گسترش شبکه ملی اطلاعات در ۶۴۰ روستای خراسان جنوبی

زیرساخت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات در هشت سال اخیر با توسعه همه‌جانبه همراه بوده به گونه‌ای که در دولت یازدهم ۱۰۰ روستا و ۵۴۰ روستای استان خراسان جنوبی هم در دولت دوازدهم به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند که نقش موثری در افزایش رفاه و ماندگاری جمعیت مناطق روستایی داشته است.

به گزارش داتیکا به نقل از ایرنا، یکی از اقدامات ماندگار در توسعه زیرساخت‌های خراسان جنوبی طی سال‌های اخیر ارتقای وضعیت ارتباطی در این استان بوده که با پشتیبانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دستاوردهای خوبی حاصل شده و البته رسیدن به وضعیت مطلوب نیازمند استمرار تلاش‌ها است.

در حال حاضر حدود ۷۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان خراسان جنوبی در قالب ۶۴۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند این در حالی است که ابتدای دولت یازدهم هیچ روستایی به این شکل در استان به شبکه ملی اطلاعات متصل نبود.

همچنین ۳۷ درصد روستاهای زیر ۲۰ خانوار استان که در مجاورت روستاهای پرجمعیت قرار دارند نیز به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند.

خراسان جنوبی سال ۸۳ تاسیس شد و تا قبل از سال ۹۲ زیرساخت‌های ارتباطی به ویژه در روستاها وجود نداشت یا ضعیف بود حتی در شهرها نیز مشکلات زیادی در حوزه تامین ارتباطات از جمله در بستر وب به چشم می‌خورد.

با نگاه ویژه دولت تدبیر و امید به مناطق کم‌برخوردار که خود را در افزایش و تخصیص اعتبارات نشان داد، اقدامات خوبی در حوزه توسعه شبکه ملی اطلاعات، اینترنت پرسرعت و خدمات مبتنی بر آن در سراسر استان پهناور خراسان جنوبی انجام شده است که همچنان ادامه دارد.

در حال حاضر بیش از ۸۵۰ سایت همراه اول، های وب و ایرانسل شهری و روستایی در سراسر استان موجود است و اجرای پروژه‌های توسعه ارتباطات روستایی در سال‌های اخیر سبب شد که در مدت انجام فرآیند انتخابات ۲۸ خرداد امسال در استان تمامی سایت‌ها و وضعیت ارتباطات فعال باشد و قطعی ارتباطی در شبکه زیرساخت ارتباطی روی ندهد.

استاندار خراسان جنوبی ۲۰ اردیبهشت امسال با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در تهران درباره توسعه زیرساخت‌های ارتباطی استان دیدار کرد که در این دیدار پس از بررسی وضعیت ارتباطی خراسان جنوبی، ارتقای ۱۱۴ سایت همراه روستایی به نسل چهارم، اجرای ۵۰ سایت نسل چهارم و اجرای ۶۰ سایت برقراری همراه برای توسعه ارتباطات روستایی استان تصویب شد.

این دیدار باعث شتاب ارسال تجهیزات به استان شد و براساس قول وزیر ارتباطات در مجموع امسال ۳۰۰ روستای خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهند شد که با این اقدام تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به این شبکه متصل می‌شوند و خدمتی ماندگار در این دیار باقی خواهد ماند.

به گفته مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی پهنای باند مصرفی در استان نسبت به ابتدای دولت دوازدهم رشد سه برابری داشته و به همان نسبت پهنای باند تامین شده هم سه برابر شده است.

این زیرساخت های مهم و ظرفیت‌های مناسب ارتباطی ایجاد شده در استان موجب شد تا با شیوع کرونا و غیرحضوری شدن فعالیت بسیاری از ادارات،‌ دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و کسب و کارها و افزایش چشمگیر مصرف اینترنت در استان، شبکه دیتای استان به خوبی توان پاسخگویی به افزایش مصرف را نشان داد.

اتصال ۶۴۰ روستای خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: در ابتدای دولت تدبیر و امید هیچ روستایی در استان به شبکه ملی اطلاعات متصل نبود و با اقدامات انجام شده در دولت یازدهم، ۱۰۰ روستا به این شبکه متصل شدند.

مصطفی بهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در دولت دوازدهم نیز ۵۴۰ روستای خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند که نسبت به ابتدای این دولت، رشد بیش از ۶ برابری دارد.

وی اظهار داشت: اکنون حدود ۷۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند و در مجموع ۶۴۰ روستای استان به این شبکه متصل شده‌اند که همه این اقدامات به همت دولت تدبیر و امید انجام شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: تکلیفی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طبق قانون برنامه ششم توسعه برعهده داشته، این است که باید ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند، ما هم برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار و فاقد اینترنت در استان برنامه مصوب و ابلاغی به اپراتور داریم.

وی گفت: ۳۷ درصد روستاهای زیر ۲۰ خانوار استان که در مجاورت روستاهای پرجمعیت بودند نیز به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند.

بهی افزود: در روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان، ۸۹ هزار خانوار ساکن هستند که ۷۸ درصد این خانوارها به خدمات شبکه ملی اطلاعات دسترسی دارند و در روستاهای زیر ۲۰ خانوار استان پنج هزار و ۵۰۰ خانوار داریم که طبق تکالیف قانونی اتصال اینترنت این روستاها در اولویت وزارتخانه نیست.

دیدار با وزیر ارتباطات و شتاب در ارسال تجهیزات

وی با اشاره به دیدار اخیر استاندار خراسان جنوبی با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در تهران گفت: پس از بررسی وضعیت ارتباطی استان به تفکیک شهرستان در این دیدار، ارتقای ۱۱۴ سایت همراه روستایی به نسل چهارم، اجرای ۵۰ سایت نسل چهارم و اجرای ۶۰ سایت برقراری همراه برای توسعه ارتباطات روستایی استان مصوب شد که با اجرای آن تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی اظهار داشت: این دیدار باعث شتاب ارسال تجهیزات به خراسان جنوبی شد و از ۲ ماه گذشته به صورت مستمر تجهیزات راه‌اندازی سایت‌‎های جدید ارسال می‌شود و تاکنون تجهیزات ۲۵ سایت به استان حمل شده است.

وی افزود: پیرو این دیدار در مجموع امسال ۳۰۰ روستای خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهند شد.

بهی گفت: همچنین در این دیدار مقرر شد ۳۰۰ کیلومتر فیبر نوری به استان اختصاص یابد که در شهرستان‌های نهبندان، بشرویه و طبس اجرا خواهیم کرد.

وی بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۲ سایت اینترنت پرسرعت در روستاهای استان را با اعتبار ۲۵ میلیارد تومان راه‌اندازی کردیم و سه هزار و ۵۰۰ خانوار از مزایای این سایت‌ها برخوردار شده‌اند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: ۱۰ سایت جدید اینترنت پرسرعت را نیز تا دهم تیر ماه در روستاهای خراسان جنوبی راه‌اندازی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در زمینه پوشش همراه در حال حاضر ۱۵ سایت را در دست اقدام داریم که در سال جاری به اتمام خواهد رسید.

بهی گفت: این طرح‎‌ها از محل اعتبارات طرح ملی توسعه ارتباطات روستایی وزارتخانه اجرا می‌شود و به صورت میانگین هر سایت ایجادی و توسعه‌ای که در روستاهای استان راه‌اندازی می‌شود، نیازمند سه میلیارد تومان اعتبار است.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۸۵۰ سایت همراه اول، های وب و ایرانسل شهری و روستایی در سراسر استان وجود دارد.

افزایش ضریب پوشش تلفن همراه به ۹۰ درصد

وی از احداث یا ارتقای ۶۱ سایت ارتباطی با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته خبر داد و افزود: ۱۰۱ روستای استان با جمعیت بالغ بر ۱۰ هزار و ۱۰۰ خانوار پارسال به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: برای توسعه شبکه ملی اطلاعات در سطح روستاها طی سال گذشته ۱۳ سایت و ۲۵ میکرو سایت جدید نسل چهارم احداث شد و ۲۵ سایت همراه روستایی نیز به نسل چهارم ارتقا پیدا کرد.

وی توسعه شبکه همراه روستایی را از برنامه‌های این اداره کل بیان کرد و افزود: با احداث و راه‌اندازی ۲۱ سایت، پوشش همراه در ۲۹ روستای استان برقرار شد و ۲ هزار و ۵۰۰ خانوار روستایی از خدمات تلفن همراه بهره‌مند شدند.

بهی با بیان اینکه از مجموع هزار و ۸۰۰ روستای دارای سکنه استان هزار و ۲۶۸ روستا دارای تلفن خانگی هستند گفت: از مجموع ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار استان فقط حدود ۳۰ روستا فاقد تلفن خانگی هستند که پیگیری‌ها درخصوص اتصال این روستاها نیز در حال انجام است.

وی عنوان کرد: در ابتدای دولت دوازدهم ضریب نفود اینترنت در استان ۳۸ درصد بود که در حال حاضر با اقدامات صورت گرفته به ۸۹ درصد افزایش یافته است و در این خصوص رشد ۲ برابری را داشته‌ایم.

وی از ضریب نفود ۹۰ درصدی تلفن همراه در روستاها و شهرهای استان خبر داد و گفت: در تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان حداقل یک نوع ارتباط از جمله تلفن ثابت، همراه و اینترنت را داریم.

اتصال هزار و ۴۰۰ مدرسه خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: از ۱۵ شهریور سال گذشته و با آغاز سال تحصیلی با تلاش شبانه‌روزی، هزار و ۴۰۰ مدرسه استان به شبکه ملی اطلاعات با اعتبار بیش از هفت میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات متصل شدند.

وی افزود: اتصال ۱۰۰ مدرسه دیگر به شبکه ملی اطلاعات با هدف توسعه عدالت آموزشی در دستور کار این اداره‌ کل قرار دارد.

بهی اظهار داشت: تمامی شهرهای خراسان جنوبی اینترنت نسل سوم و چهارم را دارند و وضعیت اینترنت در شهرهای استان مطلوب است البته در شهرها اپراتورها اقدامات توسعه‌ای را از محل منابع خود انجام می‌دهند و این اداره کل ناظر بر عملکرد است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای دولت دوازدهم تعداد سایت‌ها رشد ۲.۵ برابر داشته است گفت: همچنین تعداد مشترکان اینترنت نسبت به ابتدای دولت ۲.۳ برابر رشد داشته و در مجموع ۸۳۰ هزار مشترک اینترنت در خراسان جنوبی داریم.

وی با اشاره به اینکه وسعت زیاد خراسان جنوبی ایجاد و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی را هزینه‌بر می‌کند اضافه کرد: به عنوان مثال در راستای تکلیف این اداره‌ کل برای اتصال اینترنت یک روستای دورافتاده استان سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار مورد نیاز است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: گاهی در برخی مناطق برای اینکه سایت‌ها جمعیت بیشتری را پوشش دهند در نقاط صعب العبور اجرا می‌شود که انتقال برق و جاده دسترسی به سایت‌ها هزینه‌های نامتعارفی را تحمیل می‌کند.

وی افزود: تجهیزاتی که در روستاهای استان نصب می‌شود، تجهیزات روز دنیاست و از سرعت بالایی برخوردار هستند.

بهی گفت: در توسعه ارتباطات روستایی خراسان جنوبی فقط توسعه کمی را در نظر نگرفته‌ایم بلکه توسعه کیفی هم مدنظر بوده است و برای توسعه شبکه پهن باند و ارتقای کیفیت ارتباطات روستایی، طرح توسعه شبکه فیبر نوری روستایی از محل منابع وزارتخانه و با همکاری مخابرات منطقه را طی سال گذشته به میزان ۲۶۵ کیلومتر در سطح استان آغاز کردیم تا مراکز مخابراتی، سایت‌ها و مراکز تلفن روستایی در بستر فیبر نوری قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه ارتباطات نقش مهمی در توسعه استارتاپ‌ها دارد گفت: تا پایان سال ۹۹ شرکت‌های استارتاپی خراسان جنوبی رشد ۳.۲ برابری داشته است که این موضوع به موازات توسعه ارتباطات انجام شد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی اظهار داشت: توسعه اینترنت در روستاها فقط یک اتصال و ارتباط نیست بلکه زمینه‌ای برای توسعه همه‌جانبه روستاهاست.

رشد سه برابری پهنای باند خراسان جنوبی

بهی با اشاره به پهنای باند ورودی و مصرفی استان گفت: پهنای باند ورودی به استان که توسط شرکت ارتباطات زیرساخت تامین می‌شود، حدود ۱۳۰ گیگابیت بر ثانیه است که در پیک کرونا ۳۳ گیگابیت بر ثاینه مصرف داشتیم و بیش از ۷۰ درصد ظرفیت پهنای باند ورودی استان خالی و استفاده نمی‌شود یعنی به هر ظرفیتی که مردم از اینترنت استفاده کنند، پهنای باند آن در استان موجود است.

وی افزود: پهنای باند مصرفی در خراسان جنوبی نسبت به ابتدای دولت دوازدهم رشد سه برابری داشته و به همان نسبت پهنای باند تامین شده هم سه برابر شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی بیان کرد: این اداره کل یکسری تسهیلات با هدف حمایت از کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات و توسعه کاربری‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات پرداخت می‌کند و در این خصوص ۱۰ میلیارد تومان با کارمزد چهار تا ۶ درصد به استان اختصاص یافته و افراد متقاضی می‌توانند از طریق سامانه ایران توان آفرین برای دریافت تسهیلات اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹۱ دفتر پیشخوان شهری و ۱۶ دفتر پیشخوان روستایی در استان داریم گفت: برای تسهیل دسترسی هم‌استانی‌ها به خدمات دستگاه‌های اجرایی و کاهش مراجعات به ادارات، سال گذشته مجوز فعالیت ۱۷ دفتر پیشخوان شهری و ۱۲ دفتر ICT روستایی صادر شد.

بهی اظهار داشت: در مورد توسعه دفاتر پیشخوان روستایی آمادگی صدور مجوز جدید را داریم.

توسعه ارتباطات موجب شده تا مردم نیز توقع بالاتری از دستگاه‌های ذیربط داشته باشند و نیاز به اینترنت با سرعت و کیفیت بهتر به یکی از دغدغه‌های شهروندان و حتی روستانشینان و مرزنشینان خراسان جنوبی تبدیل شده است.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان حدود هزار و ۸۰۰ روستای دارای سکنه دارد که از این تعداد ۹۱۸ روستا بالای ۲۰ خانوار است و ۴۱ درصد جمعیت استان در مناطق روستایی سکونت دارند.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری ارتباطات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل