کاندیداهای انتخاباتی نیز نخواهیم شنید.در این میان کلاب هاوس، پلت فرمی که امکان چت شنیداری و جذب هزاران مخاطب را دارد، هم در میان طرفداران شبکه های اجتماعی جا باز کرده و هم فعالان سیاسی ومقامات بلند پایه دولتی از کلاب هاوس به عنوان ابزاری برای اظهار نظر که شنیده می شود استفاده می کنند و همین امر می تواند فضای انتخابات را در این روزهای نحس داغ کند.

به تازگی نیز اظهارات جنجالی فائزه هاشمی رفسنجانی در یکی از روم های کلاب هاوس، نشان داد که این روم ها تا چه حد می توان جنجال برانگیز باشد و فضای دموکراسی را در کشور بازتر کند. در این میان اگرچه به سخنان فائزه هاشمی نقدهای فراوانی می توان داشت اما یک نکته در آن مشهود است و آن عنصر “صراحت و پرهیز از لفاظی” است. فائزه هاشمی به بازی های زبانی و سخن دیپلماتیک پایبند نیست.

اومستقیم به سراغ همان پرسش هایی می رود که میان توده مردم نیز مطرح است و جالب آن که در پرداختن به آن به نقطه که در آن ایستاده و نسبتی که با یکی از چهره های اصلی حاکمیت دارد، توجهی ندارد. او در گفتگو نگران محدودیت ها نیست و حالا هم نمی توان ادعا کرد که آنچه او را قوی دل کرده نسبت او با هاشمی رفسنجانی است.

او بی پرده از عقاید و نظراتش می گوید، چیزی که بی تردید هرگز نه در رسانه ملی ممکن است و نه در رسانه های مکتوب.حتی در فضای سایت های اینترنتی نیز کسی شجاعت چنین سوال و جواب با صراحتی را ندارد که به قول معروف ممکن است سر سبز را بر باد بدهد.

این در حالی است که درکلاب هاوس تمام مسئولیت ها با شخص فائزه هاشمی است و همین امر اسودگی خاطر برای سوال کنندگان را به همراه دارد.

البته فائزه هاشمی اولین شخصیت سیاسی نیست که در کلاب هاوس صحبت کرده و پیش از آن، رویدادهایی همچون حضور ظریف، جهرمی، همتی، مطهری، تاج زاده، و…در میان خیل پرسشگران کلاب هاوس نشان می دهد که نبض جامعه سیاسی ایران تنها در سطوح فوقانی قدرت، یا باندهای مجازی متشکل از چهره های مشهور یا رسانه های رسمی و غیررسمی نمی‌زند. نبض این جامعه در نقاطی می‌زند که صنوف مختلف مردم روی در روی سیاستمداران و فعالان سیاسی و نخبگان می‌ایستند و به وسیله آنان به چالش گرفته می‌شوند.

با این تفاسیر به نظرمی رسد در روزهای آتی، خبرهای بیشتری از کلاب هاوس خواهیم شنید البته به شرطی خبری از اختلال و فیلترینگ نباشد.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست