یک هفته پس از خاموشی ماینرها

برق مزارع قانونی استخراج رمزارز پس از دستور رئیس‌جمهور از فیدر اصلی قطع شده اما چه اتفاقی برای آنها در یک هفته گذشته افتاده است؟

به گزارش داتیکا به نقل از روزنامه همشهری، پس از گذشت حدود یک هفته از صدور دستور رئیس‌جمهور مبنی بر خاموش‌شدن دستگاه‌های استخراج رمزارز، به‌خاطر آن چیزی که «علت خاموشی‌های اخیر» خوانده می‌شد، گزارش یا آماری از سوی وزارت نیرو منتشر نشده که مردم از تأثیر خاموش‌شدن این دستگاه‌ها بر خاموشی‌ها مطلع شوند. با این حال، آن‌طور که وزارت نیرو اعلام کرده، حدود 321مگاوات برای مصرف برق مزارع قانونی استخراج رمزارز مجوز قانونی صادر کرده است. مصرف پیک کشور حدود 60هزار مگاوات است که با احتساب تخمینی غیرقانونی‌ها به گفته رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس درکل، مصرف برق دستگاه‌های استخراج رمزارز حدود یک‌درصد کل پیک مصرف کشور را شامل می‌شود.

تعرفه 4 برابری فصل گرم
با این حال، عباس آشتیانی، رئیس کمیسیون رمزارز و بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، در گفت‌وگو با همشهری، آخرین آمار مصرف برق دستگاه‌های استخراج رمزارز را طبق آخرین گزارش وزارت نیرو حدود 200 تا 250مگاوات اعلام می‌کند.

آشتیانی با اشاره به اینکه طبق تعرفه وزارت نیرو، فعالان استخراج رمزارز در 4‌ماه گرم سال باید برای هر کیلووات 3200تومان پرداخت کنند، ادامه می‌دهد: «تقریبا همه مزارع استخراج رمزارز مانند سال گذشته، در این مدت که تعرفه‌ها 4برابر 8‌ماه سرد سال بود، فعالیت خود را متوقف می‌کنند».

آثار مثبت و منفی
این در حالی است که امسال پیش از دستور رئیس‌جمهور، وزارت نیرو بخشنامه‌ای صادر کرد که از ساعت 12شب تا 10صبح روز بعد، تعرفه برق را مطابق با تعرفه ماه‌های سرد سال محاسبه می‌کند. به این ترتیب همه مزارع، شب‌ها مشغول به‌کار بودند و پس از دستور رئیس‌جمهور، برق آنها از فیدر اصلی قطع شده است و البته نظارت کافی هم بر آنها وجود دارد.

آشتیانی با اشاره به اینکه مزارع استخراج رمزارز که به‌صورت قانونی فعالیت می‌کنند، به‌طور کامل زیرنظر وزارت نیرو هستند، ادامه می‌دهد: «از آنجا که دستگاه‌های این نوع مزارع در یک نقطه تجمیع شده و انشعاب را یا از وزارت نیرو دریافت کرده‌اند و یا اگر انشعاب وجود داشته، آن را به این وزارتخانه اعلام کرده‌اند، حتما تحت کنترل وزارت نیرو قرار دارند». او بر این باور است که «با وجود خسارت به دستگاه‌ها به‌علت خاموش و روشن‌شدن مکرر آنها، بهتر بود که دستور خاموشی کامل مزارع در 4‌ماه گرم سال صادر نمی‌شد و دستگاه‌ها فقط شب‌ها فعالیت می‌کردند، چراکه فعالیت شبانه برای کشور عواید مثبتی به‌همراه دارد».

آشتیانی همچنین بر جبران خسارت صاحبان این صنعت از سوی دولت تأکید می‌کند و می‌گوید: «هنگامی که مزارع قانونی تعطیل می‌شوند، نیروی انسانی شاغل در آنها یا حقوق باید بگیرند و یا درصورت تعدیل، خسارت فسخ قرارداد به آنها پرداخت شود».

نبود نظارت بر زیرزمینی‌ها
به‌نظر می‌رسد وزارت نیرو اطلاعات مشخصی از فعالیت‌های غیرقانونی استخراج‌کنندگان رمزارزها ندارد و طبعا نظارتی هم بر آنها نمی‌تواند داشته باشد. به همین‌خاطر، بر گزارش‌ها مردمی و تعیین پاداش برای گزارش‌دهندگان تکیه کرده است.

رئیس کمیسیون رمزارز و بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور معتقد است: «وزارت نیرو هیچ آمار مستند و مستدلی از میزان مصرف برق زیرزمینی‌ها ندارد و همه تخمین‌ها ازجمله مصرف 2هزار مگاواتی که وزیر نیرو اعلام کرده، منبع دقیقی ندارد». او با اشاره به ناچیزبودن برق مصرفی استخراج‌های زیرزمینی، غیرصنعتی و پراکنده، که حدود نیم‌درصد کل پیک مصرف برق را شامل می‌شود، می‌گوید: «این اتفاق، نتیجه سیاست‌های نادرست است و کاری هم از دست وزارت نیرو برای کنترل آنها ساخته نیست. وزارت نیرو حتی اگر کاری در این مورد انجام می‌دهد، به‌صورت پراکنده و بسیار جزئی است». این در حالی است که دوشنبه گذشته، رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها از فعالیت غیرقانونی بعضی از سازمان و دستگاه‌ها در این حوزه خبر داد و گفت: «ما اخبار اینها را داریم و باید با اینها برخورد شود».

آشتیانی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا خاموشی دستگاه‌های کشور در فصول گرم سال، تأثیری بر قیمت رمزارزها می‌گذارد، این تأثیر را قابل توجه ندانست.

 

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست