کمبود تراشه؛ نابودی اهداف غول‌های فناوری

کمبود مداوم تراشه‌ها و سایر مواد اولیه، برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری و خودروسازی جهان را مجبور می‌کند تا اهداف خود را در سال جاری کاهش دهند.

به گزارش داتیکا به نقل از ایسنا، گروه کوک، مدیر عامل اپل، روز پنجشنبه هشدار داد که این شرکت از چالش‌های زنجیره تامین مصون نیست و خاطرنشان کرد که تجارت آیپد در سه ماهه اخیر محدودیت‌های عرضه بسیار قابل توجهی داشته است.

مدیر ارشد مالی سازنده آیفون، لوکا ماستری گفت: چندین چالش وجود دارد که باید در سه ماهه جاری بر آن‌ها غلبه کرد، از جمله محدودیت‌های عرضه مربوط به کووید-۱۹ که می‌تواند بین ۴ تا ۸ میلیارد دلار به فروش آسیب برساند. سهام اپل در روز جمعه پس از گزارش درآمدش حدود ۳.۷ درصد سقوط کرد.

نیمه هادی‌ها یک قطعه ضروری در فناوری هستند که به طیف رو به رشدی از محصولات اجازه می‌دهد تا کارهایی را انجام دهند که در غیر این صورت قابلیت انجام آن‌ها را نخواهند داشت. آن‌ها در همه چیز از توستر و کتری گرفته تا جت‌های جنگنده و کنسول‌های بازی کاربرد دارند.

پکا لوندمارک، مدیر عامل نوکیا نیز گفت که اگر مشکلات زنجیره تامین نبود، شرکت مخابرات فنلاند در سه ماهه گذشته سریع‌تر رشد می‌کرد.

شرکت‌های خودروسازی که تمایل دارند از تراشه‌های کمتر پیشرفته استفاده کنند، همچنان تاثیرات بحرانی مداوم تراشه‌ها را احساس می‌کنند.

کمبود تراشه جهانی در سال ۲۰۲۱ صنعت خودروسازی را ویران کرد زیرا بسیاری از آن‌ها در تلاش برای یافتن قطعات سیلیکونی مورد نیاز برای تامین انرژی ویژگی‌هایی مانند کروز کنترل و سنسورهای پارک بودند.

مدیر عامل دایملر، اولا کالنیوس گفت که کمبود عرضه مداوم، به ویژه در مورد نیمه هادی‌ها، یکی از سه چالش اصلی در محیط تجاری فعلی است.

کالنیوس افزود: قرنطینه‌های جدید کووید در چین، یکی از بزرگ‌ترین بازارهای دایملر می‌تواند زنجیره‌های تامین در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار دهد.

لوندمارک با اشاره به زنجیره تامین تراشه نوکیا گفت: قرنطینه در چین بر تزلزل کوتاه‌مدت افزوده است.

جیم روآن، مدیرعامل ولوو کارز خاطر نشان کرد که ولوو در حال حاضر به اندازه کافی کمبود یک چیپست خاص دارد.

کالوم پیکرینگ و سالومون فیدلر، اقتصاددانان برنبرگ، در یک یادداشت تحقیقاتی ماه گذشته که به منطقه یورو نگاه کردند، گفتند: تولید خودروها هنوز از سفارشات بسیار عقب است. آن‌ها با بیان اینکه که فروش تراشه در حال بهبود است، افزودند افزایش قابل توجه قیمت به این معنی است که بازگشت مجدد در شرایط واقعی احتمالا کمتر از ارزش فروش پیشنهادی است. فرآیند جبران سفارشات عقب افتاده زمان می‌برد و شرکت‌ها باید برای مدتی اضافه کار کنند.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست