گام های جدید در راه گسترش نئوبانک‌ها

ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی با شیوع ویروس کرونا شکل دیگری به خود گرفت؛ هرچند پیش از کرونا نیز مراجعه به شعب بانک کاهش قابل توجهی یافته بود اما ویروس کویید-۱۹ موجب شد تا مردم بیش از پیش از سرویس‌های مختلف بانکداری الکترونیکی استقبال کنند و به آن روی خوش نشان دهند.

به گزارش داتیکا به نقل از دنیای اقتصاد، استقبال از سرویس‌های الکترونیکی در میان مردم و شکستن مقاومت مدیران در برابر ارئه خدمات غیرحضوری از یک طرف و فضای بین‌المللی ارائه خدمات بانکداری نوین طی سال‌های گذشته موجب شد تا برخی بتوانند مدعی نئوبانک شوند و ارائه خدمات خود را در آن قالب تعریف کنند.

حالا اما و با اظهارنظرهایی که طی هفته گذشته از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد منتشر شد به نظر می رسد فعالیت بانکداری دیجیتال و نئوبانک ها در کشور وارد مرحله ای جدید شده است. ابتدا سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در صفحه توییتر خود نوشت: با پیگیری وزارت اقتصاد، مردم می‌توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری و به طور ۲۴ ساعته به سفته الکترونیک و برات الکترونیک دسترسی داشته باشند. امکان جعل از بین می‌رود و رصد آن نیز شفاف خواهد شد. در گام اول ۳ بانک، این خدمت جدید را در دهه فجر آغاز کردند.

پس از آن مصطفی قمری وفا مدیر روابط عمومی بانک مرکزی نیز در صفحه شخصی خود در توییتر از الکترونیکی شدن تمام خدمات بانکی خبر داد و نوشت: با پیگیری‌‌های ‎بانک مرکزی و هماهنگی‌های مختلف با دستگاه‌های اقتصادی، بزودی طرح ‎شمولیت مالی (تامین مالی خرد خانوارها در شبکه بانکی) جهت تسهیل امور برای ‎مردم، بصورت کاملا ‎غیرحضوری و ‎الکترونیکی در دستور کار قرار می‌گیرد:

‌از ‎افتتاح حساب و ‎اعتبارسنجی تا دریافت ‎وثایق‌بانکی (گواهی کسر از حقوق و سفته) و ‎امضا الکترونیکی. همچنین دسترسی به ‎سفته و ‎برات الکترونیکی بصورت غیرحضوری از امروز در وزارت اقتصاد کلید خورد. این خدمت‌رسانی مطمئن و شفاف در گام اول توسط ۳بانک بصورت برخط و ۲۴ساعته آغاز شد.

البته توسعه بانکداری دیجیتال در کشور از سال های پیش آغاز شده و مدتهاست که بخش زیادی از خدمات بانکی از طریق زیرساختهایی چون اینترنت بانک، موبایل بانک، تلفن بانک و … به مردم ارایه می شود و در یکی دو سال اخیر نیز برخی از بانکها با راه اندازی شعب دیجیتال در قالب اپلیکیشن های موبایلی گام هایی جدید در مسیر ایجاد بانکداری دیجیتال و نئوبانک برداشته اند اما فعالان این حوزه همواره از نبود مقررات شفاف، عدم ورود جدی رگولاتور و نیز نواقص زیرساختی به ویژه در خصوص احراز هویت غیرحضوری و امضای دیجیتال به عنوان مهمترین موانع گسترش این امر در کشور یاد کرده اند.

بر این اساس و با شنیده شدن اظهارنظرهای جدید بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در این خصوص به نظر می رسد نهادهای رسمی و حاکمیتی کشور این بار به شکلی جدی وارد این عرصه شده اند و در آینده شاهد تحولات گسترده ای در نظام بانکی کشور خواهیم بود امری که تعیین تکلیف و مشخص شدن ضوابط و زیرساخت احراز هویت غیرحضوری و امضای دیجیتال نقشی مهم در آن خواهند داشت.

البته ذکر این نکته ضروری است که با مرور مفاهیم و استانداردهای جهانی،‌ تفاوت هایی در تعریف بانکداری دیجیتال و نئوبانک دیده می شود که مهمترین آن حذف کامل شعبه فیزیکی و اتکا صرف به اپلیکیشن های بانکی در نئوبانک است، موضوعی که تحقق آن کمی دور از ذهن به نظر می رسد و پیش بینی می شود گام نخست آن ارتقای خدمات بانکداری تمام دیجیتال توسط بانک های فعلی در کشور باشد؛ اما در فازهای بعدی و پس از عبور از مراحل آزمون و خطا و تقویت اعتماد و اطلاع مردم بایستی شاهد رشد و گسترش نئوبانکها در کشور باشیم. فرصتی جدید برای فعالان عرصه بانکی و فین تک ها و خدماتی تازه به مشتریان در راستای سهولت و تسریع در اخذ خدمات پولی و مالی.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست