گزارش وضعیت اینترنت اپراتورهای همراه اول و ایرانسل

ICTna.ir – سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با انتشار گزارش بررسی وضعیت اینترنت اپراتورهای همراه اول و ایرانسل در کشور براساس داده های سامانه های مدیریت شبکه اپراتور برای بازه زمانی زمستان 1400 و بهار 1401، از بهبود 8 درصدی متوسط سرعت سه ماهه شبکه فورجی ایرانسل و 18 درصدی شبکه همراه اول  و کاهش 12 درصدی سرعت تریجی همراه اول و افزایش 9 درصدی سرعت متوسط 3G ایرانسل خبرداد.

مصرف دیتای مشترکین همراه اول 5 درصد و ایرانسل 7 درصد افزایش یافت 

به گزارش داتیکا به نقل از آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، کل حجم مصرفي دیتای مشترکین در شبکه همراه اول در فصل زمستان 1400 برابر 1494267 ترابایت بوده که در فصل بهار 1401 با حدود 5 درصد افزایش به 1571725 ترابایت رسیده است.

rep1.jpg

براین اساس حجم مصرفي ماهانه دیتا در شبکه همراه اول، به طور میانگین در فصل زمستان 1400 برابر 498089 ترابایت بوده که با حدود 5 درصد افزایش در فصل بهار 1401 به ماهیانه 523908 ترابایت رسیده است.

این در حالی است که کل حجم مصرفی دیتا در شبکه ایرانسل در فصل زمستان گذشته 1342138 ترابایت بوده که در فصل بهار 1401 با حدود 7 درصد افزایش به 1433886 رسیده است.
حجم مصرفي ماهانه دیتای مشترکین ایرانسل نیز به طور میانگین در فصل زمستان 1400 برابر 447379 ترابایت بوده که در بهار سال جاری با حدود 7 درصد افزایش به 477962 ترابایت رسید.
rep3.jpg
کاهش 12 درصدی سرعت تریجی و افزایش 18 درصدی میانگین سرعت فورجی همراه اول
به گزارش خبرنگار آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) براساس این نتایج، سرعت اینترنت نسل سوم (تریجی) همراه اول در کل کشور در فصل زمستان 1400 از 4.7 مگابیت در ثانیه بعنوان متوسط سه ماهه، با 12 درصد کاهش به 4.1 مگابیت در ثانیه در بهار 1400 رسید.
اما در مقابل، سرعت اینترنت نسل چهارم همراه اول (فورجی) در کل کشور در فصل زمستان 1400 از 8.2 مگابیت در ثانیه بعنوان سرعت متوسط سه ماهه، با 18 درصد رشد به 9.7 مگابیت در ثانیه رسیده است.
rep2.png
همراه اول افزایش فرکانس نسل 4 به میزان 5 مگاهرتز، ارتقاء سخت افزار در حدود 1700 سایت، ارتقاء تکنولوژي در حدود 1200 سایت، افزایش پهناي باند بین الملل و کاهش سطح تداخلات رادیویي توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را از عوامل موثر بهبود سرعت شبکه فورجی خود دانسته است.
بهبود 9 درصدی سرعت تریجی و 8 درصدی سرعت فورجی ایرانسل
براساس این گزارش، سرعت اینترنت نسل سوم (تریجی) ایرانسل در کل کشور در فصل زمستان 1400 از 2.2 مگابیت برثانیه بعنوان متوسط سرعت سه ماهه، با حدود 9 درصد افزایش به 2.4 مگابیت بر ثانیه در بهار 1400 رسیده است.
در مقابل، سرعت شبکه فورجی ایرانسل در کل کشور در فصل زمستان گذشته 11.4 مگابیت بر ثانیه بود که حالا متوسط این سرعت در بهار سال جاری، با حدود 8 درصد بهبود به 12.3 مگابیت بر ثانیه رسیده است.
rep4.jpg
ایرانسل طراحي، نصب و راه اندازي لایه فرکانسي جدید 2300 براي 697 سایت با ترافیک بالا، ارتقاي 2333 مورد در لایه جدید، بهینه سازي رادیوها در کلیه لایه ها، افزایش ظرفیت ترافیک بین الملل و کاهش سطح تداخلات رادیویي توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویي را از جمله دلایل و عوامل موثر بر روی این بهبودها دانسته است.
نتایج و جمع بندی های رگولاتوری
نرخ رشد ترافیک در هر دو اپراتور از ابتداي سال ددید با روند کاهشي روبرو بوده است که ميتواند به دلیل بازگشایي مدارس و کاهش ترافیک سامانه شاد باشد.
فرارسیدن ماه مبارک رمضان (از اواسط فروردین ماه تا اواسط اردیبهشت ماه) باعث کاهش مصرف اینترنت در اردیبهشت ماه بوده ولي با توجه به رایگان شدن برخي پلتفرمها و افزایش مصرف در ایام تعطیلات نوروز، شاهد روند کاهشي در حجم مصرفي ماهانه کابران در فروردین ماه نبوده ایم.
افزایش نسبي سرعت هر دو اپراتور در شهرهاي بزرگي نظیر مشهد، اصفهان و شیراز در فروردین ماه، نشان از تمهیدات اندیشیده شده توسط ایشان دارد که در این میان ایرانسل وضعیت بهتري را براي کاربران در بخش سرعت دسترسي رقم زده است. در سوي دیگر نیز همراه اول سهم بیشتری از کاربران را در دایره ارائه سرویس خود قرار داده است.
مهاجرت از نسل 3 به 4 ارتباطي در هر دو اپراتور در حال انجام بوده و این موضوع با سرعت بیشتري توسط شرکت ایرانسل در حال پیگیري است.
یکي از مهمترین عوامل کاهش کیفیت استفاده غیرمجاز از دستگاههاي تکرارکنندهاي است که در برخي ساختمانها مورد استفاده قرار گرفته و باعث بروز تداخل شدید و کاهش شدید کیفیت در محیط اطراف ساختمان ميگردد. هر دو اپراتور به همراه سازمان تنظیم مستمراً در خصوص جمع آوری این تجهیزات و برخورد با استفاده کنندگان تلاش مينمایند.
وابستگي تغییرات سرعت به تغییرات مصرف ترافیک در هر دو اپراتور نشان ميدهد وضعیت پایداري در شبکه هر دو اپراتور وجود نداشته و این شرایط نیاز به توسعه و ارتقاي شبکه را بیش از پیش به عنوان یک ضرورت نمایان ساخته است. از این رو، نصب و راه اندازي سایتهاي جدید در باند 2300 مگاهرتز ميتواند گام مهمي در جهت رسیدن به شرایط پایدارتر باشد که امید است هر دو اپراتور علي الخصوص همراه اول در این زمینه برنامه ریزي منسجم و مستمري داشته باشد.
برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست