گمانه زنی ها درباره وزیرارتباطات دولت رئیسی/ جاوید نیا و اخوان گزینه های روی کاغذ

داتیکا- این روزها با اوج گرفتن گمانه زنی ها درباره همراهان ابراهیم رئیسی در دولت سیزدهم، نام مهدی اخوان بهابادی و جواد جا.ید نیا به عنوان دو گزینه احتمالی برای میز وزارت ارتباطات مطرح شده است و ظاهرا ابراهیم رئیسی هم می خواهد مانند حسن روحانی کار را به یک وزیر جوان بسپارد. هر چند از کارنامه و عملکرد جاویدنیا و اخوان رویکرد محدود سازی اینترنت و در مقابل تقویت شبکه داخلی به چشم می خورد باید دید در صورت تصدی هر کدام از این دو نفر دولت رئیسی چگونه می خواهد انتظارات میلیون ها کاربر درگیر فضای مجازی را برآورده سازد.

فیلترینگ، سانسور، سرعت و قیمت، اینها چهار دغدغه اصلی کاربران فضای مجازی در ایران هستند. دغدغه هایی که ازهمان روزهای دسترسی به اینترنت دایال آپ با آن صدای نوستالژیکش که به اینترنت زغالی معروف بود، به وجود آمدند و زیر بنایی شدند برای به وجود آمدن یک وزارت خانه جدید به نام وزارت ارتباطات در دولت ها. با این وجود، وزرای ارتباطات تا امروز هرگز نتوانسته اند این چهار نگرانی کاربران را برطرف کنند و همواره مقصر فیلترینگ و محدودیت، سرعت کم و هزینه بالای اینترنت دیگرانند. دیگرانی که در شورای عالی فضای مجازی و قوه قضاییه مشغولند و البته معلوم خیلی نیست، چه کسانی هستند.

در این بین اپراتورها به عنوان خدمات دهندگان ارتباطی نیز تنها تا حدودی توانسته اند این دغدغه ها را در بخش خصوصی و نیمه دولتی حل کنند. حالا در دولت سیزدهم که پیروز انتخاباتش رئیسی است، گمانه زنی ها درباره وزیر ارتباطات در بین ارتباطی ها داغ شده است.
به تازگی نیز نام مهدی اخوان بهابادی به عنوان بخت اول وزیر شدن در وزارت ارتباطات مطرح شده است. نامی آشنا برای کاربران همراه اول و البته آنهایی که گذرشان به شورای عالی فضای مجازی افتاده است.

او که متولد ۱۳۵۷ در بهاباداست، از آذر ۱۳۹۸ به عنوان مدیر عامل همراه اول مشغول به کار شد، یعنی در دوران اوج فیلترینگ فضای مجازی و شبکه های اجتماعی. او در دولت محمود احمدی‌نژاد و در سال ۹۱دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی بود که بی تردید نقش مهمی در تصمیم گیری برای فیلترینگ و قیمت گذاری اینترنت ایفا می کند. بهابادی که همچنین استادیار دانشکده مهندسی برق دانشگاه تهران است؛ در سال ۱۳۹۳ با حکم محمد سرافراز به سمت قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما در امور فناوری و رسانه‌های نوین منصوب شد. وی همچنین از سال ۱۳۹۸ تا ۱۳۹۹ ریاست هیئت مدیره همراه اول را برعهده داشته است.

همانطور که در بالا ذکر شد، سابقه حضور اخوان بهابادی در امور مربوط به فضای مجازی و ارتباطات زیاد است و وی پست های کلیدی در این حوزه را تجربه کرده اما در دوران مدیریت او در سمت های ذکر شده که البته هیچ کدام به عریضی و طویلی وزارت ارتباطات نیست، نه اوضاع فیلترینگ بهبود یافت و نه سرعت اینترنت ارتقا پیدا کرد. هزینه ها هم که روز به روز سر سام آور تر شد و حتی مدیریت وی در همراه اول هم نتوانست لااقل همراه اولی ها را کمی از نگرانی نجات دهد.

البته در این میان نام های دیگری چون جواد جاوید نیا نیز مطرح است، کسی که سمت هایی چون معاون سابق دادستان مشهد در امور فضای مجازی و معاون فضای مجازی دادستانی کل کشور را در کارنامه دارد، و در دوران مسئولیتش همواره عملکردی در جهت تقویت اینترنت ملی، محدود سازی و فیلترینگ از خود به جا گذاشته است.

به هر حال یکی از این دو گزینه و یا شاید جوان دیگری میز ریاست ارتباطات کشور را در دست بگیرد. میزی که انگار ابراهیم رئیسی هم می خواهد مانند حسن روحانی کار را به یک وزیر جوان بسپارد. وزیری که امید می رود اگر به میز ریاست رسید، عملکردش حداقل کمی واقع گرایانه تر و منعطف تر از حوزه های مدیریتی سابق اش باشد.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه

آخرین اخبار

فهرست